Trädkojan-serien gick åt på en kväll och en morgon, dåligt betalt i lästid för mitt boksläpande
. Det verkar mest vara humoristiska böcker som tilltalar tioåringen just nu (han jublade inte ens när jag sa att jag trodde att jag hittat en ny Woodwalkers
), han har just bett mig låna om några Kapten Kalsong-favoriter men vad har ni mer för tips? Jag vet ju att Dagbok för alla mina-fans-serien finns, men jag har fått för mig att den är outhärdligt grabbig, rätt eller fel?
Om inte annat så tror jag att han också kommer vara snabb på att norpa en bok jag lånade till sjuåringen (för högläsning) idag, en snabbläst och rätt tramsig men rolig historia om ett barn som tröttnar på att hans preferenser i världen inte tas på allvar varpå han bestämmer att det behövs fler av honom, och så börjar han fördubblas varje dag. Vi har hittills kommit till att det finns 64 stycken av honom och sjuåringen har redan hunnit fatta hur kraftfull exponentiell tillväxt är och räknat ut att det kommer att vara 128 st imorgon
. Frej upprepar sig, heter den.
Tvååringen är lycklig över alla nya Alfons-böcker som dykt upp, men bearbetar uppenbarligen fortfarande Listigt Alfons Åberg (som är vår första/den vi hade i bokhyllan hemma) - han kommer och säger till mig att ”Du är minst! Du får inte vara med och spela kort! Du får inte äta kakorna!” (då svarar jag att jag fick visst äta kakorna ”för jag är så liten så jag förstår ingenting”, otroligt roligt tycker han
)