Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Granne med döden av Alex Marwood var SÅ bra. Men läskig och gory och ingenting att läsa över frukosten om man är känslig ;)

Jag lyssnade på Brooklyn av Colm Toibín, i inläsning av en irländsk skådespelare, och den var fin. Underbar lyssning, jag älskar den fina irländska dialekten.

Så har jag läst Monstret i natten av Mats Strandberg - superfin barnbok!

Så läste jag Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan. Jag var lite fördomsfull - med viss grund - jag har läst tre av Colgans tidiga böcker och de var så fruktansvärt dåliga. Men - denna var riktigt bra! Söt och rar och trevlig och med en lunnefågelbebis i en central roll. Utspelar sig dessutom i Cornwall dit jag ska resa i juli, så det var en bonus. Nu vill jag bara läsa chicklit ;)

Så har jag läst Dans på glödande kol av Anna Jansson, vilket betyder att jag har läst alla Maria Wern-böcker! Känns konstigt och lite tomt!

Har lyssnat på Genom paradiset på en spikmatta av Jannice Eklöf, som jag gillade. Ingen pristagare, men ja, den var trevlig.

Och Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman. Hemsk men med viktiga ämnen. Jag gillar hennes böcker skarpt.

Försökte lyssna på Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré av av Mamen Sánchez, men jag fastnade inte för den så lade ner den så länge. Kommer säkert att återkomma till den, men jag vet inte, det klickade bara inte riktigt.

Så jag lyssnar på Finding Audrey av Sophie Kinsella istället. Jag gillar inte Shopaholicböckerna (okej, jag har bara läst en) men jag tyckte om den där med hemligheterna, så jag provar med denna och gillar hittills. Ungdomsbok, typ, som handlar om en tjej med panikångest och social fobi - ett viktigt och allvarligt ämne presenterat med en stor skopa humor.

Annars så ska jag läsa Gardet av Staffan Malmberg till en bokcirkelträff om en vecka, och så håller jag på och kämpar med Millie Birds bok om döda saker. Idag har jag bestämt mig för att säga upp ett av mina e-boksabonnemang, som jag stör mig mer på än jag njuter av, men det finns fortfarande en del titlar där som jag inte hittar hos någon annan leverantör, så nu får jag läsa fort i tjugo dagar tills det går ut ;)

Fredrik Backmans 'mormor hälsar och säger förlåt'. Har snart kommit halvvägs och gillar den mycket hittills i alla fall. Det är min första av honom, så jag vet inte hur hans stil är sådär annars, men här tycker jag nästan att det är något Douglas Adamskt över hur han beskriver saker :D
Har även 'en man som heter Ove' hemma, men tänker vänta tills jag inte längre har filmen i så jättefärskt minne före jag läser den.

Senaste böckerna för mig har varit Ett spöke för mycket som ljudbok och jag gillade den himla mycket. Det är ju inte riktigt samma nivå som andra av Funkes böcker men ändå himla rolig. Gissar iofs på att den här riktar sig till något yngre barn, men äh, jag är inte så petig :D

Läste även Bättre tillsammans och det är ju verkligen en typisk Flanagan-bok. Intriger (som "konstigt" nog bygger på att folk inte pratar med varandra :grin: ), lite kärlek och lite sentimentalt kladd. Helt okej med andra ord :D Och helt rimlig slöläsning i vanlig ordning :D

Lyssnar även på unga radioteaterns version av Alice i underlandet och den är fantastisk. Jag gillar verkligen radioteaterns sätt att spela upp böcker på, de blir så himla mycket mer levande. Sen är ju Alice (och framförallt Cheshire-katten) helt fenomenalt bra som den är, men den blir iaf inte sämre som radioteater :)

Lyssnar även på unga radioteaterns version av Alice i underlandet och den är fantastisk. Jag gillar verkligen radioteaterns sätt att spela upp böcker på, de blir så himla mycket mer levande. Sen är ju Alice (och framförallt Cheshire-katten) helt fenomenalt bra som den är, men den blir iaf inte sämre som radioteater :)

Det ska jag kolla in. Jag lyssnar på radioföljetongen Spådomen av Agneta Pleijel, apropå.

Har just läst ut "Dummskallarnas sammansvärjning" av John Kennedy Toole.
Den var riktigt annorlunda! Den fastnade och var kul på sitt märkliga vis.

Nu har jag påbörjat "The world according to Garp" av John Irving.
Den verkar lite lovande.

Har just läst ut "Dummskallarnas sammansvärjning" av John Kennedy Toole.
Den var riktigt annorlunda! Den fastnade och var kul på sitt märkliga vis.
Den har jag för mig att jag läst, och att jag inte fattade tjusningen med den alls :p Tog nog ett år att läsa ut den typ :angel:

Har läst klart "Stora små lögner" av Liane Moriarty, och tycker den var riktigt bra! Intressant upplägg, mycket bra personporträtt och en spännande handling. Rekommenderas!

Gardet var fantastisk. Jag blev verkligen drabbad av den. Typiskt klyschigt uttryck, men så var det. Mycket aktuell, dessutom.

Så lyssnade jag på Disa av Denise Rudberg... ja, jag vet inte. Underhållande på sitt sätt, men man kan omöjligt kalla den bra.

På tal om "omöjligt kalla den bra" så läste jag även Bucketlist av Katrin Zytomierska i helgen och undrar om hon inte hade någon redaktör, eller om redaktören hon hade var rädd för henne. Så otroligt dåligt! Men samtidigt underhållande, jag vet inte.

Hälsningar från havets botten av Christina Lindström var fantastisk. Helt underbar!

Världens vackraste man av Lena Ackebo var också riktigt bra. Intressant relationsroman om två systrar som egentligen inte känner varandra, men som åker på semester tillsammans. Det är så intressant när två syskon har helt olika minnen och uppfattningar om sin barndom!

Mannen utan hjärta av Camilla Grebe och Åsa Träff var precis lika bra som de tidigare böckerna om Siri Bergman. Hon har nu börjat jobba i Gärningsmannaprofileringsgruppen (!) på Polisen, det är spännande på ett nytt sätt.

Så läste jag om Pax-böckerna på en blogg igår och kunde inte låta bli att plöja första boken, Nidstången, medan jag försökte titta på Midsomer Murders. Fastnade totalt! SÅ spännande. Intressant med nordisk mytologi i ungdomslitteratur, dessutom coola illustrationer. Vissa kallar dem till och med för grafiska romaner, men jag vet inte.

Åsså har jag lyssnat på Det finns bara två David Beckhams av John O'Farrell som är en underbar skröna om fotbolls-VM i Qatar 2022. Så himla rolig. Men ännu en gång, med en uppläsare som inte riktigt läst på. Vederbörande påstår sig vara ett stort fan av engelsk fotboll, men då ska man veta hur Bury och Derby uttalas.

Nu lyssnar jag på Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske av Emmy Abrahamson, samtidigt som jag fortfarande kämpar med Millie Bird och The Haters av Jesse Andrews i pappersformat, samt första Shetlandboken av Ann Cleeves i plattan.

Divergent-serien avslutad idag när jag läste klart Allegiant. Ska läsa den fjärde novellsamlingen sen nångång också.. Helt okej, slutade inte som jag hade trott, vilket iochförsig var rätt bra, inget såndär förutsägbart slut som det ofta kan vara. Fast den här boken var nog den i trilogin som jag tyckte minst om, tycks vara svårt att få till en avslutande del i framgångsrika bokserier tycker jag.. Eller snarare är det väl så att jag bygger upp såna höga förväntningar på hur det ska sluta och sen blir det inte lika bra som jag trodde.. Blir intressant att se hur sista filmen blir, om de följer boken eller kör eget race!

Nästa bok blir Efter Alaska (John Green). Har läst ett par av hans böcker, några har jag gillat mer och andra mindre. Har inga förväntningar men den verkar rätt lättläst.

Jag läser Jane Eyre, har faktiskt aldrig läst den, vet bara en massa om den ändå. Jag tycker nog att den är smått fantastisk. Lånar den som e-bok, tror att lånet går ut i morgon, troligen lånar jag om den ganska genast, men jag ska också snart läsa Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske.

Jag läser Fyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc. Vad ska jag säga, författaren kanske skulle ha gjort en liiiten aning mer research. Kanske även kapat en del i början eftersom den varit lite långsam men har tagit fart. Nu har jag inte läst färdigt men jag tror att jag kan säga att Kautokeino en blodig kniv är bättre om man vill läsa Finnmarksdeckare.

Jag lyssnade på Brooklyn av Colm Toibín, i inläsning av en irländsk skådespelare, och den var fin. Underbar lyssning, jag älskar den fina irländska dialekten.
Jag är snart färdiglyssnad på Nora Webster. Inläsare är Fiona Shaw. Kanske samma? Hon är hur som helst underbar att lyssna på och för mig finns få läsupplevelser som slår Toibin.

Jag är snart färdiglyssnad på Nora Webster. Inläsare är Fiona Shaw. Kanske samma? Hon är hur som helst underbar att lyssna på och för mig finns få läsupplevelser som slår Toibin.

Nej, det var Niamh Cusack som läste Brooklyn. Men det är säkert samma vackra dialekt, eller vad man ska kalla det, ändå :) Jag kanske också skulle ta Nora Webster härnäst, när jag lyckats bli klar med alla andra som är på gång. Har varit sugen på den ett bra tag :)

Jag läser Jane Eyre, har faktiskt aldrig läst den, vet bara en massa om den ändå. Jag tycker nog att den är smått fantastisk. Lånar den som e-bok, tror att lånet går ut i morgon, troligen lånar jag om den ganska genast, men jag ska också snart läsa Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske.

Buskboken var riktigt trevlig. Jag har läst några av hennes böcker tidigare och gillar hennes humor skarpt, så jag blev inte besviken :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 355
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 754
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar