Sv: Vad säger ni om dessa hovar?
UPPDATERING!
Då ska vi berätta lite mer om denna hästs hov-historia.
Köptes av mig -02, skulle fylla 5 år. Hade då sen långt tillbaka olika långa bakben. V bak var flera cm kortare än h bak. Detta hade han troligen haft sen 1-2års ålder.
Det första vi gjorde var att ta ut kitopraktor. Efter det har vi haft kontakt med olika kiropraktorer, massörer och ryggveterinärer. Hästen såg rakare ut efter första kiropraktorn och vi masserade honom nu varje dag - det höll vi på med i ca 1-2 år. Han har dock sen dess alltid sett lite sne ut över rumpan pga av att han ju musklats fel under sina första 5 år. Men nu ser han riktigt bra ut, tror dock inte att han nånsin kommer att bli helt 100 i muskler etc.
Vår hovslagare var väldigt engagerad i detta. Han var de som oftast först såg om vi behövde ta ut ryggveterinär osv.
Hästen har alltid slitit sina skor oerhört på ytter. Vid normal skoning så slet han tom sönder skorna ibland - alltså så att skon gick av. Vid varje skoning var skornas yttersida antingen av eller jättetunn.
Hovslagaren upplevde att hovens yttersida belastades så hårt att den inte växte som den skulle - insidan växtre fortare än ytter. Ibland kunde han inte ens verka lite på ytter utan att bottenverka direkt. Han började med gjutjärnskor (sko med klack) och vi jobbade med hans rygg och vår ridning. Det blev väldigt bra en tid.
Men det slutade med att han för några år sen råkade bottenverka gång på gång pga att hästens hov växte inte ut som den skulle. Han sa åt oss att åka in på klinik och lagom till det fick han kot- och knäledsinflammationer i båda fram. Iom detta röntgades han och utreddes. Vi sa, som vi hört från en av våra regelbundna kiropraktorer/massör, att han troligen hade ett ligament eller liknande som påverkats av denna snedhet och blivit utdraget (för långt). Detta snappade vet på kliniken upp på och satte sen diagnosen "atros i höften", utan att eg ha hittat ngt. Jag bad dem kolla på hovarna samtidigt och en hovslagare och vet tittade på dem och det vi fick var komplimanger över vilka fantastiskt fina hovar han hade. Ovanligt bra vinklar osv. Men hästen skulle inte bli bra utan han skulle max må bra i några månader och sen lida för mycket för att få fortsätta.
Efter detta bytte vi hovslagare och han sa att hans inflammationer och problem kunde han mycket väl förstå så som han är verkad! Så han verkade och skodde om, det tog ca 3 timmar att komma runt då han ansåg att hästen hade så ont att han inte klarade av att stå på 3 ben under en hel verkning och skoning. Han gjorde många pauser, observerade osv. Under detta såg man hur hästen sänkte huvudet och blev mer och mer avslappnad.
När han sen skulle gå tog han inte ett steg. Han hade förmodligen en helt ny känsla under fötterna (kan tillägga att detta även skedde med två andra hästar som han gjorde liknande procedur på). Hästen ÄLSKAR denna hovslagare efter detta. Han ser honom på långt håll och kommer gående.
Efter detta var hästen bra och han har varit hel såvitt vi har märkt. Strax innan skoning har han vissa ggr visat på lite spänningar eller liknande men efter skoning har det gått över. Hoviss har förklarat dessa gånger var det har/kan ha berott på osv.
När han började med denna häst förklarade han att man inte ska stirra sig blind på vinklar och jämföra med krona osv. Han menade på att det är hela hästen man behöver se på. Han har även använt klackar under två skoningar i våras men förklarade att det ska man endast göra när det är mjukt i marken.
Denna hovslagare har vi nu haft i 2 år nästan precis.
Det han har gjort med hovarna är att minska övertrampet (han hade ett enormt övertramp), han har ändrat hovens vinkel (tror jag) och han har satt på bakvända skor bak för att underlätta "överrullningen" av hoven. Hästen sliter inte ens sina broddar ojämt men är fortfarande inte helt bra förståss utan han måste ju ta ett steg i taget. Vi ska även igen ta ut en ryggvet igen.
Men häromdagen då fick jag syn på hans hovar och dessa bilder är alltså tagna ca 3 veckor efter skoning och jag tänkte att OJ! Så jag ville höra vad ni hade att säga om det. Jag har ännu inte konfronterat hoviss ang detta. Han kanske tom kan förklara det. Han skulle ev komma ut till en annan häst men det blev inte så, så vi ska ringa i veckan och antingen få en bra förklaring eller så får han komma och och titta.
ANG FÅNG: Hästen har gått på lösdrift under dessa 2 år och ätit hösilage med fri tillgång samt fått mineraler, havre och lite betfor. Mycket små mängder. För ca 1 månad sen slutade vi med betfor helt och han har även fått b-vitamin under våren. Vi har köpt hösilage från samma ställe båda åren, med ganska högt proteinvärde vilket, enl veterinärer och andra vetare, inte ska påverka dem efter som att det är grovfoder och inte kraft - skillnad där.
Hästen visar inte på smärta men har alltid varit ömfotad när han ej har skor eller går på grusväg med Stora stenar. Mindre nu men min syster tycker fortfarande att han är öm ibland på grova grusvägar (alltså större stenar än 1x1cm.). Han har också alltid fört sina bakben lite i en cirkel - som att han slänger ut med dem när han travar - jag vet inte om det även gäller skritt. Inte som i travartrav utan mer som att han kommer till en punkt där han måste skicka dem åt sidan en smula. Han har dock ett riktigt fint, vilande steg i trav. V bak som varit kortare har alltid varit svagare och han har svårt att hinna med med v bak på rakt spår. Som om han tar liiite lite kortare steg med det eller rör det en smula saktare.