Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Okej, de åt hösilaget tills det inte gick åt längre. Vi gav dem tills alla balar var slut så de åt väldigt lite i slutet varpå jag upplever att övergången ändå var väldigt mjuk.

Okej, ja denna häst har aldrig gått barfota då han är för ömfotad - om det nu finns ngt som heter så. ;)

Okej, borde dock inte hovslagaren se detta? Kan de få ränder utan att det är fång?

Stapplig har min häst alltid varit. Eller ja, snubblig och tappar lite ben då och då. Men jag ska ta upp det med hoviss och höra vad han har och säga för att sen avgöra om detta ska tar till klinik.

OM det är fång, borde man inte kunna framkalla smärta med tång så som hovslagare ofta gör? Och borde de inte ha problem att stå på 3 ben under en hel skoning?

hösilaget hann väl inte bli dåligt? (det håller inte mer än en vecka efter att man öppnat balen...)

Absolut inte. Vi har utfodrat med hösilage i lösdriften i 2 år och är jättenoga med hantering och kvalité. Våra balar är ovanligt torra men vi låter dem ändå aldrig stå öppnade en hel vecka. De står 4-5 dgr max. Och det läggs inte på marken vid utfodring.

Däremot har min syster nyss slängt ett öga på de andra i hagen och upplever att även de har randiga hovar. Jag vet inte om det ser likadant ut på dem som på min dock.

Jag skulle vilja ha lite svar på mina senaste fångfrågor.. :bow:

Skönt att veta att ni är noga med balarna. Som du säkert vet är det inte alla som har den kunskapen.

De kan få fång utan hovbensrotation och vidare komplikationer, men med hovformen din häst har skulle jag tvivla på att det är fallet. Enda sättet att veta med större säkerhet är att få hästen din grundligt genomkollad, gärna med röntgen som coari föreslog.

Det känns inte bra att din häst är snubblig också.

Jo, jag vet. Många ger ju ensilage också, utan att ha kunskap. Men här är det noga kan jag lova. Även vaccinerad mot botulism för att vara på den säkra sidan, trotts att det är många som anser att det är onödigt. ;)

Okej. Jag tar verligen detta med fånget på allvar så det är därför jag vill veta så mycket kring det. Min häst har alltid varit snubblig - har haft honom i 5 år som sagt. Kan han ha haft fång så länge utan att detta märkts? Det känns lite väl. Jag menar, då borde han ju redan ha fått ordentlig hovbensrotation för länge sen efter som att vi inte undersökt detta närmre, och vet+hovis på klinik nämde inget om detta när vi frågade om hans hovar som jag också skrev.

Hur kan man mer se att hästen har fång? Det känns lite tveksamt att röntga på klinik när hästen inte har ont eller visar på några andra symptom och inte heller hoviss har märkt ngt - det här är alltså en riktigt duktig hovslagare. Mkt erfaren. Samtidigt vill jag inte viffta bort såna orosmoln OM det verkligen ligger ngt i det. Så jag skulle vilja veta mer hur jag kan ta reda på hur sannolikheten är att detta är fång.

MISS AV MIG ANG BILDERNA!
När bilderna togs var det dags för skoning. Både jag och syster har helt missat att det gått så lång tid så nu är det 6 veckor sen skoning (dvs var hovarna verkade 4-5 veckor innan dessa bilder togs). Hoviss kommer iaf då ut nu igen, antingen idag eller nästa vecka och båda jag och syster ska vara med är det tänkt och prata igenom detta med fång. Vill dock gärna ha mer än hans ord att gå på så berätta mer och svara på mina frågor.

Ska kika efter bilder på han fossingar från tidigare och se hur de ser ut där.

Detta är juli-05. Hur ser ni på desa ränder? Ingen hovbild men ganska stor så det kanske går att se lite.
429944304DaqfMm_fs.jpg

Det finns massor med info om fång på nätet, det heter founder eller laminitis på engelska (där founder snarare står för den grava formen med hovbensrotation/hovbenssänkning)
Bättre du söker där, ämnet är så stort att det är svårt att ta det på ett forum såhär.

Det jag tänker ang snubbligheten så finns det två möjliga förklaringar; reagerar han på stenar är det ömhet. Som exempel är det de hästarna som oftast snubblar där det inte finns något att snubbla på, exempelvis på vägen. Snubblar han över rötter i skogen har han dålig koll på sina hovar bara och det KAN bero på dålig känsel, alltså att han inte känner vart han har benen riktigt. Det kan även bero på dålig kroppsuppfattning rent generellt (valpighet) och ovana att gå i skogen.

Det finns en tredje orsak till bakbenssnubblighet...

Problem med de stora lårmusklerna (Biceps Femoris) min häst som skotts illa så att hon belastade utsidorna hårt snubblade titt som tätt förr. (Såg väldigt hjulbent ut, mycket bättre nu).
Efter att ha varit på kurs och blivit uppmärksam på problemet är det nästan löst.

Kan de få ränder utan att det är fång?

ja det tror jag nog, mina ponnysar som har haft fång (ena kraftigt som inte gav med sig) har inte speciellt randiga hovar. syns inte att de haft fång innan.

OM det är fång, borde man inte kunna framkalla smärta med tång så som hovslagare ofta gör? Och borde de inte ha problem att stå på 3 ben under en hel skoning?

när mina hade fång ville de INTE stå på 3ben, var tvungen att ge dem smärtstillande för att kunna ta av dem skorna

Han kan snubbla på asfaltsväg i skritt och mer eller mindre ramla omkull. Hänt mycket sällan men det händer.

Han har en förmåga att tappa sina bakben ibland när han jobbar, ffa på banan. När det blir väldigt jobbigt för honom och man håller på liiite för länge så kan han tappa ett bakben varpå hela hästen tappar allt. Visade en gång på ngt som liknade patellaupphakning men det var endast vid ett par tillfällen, svårt att säga vad det var och det upphörde genast efter att vi givit hoom b-vitamin under en kort period. Men detta var alltså första året vi hade honom. Innan vi bytte hovslagare osv. Han var också öm på grova stenar redan då.

Min häst har alltid vela vila lite på v bak, det ni fick se på bilderna. Dock är detta beteende borta sen vi bytte till denna hovslagaren. Han står i princip alltid på 4 ben och kan skos utan problem utan pauser nu. Han visar inte på ngt sätt på att han har ont och denna häst är ganska kinkig i jämförelse så man tycker att lång tids fång borde märkas. Eller har jag fel? Bör han ändå röntgas och varför?

Bör han ändå röntgas och varför?

Det är helt upp till dig utifrån din egen hästkunskap och för hästens skull kunna utesluta eller få bekräftelse på individens ev. trauma.

Jag anser att du bör strunta i det då du hela tiden söker svar som dementerar denna enkla utredning.

Oj, var det en förolämpning?

Självklart ifrågasätter jag detta med fång efter som att jag fortfarande har frågor som jag tyckler vore lätta att svara på och som är otroligt avgörande, som ändå ingen vill kommentera. Jag är dock passiv i mina handlingar innan vår hovslagare kommit ut denna vecka. Efter som att alla här så snabbt kunde se att han hade fång tycker jag att även han borde kunna det, och även hitta fler saker som tyder på det efter som att det, enl många här, verkar vara ganska akut. Samt borde min hovslagare också kunna svara på de frågor som jag inte får svar på här. Vad tycker du?

Kommentera gärna de frågor jag ställt om fång. Borde jag kunna se det på fler sätt? Borde han ha fler symptom? Borde han reagera på visitering med visitertång? Vad ska jag leta efter? Hur länge kan ha haft fång utan min vetskap? Hur länge tror ni att han haft det? MÅSTE det vara fång? Mm..

låt en hovvårdare titta på hovarna dom kan allt om konstiga hovar . jag har hovvårdare och är supernöjd

Jag kan inte så mycket om sånt här men på min häst, som hade så bedrövligt mycket tappskor, satt skon kvar ordentligt med sidokappor. Har de ett vridmoment i överrullningen är det naturligt att de vrider av sig skon. Jag upplevde också att den sneda slitningen blev bättre.

Men din hästs problem verkar ha helt andra orsaker än min så det är inte säkert att det är till någon hjälp för er. För mig var det dock som en aha-upplevelse och jag kan än idag inte för mitt liv förstå varför inte någon av alla de hovslagare jag hade tidigare tänkt tanken... Så det kan kanske vara värt att ställa frågan?

Min häst har alltid vela vila lite på v bak, det ni fick se på bilderna. Dock är detta beteende borta sen vi bytte till denna hovslagaren. Han står i princip alltid på 4 ben och kan skos utan problem utan pauser nu. Han visar inte på ngt sätt på att han har ont och denna häst är ganska kinkig i jämförelse så man tycker att lång tids fång borde märkas. Eller har jag fel? Bör han ändå röntgas och varför?

fången sätter ju sig först och främst i frambenen. en fånghäst går inte att rida då den stöpplar fram och är ovillig att gå. så det är nog inte fång som är problemet ;)

Det stämmer inte alltid. Min ponny fick fång i ett bakben. det gick alldeles utmärkt att rida henne i alla fall ett tag efter.
Jag har förstått att det mkt väl kan vara så och att det inte tvunget var jag som var ouppmärksam. Det tycker jag inte att jag har varit. När det sedan upptäcktes vidtog jag flera åtgärder och hon mår nu för tillfället bra. Men som sagt jag red henne utan att veta om att hon hade haft enn lättare fångkänning.
Den har bara märkts inut hoven, hon har ej fångränder.

fången sätter ju sig först och främst i frambenen. en fånghäst går inte att rida då den stöpplar fram och är ovillig att gå. så det är nog inte fång som är problemet ;)

Njae...det där är ju en sanning att ta med en nypa salt :( Man ska vara medveten om att fång är mycket individuellt och att hästar tål smärta olika. Jag är mycket försiktig med att uttala mig tvärsäkert om hur fånghästar fungerar efter ha levt med min egen fånghäst i nästan fem år och genomlidit flera fånganfall.

Min häst visade nästan INGEN smärta alls trots att hon vid röntgen sedan hade såväl hovbensrotation som hovbenssänkning. Hon måste alltså haft jätteont:cry: Hur visste jag då att hon hade fått ett fånganfall? Joo det var de små detaljerna. En liten stelhet/stapplighet, speciellt när hon skulle gå ut ur boxen, men absolut inte mycket. Någon som inte kände henne skulle lätt missa det. Lätt förhöjd värme på hovarna, speciellt över kronranden. Något förhöjd digitalpuls alltefter fånganfallet fortlöpte. Hon var inte direkt halt på mjukt underlag utan det märktes enbart på hårt underlag. Hon brallade gärna om hon fick chansen mitt under värsta fånganfallet:(

Så det gäller att känna sig häst, veta hur den rör sig. Lära sig hitta puls. Känna på hovarna. Veta hur smärttålig den är etc.

Till trådskaparen vill jag återigen säga, åk och röntga hovarna på din häst! Är den inte fång så är den ju jättebra. Sitta här på ett forum och spekulera ger ju inga svar direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 825
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 804
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka