Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser också Elena Ferrante och ska precis börja på andra boken. Tyckte den första var väldigt bra och hoppas att resten är lika vackert berättade.

Jag har 5 minuter kvar att lyssna på, och jag drar ut på det... Längtar efter nästa bok, men jag måste nog invänta svenska böcker.

Ja, jag tänkte att det var Room du menade. När du säger det så ser ju bokomslaget på Storytel ut som en filmaffisch :)

Nä, det är ju det där med berättandet som får mig att fundera på hur det kam bli. Så spännande att höra ditt omdöme om trailern sen :)

Ja, just det, det omslaget är ju filmaffischen :)

Nu har jag sett Kvinnan på tåget-trailern och jag är lite förvirrad. Har de flyttat handlingen till USA? Men berättaren (vars namn jag har glömt) är fortfarande brittiska?

Annars sa den mig inte så mycket. Jag går inte direkt och längtar efter filmen efter att ha sett den, så att säga!

Hur överlever ni Hausfrau? Jag har bara läst recensioner och blir ledsen bara av dem. Men nyfiken också. Det är bara det att Korparna som jag läser nu också den är så bedrövligt ledsam.

Hur överlever ni Hausfrau? Jag har bara läst recensioner och blir ledsen bara av dem. Men nyfiken också. Det är bara det att Korparna som jag läser nu också den är så bedrövligt ledsam.

Jag vet inte om jag är känslokall men jag blir sällan särskilt emotionellt påverkad av skönlitteratur.

Någon frågade i en Facebookgrupp för ett tag sedan hur länge andra måste vänta med nästa bok efter att ha läst en "stark" berättelse - hennes exempel var Konsten att höra hjärtslag vilket för övrigt inte var en särskilt stark berättelse för mig - och hon blev jätteförvånad när jag med flera andra svarade "Tja, ett par minuter eller nästa morgon", typ.

Jag vet inte om jag är känslokall men jag blir sällan särskilt emotionellt påverkad av skönlitteratur.

Någon frågade i en Facebookgrupp för ett tag sedan hur länge andra måste vänta med nästa bok efter att ha läst en "stark" berättelse - hennes exempel var Konsten att höra hjärtslag vilket för övrigt inte var en särskilt stark berättelse för mig - och hon blev jätteförvånad när jag med flera andra svarade "Tja, ett par minuter eller nästa morgon", typ.
Vissa gånger känner jag att jag behöver vila huvudet efter en bok. Men det är inte nödvändigtvis extra känslosam. Utan kanske efter en lite mer intensiv bok :p typ som nu efter Jane Eyre, så började jag inte direkt på en ny ljudbok, utan tog lite "på minuten" en stund imellan :)

Vissa gånger känner jag att jag behöver vila huvudet efter en bok. Men det är inte nödvändigtvis extra känslosam. Utan kanske efter en lite mer intensiv bok :p typ som nu efter Jane Eyre, så började jag inte direkt på en ny ljudbok, utan tog lite "på minuten" en stund imellan :)

Det är jag med på! Har jag lyssnat på en lång ljudbok blir det podcasts ett tag - men det är mest för att vila öron och huvud, som du säger :-)

Klart att du inte är känslokall. Man reagerar olika helt enkelt. Jag är nog ganska känslig. Det är inte så att jag vill ha lättsam och lättsmält litteratur men föredrar mer filosofisk, inåtvänd än tragiskt. Återstoden av dagen är ett exempel på ton jag alltid letar efter.

Jag läser förresten också Ta itu av Kristina Sandberg, minns inte om jag sagt det. Så fruktansvärt bra, känns som att den kommer att bli en riktig favoritbok trots eländet. Den slukar jag verkligen (återigen, när jag väl läser, därför tar det tid ändå).

Jag tyckte att den var helt underbar! Så himla bra. Eländig, javisst, men otroligt välskriven.

Uppsamlingsheat från mig igen, för ovanlighetens skull. Och som vanligt ber jag om ursäkt om jag redan pratat om någon av dem särskilt mycket ;)

Bluffen av Unni Drougge - vansinnig, rolig, svulstig och vass. Allt man önskar och förväntar sig av Drougge, med andra ord!

Monstret i skåpet, Vi smyger på Enok och Vingmuttern, min allra bästa vän av och med Viveca Lärn (Sundvall). Jag kan dem utantill sedan barndomen och älskar dem högt!

Alibi AB av Christina Larsson. Humordeckare som var just en... humordeckare. Eller ja, deckare är egentligen inte rätt ord kanske, men med vissa, eh, kriminella inslag då.

Miniatyrmakaren av Jessie Burton, årets hittills största västgötaklimax. Fin och vacker bok, men kag hade väntat mig betydligt mer.

Svara om du hör mig av Ninni Schulman var lika bra som hennes tidigare.

Bli som folk av Stina Stoor var fantastisk!

Sista jouren av Karin Wahlberg - första boken i serien om Claes Claesson och Veronika och ja, den var vad jag hade väntat mig. Gillar sjukhusmiljön!

I lördags hängde jag på Stadsbiblioteket då det ju var Världsbokdagen och bl.a Ebba W-B var där och läste ur Århundradets kärlekskrig. Passade på att göra något jag aldrig har gjort förut och läste en serieroman när jag var där, Tack och förlåt av Fanny Agazzi. Helt underbar. Läste även ett av Nanna Johanssons album, Mig blir du snart kär i, men det är ingen serieroman på det viset utan just ett album.

I helgen läste jag även Jennifer Clements En bön för de stulna som var helt otrolig. Wow, alltså.

Och igår plöjde jag Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen. Tycker att hon är utmärkt.

Hausfrau tyckte jag faktiskt inte alls var jobbig att läsa. Korparna var sorglig men inte så att det kändes jobbigt att läsa den heller faktiskt.

En halv gul sol däremot som jag läser nu är riktigt jobbig att läsa. Jag kan bli så irriterad eftersom det hindrar mig att läsa vissa böcker som jag vet är bra. T ex Sonen av Philipp Meyer. Lila Hibiskus verkar också sorglig och jobbig. En bön för de stulna har jag börjat på men nej, jag klarar det inte.

Däremot känner jag inte som @Anna nämnde att någon gjorde, att det dröjer innan jag kan läsa något annat.

Jag vet inte riktigt varför vissa böcker påverkar mig mer än andra?

Jag säger det igen: Titeln. Bara skjut mig.

Tja, jag ska snart dit igen så det är ju inte försent :angel:

Heeelt OT men åh vad underbart!! Vi kommer vänta med att resa igen; vi var helt slut efter våra två veckor på Karpathos i september även om det också var härligt såklart. Något av barnen kräktes VARJE DAG (det blir i princip alltid så när vi reser, oklart varför), vi vuxna blev matförgiftade och resan blev för mycket för vår stora pojke som har ADHD så bitvis var det totalkaos.

Monstret i skåpet, Vi smyger på Enok och Vingmuttern, min allra bästa vän av och med Viveca Lärn (Sundvall). Jag kan dem utantill sedan barndomen och älskar dem högt!

Jag älskar dem också! Även om jag inte läst dem sedan jag var liten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 362
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar