Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser vinterfolket av Jennifer McMahon :)

Jag skulle vilja läsa lite mer på engelska, för att utmana min adhd ännu mera och för att öva så klart. Har ni tips på "lättlästa" eller böcker där engelskan liksom gör boken. Kan tänka mig det oftare bli blähä när det översätts till svenska? Tipsa på, jag skriver ner varje tips så ös på :love::D

På tal om tips, jag är nyfiken gröngörling, det där med fantasy, äventyr, magi, sci-fi....... Ös på med favoriter utanför den traditionella deckarfällan som jag så lätt hamnar i :angel:
Har ingen aning om om det är din smak alls, men i kategorin ungdomsböcker på engelska är min favorit A Series of Unfortunate Events, skrivna av pseudonymen Lemony Snicket (det är en serie på 13 böcker).
Fulla av festliga engelska ord, men ändå lättläst eftersom förklaring av orden är "inbyggt" och en del av poängen. Mycket språklig humor och dessutom fulla av referenser till litteraturhistorien - fun for everyone :D

En till fråga, läser ni bara böcker med svensk översättning?
Jag har hittat några böcker som verkar intressanta men som inte finns någon svensk översättning, och är lite ambivalent om jag ska köpa böckerna ändå på engelska. Kan ju läsa och förstå engelska, men det går inte lika snabbt att läsa som en svensk översättning. Å andra sidan kan det ju vara bra träning för mig...:angel::up:

Ibland läser jag både och! Jellicoe road läste jag förs på engelska. Språket var inte svårt men handlingen var lite komplicerat vävd så jag läste den för säkerhets skull på svenska också sedan, så att jag inte skulle ha missat något :D

Med The fault in our stars gjorde jag tvärtom. Först läste jag den på svenska och sedan blev jag bara tvungen att se hur dialog och tankar var formulerade på originalspråk eftersom den var så fint skriven och för att jag bara älskade personerna så mycket.

Nån som läst serien Tales of the City eller San Francisco-serien av Armistead Maupin? Jag läste 5-6 böcker för några år sedan, de utspelar sig från 1980-talet (eller slutet av 70-talet kanske?) och framåt. Ett brokigt gäng människor som bor i ett hus med hyresvärdinnan Anna Madrigal. Jag läste dem på svenska, för några år sedan hittade jag en "tjugo år senare"-bok på engelska, och nu har jag köpt de två sista böckerna, och då är vi minst 30 år senare. Det är SÅ roligt att återse några av personerna, och staden. Som vanligt är inte allt bara glatt och lätt.
Jag köpte två-tre av dem på engelska för evigheter sedan men jag kom aldrig så långt, jag har för mig att jag tyckte språket var svårt. Var det kanske mycket San Francisco-slang? Å andra sidan läste jag inte mycket på engelska då, det kanske skulle gå lättare i dag.

Har ingen aning om om det är din smak alls, men i kategorin ungdomsböcker på engelska är min favorit A Series of Unfortunate Events, skrivna av pseudonymen Lemony Snicket (det är en serie på 13 böcker).
Fulla av festliga engelska ord, men ändå lättläst eftersom förklaring av orden är "inbyggt" och en del av poängen. Mycket språklig humor och dessutom fulla av referenser till litteraturhistorien - fun for everyone :D
Det är verkligen bra böcker! :love: Så jag håller helt med om att det är bra böcker att läsa @Mammadutt

Lite av varje? Som belöning?
:D Jag har så mycket olika saker att belöna mig själva med... ;) Men just nu får trivselläsningen stryka på foten, det är väldigt mycket läsning till kursen, visserligen intressant och mycket som kräver en hel del eftertanke, men jag behöver nog pausa helt från att läsa som belöning. ;)

Jag köpte två-tre av dem på engelska för evigheter sedan men jag kom aldrig så långt, jag har för mig att jag tyckte språket var svårt. Var det kanske mycket San Francisco-slang? Å andra sidan läste jag inte mycket på engelska då, det kanske skulle gå lättare i dag.

Vad kul! Att du känner till dem åtminstone. :) Jag är inte jättevan att läsa på engelska, och i dessa böcker är det en hel del ord jag inte förstår. Men eftersom det flödar så bra i övrigt, det är lite som att läsa en film - eller snarare tv-serie - så fattar jag bra ändå.

För övrigt upptäckte jag att det gjorts just tv-serie på böckerna.

Jag blev för lite mer än ett år sedan medlem på Goodreads och hänger där mycket mer än jag trodde att jag skulle göra. Jag är vän med @Mammas , (min hittills enda vän...) finns det fler här som är på goodreads? Lägg jättegärna till mig i så fall, jag heter Diskurs precis som här.

Jag blev för lite mer än ett år sedan medlem på Goodreads och hänger där mycket mer än jag trodde att jag skulle göra. Jag är vän med @Mammas , (min hittills enda vän...) finns det fler här som är på goodreads? Lägg jättegärna till mig i så fall, jag heter Diskurs precis som här.
@Mammas är allas vän på Goodreads :p (Det var hon som lurade mig att bli medlem där, men det är jag väldigt tacksam för. Himla bra grej Goodreads alltså :) )

Jag är, men jag är hopplöst dålig på att använda mig av det. Måste avsätta lite tid och styra upp det. Ska lägga till dig på en gång :D

Jag är, men jag är hopplöst dålig på att använda mig av det. Måste avsätta lite tid och styra upp det. Ska lägga till dig på en gång :D

Jag är ingen särskilt avancerad användare, men jag gillar att man kan lägga till alla böcker man har läst så man får en överblick. Och så tycker jag om att läsa om vad andra tyckte om böckerna.

Jag är med där! Skall lägga till dig :)
Lägger gärna till @Ninnurur ochså om kag får?

Jag använder den rätt mycket. Både för att hålla koll på vad jag har läst ocj vill läsa, men också för att kolla recensioner på böcker som kanske kan vara intressanta. Köper ingen bok längre utan att kolla Goodreads först :p

Jag är med där! Skall lägga till dig :)
Lägger gärna till @Ninnurur ochså om kag får?

Jag använder den rätt mycket. Både för att hålla koll på vad jag har läst ocj vill läsa, men också för att kolla recensioner på böcker som kanske kan vara intressanta. Köper ingen bok längre utan att kolla Goodreads först :p
Hm, lyckas inte hitta människor om jag inte har dem på fb tydligen :confused: Men @Mammas är jag vän med på Goodreads utan att ha på fb.. Hur gör en egentligen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar