Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är jag nyfiken på @Anna

Jag läser nu Inte gå under av Malin Hedin. Sorglig och angelägen och en sann (enligt mina upplevelser) inifrånskildring av skolan och lärares och elevers villkor. Språket är OK, lite banala liknelser men som avhoppad (arbetsmiljö, lön och att jag inte kan stå för det nya betygssystemet...) lärare känner jag ändå visst hopp när skolan för en gångs skull beskrivs av lärare.

Jag läste äntligen ut Färjan igår! Alltså, den är ju bara för mycket egentligen, men jag gillade den verkligen. Det är intressant när man gillar genres som man inte trodde tycker jag. Jag har i och för sig läst liiiite övernaturlig skräck innan och gillat (Carrie av King, till exempel och Ajvide Lindqvist är ju bra...), men det hör inte till vanligheterna.

Så läste jag då ut När hundarna kommer och ja, @fejt, du måste läsa den. Alla andra också. Den är löst baserad på mordet på John Hron, för er som inte känner till den, och nu Augustnominerad. Med den äran, den är fantastisk. Känns helt bisarrt att den är nominerad i barn- och ungdomskategorin tillsammans med barnböcker men det är klart, den handlar ju om ungdomar. Fokuset ligger i boken inte på den mördade, utan på mördarens anhöriga och de nära familjen. Otroligt, alltså, jag menar det verkligen.

Så har jag börjat på Martina Haags Det är något som inte stämmer och är fast. Fick separationsångest när jag skulle gå in i duschen nyss.

Har läst ut "10 lektioner i matlagning" av Lotta Lundrgen, och älskade den!

Härlig och udda blandning av recept och matlagningstips, matlagningens kemi, relationer, feminism och humor. Inläst av författaren, rekommenderas!

Sen vill jag fråga dig @Anna , blir så nyfiken när du nämner Ajvide Lindqvist som en författare du uppskattar. Gissar att det är "låt den rätte..." du gillar? Kan du inte berätta var du tycker är bra med den? Den har ju jättebra betyg på ev goodreads, men dess brillians måste gått mig helt förbi :confused: Upplys mig gärna! :D

Har läst ut "10 lektioner i matlagning" av Lotta Lundrgen, och älskade den!

Härlig och udda blandning av recept och matlagningstips, matlagningens kemi, relationer, feminism och humor. Inläst av författaren, rekommenderas!

Sen vill jag fråga dig @Anna , blir så nyfiken när du nämner Ajvide Lindqvist som en författare du uppskattar. Gissar att det är "låt den rätte..." du gillar? Kan du inte berätta var du tycker är bra med den? Den har ju jättebra betyg på ev goodreads, men dess brillians måste gått mig helt förbi :confused: Upplys mig gärna! :D

Ja, jag har läst Låt den rätte komma in och en till, men jag minns inte om det var Hanteringen av odöda eller Människohamn.

Men Låt den rätte - ja, jag tyckte att barndomsskildringen var så stark, främst känslan av utanförskap och ensamhet. Hela romanen handlar ju väldigt mycket om utstötthet och att inte passa in - vare sig man är a-lagare, mobbat barn eller ja - vampyr. Tycker dessutom om blandningen av socialrealism och det övernaturliga - det är både grått och förort och kiss i byxorna och rafflande spänning och skräck. ((Lite som Färjan, inte samma sak men just det socialrealistiska är så intressant att kombinera med övernaturligt, tycker jag.)) Sedan gillar jag den totala avsaknaden av glamour kring vampyrerna om du förstår hur jag menar. Jag läste denna ungefär i samma veva som Twilight och ja, det är ju en viss skillnad ;)

Det är så längesen jag läste den så jag kommer inte ihåg så mycket mer tyvärr., men jag hoppas att jag svarar lite grann på din fråga i alla fall :)

Ja, jag har läst Låt den rätte komma in och en till, men jag minns inte om det var Hanteringen av odöda eller Människohamn.

Men Låt den rätte - ja, jag tyckte att barndomsskildringen var så stark, främst känslan av utanförskap och ensamhet. Hela romanen handlar ju väldigt mycket om utstötthet och att inte passa in - vare sig man är a-lagare, mobbat barn eller ja - vampyr. Tycker dessutom om blandningen av socialrealism och det övernaturliga - det är både grått och förort och kiss i byxorna och rafflande spänning och skräck. ((Lite som Färjan, inte samma sak men just det socialrealistiska är så intressant att kombinera med övernaturligt, tycker jag.)) Sedan gillar jag den totala avsaknaden av glamour kring vampyrerna om du förstår hur jag menar. Jag läste denna ungefär i samma veva som Twilight och ja, det är ju en viss skillnad ;)

Det är så längesen jag läste den så jag kommer inte ihåg så mycket mer tyvärr., men jag hoppas att jag svarar lite grann på din fråga i alla fall :)
Tack för det svaret! Då förstår jag lite mer vad det handlar om :)

Jag läser vinterfolket av Jennifer McMahon :)

Jag skulle vilja läsa lite mer på engelska, för att utmana min adhd ännu mera och för att öva så klart. Har ni tips på "lättlästa" eller böcker där engelskan liksom gör boken. Kan tänka mig det oftare bli blähä när det översätts till svenska? Tipsa på, jag skriver ner varje tips så ös på :love::D

På tal om tips, jag är nyfiken gröngörling, det där med fantasy, äventyr, magi, sci-fi....... Ös på med favoriter utanför den traditionella deckarfällan som jag så lätt hamnar i :angel:

@Mammadutt

Jag skulle vilja läsa lite mer på engelska, för att utmana min adhd ännu mera och för att öva så klart. Har ni tips på "lättlästa" eller böcker där engelskan liksom gör boken. Kan tänka mig det oftare bli blähä när det översätts till svenska? Tipsa på, jag skriver ner varje tips så ös på :love::D

Här säger jag; ungdomsböcker, ungdomsböcker och ungdomsböcker! :up: om en inte är van att läsa på engelska så tycker jag det är mycket värt med böcker som är enkla i språket. Givetvis går det ju att läsa annat också, typ deckare eller romantiska romaner som kanske inte alltid är så komplicerat skrivna men ofta tycker jag att de snarare blir dåliga istället pga att språket inte riktigt håller. Men det är ju min högst personliga åsikt :)

På tal om tips, jag är nyfiken gröngörling, det där med fantasy, äventyr, magi, sci-fi....... Ös på med favoriter utanför den traditionella deckarfällan som jag så lätt hamnar i :angel:
Även här säger jag ungdomsböcker :p oftast inte riktigt lika komplicerade intriger och parallella handlingar att hålla reda på ;)

Nä men, jag tycker t.ex att Neil Gaiman och Terry Pratchett är bra författare med lite egen stil.
Jonathan Stroud är lite mer ungdoms-aktig men väldigt väldigt bra! (Eller hur @yodadog :D )
Vill du ha lite mer "mystik" så kanske Zafon kan vara ett bra alternativ.

Några av de första böcker jag läste på engelska var Salingers The Catcher in the Rye samt böckerna om Adrian Mole. För mig var de jättebra att börja med. Och härlig läsning dessutom.

Började läsa om Timme Noll men orkade bara halva. Jag fick nog rätt bra kläm på den första gången faktiskt. Har lånat Sonen av Philip Meyer som jag länge inte velat läsa eftersom den ska vara så våldsam och hemsk. Men tänkte prova ändå. Sydsvenskan tyckte den var "episkt episk" och det lät ju bra!

*muttrar* jag vill läsa sånt jag vill läsa! Men nej här får jag nog hålla mig till kurslitteraturen om det ska bli något godkänt betyg... :meh:

Tyckte om Låt den rätte komma in (trots att jag inte gillar så mycket socialrealism så var den här realismen på en hm realistisk nivå för mig :) ) (och Twilight faktiskt) men jag hade önskat lite mer skräck.

@Mammadutt

Även här säger jag ungdomsböcker :p oftast inte riktigt lika komplicerade intriger och parallella handlingar att hålla reda på ;)

Nä men, jag tycker t.ex att Neil Gaiman och Terry Pratchett är bra författare med lite egen stil.
Jonathan Stroud är lite mer ungdoms-aktig men väldigt väldigt bra! (Eller hur @yodadog :D )
Vill du ha lite mer "mystik" så kanske Zafon kan vara ett bra alternativ.
Garth Nix är en trevlig ungdomsförfattare i fantasy. Sabriel, Lirael, Abhorsen. Mycket trevliga!

Annars skriver ju Anne Mc Caffrey många härligt hm snabblästa böcker som inte är för långa med ganska enkel story som man lätt fastnar i.
Pern om man klarar lite mysig sexism och kvinnor är allt bra, men ingen begriper det, och Mary Sue är huvudperson eller ngt.

Mercedes Lackey om man vill ha samma sak, mer fantasy, men lite mindre sexism.

Kvinnliga huvudpersoner såklart mest för båda (eftersom jag uhm lätt fastnar för sådana böcker).
Man kan tex då läsa Arrows of the Queen + uppföljare som är härligt lättlästa och fångande, en av de första böcker jag läste på engelska. Och sedan By the Sword som fortfarande har en plats i mitt hjärta (som den första bok jag läste om en kvinnlig legosoldat. Eller den första bok jag frivilligt läste på engelska punkt.)

Men ungdomsböcker finns det så väldigt underbart mycket av just nu som är i bra kvalitet och man gärna läser för nöjes skull. Som ngn sa The Fault in Our Stars ovan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar