Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker absolut spekulera innan röntgen! Och jag täbnker absolut visa hovarna för min hovslagare innan, vilket blir i morgon, tisdag.
Jag har en väldigt känslig häst varpå jag än mer ifrågasätter dessa spekulationer om fång. Dessutom är vi två mycket vaksamma ägare som reagerar på minsta lilla vink från hans sida. Han rids och leds fö utan träns/lina/grimma och har alltid visat motvilja/problem vid smärta, spänningar eller liknande. Och vi tvingar honom aldrig eller straffar honom för att inte vilja som vi, varpå han är tydlig även om det bara handlar om att sadeln ligger lite fel eller att ryttaren är felbalanserad, eller att det bara regnar på honom.
Därför är jag väldigt frågvis. Jag tycker att det är otroligt underligt denna häst skulle verka och vara precis som vanligt, och tom bättre än för några år sen, med ett fånganfall i sina hovar. Ffa när inget nytt har hänt i foderväg och han har vants in på betet precis i naturens egna takt. Sen säger jag dock inte att det är omöjligt varpå jag fortfarande vill spinna vidare, få fler svar samt har kontaktat min hovslagare som kommer i morgon.
Jag tycker inte att det är konstigt att jag ifrågasätter då det enda som folk eg tycker är bevis nog är ränderna på hästens hovar.
Min häst var ett superkänsligt arabsto som elittränades in i det sista. Hon hade ett flertal SM medaljer i olika westerngrenar. Hennes sista levnadsår tränades hon för dressyrSM. Dagen innan hon fick sitt sista fånganfall var hon med på en uppvisning där hon visade upp både passage, galoppombyten och supersnabba spinn. Hon var i sitt esse och INGET indikerade på att hon var det minsta lilla dålig eller att ett fånganfall på var gång Vi hade inte gjort något foderbyte och hon gick i en grushage och hade så gjort de senaste åren.
Jag vill bara påvisa att fång är en mycket lurig sjukdom och att det är mycket viktig att agera snabbt om man misstänker att hästen har det. De kan gå från obelgrad ett till fyra inom loppet av några timmar om det vill sig riktigt illa. Det är skillnad på akut fång och kronisk fång. Kronisk fång då har det skett förändringar i hoven. Mitt sto hade ju det och hade då de tydliga fångränderna på hovarna. Identiska med den bild du visar på din häst, vänster fram.....
Kommentera gärna de frågor jag ställt om fång. Borde jag kunna se det på fler sätt? Borde han ha fler symptom? Borde han reagera på visitering med visitertång? Vad ska jag leta efter? Hur länge kan ha haft fång utan min vetskap? Hur länge tror ni att han haft det? MÅSTE det vara fång? Mm..
Berätta mer om detta! Mycket intressant. Vill gärna spekulera i detta med min hovslagare idag.medans hovvårdarna alltid påvisar att en skodd häst har roterat hovben.
Absolut. Om risken finns så ja, då ska hästen röntgas. Men jag vill först låta en person som känner min hästs hovar se på dem och säga sin sak. Han kommer ut idag.
Berätta mer om detta! Mycket intressant. Vill gärna spekulera i detta med min hovslagare idag.
Jag är ju inte alls lika insatt i det som han och kan ju därför inte heller svara till 100% på alla frågor. Men jag tror att jag har förstått en smula hur det hänger ihop det han pratar om, och det stämmer bra överens med vår övriga sjukdomsbild av hästen, som han fö inte visste om. Jag gjorde som med er - sa så lite jag bara kunde för att först få hans oberoende åsikt innan jag började fråga och ta upp det jag fått från andra håll eller hur hästen varit/verkat.
Skoningen ser illa ut,även om hästen har stora andra problem som spökar och gör att hästen snedbelastar sig så syns det ändå klart att skoningen är illa.
Hästen behöver kunnigare hjälp med hovvården.
Hade du bikini på dig så hovslagaren blev distraherad eller nåt?
Förlåt, kunde inte låta bli att skämta lite mitt i eländet.
Förklara mer, jag förstår inte riktigt. Som icke-hovslagare (och ganska okunnig) är det svårt att veta hur det SKA se ut. Hästen är, som jag skrev, inte rakt verkad - för att underlätta vid han nuvarande felaktiga gång - dock ändå inte helt 100 då han inte ville ta för mkt på en gång. Hästen belastar inte fel pga av att hoven är fel utan pga av andra fysiska problem sominte går att korrigera med verkning - som du ser så tar då hoven än mer skada, som jag visade på bilderna. Så uppfattar jag det hela. Och fö behöver du inte längre förolämpa mig eller påstå att jag skapar min egen sanning. Det är onödigt och gör bara att du verkar oseriös. Om du går tillbaka och läser så ser du att jag tar det du säger på allvar, men du som alla andra måste klara av att bli ifrågasatt. Jag kan lova dig att detsamma fick min hoviss stå ut med. I detta fall verkar han för mig trovärdigare, däremot har jag inte sagt att han inte ska röntgas. Men med tanke på att det enda ni har att gå på är ränder på hästens hov så blir man dock lite fundersam över hur mycket folk har tänkt igenom detta, eller om det handlar om att få säga ngt och sen inte kan vara öppen åt andra funderingar. Säger dock INTE att så är fallet. Ser dock gärna att du skriver och berättar då du säkerligen är en kunnig person som dessutom har en mycket skild åsikt i jämförelse med den andra åsikten som finns kring detta.Balanserad skoning på v.b. är det absolut inte då hela utsidan saknar ökat understöd från skon. Fysiologiskt skodd skulle inte jag heller vilja kalla det för utan snarae ett rent skräckexempel. Det minsta man kunde begära är väl att tån backats rakt mot tåkappan.