Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, så är det kanske.
När jag stör mig på karaktärer så är det oftast för att de är antingen schablonartade eller inte trovärdiga. Båda delarna är alldeles för vanliga ...
Jag försöker analysera lite vad jag egentligen störs av i dem jag kallar "osympatiska", för kanske är det helt fel ord. För Lionel Shrivers böcker har jag uppskattat ändå. Tror inte karaktärerna måste vara felfria, utan kanske måste det finnas något för mig att anknyta till? Eller så finns det någon annat drag i dessa böcker som jag inte sett än som gör att jag inte tycker lika mycket om den.För mig handlar det nog om att jag inte behöver uppskatta personerna. Jag konstaterar mer att de är osympatiska, men det stör inte min läsupplevelse.
Lionel Shriver tycker jag är bra på det. Hennes huvudpersoner har ofta osympatiska drag och gör "fel" saker men jag gillar det.
Ett kapitel per dag är mitt mål. Har inte kommit mer än till kapitel 6.Jag med. Den tar rätt mycket tid. Jag läser rätt långsamt, funderar och reflekterar och njuter av språket.
Jag läser och läser och önskar att jag var som Martina men är pinsamt medveten om att jag snarare är Ester Nilsson.
Det enda otrovärdiga med LS har jag alltid tyckt var att hon förstorade brösten. Är grymt irriterad på att jag aldrig fick tillfälle att fråga Stieg Larsson om varför i hela friden han skrev in det. Det var så inte Lisbeth.Fast det är så min upplevelse blev av Lisbeth i slutet av första boken! Jag brukar inte ha problem med fantasivärldar, jag vill mest att karaktärerna ska vara trovärdiga. Den bild jag fått av henne, som absolut var trovärdig i större delen av första boken, sabbades så fatalt i slutet.
Ett kapitel per dag är mitt mål. Har inte kommit mer än till kapitel 6.
Jag är på sidan 300 nånting, minns inte vilket kapitel. Men den är en fröjd att läsa. Men, apropå trovärdighet - var verkligen en 20-nånting så reflekterande och nyanserad som Martina ens på 70-talet? Hon låter hela tiden som en 40-åring för mig.
Ja precis. Jag har läst en del ungdomsböcker på senare tid och när personernas funderingar är alltför vuxna så reagerar jag. Det är en konst att träffa rätt ton där, för författaren.Samma tanke har slagit mig. Jag tycker att det är ett ofta återkommande drag i böcker. Att huvudpersonen verkar vara så mycket äldre än vad som sägs. Att de för resonemang som mycket unga som, i mina ögon, tyder på en hel del mer livserfarenhet än vad som är möjligt.
Ni har förstört mig!! Jag håller främst @niphredil och @mandalaki som ansvariga! Jag kan ju inte läsa en bok utan att fundera över genusroller, hur kvinnor beskrivs och bli förbannad på att de nästan alltid framställs som mähän eller bitchar...
Jag råkade plocka åt mig en bok på bokbussen som "är hyllad för sitt starka kvinnoporträtt" Och jag läser om en kvinna som verkar ha flummat runt som hemmafru och nu måste den stackars människan ut i arbetslivet igen... Inte en enda kvinna har några trevliga drag i boken, männen är visserligen färre men verkar helt vara utan takt och känsla istället. Gah vad jag är störd... Jag som ville läsa en bok och koppla av från studierna... Nora Webster av Colm Tóibín var boken förresten om det är någon annan som har läst den och kan säga om jag bör fortsätta för att det blir bättre eller om jag borde lägga min tid på något annat...
Inte bara du.Ni har förstört mig!! Jag håller främst @niphredil och @mandalaki som ansvariga! Jag kan ju inte läsa en bok utan att fundera över genusroller, hur kvinnor beskrivs och bli förbannad på att de nästan alltid framställs som mähän eller bitchar...
Jag råkade plocka åt mig en bok på bokbussen som "är hyllad för sitt starka kvinnoporträtt" Och jag läser om en kvinna som verkar ha flummat runt som hemmafru och nu måste den stackars människan ut i arbetslivet igen... Inte en enda kvinna har några trevliga drag i boken, männen är visserligen färre men verkar helt vara utan takt och känsla istället. Gah vad jag är störd... Jag som ville läsa en bok och koppla av från studierna... Nora Webster av Colm Tóibín var boken förresten om det är någon annan som har läst den och kan säga om jag bör fortsätta för att det blir bättre eller om jag borde lägga min tid på något annat...
Då var hon redan så splittrad för mig, tycker det var närDet enda otrovärdiga med LS har jag alltid tyckt var att hon förstorade brösten. Är grymt irriterad på att jag aldrig fick tillfälle att fråga Stieg Larsson om varför i hela friden han skrev in det. Det var så inte Lisbeth.
Ja, det störde faktiskt mig också. Det var inte heller hon.Då var hon redan så splittrad för mig, tycker det var närsom hennes karaktär blev orimlig för mig..hon blev kär huvudpersonen
Snart där! Det ligger nog något i det för mig med@mandalaki @Ceta Jag har inga problem med osympatiska huvudpersoner så länge det är uppenbart att jag ska uppfatta dem just så - osympatiska. Jag avskyr när jag förstår att författaren tycker att den här karaktären är SÅ cool/sympatisk/bra/relatable och jag själv tycker att den är snorjobbig eller bara osympatisk.
Jag har läst första boken i Millennium-trilogin och jag tyckte inte alls om den, tyckte inte om karaktärerna och tyckte att handlingen kändes tramsig, orealistisk.