Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Du börjar faktiskt bli riktigt roande. jag tycker att du kan sluta dra slutsatser för det har du inget för. Du låter bara dum.

Jag ringde som "opartisk person" för att få så raka och ärliga svar som möjligt från personen på djurskyddsmyndigheten. För att inte mitt ställningstagande skyulle påverka hur hon bemötte mig. Tänk innan du talar.
Tycker för det första inte att du är opartisk. Om jag ringde så skulle det troligtvis bli andra svar. Troligtvis friserar du sanningen iom att du inte vågar tala om att det är dig det berör.

Du tar inte till dig av någon här.
Vad vill du höra egentligen??????

ska det vara så himla svårt att ta ut en veterinär?
Hur f-n ska de veta om hästen är sjuk via telefon.

Det är som att tala för döva öron.
Jag undrar om du har någon häst överhuvudtaget! Lås tråden!

Senast ändrad:

Kanske är det inget fel på din häst då är ju ingen skada skedd. Både diskussion och konsultation tycks då onödig.

Men om det skulle vara så att den nyligen har haft fång vilket vissa av dina inlägg skulle kunna tyda på och om det kan vara en häst med benägenhet att få fång så är det ganska vansinnigt att ge den ett naturmedel som innehåller fångframkallande ämnen.

Jag kollade på Urilan som du tänkte behandla din häst med. Ser att huvudingrediensen är inulin. Det är en s k fruktooligosaccharid av samma typ som fruktan. Säkert har du läst om fruktaner här på Buke som en sannolik viktig orsak till betesfång. Hästen har lika svårt att smälta inulin som fruktan och det kan därför medföra att fångframkallande bakterier trivs bättre. Naturligtvis blir det en låg totalmängd inulin från tabletterna, samtidigt vet du ju inte hur mkt fruktan det är i ditt bete just nu. Det är alltid den sista droppen som får bägaren att rinna över.

Även om jag iofs inte tror (men vet inte säkert!) att 4 tabletter med inulin kan framkalla fång påpekar jag detta för att försöka få dig att förstå att man måste tänka på hela hästen, hur olika delar av kroppens funktioner hänger ihop. Man kan komma till så märkliga slutsatser annars – som t ex inulin till möjlig fånghäst. HH

Delvis *KL*

OBS Det är blodprovet som visar om njurarna är så dåliga att hästen får någon typ av förgiftning.
Du skrev att njurarna var svullna, hur konstaterades detta? Rektalisering? Det är helt omöjligt att känna njurarna genom hela yttre o inre ryggmuskulaturen.
Jag jobbar längre norrut.
PL

Det är ju så att den allmänna meningen bland alternativbehandlare, när området kring ländryggen är svullen så är det njurarna som krånglar. För mig är det klart ologiskt, eftersom dessa ligger så djupt in i kroppen bör svullnaden vara avsevärt stor för att ge en sådan yttre påverkan. Om så skulle ske, då bör ju hästen rimligtvis vara ordentligt sjuk.

Däremot tror jag för min del att TS häst har en del ryggproblem, men inte pga inre organ utan snarare kanske yttre påverkan.:angel: Bland annat skrev TS att hästen frös vid regn, iofs inget ovanligt om det regnar mycket. Men specifikt för rygghästar är just frusenheten, vilket oavkortat gör att svaret trillar tillbaka på hovarna. Så att göra en ordentlig kolla av hovar, och en genomgång av hästens rygg kan säkert ge långt mycket mer än detta dravel som nu pågår.

Det är min allmänna uppfattning, och jag anser med tanke på TS förvirrade tillstånd att denna omedelbart kontaktar den instans där hjälp finnas att få istället för att lägga energi på en massa oväsentligheter som ingen ändå kommer att tro på.

Vi är helt överens förutom det att jag menar att även om njuren pga tex en tumör skulle bli som en fotboll skullen man ändå inte kunna känna det på ländryggen.
PL

Vore intressant att se en bild på hela din häst, tagen från sidan. :cool:

Jag förstår inte varför du öht diskuterar här??

Diskuterar??? Jag tycker mest hon sitter här och pratar med sig själv.

Något arbete verkar hon heller inte ha med tanke på antal inlägg och nedlagd tid på dagens telefonsamtal. (det täcker ju en hel normal arbetsdag.)

Det tråkiga med den här typen av personer är att dom "själ" mkt tid för både arbetande Veterinärer och myndigheter, tid som kanske andra personer som verkligen behöver akut hjälp med just nu tyvärr inte kan få då det hela tiden tutar upptaget.

Min pyskologiska erfarenhet utifrån denna tråd är att vi här har att göra med en mkt ensam olycklig person som bara försöker få lite social kontakt.

Dr. Coari;)

Något arbete verkar hon heller inte ha med tanke på antal inlägg och nedlagd tid på dagens telefonsamtal. (det täcker ju en hel normal arbetsdag.)

Ingen aning om tintilar har jobb eller ej. Men man ska vara försiktig med att döma efter hur mycket folk är online etc. Många har skiftjobb, och går på rullande schema. Vilket gör att de i perioder har extremt mycket tid 'till annat'. Utan att för den delen jobba mindre än de som jobbar 8 h/dag, månad till fredag.

Jag gör vissa veckor något så otroooligt ansträngande som 2 nätter. Kolla min internetstatistik den veckan (jag kan smurfa från jobbet på natten med) och jag framstår som tämligen arbetslös. Och i verkligheten jobbar jag heltid. Men vissa veckor gör jag 24 h, andra veckor gör jag 60 h..

Delvis *KL*

Det är ju så att den allmänna meningen bland alternativbehandlare, när området kring ländryggen är svullen så är det njurarna som krånglar. För mig är det klart ologiskt, eftersom dessa ligger så djupt in i kroppen bör svullnaden vara avsevärt stor för att ge en sådan yttre påverkan. Om så skulle ske, då bör ju hästen rimligtvis vara ordentligt sjuk.

Däremot tror jag för min del att TS häst har en del ryggproblem, men inte pga inre organ utan snarare kanske yttre påverkan.:angel: Bland annat skrev TS att hästen frös vid regn, iofs inget ovanligt om det regnar mycket. Men specifikt för rygghästar är just frusenheten, vilket oavkortat gör att svaret trillar tillbaka på hovarna. Så att göra en ordentlig kolla av hovar, och en genomgång av hästens rygg kan säkert ge långt mycket mer än detta dravel som nu pågår.

Det är min allmänna uppfattning, och jag anser med tanke på TS förvirrade tillstånd att denna omedelbart kontaktar den instans där hjälp finnas att få istället för att lägga energi på en massa oväsentligheter som ingen ändå kommer att tro på.
:bow:Håller med dig helt och fullt.

Ingen aning om tintilar har jobb eller ej. Men man ska vara försiktig med att döma efter hur mycket folk är online etc. Många har skiftjobb, och går på rullande schema. Vilket gör att de i perioder har extremt mycket tid 'till annat'. Utan att för den delen jobba mindre än de som jobbar 8 h/dag, månad till fredag.

Mitt inlägg va baserat på vad TS skrev i detta inlägg nr 277

Kopierat inlägg skrivet i morse Kl 8:38
--------------------------------------------------------
TILL ALLA:

Denna respons hinner jag omöjligt med att svara på. Jag kan inte ta alla inlägg varav hälften dessutom skulle få samma svar.

Vill därför försöka sammanfatta i ett inlägg här:

1. Hästen får Urilan för att underlätta för hans njurar oavsätt om det är fel på dem eller ej.
2. B kommer ut, ser över hästen och säger sin sak.
3. Vi åker in till klinik för en biopsi - eller vad nu vet är villiga att göra.
4. Vi behandlar/fortsätter utreda utefter vad vi får ut av dessa saker.

Idag ska jag även ringa 1 veterinärklinik som jag rekomenderas av en person på detta forum som tycker att blodprov är det ända rätta, jag ska även ringa en fjärde klinik där jag känner lite folk. Sen ska jag ringa djurskyddsmyndigheten.

Återkommer till er när jag fått svar och får en ledig stund på jobbet med möjlighet att skriva.
---------------------------------------------------------

Läs gärna den sista meningen som jag har fetmarkerat.

Det va absolut inte illa menat men väldigt mkt "ledig" tid på jobbet verkar det ha varit i dag och dessutom få betalt för att bedriva privata angelägenheter och sitta på bukefalos å skriva.:angel:

Låter som en väldigt bra arbetsgivare.

Senast ändrad:

Min pyskologiska erfarenhet utifrån denna tråd är att vi här har att göra med en mkt ensam olycklig person som bara försöker få lite social kontakt.

Dr. Coari;)
Nä fel,det är hästen som är ensam och olycklig.:cry:

Den försöker nog desperat bli hörd,och dess symtom är dess skrik på hjälp.
Kunde hästen prata skulle den ta telefonluren ur näven på matte ,banka den i huvet på dito och skrika i örat:Vakna!
Tyvärr är hästar inte så övertydliga.:angel:men ibland önskar man att de vore så tydliga, för vissa verkar inte fatta även om de blir överbevisade gång på gång.
Fruktansvärt tråkigt,för hästen.:crazy:

Delvis *KL*

Jag tror inte att TS är intresserad men jag vill veta mera.
Vadå, frusenhet och rygghästar och hovar? Hur hänger det ihop? Var börjar det någonstans? I ryggen eller i hovarna? Förklara gärna mer.

Jag börjar dessutom undra om ts hinner vara hos sin häst överhuvudtaget efter alla för mig meningslösa telefonsamtal och allt skrivande i den här tråden. Det är bara ständiga upprepningar av samma sak.

Jag tycker ni är hårda med TS.

Jag ser en ung tjej som faktiskt bryr sig om sin häst. Men som hamnat i fel spår. Som är influerad av fel personer. Om jag inte tar fel är Tintilar i 18-19 års åldern och då tycks man kunna mycket, men har stora brister i erfarenhet.

Tycker mig ha läst att hennes mamma är alternativare. Förmodligen är hon influensen. Borde inte hon kunna styra rätt?

Norrland

Hästen ser ut att ha för långa tår... inte vet jag! men så ser inte min hästs hovar ut... hon e halvblod.

Folk har gång på gång försökt ge bra råd vilka hon ilsket förkastat.
Hun har ju inte ens en aning om vilken typ av figur hon försöker ta ut.
18 är myndigt o då har man fullt ansvar för sina handlingar.
PL

Vid ryggproblem får man ju ta ut kiropraktorer och annat, där kan veterinärer inte ens en bråkdel av allt som finns. I detta fall vet vi ej vad som är problemet varpå jag väljer att fröst anlita den som jag vill anlita - tror mest på för tillfället.

Fast seriösa kiropraktorer,equiterapeuter etc. behandlar /korrigerar INTE en häst med problem om hästen inte först är undersökt av veterinär!! Det kan stjälpa mer än att hjälpa.
Alternativa behandlingsmetoder tycker jag är bra och det har flera ggr hjälpt min häst. Men veterinär först. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag gick felvänd ordning, och min häst for illa pga det.

Men jag har hittat den bästa lösningen på senare år, en veterinär som utför akupunktur och så en veterinär som även jobbar kiropraktiskt. Två flugor i en smäll:bow:

Senast ändrad:

Jag tycker ni är hårda med TS.

Jag ser en ung tjej som faktiskt bryr sig om sin häst. Men som hamnat i fel spår. Som är influerad av fel personer. Om jag inte tar fel är Tintilar i 18-19 års åldern och då tycks man kunna mycket, men har stora brister i erfarenhet.

Tycker mig ha läst att hennes mamma är alternativare. Förmodligen är hon influensen. Borde inte hon kunna styra rätt?

Norrland

Jag vet inte om jag tycker det är synd om henne. Visst, det är säkert en ung tjej och som vuxen borde man inte.....
Men hon har ju uppenbarligen ansvar för sin häst och det är ett ansvar som man MÅSTE ta. Jag tycker inte att hon gör det och hon är ju inte heller så ung att hon är ett barn. Dessutom tycker jag att hon startar egendomliga diskussioner där hon bara upprepar samma sak hela tiden. Jag har också förstått det som att mamman i alla fall är en del av influensen. Det är klart att man kanske gärna vill tro på sina föräldrar och andra i sin nära omgivning men det kanske är viktigt att få höra att det finns andra sanningar än de som de står för. Tyvärr verkar hon inte lyssna till det. Jag har läst hennes inlägg i några andra trådar och det har inte ändrat min uppfattning. I det här fallet blir det hennes häst som får betala priset. Om den nu är så dålig. Det är kanske svårt att veta egentligen. Den diskussionen ger jag mig inte in i. Där kan jag för lite men jag följer den. Det finns alltid något att lära sig.

Om vi utgår från TS bilder på hovarna så har den i mina ögon typiska tecken på fång problem, eller ska vi säga har åtminstone haft det. Det här bör ju undersökas, medan det finns tid att göra det och sätta in nödvändiga åtgärder.

TS skriver också att hästen är svullen i länd ryggen, detta kan bero på olika orsaker. Dels ett regelrätt rygg problem som skulle behöva en behandling, men det vore tyvärr som att starta från svansen när huvudet är den rätta ändan att välja. För rygg problemen kan komma från hov problemen också, dvs om hästen har någon form av fång eller har haft. Besväras den av smärta från hovarna, så får den oavkortat problem i länd ryggen.

Vad ser vi på bilderna då? Jo TS har lagt ut bilder på bakhovarna, jag finner inga som helst konstigheter i ländryggsproblem vid hovar av den kaliber som uppvisas på dessa bilder.

Kort sagt, man kan undra vilket som kom först "hönan eller ägget".

Norrland

Va:eek:

Min uppfattning är att det är en äldre "kvinna":crazy: i klimakterie stadiet, dom brukar oxå först starta med en fråga för att redan innan dom frågat ha sitt eget bestämnda svar och hur man än svarar så har dom sitt sedan tidigare redan förutfattade svar som är orubbligt.:rofl:

Tror fasen att man är singel i min ålder.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 825
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka