Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vilken timing, jag funderade precis på om jag skulle fråga er om böckerna även funkar för vuxna läsare. Jag läste många av dem som barn och minns att jag verkligen älskade dem.
Det funkar alldeles fantastiskt bra! :D Jag har förvisso inte läst dem som barn, men ändå, jag är helt lyrisk :love:

Jag började läsa i Susanna Alakoskis Oktober i fattigsverige för några år sedan, men kom aldrig in i "takten" med den. Nu började jag lyssna på den som ljudbok, och det är ju superduperbra. Känns som en annan bok, märkligt. Jag som har slut gratismånad nu snart igen, kanske måste skaffa mig ett riktigt abonnemang nånstans...

Och vad bra att några av er började prata om att speeda upp talfarten, det var ju kanon, nu gör jag också det. :)

Lyssnat klart på Jane Eyre för några dagar sedan, och uppskattade den :) Inte lika mycket som jag gillar Jane Austens böcker, men klart bättre än svindlande höjder :p

Har även läst ut "Blomsterspråket" som jag gillade. Det var dock lite som förstörde upplevelsen för mig.
var dock slutet. Var det inte lite väl tillrättalagt? Jag är verkligen en som kan uppskatta lyckliga slut, men har lite svårt för när allt är jämmer och elände (kanske inte riktigt var så illa i denna boken) 99,9% av boken för att knytas ihop med ett glittrigt rosa band i slutet :confused:
Någon som känner igen sig?

Nu lyssnar jag på "Min fantastiska väninna" som jag gillar, men inte är helsåld på som jag nästan förväntat mig efter hyllningarna här inne :p Läser även Kate Mortons "The house at Riverton", fast på svenska (minns inte vad den svenska titeln är :p )

[QUOTE="Lavine, post: 17514335, member:

Och vad bra att några av er började prata om att speeda upp talfarten, det var ju kanon, nu gör jag också det. :)[/QUOTE]

Hur gör jag det?

Jag håller helt med dig om slutet @Ceta det blir lite väl mycket. :/

Jag började lyssna på Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske igår. Hittills väldigt underhållande och smått bisarr :D

Jag läste ut Jessica Kolterjahns Den bästa dagen är en dag av törst igår kväll, fantastiskt bra!

Började på Jungstedts senaste också men jag var så trött att jag knappt kommer ihåg någonting. Får se om jag känner igen mig när jag öppnar den igen ikväll ;)

Läste precis klart Britt-marie var här (Fredrik Backman), trevlig bok men med en hel del kloka funderingar. Jag gillade den :)

Nu är det Mayas dagbok (Isabel Allende) som är näst i tur.

@bitta Jag vet inte hur/om man generellt kan öka farten på alla spelare, det fanns en funktion för det i appen från Bookbeat, som är den abonnemangstjänst jag testar just nu.

Nu lyssnar jag på "Min fantastiska väninna" som jag gillar, men inte är helsåld på som jag nästan förväntat mig efter hyllningarna här inne :p

Det kan ju bli så, när man liksom hinner höra "för mycket" bra om en bok. Jag brukar försöka hålla nere hyllningar av den anledningen, men nu kunde jag inte hålla mig, hehe.

Läste klart Miniatyrmakaren nyss och alltså, den var inte alls vad jag hade tänkt mig! Sen vet jag inte om det var så positivt att den var så annorlunda mot vad jag tänkte, men samtidigt så var den ju otroligt intressant och välskriven så jag gillade den ändå. Det är så himla svårt att få ihop ens föreställningar om en bok och hur den verkligen är ibland när det skiljer sig så mycket. Men oavsett så är jag glad att jag läste den för det var ju inte direkt någon dussinroman i uttryck, handling och skrivsätt (tycker jag)

Läste klart Miniatyrmakaren nyss och alltså, den var inte alls vad jag hade tänkt mig! Sen vet jag inte om det var så positivt att den var så annorlunda mot vad jag tänkte, men samtidigt så var den ju otroligt intressant och välskriven så jag gillade den ändå. Det är så himla svårt att få ihop ens föreställningar om en bok och hur den verkligen är ibland när det skiljer sig så mycket. Men oavsett så är jag glad att jag läste den för det var ju inte direkt någon dussinroman i uttryck, handling och skrivsätt (tycker jag)
Jag har dett den nämnas flera gånger, men aldrig riktigt förstått vad det är för typ av bok. Vill du beskriva den? Tror du jag jade tyckt om den?

Jag har dett den nämnas flera gånger, men aldrig riktigt förstått vad det är för typ av bok. Vill du beskriva den? Tror du jag jade tyckt om den?

Hm, historisk-relations-roman är väl det som ligger närmast till hands som beskrivning (eller vad säger @Anna och @yodadog som väl också läst boken?) med en hel del rätt så oväntade vändningar. Och jag tror absolut att du hade kunnat tycka om den. Det kanske inte kommer vara årets bästa bok för dig (eller så kommer det vara just det) men definitivt trevlig och lite annorlunda läsning :) Tror dock den fungerar bäst som lyssning eller padd-läsning för dig så du får flyt i den och slipper ha den upphackad så att säga.

Blå stjärnan utläst :) tycker nog att slutet kändes lite forcerat, men i övrigt har jag inget att klaga på :up: nu har Guillou tagit sig halvvägs genom 1900-talet på fem böcker, är det någon av er som har hört något om hur många böcker han planerat för serien?

Jag har precis insett att jag snart plöjt igenom allt av Stephen King. Efter att ha prickat av en komplett lista över alla hans verk har jag nu sex böcker kvar att köpa (inklusive den som släpps till sommaren), samt en del short stories kvar att läsa som endast har publicerats i novellsamlingar av andra författare eller tidningar typ. Känns jättetråkigt :( Man bygger ändå upp en sorts relation med författaren när man läst så många böcker tycker jag, på något sätt. Jag känner mig så hemma med hans sätt att skriva, och jag älskar hur han kan binda samman så många olika böcker i varandra :love:

Nä, nu får jag njuta riktigt ordentligt av dem jag har kvar, och sen får jag väl ta och läsa om lite gamla favoriter.

Hm, historisk-relations-roman är väl det som ligger närmast till hands som beskrivning (eller vad säger @Anna och @yodadog som väl också läst boken?) med en hel del rätt så oväntade vändningar. Och jag tror absolut att du hade kunnat tycka om den. Det kanske inte kommer vara årets bästa bok för dig (eller så kommer det vara just det) men definitivt trevlig och lite annorlunda läsning :) Tror dock den fungerar bäst som lyssning eller padd-läsning för dig så du får flyt i den och slipper ha den upphackad så att säga.

Ja, det är väl en bra beskrivning. Jag hade höga förväntningar som inte infriades, men den är absolut läsvärd. Jag lyssnade på den och det funkade bra.

I helgen har jag läst Skuggan över stenbänken av Maria Gripe. Tänkte läsa hela Skuggserien i maj, men vi får väl se hur det blir med det ;)

Så har jag läst Mari Jungstedts senaste, Den man älskar. Ungefär vad jag förväntar mig av Jungstedt - lagom hemskt, lagom spännande.

Och så läste jag Viveca Stens Inatt ska du dö. Intressanta historiska inslag om Kustjägarna! Och jag gillar hennes karaktärer, de är mänskliga.

Lyssnade på Etthundra mil av Jojo Moyes i veckan också, även den var ungefär vad jag förväntade mig. Jag gillar hennes humor, även när hon skriver om allvarliga saker. Dessutom en intressant betraktelse av klass i Storbritannien, som är en betydligt större grej där än här (tycker jag).

Så har jag just lyssnat klart på Priset på vatten i Finistère av Bodil Malmsten. Underbar, förstås!

Just nu läser jag Vart ska du gå? Ut. av Kerstin Thorvall. Upptäcker att jag läste den när jag var alldeles för ung för att fatta någonting om politik, hasch och Marx och grejer, men det är intressant!

Och så *viskar* fick jag för mig att jag skulle läsa den där nya Twilightboken, där alla har bytt kön. Alltså, det är ju ganska underhållande ändå... men det är ju inte bra. Men ja, rätt roligt.

Till morgondagens bokcirkel ska jag vara klar med Drömmen om Ester av Anna Jörgensdotter, så den ska få min uppmärksamhet under eftermiddagen här. Jag har inte riktigt fastnat, men tror att jag har försökt läsa när jag varit för trött och distraherad. Får se hur det går!

Just nu Mofibo eftersom jag fick en period gratis. Annars Storytel.

Mofibo känner jag tyvärr inte till, och hittar heller inget när jag googlar. I Storytel är det en ikon som ser ut som en hastighetsmätare, helt enkelt. Näst längst till höger bredvid bokmärksikonen - där kan man välja flera olika hastigheter. Jag landar nästan alltid på högsta, ibland 1,75x om det är en äldre inspelning som blir skrällig på högsta.

Mofibo känner jag tyvärr inte till, och hittar heller inget när jag googlar. I Storytel är det en ikon som ser ut som en hastighetsmätare, helt enkelt. Näst längst till höger bredvid bokmärksikonen - där kan man välja flera olika hastigheter. Jag landar nästan alltid på högsta, ibland 1,75x om det är en äldre inspelning som blir skrällig på högsta.
Tack! Då får jag testa när jag kommer tillbaka till Storytel. Att jag inte lagt märke till det. :confused:

Igår träffade jag en av mina bokcirklar och pratade om Drömmen om Ester av Anna Jörgensdotter. Det var ett varierat samtal :) Alltid så givande att diskutera böcker och litteratur tycker jag, om det inte redan märktes härinne ;) Nästa månads bok har jag redan läst, nämligen En bön för de stulna. Det var många som var pepp på den, och eftersom jag är så besvärlig och läser så mycket så har jag sagt att det spelar ingen roll att jag redan läst, jag diskuterar hemskt gärna ändå :)

Nu kämpar jag lite med en annan cirkelbok, nämligen Dagen efter av Lionel Shriver. Försöker lyssna på den och det är trevligt, men jag läste just en recension av den och inser att jag varit okoncentrerad och missat en viktig grej... så jag kanske får plocka upp tegelstenspocketboken ändå. Så konstigt bara - pocketboken är som sagt skittjock, men ljudboken är bara 7½ timme. Fattar ingenting. Kanske borde jag lyssna på planet imorgon istället när jag inte har en massa distraktioner omkring mig. Någon som har läst den?

Som kvällsläsning har jag Drömmar ur snö av Anna Jansson. Jag kände verkligen igen början och tänkte att jag hade gått och plockat upp en jag redan läst, men det troliga är just att jag bara har läst de första hundra sidorna eller så, för nu känner jag inte igen mig längre ;) Inte alls otroligt att jag köpt den på loppis, börjat läsa och sedan glömt den i föräldrarnas sommarhus. Har sökt i bloggen vilket brukar vara en give away, men jag har inte skrivit om den så det lutar åt att det är så det har gått till. (Och innan vi börjar prata om att alla hennes böcker är likadana så är det just en detalj - en prästfru med ett konstigt namn - jag känner igen, inte dispositionen itself ;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar