Oookej, jag läser alltså boken Central Park av en Guillaume Musso och mina tankar såhär långt:
1) Herregud vad bäst jag är som utan problem kan läsa en deckare på spanska.
2) Boken är spännande och riktigt så man blir helt hooked - vill nu inte plugga alls utan endast ligga och läsa hela dagarna. Varför hamnade hon i USA? Vem är snubben hon vaknade bredvid? Har hon faktiskt dödat någon?
3) Why oh why måste författare göra så värdelösa karaktärer? Huvudpersonen är polis men beter sig så irrationellt och illa att hon borde fått sparken för länge sen. Exempel:
a) När hon inte vill åka själv till familjen över jul åker hon förbi en snubbe som hon träffat en gång, bankar på dörren kl 6 på morgonen, säger att han är arresterad, tar med honom i sin bil, säger att hon vet att han har en del fuffens för sig, utpressar honom att följa med till hennes familj över jul i utbyte mot att hon inte ska anmäla honom. HAN FÖLJER MED OCH BLIR KÄR I HENNE?!?!?!
b) Hon vaknar, handbojad och blodig och jävlig med minnesförlust i Central Park. Vägrar gå till en polis och be om hjälp med motiveringen "jag vet hur poliser är". EH jaha.
c) Hon behöver sno en mobil för att kunna ringa sin vän och be om hjälp. Hon är polis så hon borde veta på ett ungefär hur man bäst snor en. Hon väljer, istället för att diskret gå förbi och pickpocketa nån turist, att de ska tackla en tonåring som håller i sin telefon, sno hans telefon och lubba järnet därifrån. Naturligtvis blir de jagade flera kilometer. Naturligtvis skapar detta stora problem.
d) Till och med jag vet att man inte åker ensam, och utan att ha meddelat någon, till en misstänkt seriemördare. Liksom man bara gör inte det.
Bortsett från 3a-d är bokjäveln spännande så jag längtar tills jag kan läsa ut den!