Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började läsa Vickis Vintagebutik igår fastän jag hade en föraning om att jag redan hade läst den. Och mycket riktigt, efter några kapitel kom jag ihåg huvuddragen av boken. Dock tänkte jag nog inte lägga ner tid på att läsa om den, för även om jag vill minnas den som helt okej så finns det så många andra böcker att läsa som kanske är något med minnesvärda :D

(Dessutom är översättningen bedrövlig när huvudpersonen får heta Vicki istället för Phoebe. Hur svårt kan det vara att översätta vanliga namn :grin: )

Jag har läst Super-Charlie av Camilla Läckberg och Dennis hemlighet av David Walliams, som del av en barnboksutmaning jag är med i denna månaden. Största behållningen med den förra var de underbart fina teckningarna, den andra är helt enkelt bara skitbra. Handlar om Dennis, tolv bast som vill både spela fotboll OCH ha på sig klänning. Verkligen fin!

Så läste jag Happy Sally av Sara Stridsberg förra helgen, tyckte mycket om den. Och Mördaren ljuger inte ensam, Maria Langs första. Självklart underbar och med en lite annorlunda twist med tanke på när den kom ut!

Så läste jag första The Carrie Diaries av Candace Bushnell. Ganska mysig. Och så har jag lyssnat på Geek Girl av Holly Smale, som var riktigt underhållande men inte lika bra som Girl Online. Oklart varför jag egentligen jämför dem - brittisk humoristisk YA med mörkare undertoner, antar jag.

Nu håller jag på att lyssna på upplösningen av Prio Ett av Emelie Schepp!

Japp, det verkar inte bättre! :down: Alltså, jag förstår att en byter namn på karaktärer i ex barnböcker eller där det är mer av en ordvits (tänk Hicke Hiskelig jmf med Hickup) men i en dussinroman för vuxna?!

Nämen vad knäppt! För att titeln/butiken ska låta snyggt? Håller helt med i din jämförelse med Hicke Hiskelig, då blir det ju dessutom en finess i översättningen.

Jag lyssnar för övrigt (typ sist av alla) på Egenmäktigt förfarande och vilket språk! Jag kan bara hålla med i lovsången. Och förutom att både Ester och Hugo får mig att reagera såhär :banghead: så är den fascinerande och otroligt träffande. Men det visste väl de flesta redan :D

Jag lyssnar för övrigt (typ sist av alla) på Egenmäktigt förfarande och vilket språk! Jag kan bara hålla med i lovsången. Och förutom att både Ester och Hugo får mig att reagera såhär :banghead: så är den fascinerande och otroligt träffande. Men det visste väl de flesta redan :D
Jag har börjat läsa boken nu, efter att ju ha lyssnat på den helt nyligen.

(Beträffande Vickis vintagebutik reagerade jag direkt och tänkte "men har hon inte läst den redan?":D Du måste ha skrivit om den här på ett sätt som gjort starkt intryck, eller också hallucinerar jag. Eller både och.:p)

(Beträffande Vickis vintagebutik reagerade jag direkt och tänkte "men har hon inte läst den redan?":D Du måste ha skrivit om den här på ett sätt som gjort starkt intryck, eller också hallucinerar jag. Eller både och.:p)
Haha, jag gillar att du har koll på mitt läsande ;)

Sträckläste nyss Sanningens ögonblick (Hannah) som jag nog tror att jag har läst tidigare också :o:D Det var nog ett tag när jag inte var så noga med att skriva upp lästa böcker skulle jag tro. Så äh, jag kände igen det mesta men kunde inte riktigt få ordning på alla detaljer. Fast det var oavsett en trevlig sträckläsningsbok på precis samma förutsägbara sätt som alla andra böcker av henne, som jag läst.

Undrar vad oddsen är för att jag, som nästa bok, ska ta mig an ännu en bok jag läst?! :D

Nu har jag precis läst två riktigt usla böcker. Så nu är jag upprörd och mångordig.

Zack av Kallentoft och Lutteman. Torftigt skriven. Och förlagd i ett Stockholm med en mordfrekvens som får Midsommer att framstå som ett mysigt ställe på landet. Det är underligt med deckare för nöjes skull. Är det meningen att läsaren ska finna det kittlande med sadistiskt våld mot kvinnor och barn?

Bildningsakuten av Everdahl. Först var det bara urvalet som kändes underligt och daterat. Över 90% av boken hade kunnat skrivits på 1970-talet. Jazz men inte hip hop. Katter men inte klimat. Den enda dator som nämns är Deep blue. När jag läste uppslaget om Virginia Woolf :yuck: Stora delar handlar om en näsa i en filmatisering av Timmarna. Sedan beskrivs hur Mrs Dalloway tar livet av sig i slutet av boken med samma titel. Jag bara What? Minns jag en favvo fel? Och till sist har Orlando valt att bli kvinna :wtf::turd:

Min älsklings-tolkning av Mrs Dalloway handlar kort om att hon är en kvinna som infogat sig i samhället runt sig, nöjt sig, och poängen är att hon inte begår självmord (åtminstone inte fysiskt). Hon har gift sig med en förnuftig karl, skaffat barn etc. Titeln är Mrs Dalloway och inte Clarissa. Hon går runt i London och förbereder en bjudning och funderar på hur livet hade kunnat vara om hon t.ex. valt den mer spännande mannen. Samtidigt går en ung man, en krigsveteran runt och funderar på sitt liv. Clarissa kommer fram till att hennes liv ändå är ganska ok. Hon och maken känner ömhet inför varandra. Hon är stolt över dottern. Hon finns i nuet och finner glädje i att glädja andra med bjudningar etc. Att ha valt den andre mannen hade också inneburit att infoga sig. Den unge mannen däremot hittar inget sammanhang att infoga sig i - och dränker sig. Älskaren däremot behöver inte infoga sig i samma utsträckning - han är man och han har pengar. Priset för hans själständighet är dock en viss grad av ensamhet. Den här tolkningen stödjs av Woolfs läsning av Dostojevski.

Jag anser att fler borde läsa Woolf och om man vill ha en bok som ger snabb bildning så är Camilla Mortons How to Walk in High Heels: The Girl's Guide to Everything från mitten av förra decenniet MYCKET, MYCKET bättre

(Just nu ligger The internet of things och Internet i not the answer på nattygsbordet)

Läser:
DQFgIOD.jpg

Latinnörden läser Kejsare och Generaler, männen bakom Roms framgångar av Adrian Goldworthy. Intressant men saknar ett kapitel om Marcus Vipsanius Agrippa, min favorit romare. Jag inser svårigheten, det är knapp dokumentation som har överlevt gällande den mannen. Tyvärr:mad: Undrar vem som städade bort hans efterlämnade papper, kanske Livia Drusilla. Hon lär inte ha gillat honom:down:

Själv har jag den senaste veckan läst Den ökända historien om Frankie Landau-Banks (smart) samt Aprilhäxan (deprimerande).

Läser? Mer "läser" ser det ut som! @mandalaki din lilla skrytbläckis :D
Dessvärre har du lite rätt. Jag har lyckats få ner en hel del dryck idag som gjort att jag glömmer vad jag läser. :o Först den där halvlitern öl, sedan nästan lika mycket retsina (hade med en flaska till lunch hos goda vänner men de drack öl så det var bara jag som drack av den) och nu har jag fått i mig vin till middagen också. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar