Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst och bloggat om den, och genom bloggen även fått kontakt med författaren. Ska lyssna på henne på Halländsk Bokmässa 28/11, ser verkligen fram emot det. Det blir två böcker till i serien.

Någon annan som kommer till Varberg 28/11, tro? Det är ju inte bara Lindstein utan rätt mycket annat intressant :-)

Aha, kul!

Igår läste jag ut Själarnas bok av James Oswald. En helt okej deckare med plus för vintermiljön. Spännande, men tycker slutet unravelled lite väl hastigt.

Nästa bok blir ytterliggare ett recensionsexemplar. Har fem stycken i kö och velar just nu främst mellan Miniatyrmakaren av Jessie Burton, Lynx IX: Förvandlingen börjar av Anette Skåhlberg och novellsamlingen Svart advent... Får se vad det blir när jag får tid!

Lyssnar på första boken i Percy Jackson-serien också:)

Ah, bra tänkt :idea: Får bli en annan gång! Hinta gärna lite tidigare om det blir något liknande evenemang framöver :)

Jag fick reda på det av just Mariette Lindstein faktiskt, för bara någon vecka sedan - de har inte direkt satsat på att annonsera! :)

Oookej, jag läser alltså boken Central Park av en Guillaume Musso och mina tankar såhär långt:

1) Herregud vad bäst jag är som utan problem kan läsa en deckare på spanska.
2) Boken är spännande och riktigt så man blir helt hooked - vill nu inte plugga alls utan endast ligga och läsa hela dagarna. Varför hamnade hon i USA? Vem är snubben hon vaknade bredvid? Har hon faktiskt dödat någon? :nailbiting:
3) Why oh why måste författare göra så värdelösa karaktärer? Huvudpersonen är polis men beter sig så irrationellt och illa att hon borde fått sparken för länge sen. Exempel:

a) När hon inte vill åka själv till familjen över jul åker hon förbi en snubbe som hon träffat en gång, bankar på dörren kl 6 på morgonen, säger att han är arresterad, tar med honom i sin bil, säger att hon vet att han har en del fuffens för sig, utpressar honom att följa med till hennes familj över jul i utbyte mot att hon inte ska anmäla honom. HAN FÖLJER MED OCH BLIR KÄR I HENNE?!?!?!

b) Hon vaknar, handbojad och blodig och jävlig med minnesförlust i Central Park. Vägrar gå till en polis och be om hjälp med motiveringen "jag vet hur poliser är". EH jaha.

c) Hon behöver sno en mobil för att kunna ringa sin vän och be om hjälp. Hon är polis så hon borde veta på ett ungefär hur man bäst snor en. Hon väljer, istället för att diskret gå förbi och pickpocketa nån turist, att de ska tackla en tonåring som håller i sin telefon, sno hans telefon och lubba järnet därifrån. Naturligtvis blir de jagade flera kilometer. Naturligtvis skapar detta stora problem.

d) Till och med jag vet att man inte åker ensam, och utan att ha meddelat någon, till en misstänkt seriemördare. Liksom man bara gör inte det.

Bortsett från 3a-d är bokjäveln spännande så jag längtar tills jag kan läsa ut den!

Nyss läst klart "oönskade i folkhemmet" -rashygien och sterilisering i Sverige av Gunnar Broberg.

En bok som skildrar rasbiologens framväxt i Sverige på 1930-1970 talet. Steriliseringar riktade mot samhällets "svaga".

Skrämmande läsning om Sveriges forskning på rasrenhet, eugentik, där Sverige hade det första rasbiologs institutet i världen, som låg i Uppsala.
En regeringsstödd steriliseringslagstiftning som inte hade stått den nazityska långt efter.
Sverige var på den tiden väldigt tysk-vänligt.

"Fyra socialdemokratiska riksdagsledamöter föreslog dessutom att steriliseringslagen kompletterades med ett handräckningsförfarande: den som trots beslut om sterilisering vägrade att låta sig opereras borde hämtas med polis".

Underåriga och äldre tvångssteriliserades på grund av "psykisk utvecklingsstörning" som kunde innebära väldigt lösa orsaker som menade att faderns mor och faderns morfar lär ha snattat. En annan 14-årig kvinna blev tvångssteriliserad efter en steriliserings ansökan från sin pappa då flickan hade våldtagits på en fest av en okänd pojke och efter detta uppträtt förvirrat.

Annars steriliserades utvecklingsstörda, psykiskt störda och samhällets lägre ekonomiskt ställda individer. Och individer som ansågs vara moraliskt förkastliga såsom raggare, zigenare mm.
Även aborter med steriliseringsvilkor föregicks i Sverige.
Främst kvinnor steriliserades trots att ingreppet på en man är mindre komplikationsfritt.

"I lika hög grad som steriliserings frågan handlade om synen på ärftlighet handlade den om attityder till normalitet och moral. Dess sammanhang var inte bara teorier om gener, utan också samhällets ambition att kontrollera och ingripa mot dem som inte passade in, vilket drabbade såväl psykiskt som socialt avvikande".

"Rasbiologerna ställde höga krav på sina medborgare. Valet av x äktenskapspartner, fick de veta, skulle inte styras av något så ovidkommande som kärlek, tycke och smak utan borde underordnas högre mål: är jag så beskaffad att det är till gagn eller åtminstone icke till skada för mänskligheten, att flera individer med mina egenskaper komma till världen?".

Människor med epilepsi steriliserades i Sverige och fick inte ingå äktenskap med andra om de inte tvångssteriliserats innan äktenskapet. Äktenskapsförbudet för epileptiker upphörde 1968, och för utvecklingsstörda och psykiskt sjuka 1973.

Hur som helst en skrämmande läsning om Sveriges rasrenhets politik, som låter som en slags diktatur där staten bestämmer över ens individens liv.

Jag läser som ni kanske märkt ;) Nästan ingen skönlitteratur längre. Gillar nog mer att läsa om verkliga händelser, men ibland så kan det bli en fiction-bok. Nu undrar jag här om någon har läst boken "jag var Stockholms syndromet" ? Av tjejen som fick stämpeln Stockholms syndrom sedan hon försvarade rånaren på Norrmalmstorg. Jag har läst boken Stockholms syndromet av rånaren Janne Olsson, och den var ju väldigt ego-skriven.

Jag har nyligen lyssnat på "Case Histories" och "One good turn" av Kate Atkinson. Jag som vanligtvis inte gillar deckare uppskattade dessa mycket! Lite mysigare än andra inom genren, mer åt Christie hållet (fast mindre mysterier). Välskrivna! Någon mer som läst dem?

Besviken dock då 1, 2 och 4 finns på goodreads, men inte trean :confused:

Jag har nyligen lyssnat på "Case Histories" och "One good turn" av Kate Atkinson. Jag som vanligtvis inte gillar deckare uppskattade dessa mycket! Lite mysigare än andra inom genren, mer åt Christie hållet (fast mindre mysterier). Välskrivna! Någon mer som läst dem?

Besviken dock då 1, 2 och 4 finns på goodreads, men inte trean :confused:

Ooooh jag har sett filmatiseringen av Case Histories men jag visste inte att det var baserat på böcker!!! Måste kolla upp detta!

Det går att lägga till böcker på Goodreads :)

Jag lyssnar på Främlingen av Diana Gabaldon, efter en rekommendation av en släkting som tyckte den var jättebra. En knapp timmar in och jag kan inte sluta störa mig på att den är så entonigt inläst. Men jag misstänker att allt just nu känns entonigt efter att ha lyssnat på Robert Gustafsson läsa Hicke-böckerna. :p

Jag läser Förvandlerskan just nu och tycker nog inte riktigt att baksidan stämmer med boken än så länge. Dessutom blev jag förvånad över att den ändå var rätt så tunn?! Men den är bra, det är den!

Lyssnar även på Steampunksagor som känns lagom att lyssna på i samband med att jag ska sova. Inte för att jag är så insnöad på steampunk, men det är lite småkul ändå. Framförallt som det är svenska författare som skrivit sagorna :up:

Jag lyssnar på Främlingen av Diana Gabaldon, efter en rekommendation av en släkting som tyckte den var jättebra. En knapp timmar in och jag kan inte sluta störa mig på att den är så entonigt inläst. Men jag misstänker att allt just nu känns entonigt efter att ha lyssnat på Robert Gustafsson läsa Hicke-böckerna. :p

Helt värdelös som ljudbok på Svenska, gav upp efter 10 minuter. Den är helt fantastisk på engelska! Byt, byt, byt, byt till engelska. Jag har lyssnat på alla böcker i serien tre gånger om. :love:

Helt vansinnigt och så svårt att ta in att detta inte skedde för 500 år sedan. @glimmer

Jag hörde Maja Hagerman prata om sin bok Käraste Herman (Lundborg) på radion för ett par veckor sedan. Otroligt fascinerande på ett fullständigt makabert sätt. Jag ska läsa.

Lyssnar även på Steampunksagor som känns lagom att lyssna på i samband med att jag ska sova. Inte för att jag är så insnöad på steampunk, men det är lite småkul ändå. Framförallt som det är svenska författare som skrivit sagorna :up:

Åh, den har jag inte hört talas om. Jag är av någon anledning väldigt intresserad av steampunk. Kanske särskilt teckningar och illustrationer. Fast jag kan ingenting och har bara läst en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter men den var otroligt bra.

Åh, den har jag inte hört talas om. Jag är av någon anledning väldigt intresserad av steampunk. Kanske särskilt teckningar och illustrationer. Fast jag kan ingenting och har bara läst en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter men den var otroligt bra.
Jag kom över den som av en slump på Storytel och tänkte att det kunde vara lite roligt :) Och ja, den är kanske inte otroligt bra men ändå trevlig.

(Och angående steampunk som stil så är det ändå en häftig stil :up: vet inte om du bor i närheten men det finns ju en steampunk-bar i Göteborg och även någon temafest på Berg ibland :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar