Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Om det är individanpassat måste du ju kunna beskriva individen du talar om?
Är alla hundar lika? Svarar alla hundar lika på samma korrigering?
Svar nej!
Alltså anpassar du din nivå på korrigering så att det passar din inte hund, vad den tål har ingenting med det att göra. Det handlar inte om att sparka, slå eller piska hundar till lydnad (fast vissa här vill vinkla det så) Det handlar om en individanpassad uppfostran. För om hunden ska kunna få maximal frihet (i alla fall mina hundar) så måste vissa kriterier ligga benhårt fast och de får inte överträdas. Detta måste hunden lära sig, även om man måste peka med hela handen ibland.

Svar nej!
Alltså anpassar du din nivå på korrigering så att det passar din inte hund, vad den tål har ingenting med det att göra. Det handlar inte om att sparka, slå eller piska hundar till lydnad (fast vissa här vill vinkla det så) Det handlar om en individanpassad uppfostran. För om hunden ska kunna få maximal frihet (i alla fall mina hundar) så måste vissa kriterier ligga benhårt fast och de får inte överträdas. Detta måste hunden lära sig, även om man måste peka med hela handen ibland.
Hur kommer det sig att du inte vill (eller kan?) beskriva den hundtyp som tydligen (?) kräver "en fast hand"?

Svar nej!

Då tar vi det en gång till. Om du beskriver dina hundar, som då ju enligt dig behöver denna "hårda hand" där en "pekar med hela handen" så blir det ju enklare för oss att förstå varför just dessa skulle behöva våldsamma metoder (och ja, de metoder du beskrivit i tråden är definitivt våldsamma).

Vad jag tog upp var inte att hundar behöver en hård hand. Vad jag pekade på var den självklarheten att inte alla hundar svarar upp på samma sätt..så varför är jag inte förvånad att en ickejägare inte begriper det:wtf:
Fast vad det faktumet har med sakfrågan att göra begriper jag dock inte...
Svara upp och svarar är två helt skilda saker. Svara upp i hunderiet brukar åsyfta en hund som svarar på det den utsätts för tex genom att morra. När det gäller hundar så lär de alla på samma sätt. Det är ingen skillnad mellan jakthund och annan hund.
Eller är du av annan åsikt kanske?

Svar nej!

Vad gör du om vattenhink inte fungerar på biljagandet?
Vad gör du om hunden blir förbannad när du tar den i nacken?

Det är ju jättelätt att säga "jag talar bara om för mina hundar att vissa regler måste följas genom korrigering" och talar för att man inte ska "piska in" lydnad när man har så pass mjuka individer du ändå har.

Hade du stött på motsatsen så hade du märkt att ska korrigeringen faktiskt ta, så måste du just stryka upp hunden. Vilket skedde ganska ofta på brukshundklubbarna förr innan man visste bättre. Och som tyvärr fortfarande sker på vissa håll hos hundägare som inte vet bättre. Eller som tycker det är givande av någon anledning eftersom att de fortsätter trots all lättillgänglig information som finns.

Varför lägga energi på att diskutera med någon som hela tiden ändrar på förutsättningar, aldrig svarar på frågor o dessutom använder sig av begrepp som betyder tvärtom än gängse begrepp?
Även om individen man diskuterar med inte tar in det man säger eller ens för en ordentlig diskussion så kan det vara viktigt att svara på vad denne skriver. Bland annat så att saker som är direkt skadliga inte står kvar oemotsagda på exempelvis en plats dit många söker sig. Buke kommer upp snabbt när man söker på hundrelaterade saker på nätet så jag tänker ibland på vilken typ av person som kan tänkas komma in och läsa diverse trådar här.
Säg att nån skulle skapa en för oss tydlig trolltråd om att ensamhetsträning sker i bur och på natten ska valpen sova inlåst i buren och man ska bara ignorera att den tjuter för det går över snart, så kan vi ju inte bara låta det stå där och dyka upp i sökmotorer. Någon ny hundägare kan ha fått höra samma sak från utländska forum/sajter med främst amerikaner, och sen kommer personen hit och får det bekräftat.

Svammelsvammel men jag tror kanske jag fick fram vad jag ville ha sagt?

@lbb Du har flera här som säger att de problemen du har går att lösa med andra metoder. Jag blir så extremt nyfiken. VARFÖR väljer man våld som första lösning på problemen? Är det okunskap? Lathet?

Jag blir alltså uppriktigt nyfiken. För själv är jag som person sådan som alltid försöker hitta det trevligaste och roligaste sättet att lösa ett problem på. För både mig och djuren.

Straff börjar jag fundera på när positiv träning inte funkar av olika anledningar. Som tex hanens antijaktträning där jag tog hjälp av citronellahalsband. Vi stötte på vilt så sällan att man inte fick någon kvalitetsträning. Dock fick han dunderbelöning när han kom tillbaka så numer skvallrar han ofta.

Det handlar ju inte om att aldrig använda straff. Men att så slentrianmässigt använda det känns inte okej faktiskt.

Hur kommer det sig att du inte vill (eller kan?) beskriva den hundtyp som tydligen (?) kräver "en fast hand"?
Därför att det inte finns ngn "hundtyp" som i alla tillfällen kräver en hård han. Det finns en rad situationer där man måste konsekvent och utan kompromisser, kräva att hunden villkorslöst lyder. Och vägen dit kan gå över en hårdare markering.

Då tar vi det en gång till. Om du beskriver dina hundar, som då ju enligt dig behöver denna "hårda hand" där en "pekar med hela handen" så blir det ju enklare för oss att förstå varför just dessa skulle behöva våldsamma metoder (och ja, de metoder du beskrivit i tråden är definitivt våldsamma).
Se svar 333

Därför att det inte finns ngn "hundtyp" som i alla tillfällen kräver en hård han. Det finns en rad situationer där man måste konsekvent och utan kompromisser, kräva att hunden villkorslöst lyder. Och vägen dit kan gå över en hårdare markering.
Då kanske du kan beskriva en sådan situation och vad en hårdare korrigering innebär?

Svara upp och svarar är två helt skilda saker. Svara upp i hunderiet brukar åsyfta en hund som svarar på det den utsätts för tex genom att morra. När det gäller hundar så lär de alla på samma sätt. Det är ingen skillnad mellan jakthund och annan hund.
Eller är du av annan åsikt kanske?
Just det, hunden svarar upp, dvs reagerar. Den kan ju även svara upp med att lyda ;)

Vad gör du om vattenhink inte fungerar på biljagandet?
Vad gör du om hunden blir förbannad när du tar den i nacken?

Det är ju jättelätt att säga "jag talar bara om för mina hundar att vissa regler måste följas genom korrigering" och talar för att man inte ska "piska in" lydnad när man har så pass mjuka individer du ändå har.

Hade du stött på motsatsen så hade du märkt att ska korrigeringen faktiskt ta, så måste du just stryka upp hunden. Vilket skedde ganska ofta på brukshundklubbarna förr innan man visste bättre. Och som tyvärr fortfarande sker på vissa håll hos hundägare som inte vet bättre. Eller som tycker det är givande av någon anledning eftersom att de fortsätter trots all lättillgänglig information som finns.
Har hittills inte hänt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar