Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mordet på Orientexpressen klar, den var nog en av de bättre Agatha Christie-böckerna jag läst! :up:

Nu är det sista boken i Spejarens lärling-serien som står på tur. Den nya lärlingen (John Flanagan), har legat i att-läsa högen hur länge som helst.. Har dessutom lånat den av en kompis så det börjar bli dags att läsa den nån gång! :o

Får man be om författartipps?
Om man redan har läst och uppskattat Herta Müller och Assia Djebar vilken är nästa kvinnliga författare man ska läsa?

Och nu är jag halvvägs genom Utan personligt ansvar. Ester får mig fortfarande att känna såhär :banghead: men samtidigt har hon ju blivit mycket tydligare och inte riktigt lika mycket. Olof däremot :mad: han får mig ändå att sakna Hugo Rask alltså :down: jag får snart ett bryt på människan och då är han bara en romanfigur... :D

Till er som läser en del: Hur uppfattar ni generellt sett hur överviktiga beskrivs i böcker?
Jag tycker mig märka en tendens åt det allt mer negativa hållet. Men jag kanske har fel?

Till er som läser en del: Hur uppfattar ni generellt sett hur överviktiga beskrivs i böcker?
Jag tycker mig märka en tendens åt det allt mer negativa hållet. Men jag kanske har fel?
Jag tror det beror mycket på hur observant en är om en alls märker av det. Men iaf, min upplevelse är att de allra flesta överviktiga är kvinnor och beskrivs i termer som "för att vara tjock såg hon rätt bra ut" "även om hon var överviktig var hon rätt smart" "klänningen hade suttit betydligt bättre på en smalare bärare, men det fick gå ändå". Dvs övervikten är ett hinder för personen, men hon kan trots allt ha några bra drag ändå. Lite som att en tjock person är först och främst tjock men kanske kan ha andra egenskaper om en verkligen verkligen anstränger sig.

Alla dessa hemligheter av Annika Estassy. Och ärligt talat vet jag inte varför jag gav mig på den när jag inte gillade de böcker jag läst av henne tidigare. :meh: Förutsägbart och banalt.

Nu blir det Agatha Christie igen. Huset på udden.

Alla dessa hemligheter av Annika Estassy. Och ärligt talat vet jag inte varför jag gav mig på den när jag inte gillade de böcker jag läst av henne tidigare. :meh: Förutsägbart och banalt.
Jag förstår faktiskt inte alls hur hon har kunnat få sina böcker utgivna? (Det gäller förvisso rätt många författare och inte bara henne) för det är otroligt dåliga böcker :down:

Jag förstår faktiskt inte alls hur hon har kunnat få sina böcker utgivna? (Det gäller förvisso rätt många författare och inte bara henne) för det är otroligt dåliga böcker :down:
Där håller jag med dig. Jag ska bara minnas det också nästa gång jag snubblar över något hon skrivit.

Lyssnade precis klart på UPA också och Andersson är verkligen helt fenomenal på att uttrycka sig och att analysera relationer. Men fortfarande så är Ester så himla himla frustrerande. Och Olof är en rövhatt minst sagt.

Nästa ljudbok blir Öga för öga, tass för tass. Verkar ha fått rätt blandade omdömen men jag hoppas att den är lite lagom för slölyssnande.

Om man redan har läst och uppskattat Herta Müller och Assia Djebar vilken är nästa kvinnliga författare man ska läsa?
Djebar har jag missat men vill efter en snabb googling absolut läsa.

Jag blev nyfiken på Dorothee Elmiger efter reportage i lördagens dn. Inspirerad av Müller.

Jag lyssnar på Nora Webster i bilen eftersom jag så gärna vill läsa den men av någon outgrundlig anledning inte kommer igång. Den är fantastiskt inläst av en irländsk kvinna och man känner så väl igen Toibins ton och de små gester han använder för att beskriva stora känslor.
Jag läser "Djur och människor - en antologi i djuretik".

Har lyssnat på "Good omens" efter tops från tråden :) tycker den var underhållande och fantasirik.

Försökt komma in i "vindsträfgården" men fastnar inte, så funderar på att lägga ner den.

Idag blir det "Alla borde vara feminister" :)

Jag har börjat på Hjärtats innersta röst och hoppas att den inte bara är flum. Än så länge är jag inte jätteimponerad...

Personligen förstår jag mig inte alls på Assia Djebar, alldeles för otillgängligt för mig, och jag känner inte riktigt till Herta Müllers författarskap.

Men jag vågar ändå tipsa om Sofi Oksanen. I likhet med Assia Djebar skriver hon ju om inbördeskrig, minoriteter och feminism. Det gör Chimamanda Ngozi Adichie också men mer lättillgängligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 359
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar