Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

OK, beskriv då dina hundars egenskaper samt de situationer som kräver denna hårda behandling och som inte går att lösa på annat sätt. Just nu beskriver du situationen mat på bordet samt hund som jagar bilar. Då är vi många som säger i tråden att det funkar med helt andra metoder än våldsamma metoder för att lösa samma problem. Då säger du att det kanske funkar på andra hundar men inte på dina. Och då hamnar vi återigen i att du behöver beskriva hur dina hundar är om vi ska få en chans att förstå hur du menar att just de behöver en behandling som är våldsam.

Funkar de helt enkelt inte så avslutas förhållandet. På samma sätt som om en barnfamilj har en hund som klipper ungarna...

Aha du är en sån.

Eller så lär man sig hantera en hund och slutar skylla sina egna brister på hunden.

På tal om hund som klipper barn så får man ju se till varför och hur hunden biter. Om den ska vara kvar, omplaceras eller avlivas.

Så med andra ord har du väldigt begränsad erfarenhet och har haft väldigt mjuka hundar.

Det var ju det jag var inne på i början av tråden. Hunden som jagar katt, där ägaren tar tag i hunden och fysiskt hindrar den, och där hunden inte svarar upp genom bett eller åtminstone morr - den hunden är inte särskilt driftstark åtminstone gällande kattjakt, och är antagligen väldigt förig. Skönt! Funkar mindre bra med en hund med mer integritet/drifter. Den behandlingen av hunden kan bli ganska smärtsam för ägaren.

Så med andra ord har du väldigt begränsad erfarenhet och har haft väldigt mjuka hundar.
Nej inte direkt, men den hund som på allvar försöker bitas blir bemött med samma allvar fast med betydligt större tyngd bakom (jag har ju högre matchvikt.) Det är ju så, att del har hundar för hundars skull...andra har hundar för hundarnas egenskapers skull. En blindhund som inte funkar byts ut, en jakthund som inte funkar både i skogen och hemma byts ut. Jag lägger inte ner en förmögenhet i tid och pengar på en hund som inte anpassar sig oberoende orsak.

Det var ju det jag var inne på i början av tråden. Hunden som jagar katt, där ägaren tar tag i hunden och fysiskt hindrar den, och där hunden inte svarar upp genom bett eller åtminstone morr - den hunden är inte särskilt driftstark åtminstone gällande kattjakt, och är antagligen väldigt förig. Skönt! Funkar mindre bra med en hund med mer integritet/drifter. Den behandlingen av hunden kan bli ganska smärtsam för ägaren.

Eller en hund som inte tar ät sig eller blir mer intensiv... Ingen av mina hade reagerat så mycket på det där. Jäkla enkelt livet hade varit då:p

Ja det beror ju på hur din hund ser på dig, Tror den sig kunna hota sig till ngt då ser den på dig på ett visst sätt, inser den att det inte går ser den på dig på ett annat

Ja det beror ju på hur din hund ser på dig, Tror den sig kunna hota sig till ngt då ser den på dig på ett visst sätt, inser den att det inte går ser den på dig på ett annat

Oj, vilka kunskapsluckor du blottar.

Nej, en hunds förmåga att svara upp/inte svara upp beror inte på hur hunden "ser på mig" utan på hundens inneboende egenskaper (samt förstås hur en behandlar hunden som har dessa egenskaper).

Du har en otroligt liten kunskap om hund och hundars egenskaper när det gäller annat än jakt. Så trist för hundarnas skull! Det hade verkligen varit önskvärt att även jägare fortbildat sig om detta. För både deras och framförallt för hundarnas skull.

Nej inte direkt, men den hund som på allvar försöker bitas blir bemött med samma allvar fast med betydligt större tyngd bakom (jag har ju högre matchvikt.) Det är ju så, att del har hundar för hundars skull...andra har hundar för hundarnas egenskapers skull. En blindhund som inte funkar byts ut, en jakthund som inte funkar både i skogen och hemma byts ut. Jag lägger inte ner en förmögenhet i tid och pengar på en hund som inte anpassar sig oberoende orsak.

Så du straffar någon och när denna någon talar om att den inte gillar behandlingen då straffar du hårdare? Väldigt stenålderstänk.

Intressant det där. Med människor dom tycker dom kan behandla andra levande varelser som de vill och accepterar dom inte det så tar man i mer. Accepterar dom inte det så blir det avlivning. För jag gissar att du inte omplacerar en hund du fått till att bita?

Jag har hund för hundens egenskapers skull. Det betyder inte att jag inte redpekterar mina hundar. Finns ingen anledning till att inte respektera andra levande varelser bara för att man har dom för olika egenskaper. Btw har sällskapshundar också specifika egenskaper, som ska passa just den användningen.

Det kostar inte en förmögenhet att behandla andra levande med respekt och lyssna på dom. Det är trots allt vi som har satt dom i den miljön. Det är vårat ansvar att hantera dom med den respekt dom förtjänar.

Oj, vilka kunskapsluckor du blottar.

Nej, en hunds förmåga att svara upp/inte svara upp beror inte på hur hunden "ser på mig" utan på hundens inneboende egenskaper (samt förstås hur en behandlar hunden som har dessa egenskaper).
M.m Så hundens respekt för dig har ingenting med saken att göra.. Om du bryter en hund som ska ta en katt, angripa en annan hund så har hundens respekt för dig som förare en hel del att göra. En lugn och trygg hundförare ger oftast en likvärdig hund..problemhundar har ju inte sällan skit i andra änden på snöret. Kombinerar de rädd o osäker hund med en dito i andra ände på snöret så ....

Så du straffar någon och när denna någon talar om att den inte gillar behandlingen då straffar du hårdare? Väldigt stenålderstänk.

Intressant det där. Med människor dom tycker dom kan behandla andra levande varelser som de vill och accepterar dom inte det så tar man i mer. Accepterar dom inte det så blir det avlivning. För jag gissar att du inte omplacerar en hund du fått till att bita?

Jag har hund för hundens egenskapers skull. Det betyder inte att jag inte redpekterar mina hundar. Finns ingen anledning till att inte respektera andra levande varelser bara för att man har dom för olika egenskaper. Btw har sällskapshundar också specifika egenskaper, som ska passa just den användningen.

Det kostar inte en förmögenhet att behandla andra levande med respekt och lyssna på dom. Det är trots allt vi som har satt dom i den miljön. Det är vårat ansvar att hantera dom med den respekt dom förtjänar.
För att ta en liknelse, om en polis gör en insats mot en individ, och denne agerar med aggressivitet , går polisen sin väg då? Om du har en hund som reagerar aggressivt på din tillrättavisning, vad gör du då? visar att detta inte tolereras eller bjuder du på en köttbulle

Jag tror det är fler än jag som har hund BÅDE för hundens skull men också för egenskapernas skull. Flera av oss avlar tex fram hund för tävling och tjänst (bla polis) där egenskaper verkligen måste prioriteras, Även polis har hunden för egenskapernas skull. De jag sålt hund till oavsett om det är till tävling eller tjänst har också haft hunden för dess egen skull förutom som brukshund.
Precis som jag själv har hund således. Hundar som respekteras för sina olika förutsättningar och egenskaper med förare som har förstånd(och kunskap) att behandla hunden med respekt, konsekvens och vänlighet.
Lyckligtvis finns det sådana hundförare. Jag hoppas och tror att de också finns i jaktkretsar.

Du har en otroligt liten kunskap om hund och hundars egenskaper när det gäller annat än jakt. Så trist för hundarnas skull! Det hade verkligen varit önskvärt att även jägare fortbildat sig om detta. För både deras och framförallt för hundarnas skull.
Det faller ju tillbaka på hur man betraktar hunden. För mig är hunden ett djur, och inget annat. Ett djur som jag tar in i mitt hem, på våra bådas villkor. Så länge jag inser djurets begränsningar och i görligaste mån anpassar dessa till mitt sätt att leva funkar det. Men Klarar inte hunden detta så blir den utbytt.

För att ta en liknelse, om en polis gör en insats mot en individ, och denne agerar med aggressivitet , går polisen sin väg då? Om du har en hund som reagerar aggressivt på din tillrättavisning, vad gör du då? visar att detta inte tolereras eller bjuder du på en köttbulle

Liknelsen är ju absurd då relationen och situationen är helt annorlunda.

Jämför isåfall med hur du gör med ett barn eller en kompis. Om du gör något mot ditt barn eller din kompis eller partner och denna säger "lägg av det där gillar jag inte!" Trycker du ner dom då?

Du förstår att en hund som försvarar sig mot dig gör det för att DU har gjort fel mot denna, inte tvärtom?

M.m Så hundens respekt för dig har ingenting med saken att göra.. Om du bryter en hund som ska ta en katt, angripa en annan hund så har hundens respekt för dig som förare en hel del att göra. En lugn och trygg hundförare ger oftast en likvärdig hund..problemhundar har ju inte sällan skit i andra änden på snöret. Kombinerar de rädd o osäker hund med en dito i andra ände på snöret så ....

Återigen. Om du har en hund som du kan korrigera fysiskt utan att den svarar upp, speciellt i en situation där du hindrar hunden från att göra något den gärna vill, så har du en hund som inte besitter de inre egenskaperna (skärpa/integritet) för det beteendet. Att du sluppit bli biten när du korrigerat fysiskt beror inte på att hunden respekterar dig. Den har det helt enkelt inte i sig att reagera så, därför att den antagligen är en ganska mjuk och förig hund. Om du tar i ännu mer mot en hund som svarar upp så kan det ta en ände med förskräckelse.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar