Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ringde Djurskyddsmyndigheten (numera jordbruksverket) och beskrev ungefär såhär:

Jag: Hej, jag har lite frågor kring ett fall, om det klassa som vanvård eller ej. Ägarna upptäckte plötsligt att hästens hovar såg väldigt underliga ut (beskrev hur) och de tog ut en hovslagare som påstog att hästen troligen hade problem med njurarna och levern. De kände på området kring njurarna och upptäckte lite ömhet samt svullnad. (Berättade även om att han en regnig dag frusit ovanligt mycket varpå de givit honom regntäcke och därav inte märt av det mer).
Ägarna har bestämt sig för att kontakta en man som inte är veterinär utan arbetar på andra sätt INNAN de väljer att ta ut veterinär.

Hon frågade hur mannen arbetade.

Jag: Han arbetar med alternativ sjukvård och utgår från akupunkter, meridianer och liknande. De misstänker alltså problem med njurarna men väljer att inte tillkalla veterinär förrän de låtit denna man se på hästen och göra ett utlåtande.

Hon frågar varför de väljer att göra så.

Jag: För att de tror att de kan få ut andra svar från denne person än man kan få utav ett blodprov. De vill höra hans utlåtande först.

Hon frågade om hästen verkae vara allvarligt sjuk.

Jag: Nej inte som man kan se, han är pigg och visar inte på några övriga fysiska problem. Har ingen feber, ingen ovanlig stelhet.

SVAR: Efter som att ägarna verkar ta itu med problemet omgående så tror jag inte att detta kan klassas som vanvård, även om de väljer att prova en alternativ väg först sålänge inte hästen visar på allvarlig sjukdom som kräver akut veterinärvård.

Jag: Men i föreskrifterna står det att om man misstänker sjukdom hos häst ska man kontakta godkänd veterinär. (Fram tills dess agerade jag som om jag var emot hästägaren och ville ha en inspektion. Här sa jag att jag agerade som opartisk person i detta, å andras vägnar.)

SVAR: Jo, men efter som att ägarna tar itu med problemet så bör har man rätt att använda den sjukvård man vill, om det inte skapar onödigt lidande för hästen eller om den verkar allvarligt sjuk. Efter som att ägarna också kommer att ta kontakt med veterinär senare. Men jag ska höra mig för lite här och ta reda på mer.

Där fick hon mitt nr och skulle ringa upp. Hon rådde mig även att ringa djurskyddsinspektören i min kommun. Han var inte där men nu ska jag försöka igen. Återkommer.

Senast ändrad:

Vid akuta njurproblem utan insufficiens kan en mikroskopisk undersökning av ett urinprov visa en hel del.
PL

Detta ska jag ta upp när jag ringer veterinär idag. Kanske kan man alltså ta ett urinprov istället för blodprov, för att få veta mer. Tack för svar. Är du vet i Sthlm/Uppsala området? Tycker jag hört talas om ditt namn. :) I hovslagar/veterinärsammanhang.

Jag sa aldrig att ALLA tycker att jag ska åka direkt till klinik. Två personer föreslår i mailen att jag bör ta ett bölodprov. Däribland är du en av dem.

Jag reagerade på frasen: Jag bad den enda som skrivit mail med neg innebörd

För det är mer än en, det är ju minst två. Så jag menade med frisera sanningen.

Såhär har jag presenterat det ungefär (jag har det inte nerskrivet ngnstans).

Hej. För ca en vecka sen upptäckte jag att min hästs hovar plötsligt såg väldigt underliga ut (beskrev formen och vinklarna - sa dock inte att han hade fångränder för det är det inte ens hälften som anser av alla de jag pratat med). Tog ut min hovslagare som sa att problemet troligen kom från njurarna. Han åtgärdade hovarna så gott han kunde. Hästen är lite öm och svullen över njurarna men i övrigt pigg och glad. Har ingen feber, är framåt och är pigg vid ridning. Vad tror ni om detta?

Vad svarade de på sista frågan?

OBS Det är blodprovet som visar om njurarna är så dåliga att hästen får någon typ av förgiftning.
Du skrev att njurarna var svullna, hur konstaterades detta? Rektalisering? Det är helt omöjligt att känna njurarna genom hela yttre o inre ryggmuskulaturen.
Jag jobbar längre norrut.
PL

Pratar nu med vet på ännu en klinik. Hon ifrågasatte OCKSÅ hur en hovslagare kunde se detta på hovarna och sa på samma nonchalanta sätt. Ojojoj...

Iaf sa jag såhär: Hej jag skulle vilja höra mer er hur ni tycker att jag ska gå tillväga med min häst och hur allvarligt detta verkar. För ca 2 veckor sen upptäckte jag att min hästa hovar såg väldigt underliga ut (beskrev hur) och jag tog ut min hovslagare. Han såg på hästens hovar och påstod att det troligen var problem med njurar och lever.
Där avbröt hon mig och sa: Nej vänta nu, hur kan han se det?
Jag förklarade så gott jag kunde vad jag visste.
Vi gick därefter vidare och upptäckte svullnad och ömhet vid området där njurarna sitter. Detta var i förra veckan och några dagar senare när vi hämtade hästen ur hagen vid regn så frös han väldigt, vilket inte är likt honom. Tog på ett regntäcke och efter det har han inte visat några tecken på att frysa. Min fråga är nu vad tror ni att detta är? Tror ni att det är njurarna eller ej och hur allvarlit kan det vara?

SVAR: Ja alltså jag tror inte att en hovslagare kan se detta genom att se på hovarna så jag kan inte svara på om han övht har problem med njurarna. Jag tror inte att det är så.

Jag: Vad föreslår du att jag ska göra?

SVAR: Ja, istället för att åka in till klinik och hålla på kan du eventuellt ta ett blodprov.

Jag: Men i ett blodprov ser man väl mest vad som passerar njurarna och i vilken mängd. Kan man även se belastning och annan fysisk påverkan i ett blodprov? Och vad som är det faktiska problemet?

SVAR: Jag ska koppla dig till en veterinär.

Jag beskriver problemet igen - samma respons. Han säger dessutom att svullnad av njurarna ej går att se utifrån - detta gjorde mig väldigt paff då jag från åtaliga veterinärer och andra hört att man ska hålla ett öga just över njurpartiet för att man där kan se om njurarna är svullna.
Jag försökte fråga vad man skulle göra för att få så detaljerade svar som möjligt och fick svaret att man ska ta det i rätt ordning. Blodprov och sen ev urinprov och sen ev gå vidare på klinik.

Han pratade om hästens rörelsemönster att man skulle ta reda på det, ta reda på vad hästen äter. Jag frågade hur han tyckte man skulle gå tillväga för att utesluta vad han får i sig. "Det kan inte jag svara på. Vad tror du kan finnas på ett bete som kan slå ut lever och njurar?"
Blev en smula paff och svarade, "Jag vet inte, det kan ju vara vad som helst som han är överkänslig mot."

Han viftade bort det.

Jag frågade om han trodde att det var njurarna som var problemet och det kunde han inte svara på men efter som att ingenting pekar på det (enl honom) så kunde ömheten lika gärna vara problem med en muskel. Men ville jag kolla upp det kunde jag ta ett blodprov.

Nu beskriver jag detta precis efter att ha pratat med dem. Mao är minnet färskt och jag försökte förklara så detaljerat som möjligt, men missar såklart saker, man kan inte minnas allt ordagrant. Men skrev stödord under samtalet.

Tycker ni att det låter som att de tar mig på allvar eller vill att jag omedelbart söker veterinärvård? Skulle jag lyssna på dem så skulle jag sopa det under mattan och ta ut en equiterapeut åt hästens ömma muskler istället. Och om det är ok enl veterinärerna så är det ok att ta ut B som kan säga en hel del mer, förhoppningsvis.

Jag tyckte inte att du var negativ i ditt mail. Du kom bara med råd. Denna person som jag pratar med påstår att jag är en idiot. Det är neg innebörd. Syftet var bara att göra mig arg.

Vad svarade de på sista frågan?
Jag fick inget svar. De säger bara vad man kan göra för att ta reda på det. De vill inte göra ngt utlåtande. Läs mitt senast inlägg så får du ett hum om hur svaren har låtit.

Du märker väl att du får samma svar som här!
Kompetensen finns här med o i detta fall behöver man inte vara Vet. för att komma fram till samma sak.

Använd vanligt hederligt sunt förnuft o ta ett simpelt blodprov.

Förresten.
När ska den där gubben komma?
Tycker att det bara luktar svammel- det med.
Detta ska jag ta upp när jag ringer veterinär idag.
De flesta har tel. tid på morgonen. antar att du vill skjuta på det till nästa vecka.

håller på att ruttna:mad:

Senast ändrad:

Okej, det sa denna veterinär också. Men ömhet kunde man tydliga hitta genom tryck där enl honom. Han trodde nog, som ni ser i mitt inlägg, att det lika gärna kunde vara ömma muskler.

Vanvårdar jag min häst som tar kontakt med någon som inte är veterinär? Om han nu inte är det, det vet jag inte.

Pratar nu med vet på ännu en klinik. Hon ifrågasatte OCKSÅ hur en hovslagare kunde se detta på hovarna och sa på samma nonchalanta sätt. Ojojoj...

Fullt begripligt. Faktiskt. Hovslagare har inte veterinärmedicinsk utbildning: Sen ska du inte förglömma att klinikerna får in en mass hästar där någon icke-veterinär sagt ditt eller datt. Det är oftast helt galet. Både i fallet 'åk genast in din häst har knäledsinfl' och i fallen 'det här är inte leden, det är bara muskelömhet, rid på som vanligt' och sen kommer hästen in med dubbelsidiga, grava ledinfl.

Däremot om du ringer och säger 'hej, min hovslagare var ut igår och han säger att [något HOVrelaterat] så får du en helt annan approach.

Han säger dessutom att svullnad av njurarna ej går att se utifrån - detta gjorde mig väldigt paff då jag från åtaliga veterinärer och andra hört att man ska hålla ett öga just över njurpartiet för att man där kan se om njurarna är svullna.

EN missuppfattning av dig kanske? Man ska hålla koll på länden och njurpartiet ja för att ömhet därifrån ska inte nonchaleras. Dock kan det finns en hel radda orsaker därifrån, men en utifrån synlig svullnad är från muskler etc. Det är ju dock en indikator att det inte står rätt till, orsakerna kan dock vara flera. Men ländrygg/njurparti är en känslig del hos hästen. Dels är den väldigt känslig för tryck (och absolut inte en viktbärande del/del avsedd bära vikt), när de fryser och skjuter rygg så får de ofta spänningar/ömhet där. (Dvs ömhet och spändhet över njurarna kan vara att hästen är kall/har varit kall och när den spänt sig överansträngt musklerna). Givetvis kan ömhet där vara från njurarna med.

Men du måste endera omge dig med VÄLDIGT konstiga vet, eller missuppfattat? För jag har aldrig nånsin hört en vet tycka att 'håll koll på njurpartiet så du ser om njurarna svullnar', däremot 'håll koll på njurpartiet så du inte får ömhet/spändhet/etc därifrån, då måste du ta rätt på orsaken för det är varken bra eller normalt' (Ej ordagrant citerat).

Blodprov råder de mig till bara för att jag är så angelägen. Om du läser så märker du att de själva inte tror på att det är ngt problem övht. Tycker ni att jag ska göra som de vill så verkar det ju snarare som att jag bara ska sopa det hela under mattan? Ska jag göra det menar ni?

Nä, nu tänlker jag försöka med djurskyddsinspektören igen. Han verkar inte vilja prata med mig idag. ;) "Nummret du söker kan inte nås för tillfället...". Men jag ger inte upp.

Jag tycker att dessa veterinärer verkar oengagerade, nonchalanta och att de inte tar min misstanke på allvar. Helt ok, de kanske har rätt. Hästen kanske är fullt frisk. Men det besvarar fortfarande inte varför hästen så plötsligt började belasta sina fötter annorlunda (frågade vet om det också men då blev han istället irriterad och upprepade avslutande det han sagt tidigare). Så istället för att nonchalera det hela så försöker jag på ett sätt som ingen annan brukar göra först.

Jag förstår inte varför du öht diskuterar här??

Gör som du själv vill utan att be om råd istället, eller vänd dig till personer du får dom svar du vill av. Dom på kliniken kan/vill inte ställadiagnoser över telefon, det måste du väl oxå förstå? Du får gång på gång råden att ta ett blodprov, men du vill ju inte det så WHAT? Ingen här kommer nog tycka att det är ok att ta ut en alternativ behandlare som första åtgärd och inte jag heller. Mitt råd som du säkert inte vill ha är: Ring efter distriktarna och beställ blodprov NU!

Blodprov råder de mig till bara för att jag är så angelägen. Om du läser så märker du att de själva inte tror på att det är ngt problem övht. Tycker ni att jag ska göra som de vill så verkar det ju snarare som att jag bara ska sopa det hela under mattan? Ska jag göra det menar ni?

Nä, nu tänlker jag försöka med djurskyddsinspektören igen. Han verkar inte vilja prata med mig idag. ;) "Nummret du söker kan inte nås för tillfället...". Men jag ger inte upp.

Jag tycker att dessa veterinärer verkar oengagerade, nonchalanta och att de inte tar min misstanke på allvar. Helt ok, de kanske har rätt. Hästen kanske är fullt frisk. Men det besvarar fortfarande inte varför hästen så plötsligt började belasta sina fötter annorlunda (frågade vet om det också men då blev han istället irriterad och upprepade avslutande det han sagt tidigare). Så istället för att nonchalera det hela så försöker jag på ett sätt som ingen annan brukar göra först.

Och jag hade ringt, sagt 'hej, jag vill ha tid för en ordentlig utredning, en hältutredning och så om er hovslagare kan kolla på hovarna och säga vad han tror, sen vill jag ta blodprov också, inklusive kika på njurvärdena'.

Sen åkt in, tagit diskussionen där och då.

Hur du lyckats möta idel nonchalanta veterinärer övergår mitt förstånd. Visst finns de men du tycks ju bara möta sådana, och normalt är själva 'procentförhållandet' omvänt.

Jag tror fortfarande det är något i hur du presenterar det? Kanske hörs det att du inte VILL komma in/anser det är onödigt?

Vaddå ringa djurskyddsmyndigheten under alias.

Tänker du bara ta ut DV om du absolut blir tvingad av myndigheten?

Vet. har ju inte sett din häst o kan bara grunda sitt svar på hur du framställer det.

Jag fattar inte problemet.
antingen är man mån om att ens häst mår bra eller så ägnar man all energi åt att försöka kringgå det.

Missuppfattning, tja. Det kan det ju alltid vara.

Vill bara tillägga att hästen inte haft sadel regelbundet på flera år.

Okej, nu var/är jag måhända elak. Men bara för att så ringde jag och slösade bort tid för hemmavet genom att ställa exakt samma frågeställning som tintilar, med med tillägget 'ränder på hovarna'.

(Dvs det här, men plus ränder, som 'jag inte vet om det är fång eller foderränder, har inte visat några tecken på fång dock, men inte ändrat utfodringen heller':

Hej. För ca en vecka sen upptäckte jag att min hästs hovar plötsligt såg väldigt underliga ut (beskrev formen och vinklarna - sa dock inte att han hade fångränder för det är det inte ens hälften som anser av alla de jag pratat med). Tog ut min hovslagare som sa att problemet troligen kom från njurarna. Han åtgärdade hovarna så gott han kunde. Hästen är lite öm och svullen över njurarna men i övrigt pigg och glad. Har ingen feber, är framåt och är pigg vid ridning. Vad tror ni om detta? )

Vet svarade först och främst att det var en väldigt intressant hovslagare som kunde se sånt sådär utifrån, och kunde han möjligen få numret så kunde vet ju spara in massor med tid genom att bara TITTA på hästar med misstänkta njurproblem och inte behöva stöka med blodprov och ultraljud och undersökningar?

I övrig så blev svaret att om man har minsta misstanke om lägesförändring på hovbenet, även om det lät lite underligt att bakhovarna var värst, så åk in och röntga. Enda säkra sättet att veta VAD som ev hänt därinne. Jag la då fram tintilars hovslagares 'förgiftningsteori' och vet tyckte att 'ja, men orsaken är en sak, det kan ha hänt exakt samma sak i hovarna som vid ett 'klassiskt' fånganfall, och man bör röntga för att se om man har lägesförändringar i hovbenet'.

Den 'plötsliga' förändringen vad gäller vinklar, slitning etc tyckte vet man skulle ta på fullaste allvar, och fundera kring vad som gör att hästen ändrat sitt belastningsmönster. Dvs en hältutredning. Och la till att en ömmande och 'uppdragen' ländrygg mycket väl kan komma från en felbelastning ffa bak hos hästen.

Vad gäller ev njurproblem så tyckte vet att njurproblem är inte vanligt på häst, och det ska vara höggradiga fall innan man får såpass tydliga kliniksa symptom, och att svullnad/ömhet över njurområdet kan vara så mkt annat. Och tog upp den senaste tidens väder här, med kall regn som gör hästarna nedkylda och frusna som mest troliga orsak. Men konstaterade också att det inte går att säga speciellt mycket om någonting utan att ha sett hästen, men att det var ganska liten vits för honom att komma ut och kolla. Han kunde komma ut och ta blodprov, och den vägen utesluta eller få en indikation om njurproblem (vilket han inte trodde alls, men som han sa 'man kan aldrig säga säkert utan att ha kollat, och det händer att jag har helt fel jag med), men att vad gäller hovdelen så kan han dels inte röntga på fältet, och hältutreda första steget kan han, men eftersom det ändå bör röntgas så är det lika bra att ta alla tre delarna (blodprov, hältutredningen och rtg) på klinik.

Och när vi sen pratade lite allmänt ang att 'laborera hemma med alternativa metoder' med en sådan häst så hans åsikt om det lämpar sig inte att återges i skrift (det kan finnas barn som läser här..)

Om du läser ordentligt så skrev jag det för några sidor sen. Jag ville ha åsikter. Nu försöker jag bara svara på de frågor som kommer upp.

Du börjar faktiskt bli riktigt roande. jag tycker att du kan sluta dra slutsatser för det har du inget för. Du låter bara dum.

Jag ringde som "opartisk person" för att få så raka och ärliga svar som möjligt från personen på djurskyddsmyndigheten. För att inte mitt ställningstagande skyulle påverka hur hon bemötte mig. Tänk innan du talar.

Jag försöker ju få svar. Jag är ger följdfrågor försöker få ur dem fakta och när de sopar det under mattan ifrågasätter jag detta. Jag är absolut INTE nonchalant mot veterinärerna kring detta. Jag försöker få dem egnagerade och övertyga dem om att jag har ett problem. Jag kan inte bevisa det utan bara intyga att det är så. Jag har ärligt tala inget emot att få hjälp från en veterinär men de vill ju inte ta mig på allvar.

Jag har ringt Strömsholm, Mälarklinken och en ATG klinik. Vad de har för telefonister och veterinärer där vet jag ej, men jag kan ju inte göra mer än att ringa.

Jag har läst hela tråden och ska jag vara uppriktig så tycker jag att du är uppe i det blå. Det är skrämmande att du laborerar med nåns liv på det här sättet. Jag är inte emot alternativbehandling på nåt sätt, har själv använt mig av det några ggr. Men det har alltid varit på inrådan av min VETERINÄR.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 674
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V