Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lagt till dig nu, så får du tacka ja eller nej som du känner :)

Fint, och jag vill bara säga att motsvarande gäller självklart för de jag frågar i min tur också. :)

Lånade Sekten på Dimön av Mariette Lindstein i dag, jag vet faktiskt inte om jag kommer hinna läsa i den inom rimlig tid, men kanske. Man kan säga att jag gillar att ogilla sekter, och därför är jag intresserad...

Nu har jag läst ut Stjärnklart av Wilderäng. Det gick fort. Ja vad ska man säga? Han håller stilen. Sjukt obehaglig bok (pga handlingen) men det blev lite bättre på slutet och jag ser fram emot att läsa Stjärnfall när den kommer i pocket. Tror jag. Jag är lite rädd att det kommer spåra ur fullständigt med aliens och grejer.

Nu vet jag inte alls vad jag ska läsa. Har ett gäng olästa böcker i bokhyllan som jag lovat mig själv ska läsas innan jag köper hem något nytt, men de har stått där i två år eller mer nu, därför att jag inte känner mig sugen på dem.

Konsten att höra hjärtslag är slut och den växte helt klart på mig! Även om jag inte gillar att böcker avslutas "öppna" med obesvarade frågor så gillade jag budskapet. Men jag är fortfarande arg på mamman!

Konsten att höra hjärtslag är slut och den växte helt klart på mig! Även om jag inte gillar att böcker avslutas "öppna" med obesvarade frågor så gillade jag budskapet. Men jag är fortfarande arg på mamman!
Men.. handlar inte boken om ett kärlekspar i Burma (Google). Vad har mamman gjort? (Känner att alla mina mammahormoner som vanligt blossar upp och gör mig jättearg på världens orättvisor mot barn nu :rage:)

Och Kaffe med rån är hitintills (halvvägs) en ganska så trevlig bok. :) Det kommer inte bli någon favorit men den är lättläst (alltså inte tung att ta sig igenom, insåg precis att lättläst även kan betyda annat) och en trevlig historia. Lite mysfaktor för en sådan som jag som inte är så finkulturell av sig. ;)

Men.. handlar inte boken om ett kärlekspar i Burma (Google). Vad har mamman gjort? (Känner att alla mina mammahormoner som vanligt blossar upp och gör mig jättearg på världens orättvisor mot barn nu :rage:)
Mannen i kärleksparet blir som litet barn anklagat av sin mamma för att han är orsaken till allt ont som händer, eftersom han föddes på en lördag i december. :banghead::banghead::banghead: Till sist överger hon också sonen :( :rage::rage::rage: Mina moderskänslor ville ge upp hela boken efter den delen.

Mannen i kärleksparet blir som litet barn anklagat av sin mamma för att han är orsaken till allt ont som händer, eftersom han föddes på en lördag i december. :banghead::banghead::banghead: Till sist överger hon också sonen :( :rage::rage::rage: Mina moderskänslor ville ge upp hela boken efter den delen.
Ingen bok jag ska läsa med andra ord. :(

Jag har alltid haft en drös empati men sedan jag fick barn så taggar mina moderskänslor igång hela tiden. Tanken på barn som våldtas, misshandlas, mobbas, drunkar i medelhavet, skadas i krig, bilolyckor, föds med sjukdomar osv får mig till att bli så fruktansvärt arg, ledsen och uppgiven att jag inte riktigt vet var jag ska göra av alla känslor. :rage::arghh:

Ingen bok jag ska läsa med andra ord. :(

Jag har alltid haft en drös empati men sedan jag fick barn så taggar mina moderskänslor igång hela tiden. Tanken på barn som våldtas, misshandlas, mobbas, drunkar i medelhavet, skadas i krig, bilolyckor, föds med sjukdomar osv får mig till att bli så fruktansvärt arg, ledsen och uppgiven att jag inte riktigt vet var jag ska göra av alla känslor. :rage::arghh:
Den blir bättre. Mycket bättre. Men första delen är jobbig, det går inte att hymla med.

Jag har också läst den och tyckte slutet var extra konstigt, jag tycker att mamman tidigt i boken borde ha mördats ;)

Har även läst Playground av Kepler, HELT annorlunda än de tidigare böcker jag läst av honom. Kändes som en misslyckad kopia av Stephen King med typ parallella universum.

Jag råkade visst låna en bok när bokbussen var här... :angel: På inrådan av bokbuss chauffören, På spaning efter farfar av Arto Paasilinna, helt skruvad och fantastiskt rolig så här långt! Välbehövligt avbrott i studierna! :angel:

Klar med Rött hav under röd himmel och den var riktigt bra! Kanske inte riktigt i klass med första men ändå, underhållande och bra räcker mer än väl :D

Har du läst om Locke Lamora och gentlemannarövarna @yodadog Om inte, så tror jag att det är böcker du skulle kunna uppskatta :)

Är även något kapitel från slutet av Stjärnklart och den är bra. Något obehaglig dock i och med att den utspelar sig i så kända miljöer. Sen får jag nog säga att vissa av karaktärerna var mer än avskyvärda och jag har väldigt svårt för det, även om jag såklart förstår vad dem gör för handlingen i det här fallet. Så jag kommer definitivt att lyssna på Stjärnfall framöver men jag tror att det kommer dröja någon bok eller två för att få lite perspektiv och släppa lite av obehaget från första boken.

Lyssnar även på Knutar och kors och även om jag läst den förr så har jag i stort sett glömt det mesta :D Och i vanlig ordning är Rankin bra, inte i toppform men ändå bättre än de flesta deckarförfattarna.

Fråga till alla:

Hur tänker ni kring böcker som är riktigt hemska och jobbiga att läsa, men som ändå verkar vara väldigt väldigt bra?

Jag brukar undvika sådana böcker, men känner mer och mer att jag går miste om något. För tillfället tänker jag främst på I väntan på barbarerna av Coetzee och Sonen av Philipp Meyer.

Båda verkar väldigt bra men helt fruktansvärda men våld, tortyr och förtvivlan. Är ni känsliga för sådant? Undviker ni? Läser ni ändå?

Fråga till alla:

Hur tänker ni kring böcker som är riktigt hemska och jobbiga att läsa, men som ändå verkar vara väldigt väldigt bra?

Jag brukar undvika sådana böcker, men känner mer och mer att jag går miste om något. För tillfället tänker jag främst på I väntan på barbarerna av Coetzee och Sonen av Philipp Meyer.

Båda verkar väldigt bra men helt fruktansvärda men våld, tortyr och förtvivlan. Är ni känsliga för sådant? Undviker ni? Läser ni ändå?
Jag har hittills avstått Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Jag tror att jag skulle bli för deprimerad.

Slaskvåld i en kass deckare är ju bara just kass - men när riktiga författare skriver om svåra saker orkar jag inte alltid.

Jag har hittills avstått Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Jag tror att jag skulle bli för deprimerad.

Slaskvåld i en kass deckare är ju bara just kass - men när riktiga författare skriver om svåra saker orkar jag inte alltid.

Ja just det, den har jag också låtit bli att läsa av samma anledning.

Jag har också Jag heter inte Miriam på vänt. Och När hundarna kommer. Jag vill läsa dem men känner att jag måste ha lugnare omkring mig i vardagen då så att jag orkar hantera de känslor som de medför. Tänkte försöka med en av dem på den kommande semestern i vinter. När jag har mycket på jobb och fritid så håller jag mig till lite mer lättsmälta saker, oftast iaf.

Ska precis börja på Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransome Riggs. Har haft en lång period av icke läsande vilket är väldigt olikt mig, är före detta storläsare och vill tillbaka dit igen! Således har jag önskat mig en Kindle i julklapp och hoppas att det ska få fart på den del av läsandet igen :)

Läser ni mycket elektroniskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud