Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började med Stjärnklart och tycker den är bra hittills! (Och som jag skriv insett tidigare inlägg så gillar jag att författaren har bemödat sig med att ha lite koll på områden och inte bara skriva ihop något totalt orimligt :up: ).

Och tack för bloggtipset, tror dock att jag nöjer mig med böckerna iom totalt ointresserad av militären egentligen :D
Han var tydligen galet noggrann i Midvintermörker också, Stjärnklart vet jag ju inte eftersom jag inte varit i Göteborg så mycket. Men jag läste någon annan som skrivit om hur alla vapenslag och båtar och flygplan var närapå helt korrekta i Midvintermörker (en del ändrades medan boken skrevs).

Jag läser ofta på engelska. Det är en vanesak och det går långsamt i början. Men det händer att jag ger upp när det är för svårt/jobbigt. Donna Tartts senaste gick bara inte till exempel.
Aha! tror du att den är bra i övrigt? Jag läste Den hemliga historien och blev helt galen i den och snurrig av lycka över att den var så bra. Men väldigt besviken på Den lille vännen och nu vågar jag verkligen inte läsa den nya.

Ja, Den hemliga historien är en av mina stora läsupplevelser också. Faktiskt Den lille vännen också. Jag tyckte att skildringen av flickan var så bra och jag fascinerades av hela persongalleriet och själva traumat/mysteriet. De jag känner som läst Steglitsan har tyckt lite olika men ingen har ogillat den. Men den är ju ett projekt så jag väntar tills andan faller på.
@Badger

De jag känner som läst Steglitsan har tyckt lite olika men ingen har ogillat den. Men den är ju ett projekt så jag väntar tills andan faller på.
Vi "avhandlade" Steglitsan i förra tråden en del :) Fast jag minns det mest som negativa upplevelser av den (kanske för att jag skälv tyckte så och det stärkte min världsbild :D). Men jag hade toksvårt att motivera mig till att läsa den och förstod inte alls vad som skulle vara bra med den. Vill minnas att även @hvala läste den och tyckte den var oengagerade?

Läste du ut den? Tycker du om hennes tidigare? Jag måste ta tag i den snart. Nyfiken är jag så jag fattar inte varför det dröjer så. @Killaloe

Jag älskade Steglitsan! Men så älskar jag alla hennes böcker. Tycker hennes sätt att skriva är bortom fantastiskt.

En till fråga, läser ni bara böcker med svensk översättning?
Jag läser på engelska, svenska och spanska. Engelska eller svenska gör ingen skillnad för mig, vilket språk det blir beror helt enkelt på slumpen. När jag läser på spanska är det mer ett projekt, det kräver mycket mer så det gör jag bara med relativt lätta böcker. Men som du säger är det ju otroligt bra träning :).

Läste du ut den? Tycker du om hennes tidigare? Jag måste ta tag i den snart. Nyfiken är jag så jag fattar inte varför det dröjer så. @Killaloe
Jadå, jag läste ut den efter mycket om och men. Fast det tog bra lång tid och jag fick verkligen kämpa med den och höll på att döda läslusten totalt ett tag för jag ville verkligen inte läsa :down: men jag har inte läst tidigare böcker av henne så jag vet ju inte hur den här är i jämförelse. Dock vill jag gärna läsa hennes andra för jag har fått för mig att dessa är bättre :D

Jadå, jag läste ut den efter mycket om och men. Fast det tog bra lång tid och jag fick verkligen kämpa med den och höll på att döda läslusten totalt ett tag för jag ville verkligen inte läsa :down: men jag har inte läst tidigare böcker av henne så jag vet ju inte hur den här är i jämförelse. Dock vill jag gärna läsa hennes andra för jag har fått för mig att dessa är bättre :D

Åh det är lustigt hur subjektivt ens omdöme är :D. Jag tycker att Donna Tarrt är bland det mest vindlande och fullständigaste jag läst!! Älskade nagelfarandet i huvudpersonens ibland lite enkelspåriga trauma sår i steglitsan, och älskade även hennes engelska!! Grät då och blir nästan lite gråtfärdig nu när jag tänker på den boken. Haha sen var jag för ovanlighetens skull så himla kär när jag läste den också, så Pippa-relationen blev väldigt typ.. kroppslig?.. för mig där av den anledningen.

Lyssnar just nu på Will you love me av Cathy Glass på Storytel. Läser Farväl älskade Holly av Kevin Wells innan jag ska sova. Kommer fortsätta med Cathys böcker på Storytel men behöver verkligen plöja mig genom dessa 100+ böckerna jag köpt men inte läst.

Har läst ut Cannery Row (John Steinbeck), den var väl trevlig. Den hade inte riktigt en handling, utan mer beskrivningar av människorna i ett samhälle.

Läste ut Three Men on the Bummel (Jerome K. Jerome), lika humoristisk som båt boken han skrev :D

Nu hoppas jag på att bli klar med Blood Meridian innan slutet på helgen.

Vi "avhandlade" Steglitsan i förra tråden en del :) Fast jag minns det mest som negativa upplevelser av den (kanske för att jag skälv tyckte så och det stärkte min världsbild :D). Men jag hade toksvårt att motivera mig till att läsa den och förstod inte alls vad som skulle vara bra med den. Vill minnas att även @hvala läste den och tyckte den var oengagerade?
Precis, jag tyckte Steglitsan var klart överreklamerad och inte alls som jag hade trott utifrån omslaget. Jag har dessutom svårt just nu att läsa om barn som far illa och det gör verkligen Theo i boken. Det är en mörk och deppig bok.

Jag läser för övrigt också Stjärnklart just nu och stör mig än så länge på att han skriver så negativt och nedlåtande om så mycket. Det lyser igenom vad han själv tycker och tror om vissa typer av människor, företag mm och det är sällan positivt. Min man har läst boken innan mig så jag vet att min arbetsplats också får några slängar av sleven men dit har jag inte kommit än. Det återstår att se om "vi" förtjänar det eller inte :D Författaren skriver nördigt detaljerat precis som i tidigare böcker så jag kommer nog ögna lite här och där. Jag upplever att han gör det för att vinna respekt och göra de fiktiva partierna i boken (böckerna) mer trovärdiga.

Wow sån fart vi fick i nya tråden :)

Jag lyssnar just nu på
- Case histories, av Kate Atkinsson (hon funkar bra på engelska tycker jag!)
- Tio lektioner i matlagning, av Lotta Lundgren.

Samt läser
- Den hemliga historien, av Donna
Tartt

Jag läser gärna på engelska, men tycker vissa författare är lättare än andra ;) Har börjat lyssna lite på engelska böcker med, och det funkar bra! Nackdelen är dock att de ofta är inlästa i lägre volym, vilket gör att de tyvärr inte funkar i bilen (trots högsta volym på mobilen) och det är där jag lyssnar mest :(

Jag lyssnar just nu på Projekt Rosie av Graeme Simsion och jag gillar själva storyn, men ogillar hur stereotypiskt "aspig" som huvudpersonen framställs. Värre än Sheldon i TBBT. Möjligen är det så att uppläsaren förvärrar det hela genom att ha ett lätt stakkato i uttalet när huvudpersonen talar, men hela grejen retar mig ändå.

För övrigt låter Donna Tartt som en läsvärd författare, men jag gillar ju inte deckare/thrillers! :( :banghead: De enda i den genren jag tagit mig igenom är några tidiga Läckberg, Milenniumserien och nån enstaka Helene Tursten.

För övrigt låter Donna Tartt som en läsvärd författare, men jag gillar ju inte deckare/thrillers! :( :banghead: De enda i den genren jag tagit mig igenom är några tidiga Läckberg, Milenniumserien och nån enstaka Helene Tursten.

Jag tycker Donna Tartt inte alls hör till den kategorin, utan är något alldeles speciellt. Prova läs :up::banana:

Jag lyssnar just nu på Projekt Rosie av Graeme Simsion och jag gillar själva storyn, men ogillar hur stereotypiskt "aspig" som huvudpersonen framställs. Värre än Sheldon i TBBT. Möjligen är det så att uppläsaren förvärrar det hela genom att ha ett lätt stakkato i uttalet när huvudpersonen talar, men hela grejen retar mig ändå.

Jag lyssnade också på den och hade samma upplevelse.

Hm, hade ingen aning om att hennes böcker var deckare och då har jag läst två. Men Steglisan kanske är det. (Att jämföra henne med Läckberg känns som att jämföra mumintroll med äpplen lite. Fast det kan ju bara vara så som jag upplevt det.)

Jag började läsa (om) Angus, Thongs and Full-Frontal Snogging av Louise Rennison igår, den första boken om Georgia Nicolson, bara för att jag älskade de böckerna så himla mycket som tonåring!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 359
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar