Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lyssnat på Black Rabbit Hall och den var helt okej. Rätt förutsägbar, lite jobbig (både pga jobbiga situationer och tragik men även pga av otrevliga personlighetsdrag), något för lång men ändå. Rätt okej på sitt vis.

Nu har jag lyssnat klart på "häxan och lejonet" och den är ju fantastisk! Stör mig dock på uppläsarens sätt att uttala "Narnia" med kort "a" O_o

Nu blir det "Jane Eyre". Mest för att jag gillar uppläsaren, och för att nån klassiker ska man väl klara av emellanåt ;)

läser dessutom "Blomsterspåket" som jag har för mig har nämnts en del i tråden. Gillar den än så länge :)

Lyssnat klart på Jane Eyre och dessutom hunnit med Skriet från vildmarken (Jack London). Nu har jag tagit steget tillbaka till barnböcker och lyssnar på Mio min Mio. Den av Astrids böcker dom jag har minst relation till. Har bara läst den en gång innan tror jag.

Rosie Potters lyckliga liv efter detta (Kate Winter). Halvvägs igenom och den ger mig Marian Keyes vibbar. Än så länge lite smårolig.

Jag lyssnar på How I live now av Meg Rosoff. Intressant och bra.

Läser Min fantastiska väninna av Ferrante, men det går lite långsamt. Tror att det är för att jag inte har haft tid eller ro att bara läsa de senaste dagarna, och när jag väl går och lägger mig är jag så trött att jag bara orkar några sidor. Hoppas på mer tid i helgen! Började även på Sista jouren, Karin Wahlbergs debutdeckare. Jag har gillat de andra böckerna jag har läst om Claes och Veronika så det ska nog bli bra. Sjukhusmiljön tilltalar mig av någon anledning i böcker - jag hatar ju sjukhus egentligen.

Och så jobbar jag på Stina Stoors novellsamling, Bli som folk - men det går också långsamt. Inte för att jag inte gillar den, utan av samma anledning som ovan - brist på tid och lugn och ro...

Rosie Potters lyckliga liv efter detta (Kate Winter). Halvvägs igenom och den ger mig Marian Keyes vibbar. Än så länge lite smårolig.
Den lyssnar jag också på just nu. Jag gillar den :) Tycker den är rolig för det mesta (även om Rosie är lite väl korkad ibland :banghead: ) och helt klart en trevlig bok att slölyssna på :)

Det krävdes migrän för att få igång mig med böckerna igen :banghead: läste första halvan av How to fight A dragons fury tills huvudet gjorde för ont i tisdags. Sen började jag lyssna på Blå stjärnan, och den är hittills minst lika bra som de andra i serien! Nog min favorit till och med eftersom tjejerna får mer plats :up:

Har precis börjat på Korparna, Tomas Bannerhed. För minst tredje gången. Jag tycker om den men lägger bort den av någon anledning. Jag älskar hans beskrivningar av små, små detaljer men samtidigt är det tröttande. Jag kan inte ta till mig allt...språk. Sara Stridsberg är också mycket för drömska detaljer, metaforer och liknelser. Lika bra att fortsätta på det spåret nu då. Sen får det väl bli Hemingway eller nåt.

Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om De osynliga (Penney). Det var verkligen en otroligt ojämn bok, vissa saker var så dåliga och andra delar riktigt bra. )(varför kunde den inte vara antingen eller liksom?! :D). Men det jag ändå tyckte var mest upplyftande/fascinerande/innovativt med boken var ändå att det utspelade sig bland romer. Okej att mycket annat var så klyschigt "deckaraktigt" som det bara kan bli - det var iaf inte den mest omskrivna miljön.

Sen vet jag inte hur mycket av beskrivningarna som är korrekta ang romers liv/situation - men som skönlitterär bok funkar det okej (mest för att jag inte vet så mycket om romers vardagsliv, hade jag vetat det hade jag kanske avskytt beskrivningarna. Eller uppskattat dem mer. Vem vet liksom)

Jag måste pausa Blå stjärnan. Den är så välskriven att jag drömmer att jag själv är hemlig agent! :D Kul men det tär på sömnkvaliteten :angel: igår var jag tvungen att varva ner med lite Bullerbyn efter en lång stunds spännande lyssning på Blå stjärnan.

Jag har lyssnat klar på Rosie Potters lyckliga liv efter detta och alltså, jag tycker att början var rätt underhållande och lustig. Men sen? Nä. Totalt utspårad :(

Alltså, dels tycker jag att Rosie var rätt så rejält korkad :o Sen tycker jag inte att det är helt lustigt att läsa om hennes relation till sin pojkvän. Det är liksom beklämmande när alla fula grejer han gjort kommit fram. Och visst, jag förstår tanken med att låta läsaren tro att det är pojkvännen som mördat Rosie men sett till allt våld dom förekommer i relationer och till hennes förnekande så blir boken mest sorglig och inte så himla festlig/underhållande :(

Och slutet? Kom igen alltså?! Hon har bara varit kvar för att inse att hon älskar en snubbe? Och för att de ska få ett fint avslut? Jag stör mig nog mest på att det såklart är på grund av en MAN som hon inte kan gå vidare efter sin död. Det känns så typiskt på något sätt. :meh:

Jag har lyssnat klar på Rosie Potters lyckliga liv efter detta och alltså, jag tycker att början var rätt underhållande och lustig. Men sen? Nä. Totalt utspårad :(

Alltså, dels tycker jag att Rosie var rätt så rejält korkad :o Sen tycker jag inte att det är helt lustigt att läsa om hennes relation till sin pojkvän. Det är liksom beklämmande när alla fula grejer han gjort kommit fram. Och visst, jag förstår tanken med att låta läsaren tro att det är pojkvännen som mördat Rosie men sett till allt våld dom förekommer i relationer och till hennes förnekande så blir boken mest sorglig och inte så himla festlig/underhållande :(

Och slutet? Kom igen alltså?! Hon har bara varit kvar för att inse att hon älskar en snubbe? Och för att de ska få ett fint avslut? Jag stör mig nog mest på att det såklart är på grund av en MAN som hon inte kan gå vidare efter sin död. Det känns så typiskt på något sätt. :meh:
Och jag håller fullkomligt med dig. Tyckte att boken hade kunnat vara rätt bra, det var en rolig tanke med det perspektivet, men det föll så platt.

Jag gick över från läsebok till ljudbok på Min fantasiska väninna av Elena Ferrante (pga lånekö på pappersboken, och kom över ännu en gratismånad på ännu en prenumerationstjänst...). Har nu läst totalt 75 % av boken och den är verkligen bra. En berättelsebok. Passar mycket bra som ljudbok (också), bra uppläsare också (vet inte vem, borde kolla). Litegrann vill jag inte att den ska ta slut! Kommer sannolikt att läsa alla fyra böcker allt eftersom de ges ut. Jag har lärt känna dem nu, vill veta hur det går för dem i livet, Elena och Lila.

Jag lyssnar just nu på två böcker parallellt. Dels Livet enligt Fikry som jag tycker väldigt bra om. Trevlig och lite mysig sådär. Kanske inget som jag kommer minnas för alltid, men mycket fin lyssning oavsett :up: sen lyssnar jag även på Trollkalen från Oz och den är helt fantastisk. Jag älskar den! :love: undrar varför jag aldrig läst den tidigare?

Jag gick över från läsebok till ljudbok på Min fantasiska väninna av Elena Ferrante (pga lånekö på pappersboken, och kom över ännu en gratismånad på ännu en prenumerationstjänst...). Har nu läst totalt 75 % av boken och den är verkligen bra. En berättelsebok. Passar mycket bra som ljudbok (också), bra uppläsare också (vet inte vem, borde kolla). Litegrann vill jag inte att den ska ta slut! Kommer sannolikt att läsa alla fyra böcker allt eftersom de ges ut. Jag har lärt känna dem nu, vill veta hur det går för dem i livet, Elena och Lila.

Det gjorde jag med, jag bytte medium och språk mitt i :) Funkade bra! Och ja, den är verkligen bra. Ser fram emot alla andra också, jag har dem nedladdade på engelska men jag vet inte om jag tänker skynda igenom dem eller vänta.

Nu lyssnar jag på Miniatyrmakaren för Kulturkollos digitala bokcirkel, och Alibi Ab av Christina Larsson mellan varven. Idag har jag även lyssnat på Monstret i skåpet och Vi smyger på Enok av Viveca Lärn när jag satt och matade en massa data :D

Så läser jag Svara om du hör mig av Ninni Schulman också, och Bluffen av Unni Drougge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar