Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Nu blev jag nyfiken... vad betyder "tjopp tjopp verkade hovar med klinga"? Verka med klinga vet jag vad det är men tjopptjopp? :confused:

okey... jag vet inte så mycket om det. Jag har inte haft en fånghäst och hoppes att min minshettisar få andrig fång. Men... vad gäller sned hovarna...
Här foton från höger backbenet från min Tommy. Det är sned. Jag har haft en hovsmid här några gånger men onsdag kommer en annar hovsmid. Jag vet att hov är sned, men vet inte om det beror på benet eller hov eller sätt som han är klippat (vet inte om jag säger det bra... ´min svenska är fortfarande inte så bra)
Vad tycker ni..

15-6005.jpg

15-6003.jpg

15-6002.jpg

15-6001.jpg

Stod det inte någonstans i tråden att du inte hade haft din häst så länge, i så fall kan det ju förklara foderränderna.

Flyttade själv min häst utomlands i ett halvår och bytet från ett land med annat foder till ett annat syns tydligt och nu när vi är hemma igen syns bytet av foder tydligt igen.

På andra bilden ser vänster framhov ut av vara mycket högre på insidan men det är kanske bara hur bilden är tagen.

Okej, jag ska läsa igenom det du skrev igen så att jag får ett bättre hum om hur du menar. Ska skriva och berätta mer nu + fler bilder. Visa gärna bilder på din hästs hovar!

UPPDATERING!

Då ska vi berätta lite mer om denna hästs hov-historia.

Köptes av mig -02, skulle fylla 5 år. Hade då sen långt tillbaka olika långa bakben. V bak var flera cm kortare än h bak. Detta hade han troligen haft sen 1-2års ålder.

Det första vi gjorde var att ta ut kitopraktor. Efter det har vi haft kontakt med olika kiropraktorer, massörer och ryggveterinärer. Hästen såg rakare ut efter första kiropraktorn och vi masserade honom nu varje dag - det höll vi på med i ca 1-2 år. Han har dock sen dess alltid sett lite sne ut över rumpan pga av att han ju musklats fel under sina första 5 år. Men nu ser han riktigt bra ut, tror dock inte att han nånsin kommer att bli helt 100 i muskler etc.

Vår hovslagare var väldigt engagerad i detta. Han var de som oftast först såg om vi behövde ta ut ryggveterinär osv.

Hästen har alltid slitit sina skor oerhört på ytter. Vid normal skoning så slet han tom sönder skorna ibland - alltså så att skon gick av. Vid varje skoning var skornas yttersida antingen av eller jättetunn.

Hovslagaren upplevde att hovens yttersida belastades så hårt att den inte växte som den skulle - insidan växtre fortare än ytter. Ibland kunde han inte ens verka lite på ytter utan att bottenverka direkt. Han började med gjutjärnskor (sko med klack) och vi jobbade med hans rygg och vår ridning. Det blev väldigt bra en tid.

Men det slutade med att han för några år sen råkade bottenverka gång på gång pga att hästens hov växte inte ut som den skulle. Han sa åt oss att åka in på klinik och lagom till det fick han kot- och knäledsinflammationer i båda fram. Iom detta röntgades han och utreddes. Vi sa, som vi hört från en av våra regelbundna kiropraktorer/massör, att han troligen hade ett ligament eller liknande som påverkats av denna snedhet och blivit utdraget (för långt). Detta snappade vet på kliniken upp på och satte sen diagnosen "atros i höften", utan att eg ha hittat ngt. Jag bad dem kolla på hovarna samtidigt och en hovslagare och vet tittade på dem och det vi fick var komplimanger över vilka fantastiskt fina hovar han hade. Ovanligt bra vinklar osv. Men hästen skulle inte bli bra utan han skulle max må bra i några månader och sen lida för mycket för att få fortsätta.

Efter detta bytte vi hovslagare och han sa att hans inflammationer och problem kunde han mycket väl förstå så som han är verkad! Så han verkade och skodde om, det tog ca 3 timmar att komma runt då han ansåg att hästen hade så ont att han inte klarade av att stå på 3 ben under en hel verkning och skoning. Han gjorde många pauser, observerade osv. Under detta såg man hur hästen sänkte huvudet och blev mer och mer avslappnad.

När han sen skulle gå tog han inte ett steg. Han hade förmodligen en helt ny känsla under fötterna (kan tillägga att detta även skedde med två andra hästar som han gjorde liknande procedur på). Hästen ÄLSKAR denna hovslagare efter detta. Han ser honom på långt håll och kommer gående.

Efter detta var hästen bra och han har varit hel såvitt vi har märkt. Strax innan skoning har han vissa ggr visat på lite spänningar eller liknande men efter skoning har det gått över. Hoviss har förklarat dessa gånger var det har/kan ha berott på osv.

När han började med denna häst förklarade han att man inte ska stirra sig blind på vinklar och jämföra med krona osv. Han menade på att det är hela hästen man behöver se på. Han har även använt klackar under två skoningar i våras men förklarade att det ska man endast göra när det är mjukt i marken.

Denna hovslagare har vi nu haft i 2 år nästan precis.
Det han har gjort med hovarna är att minska övertrampet (han hade ett enormt övertramp), han har ändrat hovens vinkel (tror jag) och han har satt på bakvända skor bak för att underlätta "överrullningen" av hoven. Hästen sliter inte ens sina broddar ojämt men är fortfarande inte helt bra förståss utan han måste ju ta ett steg i taget. Vi ska även igen ta ut en ryggvet igen.

Men häromdagen då fick jag syn på hans hovar och dessa bilder är alltså tagna ca 3 veckor efter skoning och jag tänkte att OJ! Så jag ville höra vad ni hade att säga om det. Jag har ännu inte konfronterat hoviss ang detta. Han kanske tom kan förklara det. Han skulle ev komma ut till en annan häst men det blev inte så, så vi ska ringa i veckan och antingen få en bra förklaring eller så får han komma och och titta.

ANG FÅNG: Hästen har gått på lösdrift under dessa 2 år och ätit hösilage med fri tillgång samt fått mineraler, havre och lite betfor. Mycket små mängder. För ca 1 månad sen slutade vi med betfor helt och han har även fått b-vitamin under våren. Vi har köpt hösilage från samma ställe båda åren, med ganska högt proteinvärde vilket, enl veterinärer och andra vetare, inte ska påverka dem efter som att det är grovfoder och inte kraft - skillnad där.

Hästen visar inte på smärta men har alltid varit ömfotad när han ej har skor eller går på grusväg med Stora stenar. Mindre nu men min syster tycker fortfarande att han är öm ibland på grova grusvägar (alltså större stenar än 1x1cm.). Han har också alltid fört sina bakben lite i en cirkel - som att han slänger ut med dem när han travar - jag vet inte om det även gäller skritt. Inte som i travartrav utan mer som att han kommer till en punkt där han måste skicka dem åt sidan en smula. Han har dock ett riktigt fint, vilande steg i trav. V bak som varit kortare har alltid varit svagare och han har svårt att hinna med med v bak på rakt spår. Som om han tar liiite lite kortare steg med det eller rör det en smula saktare.

Där har vi lite fakta. Så, vad tror ni nu efter att ha läst detta?

Här kommer fler bilder:

HELA V BAK, SIDAN
h1.jpg

HELA B BAK, FRAM
h2.jpg

V FRAMHOV
h3.jpg

V FRAM IGEN
h4.jpg

BAKIFRÅN
h5.jpg

V BAK FRAMIFRÅN IGEN
h6.jpg

Senast ändrad:

Intressant historia! Tänk att hovslagare och vet. kan säga så olika saker och även här i diskussionen har man märkt att alla har sin åsikt och många är 100 % säkra på att de har rätt.
Jag tror du kan stryka misstankar om att hästen har fång, särskilt eftersom den gått på mestadels grovfoder och inte verkar ha gjort så snabba foderbyten.
Skönt att du bytte bort hovslagare som verkade ner hovarna så det gjorde ont!:cry:

Att hästen svänger utåt med benet har säkert en påverkan på hovslitaget.

Men på bilderna tycker jag hästen ser helt fin ut i sina vinklar. Jag gissade förut på att hästen kanske var hjulbent, men nu ser den snarare kohasig ut! (kobent) Den är tåvid bak, men hur många hästar är inte det.

Lycka till med din pålle, hoppas allt blir bra!

Nu blev jag nyfiken... vad betyder "tjopp tjopp verkade hovar med klinga"? Verka med klinga vet jag vad det är men tjopptjopp? :confused:

Förmodligen att hovslagaren verkat lite på fri hand och bara skärt bort utan att titta efter hur mycket som behövs tas bort.

Tack för ditt svar. :bow:

Den första hovslagaren vi hade var ändå en hovslagare med mkt goda referenser, han hade hjälp utdömda hästar och var duktig. Men man kan inte alltid lyckas, han gjorde så gott han kunde men såg förmodligen inte på rätt saker - han förstod troligen inte vad som var felet hos hästen, vilket denna hovslagare kommit närmre - enl min uppfattning. MEN, det betyder inte att han gör rätt heller. Det är därför jag tar upp det här. Jag har dock aldrig upplevt hans hovar se ut såhär tidigare.

Jag vill gärna höra mer från er. Åsikter om de andra bilderna. Hur länge tror ni att hästen haft fång? Hur kan vi veta? Borde han inte ha mer ont då?

Jag har inte pratat med hoviss än men när jag gör det vill jag ha en hel del att ifrågasätta med. Vad tror ni om bilderna och hästen efter det jag nu skrivit? Vad trro ni om hovarna, varför ser de ut som de gör (bvinkel, ränder, allt!)? Vad tror ni om hovslagaren? Kom med åsikter och tankar.

Jag vill bara inflika att sidotåkappor kanske kan vara något för din häst om den vrider hoven i steget. Min förra häst (som förvisso vid åtta års ålder diagnostiserades med medfödd slinger/ataxi och fick tas bort) gjorde just så att han vred till bakhoven i slutet av överrullningen, han slet också grymt på utsidan och ibland också så att skon helt enkelt gick av. På honom satte vi förstås 10mm skor och när jag efter mycket om och men hittade en riktigt bra hovslagare satte han på honom sidotåkappor. Detta gjorde att skorna faktiskt satt kvar med normala skointervaller och hoven hann växa lite innan det var dags för omskoning, jag kunde tom tåbrodda bak efter det :idea:
Bara en tanke...

På vilket sätt underlättar sidotåkappor?

KAn tillägga att hästen inte längre sliter sina fötter ojämt.

Jag är fortfarande osäker på om det verkligen är fång i betydelsen förgiftningsfång men NÅGOT hände för ca två - tre månader sedan som orsakade ränderna.

Det är trevligt att hästen mår såpass mycket bättre nu och tydligen sliter helt jämt, men jag tycker fortfarande inte att hovarna ser fina och balanserade ut.
Jag är dålig på att kommentera bilder och försöka peka ut exakt vad men bland annat reagerar jag på att jag tycker hovarna över lag ser ut att vara så långa/höga överlag förutom det som redan kommenterats.

Okej, vad har hänt för 2 månader sen då tro? Har det med foder att göra alltså? Vi slutade ju med betfor, men han fick va 2 nävar runt 5 dgr i veckan så det var inte mkt. Sen åt han ju hösilage till månadsskiftet april-maj, sen slutade vi med det och de övergick helt till bete. Kan det bero på det? Betyder det isf att hösilaget de fick inte var bra? Eller var det gräset som inte var bra? Hände ngt bra för 2 månader sen eller ngt dåligt?

Varför är det skadligt med långa/höga hovar? Hur låga ska de vara? Jag ska ta en till bild under hoven också så att ni får se hur långa de är i jämförelse med strålen.

Det kan vara så enkelt att det bara är foderombytet. Det behöver inte betyda att något foder var dåligt, bara att omställningen skedde för snabbt. Vem vet, kanske det gjorde att din häst fick ett litet fånganfall rentav?
Sedan angående höga hovar måste du komma ihåg att jag är van vid barfota hovar och de har alltid mer kompakta hovar än skodda. Med det sagt tycker jag att hovarna på din häst ser höga ut för att vara skodda. Ungefär som att det är dags för verkning igen.

knapplån

Vore det min häst skulle jag åka och röntga hovarna. Jag tycker det ser ut som fångränder :( Speciellt tydligt på bilden vänster fram. Så där såg min fånghäst ut med hovbensrotation och hovbenssänkning. Något har hänt i hovarna hos din häst cirka två månader tillbaka i tiden.

Kan ju berätta att min häst fick sitt första fånganfall mitt i smällkalla februari. Inget foderbyte hade gjorts och hon gick i full träning så ibland vet man inte varför det händer. Hon var mycket smärttålig och visade egentligen mest lite stapplighet så fång är en mycket lurig sjukdom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 825
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka