Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Det var lite det jag kände. Men samtidigt är jag inte speciellt kunnig i ämnet så jag vet inte om det kan vara olika. För min häst rids ju utan varken sadel eller träns - helt på sina egna villkor, regelbundet i alla gångarter - både ute och på bana. Och han springer och rör sig på egen hand i hagen också. Är inte motvilligare än vanligt att röra på sig, alls. En pigg häst. Har även hoppat lite senaste tiden. Borde inte hästen visa på ovilja om han hade ont? Det är ju dessutom en häst som visar på minsta lilla problem - känslig kille.

LÄGGER TILL här att hovslagaren kommer ut i morgon.

Jag tänker absolut spekulera innan röntgen! Och jag täbnker absolut visa hovarna för min hovslagare innan, vilket blir i morgon, tisdag.

Jag har en väldigt känslig häst varpå jag än mer ifrågasätter dessa spekulationer om fång. Dessutom är vi två mycket vaksamma ägare som reagerar på minsta lilla vink från hans sida. Han rids och leds fö utan träns/lina/grimma och har alltid visat motvilja/problem vid smärta, spänningar eller liknande. Och vi tvingar honom aldrig eller straffar honom för att inte vilja som vi, varpå han är tydlig även om det bara handlar om att sadeln ligger lite fel eller att ryttaren är felbalanserad, eller att det bara regnar på honom.

Därför är jag väldigt frågvis. Jag tycker att det är otroligt underligt denna häst skulle verka och vara precis som vanligt, och tom bättre än för några år sen, med ett fånganfall i sina hovar. Ffa när inget nytt har hänt i foderväg och han har vants in på betet precis i naturens egna takt. Sen säger jag dock inte att det är omöjligt varpå jag fortfarande vill spinna vidare, få fler svar samt har kontaktat min hovslagare som kommer i morgon.

Jag tycker inte att det är konstigt att jag ifrågasätter då det enda som folk eg tycker är bevis nog är ränderna på hästens hovar.

Jag tänker absolut spekulera innan röntgen! Och jag täbnker absolut visa hovarna för min hovslagare innan, vilket blir i morgon, tisdag.

Jag har en väldigt känslig häst varpå jag än mer ifrågasätter dessa spekulationer om fång. Dessutom är vi två mycket vaksamma ägare som reagerar på minsta lilla vink från hans sida. Han rids och leds fö utan träns/lina/grimma och har alltid visat motvilja/problem vid smärta, spänningar eller liknande. Och vi tvingar honom aldrig eller straffar honom för att inte vilja som vi, varpå han är tydlig även om det bara handlar om att sadeln ligger lite fel eller att ryttaren är felbalanserad, eller att det bara regnar på honom.

Därför är jag väldigt frågvis. Jag tycker att det är otroligt underligt denna häst skulle verka och vara precis som vanligt, och tom bättre än för några år sen, med ett fånganfall i sina hovar. Ffa när inget nytt har hänt i foderväg och han har vants in på betet precis i naturens egna takt. Sen säger jag dock inte att det är omöjligt varpå jag fortfarande vill spinna vidare, få fler svar samt har kontaktat min hovslagare som kommer i morgon.

Jag tycker inte att det är konstigt att jag ifrågasätter då det enda som folk eg tycker är bevis nog är ränderna på hästens hovar.

Min häst var ett superkänsligt arabsto som elittränades in i det sista. Hon hade ett flertal SM medaljer i olika westerngrenar. Hennes sista levnadsår tränades hon för dressyrSM. Dagen innan hon fick sitt sista fånganfall var hon med på en uppvisning där hon visade upp både passage, galoppombyten och supersnabba spinn. Hon var i sitt esse och INGET indikerade på att hon var det minsta lilla dålig eller att ett fånganfall på var gång :confused: Vi hade inte gjort något foderbyte och hon gick i en grushage och hade så gjort de senaste åren.

Jag vill bara påvisa att fång är en mycket lurig sjukdom och att det är mycket viktig att agera snabbt om man misstänker att hästen har det. De kan gå från obelgrad ett till fyra inom loppet av några timmar om det vill sig riktigt illa. Det är skillnad på akut fång och kronisk fång. Kronisk fång då har det skett förändringar i hoven. Mitt sto hade ju det och hade då de tydliga fångränderna på hovarna. Identiska med den bild du visar på din häst, vänster fram.....

Min häst var ett superkänsligt arabsto som elittränades in i det sista. Hon hade ett flertal SM medaljer i olika westerngrenar. Hennes sista levnadsår tränades hon för dressyrSM. Dagen innan hon fick sitt sista fånganfall var hon med på en uppvisning där hon visade upp både passage, galoppombyten och supersnabba spinn. Hon var i sitt esse och INGET indikerade på att hon var det minsta lilla dålig eller att ett fånganfall på var gång Vi hade inte gjort något foderbyte och hon gick i en grushage och hade så gjort de senaste åren.

Jag vill bara påvisa att fång är en mycket lurig sjukdom och att det är mycket viktig att agera snabbt om man misstänker att hästen har det. De kan gå från obelgrad ett till fyra inom loppet av några timmar om det vill sig riktigt illa. Det är skillnad på akut fång och kronisk fång. Kronisk fång då har det skett förändringar i hoven. Mitt sto hade ju det och hade då de tydliga fångränderna på hovarna. Identiska med den bild du visar på din häst, vänster fram.....

Tusen tack... :bow: Detta var ett svar som innehöll svar på många av mina funderingar.

Kommentera gärna de frågor jag ställt om fång. Borde jag kunna se det på fler sätt? Borde han ha fler symptom? Borde han reagera på visitering med visitertång? Vad ska jag leta efter? Hur länge kan ha haft fång utan min vetskap? Hur länge tror ni att han haft det? MÅSTE det vara fång? Mm..

På fem av dina sju frågor svarar jag att det är inte nödvändigtvis så.

På fråga sex blir mitt svar att det behöver naturligt vis inte vara fång.

På din sjunde fråga svarar jag Är det inte bättre att veterinärerna med hjälp av röntgen letar då det är lite lättare att ta del av hovens inre strukturer med hjälp av röntgen.

Slutligen: Är det inte bättre att utreda detta för att i så fall kunna utesluta fång så man då kan släppa den biten och söka vidare vad det primära ligger.

Skillnaden mellan hovslagare och hovvårdare är att hovslagarna alltid remeterar hästarna till klinik för att utreda om det är fång (dock ej akut fång för det kan omöjligt missas) medans hovvårdarna alltid påvisar att en skodd häst har roterat hovben.

Absolut. Om risken finns så ja, då ska hästen röntgas. Men jag vill först låta en person som känner min hästs hovar se på dem och säga sin sak. Han kommer ut idag.

medans hovvårdarna alltid påvisar att en skodd häst har roterat hovben.
Berätta mer om detta! Mycket intressant. Vill gärna spekulera i detta med min hovslagare idag.

Absolut. Om risken finns så ja, då ska hästen röntgas. Men jag vill först låta en person som känner min hästs hovar se på dem och säga sin sak. Han kommer ut idag.

Berätta mer om detta! Mycket intressant. Vill gärna spekulera i detta med min hovslagare idag.

bortaget ....

NU HAR HOVISS VARIT HÄR

Det var alltså 6 veckor och 5 dgr sen han var ute sist, när han kom ut igår. Han har inte fått information från oss om vad jag pratat om här eller liknande.

Det första han gjorde var att reagera på hur v bakhov såg ut. För det första var den sprucken längs med hoven intill kronan. Dessutom var den väldigt timglasformad och om man såg på ränderna såg det ut som att den växt flera cm mer på insidan än på utsidan. Och det förklarade han berodde på att hästen belastat utsidan så mkt att han helt enkelt tryckt ihop den på utsidan - därav också timglasformen. Han sa att det troligen beror på den allergiska reaktionen. - Vi sa VA?? Vad, när, hur? Han svarar att för ett par månader sen kanske, ska han ha reagerat på ngt. Om han fortfarande får i sig det kunde han inte svara på än.

Varför han visste att det var en allergisk reaktion berodde kanske också på att det visade sig främst just i vänster bak. Därför att problem med njurarna i regel visar sig på just v bak. Därav gick vi till njurarna som visade sig vara svullna, mer på v sida tyckte jag men det kanske bara var min åsikt. Han reagerade även lite på tryck där tyckte jag.

Lägger till att han också hittade "fickor" i strålen som också tyder på att det är ngt problem inifrån. Han visade dock ingen reaktion när han gick igenom hovarna med visitertång.

Jag ska visa bilder på vad jag menar med hovsprickan osv, längre ner i inlägget.

Iaf var hans slutsats att hästen hade fått i sig ngt som njurarna tagit stryk av. Han har ju även hudproblem som vi(jag och min syster - det visste han inte om) tror kommer inifrån, både exem och bölder, så nånting har gjort att han har nedsatt försvar i kroppen redan innan varpå detta kan vara anledningen till varför just bara han fått problem och inte de andra hästarna. När han får ont i njurarna reagerar han genom att röra sig fel = han blir felbelastad. I detta fall Tar han under sig ovanligt mycket med v bak (han böjer kroppen helt enkelt), kanske pga av smärtan, varpå hoven blir otroligt felbelastad och trycks ihop och därav även spricker.

Vi tittade på hur han gick och mycket riktigt hade han en tendens att föra bakbenen (båda två) åt höger. Inte mycket men lite. När han fick gå lös såg man att han gärna svängde snäva svängar åt vänster varpå han återigen visade på att han ville vika sig så. Även vid stillastående var hela hästen en smula böjd, dock inte alls mycket. Han har också alltid varit lättade att vika åt v så det är inget vi eg funderat över nu då det är sån han är. Dock inte såhär mkt.

Han har ända sen hans exem kom för ca 2 år sen, några ggr visat viss svullnad över njurarna vid vissa tillfällen men som sen försvunnit direkt.

Iaf måste vi nu först utesluta att det är ngt i den hagen han går i nu, som han inte ska äta, så han flyttades omgående till en annan hage med annan mark. Vi ska även leta reda på något som kan hjälpa hans njurar nu - naturläkemedel - och sen ta ut en person som är otroligt duktig på att se brister hos djur - även sånt som varit - och behandlar dem med hjälp av akupunkter, massage och liknande. För att sen om han kan hitta fler problem hos honom.

Han skodde iaf hästen och verkade honom på ett sätt som skulle underlätta för honom att inte belasta hoven fel. Men han sa att det är ca 1,5 cm kvar som han behöver ta från hovens ena sida för att den ska bli rak igen, men han ville inte ta allt på en gång. Så hästens hov är inte helt rak än. Kan dock säga att innan skoning stog hästen obalanserat och efteråt var det stor skillnad på benens placering och hur hästen balaserade sin vikt på dem. Dessutom var ögonen en aning gladare som vanligt efter att hoviss varit ute. ;)

Fångfrågan sen. Han kunde inte hitta några som helst tecken som tydde på fång mer än ränder på bakhovarna, eg mest på v bak. Han sa att det inte fanns någon anledning att tro det efter att ha sett på hästen irl. Jag kan tillägga att jag försökte dra paraleller till fång och frågade honoom ett antal gånger - jag sa senare också att många sagt åt mig att röntga hästen. Vi får såklart göra som vi vill men frågar man honom så handlar det inte om fång.

På denna bild ser man lite vad hoviss hittade. Bilden under är likadan fast utan en massa rött kladd så att man ser bättre:
redig.jpg

DSC00348.jpg

Här är fler bilder på hovarna. Efter han skotts dock, jag hade för mycket annat för mig innan så jag glömde helt att ta "före-bilder".

HÖGER BAK
DSC00353.jpg

VÄNSTER BAK INSIDA Jämför med bilden under - se hur hoven är ihoptryckt på andra bilden.
DSC00351.jpg

V BAK UTSIDA jättedålig vinkel, jag vet men man ser tydligt hur hoven är ihoptryckt på denna sida.
DSC00350.jpg

V BAK FRAMIFRÅN
DSC00348.jpg

Jag hoppas att jag förstått hoviss rätt nu och förmedlat hans tanke till er. Det är alltid svårare att förmedla ngnannans ord och tanke. Jag är ju inte alls lika insatt i det som han och kan ju därför inte heller svara till 100% på alla frågor. Men jag tror att jag har förstått en smula hur det hänger ihop det han pratar om, och det stämmer bra överens med vår övriga sjukdomsbild av hästen, som han fö inte visste om. Jag gjorde som med er - sa så lite jag bara kunde för att först få hans oberoende åsikt innan jag började fråga och ta upp det jag fått från andra håll eller hur hästen varit/verkat.

Jag är ju inte alls lika insatt i det som han och kan ju därför inte heller svara till 100% på alla frågor. Men jag tror att jag har förstått en smula hur det hänger ihop det han pratar om, och det stämmer bra överens med vår övriga sjukdomsbild av hästen, som han fö inte visste om. Jag gjorde som med er - sa så lite jag bara kunde för att först få hans oberoende åsikt innan jag började fråga och ta upp det jag fått från andra håll eller hur hästen varit/verkat.

Eftersom jag inte lusläst alla inlägg vet jag inte vad som felas din häst - men det du skriver här gör mig beklämd! :crazy: Snälla, snälla - med all respekt för både dig och hovslagaren - överlåt inte åt en henom att ställa diagnos på din häst. I synnerhet inte om du misstänker fång och/eller problem med njurarna.

Ja ja,, du söker dina egna svar och din egen "sanning".

Balanserad skoning på v.b. är det absolut inte då hela utsidan saknar ökat understöd från skon. Fysiologiskt skodd skulle inte jag heller vilja kalla det för utan snarae ett rent skräckexempel. Det minsta man kunde begära är väl att tån backats rakt mot tåkappan.

Hårda ord jag vet,,,, men jag har skrivit mitt sista inlägg i denna tråd,,, du vill tydligen inte se sanningen trots att du har vibbar om stora problem i hästens inre tarmsystem vilket alltid leder till fångrelaterat trauma. Tydligen har dessa problem fortgått under lång tid dessutom, framkommer det nu helt plötsligt!!

Lycka till.

Senast ändrad:

Jag har följt tråden nu ett tag och blir ledsen när jag ser bilderna på din hästs hovar. De ser helt enkelt inte bra ut. Du verkar verkligen vilja din hästs bästa och bryr dig om hans hälsa men jag tycker att du har haft otur med hovslagare. Han borde skämmas ögonen ur sig med tanke på hur hovarna ser ut. Det är dock dags att klippa nu och åka in på klinik med hästen. Han ska definitivt röntgas och det vore också bra om du fick klinikens hovslagare att ta över hans hovvård det närmaste året. Sök hjälp helt enkelt, det har gått för långt.
Jag håller tummarna för att din häst kommer att tillfriskna!

Saxat från djurskyddsmyndighetens sida:

Hästar ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
En sjuk eller skadad häst ska snarast ges nödvändig vård, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart.

Snälla du ta din häst till veterinären...

Skoningen ser illa ut,även om hästen har stora andra problem som spökar och gör att hästen snedbelastar sig så syns det ändå klart att skoningen är illa.:crazy:
Hästen behöver kunnigare hjälp med hovvården.

Hade du bikini på dig så hovslagaren blev distraherad eller nåt?:eek::confused::angel:

Förlåt, kunde inte låta bli att skämta lite mitt i eländet.:o

Skoningen ser illa ut,även om hästen har stora andra problem som spökar och gör att hästen snedbelastar sig så syns det ändå klart att skoningen är illa.:crazy:
Hästen behöver kunnigare hjälp med hovvården.

Hade du bikini på dig så hovslagaren blev distraherad eller nåt?:eek::confused::angel:

Förlåt, kunde inte låta bli att skämta lite mitt i eländet.:o

Jag håller med Lilla Skutt här faktiskt.
Jag vill även puscha för att kolla hästen på klinik.

Om hästen har så ont så att den belastar sina hovar fel så att dom blir helt deformerade, tycker du inte att det är dags att ta in den till klinik? Ska du ist leta efter ngt naturläkemedel??? Det kan du bara inte mena :eek:

Balanserad skoning på v.b. är det absolut inte då hela utsidan saknar ökat understöd från skon. Fysiologiskt skodd skulle inte jag heller vilja kalla det för utan snarae ett rent skräckexempel. Det minsta man kunde begära är väl att tån backats rakt mot tåkappan.
Förklara mer, jag förstår inte riktigt. Som icke-hovslagare (och ganska okunnig) är det svårt att veta hur det SKA se ut. :bow: Hästen är, som jag skrev, inte rakt verkad - för att underlätta vid han nuvarande felaktiga gång - dock ändå inte helt 100 då han inte ville ta för mkt på en gång. Hästen belastar inte fel pga av att hoven är fel utan pga av andra fysiska problem sominte går att korrigera med verkning - som du ser så tar då hoven än mer skada, som jag visade på bilderna. Så uppfattar jag det hela. Och fö behöver du inte längre förolämpa mig eller påstå att jag skapar min egen sanning. Det är onödigt och gör bara att du verkar oseriös. Om du går tillbaka och läser så ser du att jag tar det du säger på allvar, men du som alla andra måste klara av att bli ifrågasatt. Jag kan lova dig att detsamma fick min hoviss stå ut med. I detta fall verkar han för mig trovärdigare, däremot har jag inte sagt att han inte ska röntgas. Men med tanke på att det enda ni har att gå på är ränder på hästens hov så blir man dock lite fundersam över hur mycket folk har tänkt igenom detta, eller om det handlar om att få säga ngt och sen inte kan vara öppen åt andra funderingar. Säger dock INTE att så är fallet. Ser dock gärna att du skriver och berättar då du säkerligen är en kunnig person som dessutom har en mycket skild åsikt i jämförelse med den andra åsikten som finns kring detta.

Om hästen har fång, borde han ömma utan skor? Borde han vara stel, stapplig? Borde han ha puls? Vara varm? Få problem med njurarna?

Hoviss sa dock inte att hästen ABSOLUT inte har fång. Han har ingen röntgensyn tyvärr. Han sa dessutom att efter som att hästen har tåöppen sko så skulle kanske en hovbensrotation upptäckas. Ändå trodde han inte att det var fång. Han tyckte att det tedde sig mycket mer som en allergisk reaktion. Jag säger inte att han har rätt men just nu är det han som för mig är trovärdigast då han svarade fullt på precis alla mina frogor och jag kunde förstå hur det hela var logiskt. Men jag är öppen för förslag om ngn orkar berätta mer. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 828
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 674
Senast: Johanna1988
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V