Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Tintilar - vad vill du bevisa med ringandet till JSV och djurskyddsinspektören? Att du inte vanvårdar din häst?

Det går väl inte att genom telefon som partisk part friskriva sig från det enbart genom hörsägen det har ju både Veterinärerna och övriga myndigheter under dagens konvercation klart delgett.

Jag förstår inte varför inte TS har anmält sig själv till både kommunens djurskyddsinspektör samt JSV och bett om en omedelbar oanmäld inspektion för att ta del av denna individs verklighet.

Om inte annat så kan jag hjälpa TS med att få till denna inspektion, det enda som krävs är att TS PM:ar mig om län,kommun samt adress. Sedan lovar jag att hjälpa till.* kompisar, tar i hand*

Va:eek:

Min uppfattning är att det är en äldre "kvinna":crazy: i klimakterie stadiet, dom brukar oxå först starta med en fråga för att redan innan dom frågat ha sitt eget bestämnda svar och hur man än svarar så har dom sitt sedan tidigare redan förutfattade svar som är orubbligt.:rofl:

Tror fasen att man är singel i min ålder.:p

Jaa, du. Klimakterietanter är INTE att leka med!

Är du säker på att du är singel? Tycker man börjar skymta ett TÄTT samarbete med en viss kollega?? ;)

*Lite utanför tråden*

Norrland

KL. Försvann TS? Var ju nyfiken på hur detta skulle gå.

Jaa, du. Klimakterietanter är INTE att leka med!

Är du säker på att du är singel? Tycker man börjar skymta ett TÄTT samarbete med en viss kollega?? ;)

*Lite utanför tråden*

Norrland

Och vad anser du problem med att två kollegor har ett "tätt" samarbete??? Fyra ögon och två erfarenheter ger dubbel kunskap.

Ja jag är singel å tur är väl det då man börjar bli till åren att endast kvinnor med klimakterietanter finner det som lönt att visa uppskattning.

Helt dum är jag inte även om jag har otur när jag skriver.

Gravida hundar är heller inget man leker med, dom verkar ha oberoende av ålder vissa klimakteriebesvär.:rofl:

*KL*

Får jag påminna om ämnet, och det handlade inte om att diskutera TS arbetstider eller liknande. Jag avvaktar lite till, och ser om något mer som kan vara av intresse för tråden dyker upp. Om tråden fortsätter på nuvarande nivå kommer den att låsas.

Boj/moderator

*KL*

Får jag påminna om ämnet, och det handlade inte om att diskutera TS arbetstider eller liknande. Jag avvaktar lite till, och ser om något mer som kan vara av intresse för tråden dyker upp. Om tråden fortsätter på nuvarande nivå kommer den att låsas.

Boj/moderator

Jag vidhåller att undersökning på klinik med röntgen av hovarna samt blodprov är det primära.

Go natt!

Om vi utgår från TS bilder på hovarna så har den i mina ögon typiska tecken på fång problem, eller ska vi säga har åtminstone haft det. Det här bör ju undersökas, medan det finns tid att göra det och sätta in nödvändiga åtgärder.

TS skriver också att hästen är svullen i länd ryggen, detta kan bero på olika orsaker. Dels ett regelrätt rygg problem som skulle behöva en behandling, men det vore tyvärr som att starta från svansen när huvudet är den rätta ändan att välja. För rygg problemen kan komma från hov problemen också, dvs om hästen har någon form av fång eller har haft. Besväras den av smärta från hovarna, så får den oavkortat problem i länd ryggen.

Vad ser vi på bilderna då? Jo TS har lagt ut bilder på bakhovarna, jag finner inga som helst konstigheter i ländryggsproblem vid hovar av den kaliber som uppvisas på dessa bilder.

Kort sagt, man kan undra vilket som kom först "hönan eller ägget".

Jag vill gärna svara och hoppas att tråden inte kommer att låsas för det. Jag tycker att min fråga var relevant i sammanhanget. (eller också har jag missupfattat hur ett forum fungerar och hoppas i så fall med överseende för det)
Så jag vill gärna tacka för svaret. Jag har alltid hört att om det är problem i hovar eller ben så kan det mycket väl vara ryggen som problemet sitter i. Det slår mig nu efter att ha läst svaret att det naturligtvis kan vara tvärtom också.

Så jag vill gärna tacka för svaret. Jag har alltid hört att om det är problem i hovar eller ben så kan det mycket väl vara ryggen som problemet sitter i. Det slår mig nu efter att ha läst svaret att det naturligtvis kan vara tvärtom också.

Det är väldigt sant att många ben problem härstammar från ryggproblem, men man får inte underskatta möjligheten till tvärtom. För vad har hästen för möjligheter om det uppstår problem i hovarna? Inga förutom att försöka avlasta dessa så mycket som möjligt, om det har skett med tanke på hovens lite vridna status eller om hästen har fått ryggproblem och skapat ett hovproblem är något för en veterinär att undersöka först. Om man utifrån den undersökningen inte finner några konstigheter, kan man gå vidare med undersökningar i ryggen också både veterinärt och sen kiropraktiskt.

Enligt de flesta veterinärer så är ryggproblem betydligt oftare ett följdproblem/sekundärproblem från bakbenen/hovarna, än tvärtom (dvs att ryggproblemet är det primära och man får sekundära bakbensproblem).

Rygg- och bakdelsproblem ses dock vääldigt ofta ihop.

Har följt tråden och inte ens orkat kommentera,bortsett från om att
jag undrade om hovslagaren va utbildad. (ska h*n tydligen vara???), men så gick jag tillbaka och läste ett inlägg från ts (se nedan)
Har markerat med röd text...:confused:

Är hovisen alternativare också? att just vänster bak va värst skulle vara njurproblem.

Man blir ju mörkrädd:eek:

---------------------------------------
NU HAR HOVISS VARIT HÄR

Det var alltså 6 veckor och 5 dgr sen han var ute sist, när han kom ut igår. Han har inte fått information från oss om vad jag pratat om här eller liknande.

Det första han gjorde var att reagera på hur v bakhov såg ut. För det första var den sprucken längs med hoven intill kronan. Dessutom var den väldigt timglasformad och om man såg på ränderna såg det ut som att den växt flera cm mer på insidan än på utsidan. Och det förklarade han berodde på att hästen belastat utsidan så mkt att han helt enkelt tryckt ihop den på utsidan - därav också timglasformen. Han sa att det troligen beror på den allergiska reaktionen. - Vi sa VA?? Vad, när, hur? Han svarar att för ett par månader sen kanske, ska han ha reagerat på ngt. Om han fortfarande får i sig det kunde han inte svara på än.

Varför han visste att det var en allergisk reaktion berodde kanske också på att det visade sig främst just i vänster bak. Därför att problem med njurarna i regel visar sig på just v bak. Därav gick vi till njurarna som visade sig vara svullna, mer på v sida tyckte jag men det kanske bara var min åsikt. Han reagerade även lite på tryck där tyckte jag.

Enligt de flesta veterinärer så är ryggproblem betydligt oftare ett följdproblem/sekundärproblem från bakbenen/hovarna, än tvärtom (dvs att ryggproblemet är det primära och man får sekundära bakbensproblem).

Nä men ursäkta, vad skrev du här? Är ryggen ett sekundärproblem eller är benen en sekundärprobem?
Annars vill jag hävda tvärtom, det är oftare så att många hältor faktiskt kommer från rygg problem, man gjorde en sån mindre studie på SLU för många år sedan. Den blev nog inte statistiskt godkänd, men jag tror man fick en uppfattning om saker och ting.

Man hade en grupp hästar med återkommande hältor, den ena behandlades på traditionellt sätt, den andra gruppen fick även kiropraktisk behandling Återfallen av hältor i den gruppen var oherhört liten i förhållande till den andra gruppen.

Är hästen dessutom av rasen varmblod, så är vänster bak ett vanligt problem hos dessa hästar och då speciellt om de är bantränade någon gång.

Vad jag reagerade på var att just vb skulle vara = njurproblem.

Eller du kanske menade det som ett tillägg?

Fattar nog lite trögt idag:o

Nä men ursäkta, vad skrev du här? Är ryggen ett sekundärproblem eller är benen en sekundärprobem?
Annars vill jag hävda tvärtom, det är oftare så att många hältor faktiskt kommer från rygg problem, man gjorde en sån mindre studie på SLU för många år sedan. Den blev nog inte statistiskt godkänd, men jag tror man fick en uppfattning om saker och ting.

Man hade en grupp hästar med återkommande hältor, den ena behandlades på traditionellt sätt, den andra gruppen fick även kiropraktisk behandling Återfallen av hältor i den gruppen var oherhört liten i förhållande till den andra gruppen.

Jag menade precis det jag skrev: Att enligt de flesta veterinärer, så är det betydligt vanligare att bakbensproblem ger sekundärproblem i ryggen, än att ryggproblem ger sekundärproblem i benen.

Dvs, en häst med rygg och bakdelsproblem, så är det oftare bakbenen som är grundproblemet än ryggen. (Naturligtvis händer det att ryggen är grundproblemet och ger bakbensproblem med, men det omvända är vanligare).

Däremot, så tror jag ABSOLUT att det är som du skrev att hästar med återkommande hältor som får kiropraktik blir bättre, för en snedhet t ex gör ju att du får samma problem om och om igen om den inte rättas. Nu tog jag inte med ev snedhet i kors/bäcken i 'ryggproblem'-gruppen. Men snedhet, oavsett fram eller bak, ger ju felbealstningar och låsningar genom hela kroppen ja.

Så om man som i TS fall har en häst med bakbensproblem som förekommit ett längre tak (med tanke på hovarna), och sen får ett ryggproblem, så skulle jag inte våga 'skylla' grundproblemet på ryggen utan att ha kollat upp bakbenen ordentligt.

Då fetmarkerar jag det du skrev, så kanske du ser att det blev lite väl tokigt. I första meningen skriver du att ryggproblemen är sekundära, i nästa skriver du att de är primära och att bakbensproblem är sekundära.

Så om man som i TS fall har en häst med bakbensproblem som förekommit ett längre tak (med tanke på hovarna), och sen får ett ryggproblem, så skulle jag inte våga 'skylla' grundproblemet på ryggen utan att ha kollat upp bakbenen ordentligt.

Det hoppas jag framgick tydligt av mina tidigare inlägg.

Alltså, det står helt korrekt, jag vet inte var du läser/tolkar fel? *förvirrad*

Det är oftare så att bakdelsproblem ger ryggproblem (dvs bakben = primära, rygg = sekundärt), och det är betydligt mer sällan så att ryggproblem ger bakdelsproblem (dvs rygg = primära, bakben = sekundära)

Kopia från mail - jag har inte möjlighet att svara på alla inlägg då man i sem tider är underbemannad på arb och inte har riktigt tid eller lust att sitta fast på buke hela dagarna. :D Sen tycker jag att vi är klara med detta, då jag redan förklarat vad och varför. Men här kommer iaf en liten snutt som avslutning innan jag återkommer med svar från B, för den intresserade.

Varför ta ut vet?
1. För att ta ett blodprov.
2. För att ta reda på om hästen har njurproblem.

Veterinärens åsikt om risken för att detta ska vara njurproblem: Liten. Varför? För att han anser att det ej går att se utan blodprov. Vad kan det vara istället? Ryggproblem/muskelspänningar.

Varför ta ut B?
1. För den årliga ryggundersökningen.
2. För ett utlåtande om njurarna.
3. För att ta reda på vad som kan vara fel på hästen (med möjlighet att underöka fler områdern än endast njurarna).

Varför åker jag inte till klinik? För att omständigheterna säger att det är ologiskt. Det finns ingenting som säger att det är ett njurfel och inte ens 3 vererinärer anser att en hovslagare kan se det med blotta ögat.

Åker du till vet om en person i din omgivning säger att din häst har en leversjukdom, trots att ingen annan, ens vet, kan säga att denna person kan veta en sån sak? Då är det ditt problem.

Dessutom, tror du alltså att min hovslagare har ngt bakom pannbenet? Jag menar, ni har ju inte direkt påstått det tidigare. Varför så plötsligt tro att han har så rätt i detta?

Jag tycker att ni (många) säger emot er själv. Är han okunnig eller ej? Ska jag göra som vet säger eller ej? Ni vill att jag åker till vet och lyssnar på dem, men ni anser inte att de har rätt när de säger att det inte går att se ett sånt här problem med blotta ögat. Ni anser att hovslagaren är en skojjare men ni anser att hästen bör tas akut till klinik eller omgående ta ut vet för blodprov pga av hans påstående om njurproblem, som vet inte ens tror på. Förklara hur ni tänker?

B kommer oavsät det ut för att besiktiga ryggen på min häst. Vi kan lådsas att vi testar vet's andra exempel - ryggproblem - först. ;)

Det framgår inte så tydligt att du skriver precis samma sak som jag skrev tidigare, för i princip är meningen i ett och man tolkar det i mening 1 att ryggen är sekundär för att i mening 2 läsa att ben är sekundär. Därav missförståndet.

Okej, beror ju på hur stor vikt man lägger vid ordet 'oftare' och 'tvärtom'. Men nu är vi iaf eniga om hur det menas? =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 823
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 663
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka