Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undviker böcker som jag vet kommer att få mig att må riktigt uselt @Diskurs Framförallt i perioder när jag är lite nere och har dåligt med energi till att hantera hemskheter. Då finns det liksom ingen anledning till att utsätta mig själv för det just då för jag kan inte hantera det.

För mig är böcker oftast en flykt från verkligheten och en paus från livet, så jag vill liksom inte läsa om något som representerar allt dåligt som finns i samhället. Så även om jag tycker att böcker som Jag heter inte Miriam verkar bra och "nödvändiga" (i brist på bättre ord) att läsa så orkar jag helt enkelt inte. Inte av lathet och för att jag inte bryr mig, utan för att jag helt enkelt inte klarar av den mentala påfrestningen det innebär.

@Diskurs
Det beror lite på. Jag kan tycka att man har ett ansvar att läsa/ prata om vissa saker som är jobbiga. Jag läste (grät mg igenom) bland annat Pojken som kallades Det när den kom ut men det får vara i rätt tillfälle och blandas med enklare saker. Just nu hyser jag oerhört mycket känslor för allt så då fick det bli en lättare bok även om jag har två tyngre på vänt.

Läser Freja av Johanne Hildebrant (igen :p)
Är en serie om tre böcker där Freja är den första, sedan kommer Idun och sist Saga.
Handlar om nordisk mytologi. Otroligt bra böcker

Arbetsbiens kärlek - Aleksandra Kollontaj

Haft Kollontaj på lut ett tag men nu blev det faktiskt av, skönt med långa mörka höstkvällar, med tekopp, varm kissekatt, och en god bok!

Ska nog börja med Maja Hagermans Käraste Herman. Det är en mycket intressant del av vår historia som jag tror att Maja kan förmedla bra!

Lyssnat på "Mörkt vatten" av Joyce Carol Oats, och tyckte den var supertrist. Har antingen läst "fel" böcker av henne, eller så har jag helt missat hennes briljans. Visst var språket trevligt i boken, men så tjatig! Hon hoppar fram och tillbaka men upprepar varje händelse flera gånger (känns det som). Någon annan som läst den som kan förklara vad jag missar?
Åh, jag älskar Joyce Carol Oates och tyckte "Mörkt vatten" var fantastisk :love:
Det är kanske det där tjatiga ältandet som jag gillar, att hon går tillbaka till samma händelse igen och igen (tycker det återkommer i många av hennes böcker). Jag tycker det skapar en speciell känsla som jag tycker gör att man kommer väldigt nära karaktärerna.

För övrigt lyssnar jag nu på "Sju dagar kvar att leva" efter att ha läst om den här i tråden. Innan det var det "Egenmäktigt förfarande" och "Utan personligt ansvar". Gillade båda två (ältandet :love:). Dessutom har jag tagit mig igenom "Lady Chatterley's Lover", för att jag gillar många noveller av D H Lawrence så jag ville ge den en chans därför. Men ack, så lång och trälig...

@Bri Tycler det är spännande att du nämner ältande både gällande Oates och Andersson. Jag gillade nämligen både EMF och UPA, men som sagt inte mörkt vatten något särskilt. Skillnaden för mig är nog ganska stor, men det är ändå lite intressant att jämför och ställa dem mot varann. jah gillar EMF och UPA, trots (?) tjatigheten för där är det ändå lite handling. Något driver historien framåt. Mörkt vatten gick så segt att den nästan gick baklänges :p

Tyr att smaken är delad dock, annars hade vi inte haft mycket att diskutera o den här tråden :D

Mamma var på ett event på bokens dag igår och kom hem med massor av lästips till mig :D Har även tipsat henne om goodreads nu! :up:

Lånade Sekten på Dimön av Mariette Lindstein i dag, jag vet faktiskt inte om jag kommer hinna läsa i den inom rimlig tid, men kanske. Man kan säga att jag gillar att ogilla sekter, och därför är jag intresserad...

Jag har läst och bloggat om den, och genom bloggen även fått kontakt med författaren. Ska lyssna på henne på Halländsk Bokmässa 28/11, ser verkligen fram emot det. Det blir två böcker till i serien.

Någon annan som kommer till Varberg 28/11, tro? Det är ju inte bara Lindstein utan rätt mycket annat intressant :-)

Och Kaffe med rån är hitintills (halvvägs) en ganska så trevlig bok. :) Det kommer inte bli någon favorit men den är lättläst (alltså inte tung att ta sig igenom, insåg precis att lättläst även kan betyda annat) och en trevlig historia. Lite mysfaktor för en sådan som jag som inte är så finkulturell av sig. ;)
Jag har den på franska hemma, en kollega gav mig den, det känns lite tungrott men då kanske det är värt ett försök.

Jag har läst och bloggat om den, och genom bloggen även fått kontakt med författaren. Ska lyssna på henne på Halländsk Bokmässa 28/11, ser verkligen fram emot det. Det blir två böcker till i serien.

Någon annan som kommer till Varberg 28/11, tro? Det är ju inte bara Lindstein utan rätt mycket annat intressant :-)
Åh, det hade jag missat! Är dock på brudhippa då, så kan inte :(

Fråga till alla:

Hur tänker ni kring böcker som är riktigt hemska och jobbiga att läsa, men som ändå verkar vara väldigt väldigt bra?

Jag brukar undvika sådana böcker, men känner mer och mer att jag går miste om något. För tillfället tänker jag främst på I väntan på barbarerna av Coetzee och Sonen av Philipp Meyer.

Båda verkar väldigt bra men helt fruktansvärda men våld, tortyr och förtvivlan. Är ni känsliga för sådant? Undviker ni? Läser ni ändå?

Det beror lite på, jag höll på att skriva att jag inte läser sådana böcker alls men det gör jag. Det beror nog på grundattityden. Jag blir väldigt deprimerad av att läsa böcker som är riktigt deprimerande, väldigt påverkad.

Jag har aldrig den här känslan av att jag har det i alla fall bättre än så, utan det blir mer som ytterligare en möjlig framtid. Så skönlitterära böcker där allt börjar och slutar i ett fruktansvärt elände och huvudpersonen är helt overkligt handlingsförlamad klarar jag inte av för det mesta. Tortyr, krig och fängelse med ett slut går bättre.

Däremot tvekar jag inte lika mycket inför sanna skildringar av personer som varit med om riktiga hemskheter. Jag har funderat på att läsa boken om Johan Persson och Martin Shibbyes tid i fängelse i Etiopien. Har läst En dag i Ivan Denisovitjs liv utan att ångra mig ett dugg. Men det är på riktigt kanske vet jag iofs att de blir fria? Eller så är det någonting annat med det. Äkta, upplevt, bild av en verklighet.

Fantasydystopier är inte ett problem som the Handmaids Tale (men den är ju i ett hm optimistiskt ljus lite). Krig är krig och på Västfronten intet nytt är en skildring som ökar förståelse för ett krig och historia, på gränsen till verklig.

Men riktigt deprimerande "kärlekshistorier" och "knarkromantiska" och "fruktansvärd barndom" i romanform hoppar jag helt, speciellt de med mycket knark, misshandel och elände. (självbiografiska får man nog kanske bara tåla om man behöver läsa en, om någon annan klarade att uppleva det. Så artiklar backar jag inte för.)

Men som sagt, romaner väljer jag noga med lagom mycket elände och helst hyggligt lyckliga slut är jag rädd.

Läser ni mycket elektroniskt?

Jag gör, via Nextory på surfplatta. En eboksapp (och ljudboks, för övrigt) som gör surfplattan till en läsplatta om jag förstår det rätt.

Passar väldigt bra för mig då det inte är "blått ljus" i den, så jag kan läsa med lampan släckt, ljuset nerdraget på skärmen och somna gott :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar