Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påbörjade De osynliga och hittills verkar den bra tycker jag. Men med ett stort undantag, en av bifigurerna heter Hen och jag kan inte få min hjärna att förstå att Hen är en han och ett namn. :eek: så irriterande när jag behövde läsa om samma mening sisådär 15 gånger för att begripa sambandet :o

Jag läser Ta itu av Kristina Sandberg och jäklarns, vad bra den är! Låg vaken alldeles för länge igår kväll för att läsa mer, mer, mer! Fantastisk. Men det får man ju förvänta sig av Sandberg, n'est-ce pas? :)

Annars läste jag Konsten att höra hjärtslag av Jan Philipp Sendker igår, inför diskussion med en av mina bokcirklar. Nja. Jag hade sjukt höga förväntningar på den, men de infriades inte. Halvsvag trea.

Efter rätt lång tid har jag äntligen läst ut Vintersaga av Mark Helprin. 500 sidor minimal text gjorde tyvärr boken tungläst. Fint språk och bra översatt från engelska, men tyckte att handlingen ibland gick lite förlorad i alla beskrivningar och ibland hängde jag inte riktigt med i handlingen om jag tappade koncentrationen. Gillade första tredjedelen men sen dök det upp för mycket sidospår och slutet var tyvärr inte lika intressant som jag tänkte. Gillade filmen betydligt mer än själva boken. Den här boken levde inte riktigt upp till mina förväntningar, tyvärr.

Nästa bok i att-läsa-högen blir Ett folk utan land (Melina Marchetta).

Har äntligen läst ut "nattfilm" av Marisha Pessl, och (sorry @Killaloe ) men förstod inte riktigt tjusningen i den. Kanske läste den lite för upphackat för att se tjusningen, men för mig blir det lätt så när jag inte fastnar i en bok men ändå vill läsa klart den.
Sen känns även denna boken som ett bra exempel på karaktärer som författaren nog tycker man ska gilla, men som jag inte fastnade för alls :p Svag trea skulle jag nog säga.

Fast jag gillade verkligen utformningen av boken! Insprängt bland massa vanliga sidor fanns tidningsartiklar, websidor, kartor och fotografier (som huvudpersonen läste). Verkligen ett bra sätt stt presentera den typen av material tycker jag!

Även lyssnat på "min morbror trollkarlen" vilken jag inte läst tidigare. Den var ganska bra i sig själv, men är ju verkligen mest en förklaring till varför Narnia finns, och hur vägen dit kom att bli genom klädskåpet. Gillade den, så nu är det "häxan och lejonet" som gäller (den har jag läst tidigare dock) :) Tror jag blir klar med den idag..

Jag läser en bok om att sy och har kommit till första provningen av mönsterförlaga och det står citat:

"Om du provar på någon annan måste du vara taktfull när du kommenterar hur modellen passar bärarens figur."

Ordet taktfull är kursiverat
Vad tror du om mig egentligen?!! tänker jag och läser vidare

Precis börjat lyssna på The Raven Boys, första boken i Raven Cycle av Maggie Steifvater. Någon som läst dom och kan säga om det är något att ha? :D

Jag läser Ta itu av Kristina Sandberg och jäklarns, vad bra den är! Låg vaken alldeles för länge igår kväll för att läsa mer, mer, mer! Fantastisk. Men det får man ju förvänta sig av Sandberg, n'est-ce pas? :)

Annars läste jag Konsten att höra hjärtslag av Jan Philipp Sendker igår, inför diskussion med en av mina bokcirklar. Nja. Jag hade sjukt höga förväntningar på den, men de infriades inte. Halvsvag trea.

Ta itu pratade de om i P1 igår eftermiddag, ett samtal med programledaren samt Helen von Zweigberk. Tyvärr hörde jag bara en inledningen.

Konsten att höra hjärtslag - så kass titel. Tycker jag iaf. Jag ger titeln en svag trea. :cool:

Även lyssnat på "min morbror trollkarlen" vilken jag inte läst tidigare. Den var ganska bra i sig själv, men är ju verkligen mest en förklaring till varför Narnia finns, och hur vägen dit kom att bli genom klädskåpet. Gillade den, så nu är det "häxan och lejonet" som gäller (den har jag läst tidigare dock) :) Tror jag blir klar med den idag..

Jag gillar verkligen den och andra liknande böcker som liksom berättar grunden till själva huvudhistorien.
I Narnia-fallet t ex är jag förtjust i de där grejerna som man känner igen, exempelvis att det är Jadis som är häxan i Häxan och Lejonet och hur lyktstolpen hon kastar är densamma som Lucy stöter på. Och inte minst att den gamle professorn och hans fru som de fyra syskonen bor hos är just Digory och Polly!

För övrigt ÄLSKAR jag Narniaböckerna och har läst dem en massa gånger.

Jag läser så långsamt nuförtiden. Sedan tråden startade har jag läst Wolf Hall (Mantel), Kära Herman (Hagerman) Beckomberga - Ode till min familj (Stridsberg) och nu läser jag Zelda och meningen med att ha hund av Åsa Nilsonne.
På gång har jag också Nora Webster av Colm Toibin. Den har jag börjat på flera gånger och älskar den redan från första sidan men kommer ändå inte igång. Det är som om jag vill spara den tills jag är mer uppmärksam, vaken. Han är en av mina absoluta favoritförfattare.
Alla böckerna har varit bra. Stridsbergs tycker jag var helt fantastisk. Jag grät när hon beskrev den siste patienten.
Rasbiologin och Herman Lundborgs behandling av samerna var fruktansvärt att läsa om. VIlka oerhörda kränkningar. Sapmi sisters - keep up!
Nilsonnes är bra på ett annat sätt. Jag känner mycket igen mig i hennes upplevelser av att ha hund. Hur man stångas med förväntningar, vad relationen till hunden ger osv.
Försöker följa er läsning men vilken rasande takt! Jag är avundsjuk.

Såhär tyckte jag om Beckomberga - Ode till min familj: ZZZZZZz zzzzzzz. Såå tråkig.

Och Wolf Hall fattade jag absolut ingenting av. Hepp!

@Diskurs
Vi lär ju inte kunna boktipsa varandra, du och jag!

Wolf Hall lyssnade jag på. Annars hade det aldrig gått. Jag tyckte mycker om språket och hennes porträtt av Thomas Cromwell. Han blev väldigt mänsklig för mig. Uppläsaren var fantastisk vilket också bidrog.

Gällande Beckomberga irriterade jag mig många gånger på liknelser och metaforer som jag ibland tyckte kändes lökiga och onödiga. Särskilt tröttnade jag på alla stjärnor och himlar men de kanske hade någon mening som jag inte förstod. Det jag uppskattade så mycket var skildingen av sjukhuset och av mentalsjukdom. Miljöbeskrivningarna från sjukhuset var fantastiska. Hur den siste patienten skulle ut i samhället efter 50 år på institution. Så grymt.

Ta itu pratade de om i P1 igår eftermiddag, ett samtal med programledaren samt Helen von Zweigberk. Tyvärr hörde jag bara en inledningen.

Konsten att höra hjärtslag - så kass titel. Tycker jag iaf. Jag ger titeln en svag trea. :cool:

Ja, jag såg det - men har inte hunnit lyssna ännu. Det var nog det som fick mig att välja just den igår :)

Ja, kass titel och inte särskilt bra bok heller.

Och Wolf Hall? Jesus, vad tröttsam den var.

Dumt javisst, är första delen dålig så är sällan andra delen bra, även om den åtminstone var bättre men om livet som kvinna var så eländigt som boken Katarinas bok av Maria Gustavsdotter beskriver så undrar jag varför kvinnorna inte begick kollektivt självmord... :meh: Jodå det finns några kvinnor som trivs med livet, men de framställs antingen dumma som spån eller så passar författaren på att slå undan benen för dem genom att ta livet av folk till höger och vänster... :arghh: Men å andra sidan så finns det typ tre trevliga karlar i boken, men de tar författaren också livet av... Resten av karlar sitter mest och tycker synd om sig själva och deras eländiga liv... :banghead:

Ja, jag såg det - men har inte hunnit lyssna ännu. Det var nog det som fick mig att välja just den igår :)

Ja, kass titel och inte särskilt bra bok heller.

Och Wolf Hall? Jesus, vad tröttsam den var.

Och du har redan läst ut den? (Ta itu) Okeeej.

@Ceta Nattfilm tror jag att jag hade älskat om jag hade läst den när jag var tonåring. Men nu som 35-plussare så har den där typen av mysterier till stor del mist sin lockelse.

Jag gillar verkligen den och andra liknande böcker som liksom berättar grunden till själva huvudhistorien.
I Narnia-fallet t ex är jag förtjust i de där grejerna som man känner igen, exempelvis att det är Jadis som är häxan i Häxan och Lejonet och hur lyktstolpen hon kastar är densamma som Lucy stöter på. Och inte minst att den gamle professorn och hans fru som de fyra syskonen bor hos är just Digory och Polly!

För övrigt ÄLSKAR jag Narniaböckerna och har läst dem en massa gånger.
Åh, hade missat att det var Polly som var frun! Jag och namn :banghead:

Ska nog ta nån annan bok innan jag fortsätter med Narnia-serien, men kommer definitivt fortsätta. Tror bara det är "häxan och lejonet" jag läst sen tidigare, så ser fram emot de andra med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar