Vad läser du/ni just nu? Barnversionen!

Nästan-3åringen är inne i en riktig Halvanperiod. Vi slukar böckerna om tåg, ambulans, buss, brandbil mm. Jag hoppar över de flesta av de allra mest tekniska detaljerna eftersom han inte har behållning av hur många meter en buss är, eller hur många hk en motor har, men försöker göra vissa liknelser ibland med saker han känner till. (Och så tar jag mig personliga friheter och ser till att könsfördelningen bland brandsoldater etc är lite jämnare.. :D )

Nästan-3åringen är inne i en riktig Halvanperiod. Vi slukar böckerna om tåg, ambulans, buss, brandbil mm. Jag hoppar över de flesta av de allra mest tekniska detaljerna eftersom han inte har behållning av hur många meter en buss är, eller hur många hk en motor har, men försöker göra vissa liknelser ibland med saker han känner till. (Och så tar jag mig personliga friheter och ser till att könsfördelningen bland brandsoldater etc är lite jämnare.. :D )
Åh, Halvan! Min dotter föddes hem i soffan och sen åkte vi ambulans in. Som jag har letat efter ambulansboken med Halvan, men den hade gått ut ur tryck och nu är hon för stor för Halvan.

Åh, Halvan! Min dotter föddes hem i soffan och sen åkte vi ambulans in. Som jag har letat efter ambulansboken med Halvan, men den hade gått ut ur tryck och nu är hon för stor för Halvan.
Sonen har börjat intressera sig lite för bebisar så det passade jättebra att också komma in på ämnet var och hur dom kommer ut, så att säga 😁

Vi har fastnat för serien Djurkompisar, böcker för de som håller på att lära sig läsa (6-9 år står det i rekommendationerna), korta meningar i versaler.
Hittills har vi visserligen bara läst Billy badar, men sonen på 2,5 år älskar den så två böcker ur samma serie väntar i julklapp (Poppes pinnar och Toppen Tor).

Vi har fastnat för serien Djurkompisar, böcker för de som håller på att lära sig läsa (6-9 år står det i rekommendationerna), korta meningar i versaler.
Hittills har vi visserligen bara läst Billy badar, men sonen på 2,5 år älskar den så två böcker ur samma serie väntar i julklapp (Poppes pinnar och Toppen Tor).
Gud så smart, att använda Extra-lätt att läsa-böcker som ”pekböcker”.

Vi lånade ”Lätta fakta om flygplan” på biblioteket och den gick verkligen hem hos vår fordonstokiga 3-åring så han kommer få en annan bok i samma serie i julklapp (”Lätta fakta om tåg”). Jag märker att han mycket hellre läser en bok där vi kan prata om bilderna och alla detaljer snarare än en saga som han ska lyssna på.

För 6-åringen läser vi nu sista boken om den förtrollade ponnyön, och efter 12 böcker med enhörningar och flygande ponnyer känner jag att vi kan det här. Hon kommer få boken Klipptrollen av Zelda Falköga i julklapp. Recensionerna verkar lovande.

Vi läser just nu om adventsboken vi läste förra året, Den helt sanna julsagan om kentauren som ville hem, den är så mysig! Innan vi började på den lyckades jag vinna ett ex av Sarah Sheppards nya bok Mystiska platser och olösta mysterier. Har lånat hennes dinosaurieböcker på biblioteket tidigare, så härliga böcker och den senaste är spännande och lärorik!

Vi läser just nu om adventsboken vi läste förra året, Den helt sanna julsagan om kentauren som ville hem, den är så mysig!
Det blev ingen adventsbok i år. Jag vet inte om jag gillar adventsbok. Ibland är de helt underbara men andra gånger är det bara jobbigt. Ofta hinner man inte läsa klart innan de ska lämnas tillbaka osv. Så år blev det istället Tage Danielssons ”Herkules och de makalösa mellandagarna: Herkules Jonssons storverk”. Jag läste den som barn.

Har nån erfarenhet av Kaninen som så gärna ville somna?
Fungerar det?
Det händer att jag sätter på den på Nextory vid läggdags. Det fungerar en gång, om jag försöker nästa kväll så protesterar barnet och säger att den är tråkig. (Jag skulle aldrig klarat av att läsa den högt själv. Högläsning ska vara njutningsfullt för föräldrar och barn tycker jag.)

Avslappningssagor har fungerat mycket bättre t.ex.

Fungerar det?
Har funkat nu med 5åringen (som ljudbok) , men inte för något år sen, då höll hon sig vaken hela vägen igenom den. Har den som bok också, fruktansvärt jobbig att läsa 😅 barnet som är strax under 2 är alldeles för liten för att hålla intresset uppe tillräckligt länge för att den skulle funka.

Vilka böcker som är lika lättlästa som Lasse-Maja?

Min yngsta har läst Lasse-Maja och böcker ur serien ”Hemliga boken för äventyrare”. Det är lättlästa böcker med korta kapitel.

Jag skulle gärna se att huvudpersonen är en tjej. Det finns massa böcker med manliga huvudpersoner t.ex. böckerna om Jack av Martin Olczak och Tam - draktämjaren som förvisso är lagom lättlästa men båda serierna har manliga huvudpersoner.

Min yngsta har läst Lasse-Maja och böcker ur serien ”Hemliga boken för äventyrare”. Det är lättlästa böcker med korta kapitel.

Jag skulle gärna se att huvudpersonen är en tjej. Det finns massa böcker med manliga huvudpersoner t.ex. böckerna om Jack av Martin Olczak och Tam - draktämjaren som förvisso är lagom lättlästa men båda serierna har manliga huvudpersoner.
Dan Höjers Cirkusdeckarna och Arkeologdeckarna! :up:
Rekordskolan gillas här också, och Familjen Knyckertz!

Nelly Rapp-serien kanske? Samma författare som Lasse-Maja men tjej i huvudroll. Handbok för superhjältar och Ester Tagg är andra förslag :)

Magiska trädkojan? En serie med böcker där de både reser i tiden och till olika delar av världen. Spännande enligt mina barn. En tjej och en kille som huvudkaraktärer om det funkar? Syskon

När har ni introducerat Harry Potter för era barn? Min son är 6,5 och jag känner att det borde vara dags snart men samtidigt vill jag inte börja för tidigt så att han blir rädd eller tycker det är för avancerat.

Fungerar det?
Har du provat än? Jag har vant mig vid att läsa den nu, och 5åringen ÄLSKAR den! Läser den i sängen på kvällen, jag hinner knappt 2 sidor innan hon sover :D märks att hon slappnar av på ett helt annat sätt än utan bok/med annan bok.

Har du provat än? Jag har vant mig vid att läsa den nu, och 5åringen ÄLSKAR den! Läser den i sängen på kvällen, jag hinner knappt 2 sidor innan hon sover :D märks att hon slappnar av på ett helt annat sätt än utan bok/med annan bok.
Skaffade den som ljudbok.
Första gången somnade han inom en kvart, sen dess har han inte velat lyssna :p.
Har skaffat traktorn i samma serie men han vill inte höra den heller. Så det sprack. Får se om han vill lyssna om ett tag.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 495
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar