Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag lyssnat klart på Utan personligt ansvar och jag måste säga att jag saknade Lena Andersson som uppläsare. Kanhända berodde det på att jag nu vant mig, men språket gjorde denna gång inte alls samma intryck på mig. Min fantastiska väninna stod näst på tur och hittills är den ganska fantastisk. Parallellt läser jag de sista, kvarglömda, sidorna av andra boken om Maj av Kristina Sandberg och det går förvånansvärt bra, med tanke på hur länge den legat på nattduksbordet.

Läste klart Mayas dagbok idag. Tyckte den var lite seg i början men en intressant berättelse ändå. Bra upplägg i historien som gjorde att jag tyckte boken blev mer intressant ju mer jag läste. Fullt godkänd! :)

Nästa bok blir Mordet på Orientexpressen (Agatha Christie). Har alltid gillat klassiker och har läst ett par av hennes böcker den senaste tiden.

Jag får upp @Anna statusar på facebook nästan dagligen :D och fnissar åt hur liten världen är :up: (pga gemensam fbvän)

Jag läser mitt första recensionsex :) Härifrån till verkligheten av Eva Rydinger! Håller även fortfarande på med Kings 22/11 1963. Vill stanna i den för alltid. :o

Jag brukar läsa här i tråden och skriva ner böcker på min evighetslånga "att läsa-lista"... Ni är medskyldiga till några bokbeställningar så ni vet :D

Kate Morton tråkade ut mig, konstigt brukar tycka hennes böcker är härligt myspysiga annars men Dimmornas lek känns meh. Får se om den blir utläst. Nu ska jag istället börja på Troublemaker av Leah Rimini (ja och nån ghost writer gissar jag :D) sugen på lite scientologsnaskigheter från Hollywood :D

Jag får upp @Anna statusar på facebook nästan dagligen :D och fnissar åt hur liten världen är :up: (pga gemensam fbvän)

Jag läser mitt första recensionsex :) Härifrån till verkligheten av Eva Rydinger! Håller även fortfarande på med Kings 22/11 1963. Vill stanna i den för alltid. :o

Jag brukar läsa här i tråden och skriva ner böcker på min evighetslånga "att läsa-lista"... Ni är medskyldiga till några bokbeställningar så ni vet :D

Nämen vad kul, får hoppas att det är någorlunda vettiga grejer du får upp då ;-)

Lila Hibiskus samt Kvinnan på övervåningen utlästa. Härnäst (så snart svärisarna drar härifrån och jag kan parkera barnen framför en film :angel: ) ska jag börja på Den ökända historien om Frankie Landau-Banks, en ungdomsbok som tydligen ska vara något extra.

Lila Hibiskus samt Kvinnan på övervåningen utlästa. Härnäst (så snart svärisarna drar härifrån och jag kan parkera barnen framför en film :angel: ) ska jag börja på Den ökända historien om Frankie Landau-Banks, en ungdomsbok som tydligen ska vara något extra.
Kvinnan på övervåningen, är det den med hon som liksom blir förälskad i en hel familj? Den var sådär tyckte jag.

Åh, intressant. Vad gillade du? Jag tyckte att den var lite blek.
Jag tyckte att det var klockrent beskrivet hur Nora blev besatt av familjen och hur de utnyttjade henne utan att hon förstod, eller ville förstå, Samtidigt som de faktiskt gav henne något hon ville ha. Sen var hon ju hyfsat patetisk och irriterande fast det var beskrivet på ett realistiskt sätt så det var inget som gjorde boken sämre.

Jag tyckte att det var klockrent beskrivet hur Nora blev besatt av familjen och hur de utnyttjade henne utan att hon förstod, eller ville förstå, Samtidigt som de faktiskt gav henne något hon ville ha. Sen var hon ju hyfsat patetisk och irriterande fast det var beskrivet på ett realistiskt sätt så det var inget som gjorde boken sämre.
Aha. Jag hade läst att det feministiska perspektivet skulle vara bra. Det var nog det jag blev besviken på och uppfattade som blekhet.

Klart med Roberts bok och äh, bättre än det vanliga dravlet som sagt (även om jag läser det med viss förtjusning också) men gaaaah vad jag störde mig på en del av karaktärernas egenskaper. Eftersom ni alla kommer slänga er efter den här boken så tänker jag att det är bäst att jag lägger allt i en spoiler så ni själva kan få störa er när ni läser detta mästerverk :D

Så okej, först och främst så har vi huvudpersonen som är en stark och självständig kvinna. Hon kan minsann laga saker själv och är lite rädd för att binda sig (dvs typiskt "manliga" egenskaper i böckernas värld) men så kommer det en man och hon blir ändå lite av ett mähä. Hon har fortfarande en egen vilja och säger ifrån men det blir ändå som snubben vill till slut. Romantiskt? Näpp

Och så snubben då, som är en så omtänksam snubbe som är så van vid att ta hand om alla och som minsann har erfarenhet av hur en hanterar tjejer pga sina systrar. Han är definitivt inget uttalat ärkesvin men det är creepy när han bara bestämmer saker och säger det i stil med "vi ska gifta oss, bara så du vet" och när hon säger nej så blir det typ "det spelar ingen roll vad du säger nu, det kommer bli så"och självklart blir det så (det här var ju en spoiler så nu har jag avslöjat slutet... moahahaha :devil: Det kanske är "romantiskt" att han ändå kan vänta på henne och att han ger henne tid men för mig är det bara creepy att han konstant får sin vilja igenom för att han manipulerar henne till att ge efter. Så ett NEJ blir ett nej som blir till ett nja som blir till ett kanske och sen tänker kvinnan "men det kanske inte är så farligt" och så blir det ett ja. Trots att hon verkligen inte vill från början :crazy:O_o:meh: Urk.

Aha. Jag hade läst att det feministiska perspektivet skulle vara bra. Det var nog det jag blev besviken på och uppfattade som blekhet.

Jag tyckte att det feministiska perspektivet var bra när det gick att ha ett feministiskt perspektiv utifrån berättelsen vilket det fanns på ett par ställen. Själva huvudstoryn rymde inte så många feministiska frågställningar tycker jag.

Fiskar upp tråden från sidan 3. :p

Jag har varit hängig i helgen och ägnade den åt att lyssna klart på hela The Selection-serien (Kiera Cass). Jag gillade ju inte den första, men jag gillade huvudpersonen och ville veta hur det gick för henne. Det fanns dock oerhört många saker i storyn som jag störde mig på. Väljer att lägga dom som en spoiler, utifall någon skulle få ett lika korkat infall som jag och vilja ta del av böckerna.

För det första. Boken utspelar sig säkert minst 100 år in i framtiden, med tanke på de generationer som gått sedan 3:e och 4:e världskriget. I den takt som miljön förändras tror jag tyvärr inte att jorden kommer vara en så fantastisk plats då.

För det andra. Nybildade nationer, men även nationer som finns idag (tex Frankrike) styrs av enväldiga kungligheter. Jag har ytterst svårt att tro att demokratin kommer att ta så stora steg bakåt.

För det tredje. Jämställdheten. "Ok, jag vet att jag och hela min familj svälter men jag kan verkligen inte ära den här maten som du har lagat till mig eftersom det skulle vara dom att du försörjer mig och det kan jag inte leva med." Kvinnliga soldater - otänkbart! Homosexualitet - otänkbart! Oäkta barn - dödsstraff! Förvisso införs kvinnlig tronföljd, men bara för att kungaparets förstfödda råkar vara en dotter.

Tidsperspektivet. Skissa en fantastisk galaklänning på förmiddagen, ha den på dig på en tv-sändning under kvällen.
"Pappa, jag tycker att du ska avsäga dig kronan och låta mig bli drottning."
"Ok. Vi kröner dig om en vecka."

Och så verkar man stå med ena foten i graven strax innan man fyller 40...

Det var säkert fler saker, men jag tror det räcker så. :laugh:

Har nu gett mig på ett betydligt bättre projekt. Mordet på orientexpressen av Agatha Christie.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar