Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser Män som hatar kvinnor. Tänkte ge den en ny chans och passar på att läsa den på spanska eftersom jag vet att språket är väldigt enkelt. På spanska har den den väldigt catchy titeln Los hombres que no amaban a las mujeres vilket är en fantastiskt kass översättning av den svenska titeln.

I alla fall så är jag fortsatt skeptisk och tycker fortfarande att författaren verkar typisk manlig i sitt skrivsätt. Manliga huvudkaraktären beskrivs kortfattat vad gäller utseende medan Lisbeth beskrivs ingående. Vi vet hur hennes mun ser ut, hur stora bröst hon har och huruvida hennes chef är tänd på henne eller inte. Tröttsamt. Att hon tvunget ska vara 24 och han Blomqvist 44 känns ju föga förvånande.

Jag kämpar på! Vill gilla boken så det är bara att soldier on.

Jag har läst ut En halv gul sol av Adichie. Den var riktigt bra på många sätt. Något jag blev förvånad över var hur progressivt stora delar av det nigerianska samhället verkade vara redan tidigt 60-tal, inte alls som jag föreställt mig!

Nu kämpar jag lite med en annan cirkelbok, nämligen Dagen efter av Lionel Shriver. Försöker lyssna på den och det är trevligt, men jag läste just en recension av den och inser att jag varit okoncentrerad och missat en viktig grej... så jag kanske får plocka upp tegelstenspocketboken ändå. Så konstigt bara - pocketboken är som sagt skittjock, men ljudboken är bara 7½ timme. Fattar ingenting. Kanske borde jag lyssna på planet imorgon istället när jag inte har en massa distraktioner omkring mig. Någon som har läst den?

Jag har läst den :) Har för mig jag tyckte den var ok, men inte så mycket mer... Förstår att den känns lite seg!

Igår träffade jag en av mina bokcirklar och pratade om Drömmen om Ester av Anna Jörgensdotter. Det var ett varierat samtal :) Alltid så givande att diskutera böcker och litteratur tycker jag, om det inte redan märktes härinne ;) Nästa månads bok har jag redan läst, nämligen En bön för de stulna. Det var många som var pepp på den, och eftersom jag är så besvärlig och läser så mycket så har jag sagt att det spelar ingen roll att jag redan läst, jag diskuterar hemskt gärna ändå :)

Nu kämpar jag lite med en annan cirkelbok, nämligen Dagen efter av Lionel Shriver. Försöker lyssna på den och det är trevligt, men jag läste just en recension av den och inser att jag varit okoncentrerad och missat en viktig grej... så jag kanske får plocka upp tegelstenspocketboken ändå. Så konstigt bara - pocketboken är som sagt skittjock, men ljudboken är bara 7½ timme. Fattar ingenting. Kanske borde jag lyssna på planet imorgon istället när jag inte har en massa distraktioner omkring mig. Någon som har läst den?

Som kvällsläsning har jag Drömmar ur snö av Anna Jansson. Jag kände verkligen igen början och tänkte att jag hade gått och plockat upp en jag redan läst, men det troliga är just att jag bara har läst de första hundra sidorna eller så, för nu känner jag inte igen mig längre ;) Inte alls otroligt att jag köpt den på loppis, börjat läsa och sedan glömt den i föräldrarnas sommarhus. Har sökt i bloggen vilket brukar vara en give away, men jag har inte skrivit om den så det lutar åt att det är så det har gått till. (Och innan vi börjar prata om att alla hennes böcker är likadana så är det just en detalj - en prästfru med ett konstigt namn - jag känner igen, inte dispositionen itself ;))
Jag gillar verkligen Lionel Shriver men just Dagen efter är den jag gillar minst. Kul idé men inte så kul genomförd. Och jag fick veta alldeles för mycket om snooker.

Jag har läst den :) Har för mig jag tyckte den var ok, men inte så mycket mer... Förstår att den känns lite seg!

Jag gillar verkligen Lionel Shriver men just Dagen efter är den jag gillar minst. Kul idé men inte så kul genomförd. Och jag fick veta alldeles för mycket om snooker.

Tack båda! Snooker som är en så trevlig sport ;)

Nä, men jag ska försöka läsa textversionen nu under min minisemester... tror jag, i alla fall. Den får få en ärlig chans helt enkelt men jag tror inte att jag kommer att fastna.

Läser förresten Livrädd av Sharon Bolton och är förvånad över hur snabbt jag sögs in i den. Jag är stenhårt kräsen på deckare, hennes första om Lacey Flint minns jag inte som något särskilt - men Livrädd verkar riktigt bra.

Jag läser Katherineteorin och jag tycker nog mest att det är pompöst dravel :grin: så med det sagt tänker jag nog inte ge John Greens böcker fler läsningar för det känns bara som de blir sämre och sämre :down:

Jag har lyssnat på "avd. för grubblerier" av Jenny Offill. Minns inte om jag fått Tipset härifrån?

Den var lite skum, men helt ok. Inte allt för lång heller :)

Nu blir det "miniatyrmakaren" efter tips från tråden :) gillar den än så länge!

Jag har lyssnat på Hausfrau, Egenmäktigt förfarande och ska strax börja på Utan personligt ansvar.

Hausfrau var rätt nedslående, vilket såklart Egenmäktigt förfarande också var, men alltså, vilken god hand hon har med språket, Lena Andersson! Emellanåt skrattade jag rakt ut i tågkupén eller inne bland hyllorna på ICA, inte för att innehållet var lustigt, utan för att språket bitvis var så fantastiskt underhållande. Åh, hade jag inte lyssnat hade jag gått tillbaka och läst om och också kunnat citera här, men det går ju inte.
Hela uppståndelsen kring att Roy Andersson gick ut och hävdade att det var han som var Hugo Rask fick mig att rakt igenom boken se honom som Hugo.

Jag har lyssnat på Hausfrau, Egenmäktigt förfarande och ska strax börja på Utan personligt ansvar.

Hausfrau var rätt nedslående, vilket såklart Egenmäktigt förfarande också var, men alltså, vilken god hand hon har med språket, Lena Andersson! Emellanåt skrattade jag rakt ut i tågkupén eller inne bland hyllorna på ICA, inte för att innehållet var lustigt, utan för att språket bitvis var så fantastiskt underhållande. Åh, hade jag inte lyssnat hade jag gått tillbaka och läst om och också kunnat citera här, men det går ju inte.
Hela uppståndelsen kring att Roy Andersson gick ut och hävdade att det var han som var Hugo Rask fick mig att rakt igenom boken se honom som Hugo.
Vad tror du om att läsa den också, om du gillade språket? Jag läste den två gånger i rad i pur förtjusning, och stannade upp vid många briljanta formuleringar båda gångerna.

Bara startmeningen: "Ester Nilsson hette en människa." Så jäkla lysande.

Älskade bokbussen kom igår så jag plockade upp lite nya böcker, Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane känns som en rätt trevlig bok så här långt! :up:

Till slut har jag nu läst ut The fault in our stars. Nja, säger jag. Den var helt okej, men jag blir inte ett dugg sugen på att läsa fler böcker av samma författare.

Nästa bok blir Sharp Objects av Gillian Flynn.

Jag har läst Det slutna ögat av Belinda Bauer. Jag är allmänt förtjust i Belinda Bauer, men tyckte bättre om hennes tidigare böcker. Denna får en försiktig hiss med vissa invändningar. Lite för mycket övernaturligheter samtidigt som det är BRA. Konstig översättning av slanguttryck; jag reagerade t ex på "flappa upp". Man fattar ju men det kändes konstigt. Sen handlade det om femtiocentsmynt fast historien utspelade sig i Storbritannien och man nämnde pund i nästa mening. Sånt slarv gillas inte!

Boken innehåller en försvunnen flicka, en försvunnen pojke, en försvunnen hund och förtvivlade föräldrar. Ett medium som kan, eller inte kan, "se" vad som hänt.

Och just det, här finns en fånig snut - men har är så pass fånig att det blir humor av det.

Efter En halv gul sol har jag läst Vägskäl av Emily Gould och Hustrun av Meg Wollitzer. Har nu börjat på Färjan av Mats Strandberg.

Vad tror du om att läsa den också, om du gillade språket? Jag läste den två gånger i rad i pur förtjusning, och stannade upp vid många briljanta formuleringar båda gångerna.

Bara startmeningen: "Ester Nilsson hette en människa." Så jäkla lysande.
Jag tror verkligen att det vore en god idé! Så fort jag lyssnat klart kände jag att jag inte var färdig med den och önskade att jag hade fört anteckningar över särskilt snillrika formuleringar.

Och ja, fullkomligt lysande förstamening!

Nu har jag börjat lyssna på UPA och min besvikelse var stor när jag insåg att det inte är Lena Andersson själv som läser den, till skillnad från Egenmäktigt förfarande, som hon läser med den äran.

Katherineteorin utläst och näpp, jag gillade den inte! Prettotrams vill jag bog sammanfatta boken med :grin:

Däremot lyssnar jag på När det blåser på månen och den är helt fantastisk! Jag fattar inte att jag missat så mycket bra och fin litteratur för ungdomar när jag alltid varit ett stort fan av läsning i allmänhet och läsning av barn-/ungdomsböcker i synnerhet?! Hur som så älskar jag den :love:

Däremot lyssnar jag på När det blåser på månen och den är helt fantastisk! Jag fattar inte att jag missat så mycket bra och fin litteratur för ungdomar när jag alltid varit ett stort fan av läsning i allmänhet och läsning av barn-/ungdomsböcker i synnerhet?! Hur som så älskar jag den :love:
Den har jag älskat sen jag läste den i skolan! :love: Hittade ett ex på loppis här om året oxh knyckte det illa kvickt :angel: :D Så nu har dottern ett ex av Det blåser på månen och ett av Djuphavspirater, båda av Erik Linklater, som väntar på att hon ska bli gammal nog :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud