Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heeelt OT men åh vad underbart!! Vi kommer vänta med att resa igen; vi var helt slut efter våra två veckor på Karpathos i september även om det också var härligt såklart. Något av barnen kräktes VARJE DAG (det blir i princip alltid så när vi reser, oklart varför), vi vuxna blev matförgiftade och resan blev för mycket för vår stora pojke som har ADHD så bitvis var det totalkaos.
Men oj, det visste jag inte. Stackars er! Familjesemestrar ska ju bara vara roliga, för alla inblandade.

Uppsamlingsheat från mig igen, för ovanlighetens skull. Och som vanligt ber jag om ursäkt om jag redan pratat om någon av dem särskilt mycket ;)

Bluffen av Unni Drougge - vansinnig, rolig, svulstig och vass. Allt man önskar och förväntar sig av Drougge, med andra ord!

Monstret i skåpet, Vi smyger på Enok och Vingmuttern, min allra bästa vän av och med Viveca Lärn (Sundvall). Jag kan dem utantill sedan barndomen och älskar dem högt!

Alibi AB av Christina Larsson. Humordeckare som var just en... humordeckare. Eller ja, deckare är egentligen inte rätt ord kanske, men med vissa, eh, kriminella inslag då.

Miniatyrmakaren av Jessie Burton, årets hittills största västgötaklimax. Fin och vacker bok, men kag hade väntat mig betydligt mer.

Svara om du hör mig av Ninni Schulman var lika bra som hennes tidigare.

Bli som folk av Stina Stoor var fantastisk!

Sista jouren av Karin Wahlberg - första boken i serien om Claes Claesson och Veronika och ja, den var vad jag hade väntat mig. Gillar sjukhusmiljön!

I lördags hängde jag på Stadsbiblioteket då det ju var Världsbokdagen och bl.a Ebba W-B var där och läste ur Århundradets kärlekskrig. Passade på att göra något jag aldrig har gjort förut och läste en serieroman när jag var där, Tack och förlåt av Fanny Agazzi. Helt underbar. Läste även ett av Nanna Johanssons album, Mig blir du snart kär i, men det är ingen serieroman på det viset utan just ett album.

I helgen läste jag även Jennifer Clements En bön för de stulna som var helt otrolig. Wow, alltså.

Och igår plöjde jag Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen. Tycker att hon är utmärkt.

Jag har alltid älskat serier. Tintin och Lucky Luke när jag var liten. En svensk favorit är Sara Granér men Nanna Johansson är ju också fantastisk. Art Spiegelmans Maus och Alison Bechdels Husfrid t mm mm. Läste en serienovell på bibblan i lördags som var hemsk men bra. En svensk författare, minns inte namnet.

Hausfrau tyckte jag faktiskt inte alls var jobbig att läsa. Korparna var sorglig men inte så att det kändes jobbigt att läsa den heller faktiskt.

En halv gul sol däremot som jag läser nu är riktigt jobbig att läsa. Jag kan bli så irriterad eftersom det hindrar mig att läsa vissa böcker som jag vet är bra. T ex Sonen av Philipp Meyer. Lila Hibiskus verkar också sorglig och jobbig. En bön för de stulna har jag börjat på men nej, jag klarar det inte.

Däremot känner jag inte som @Anna nämnde att någon gjorde, att det dröjer innan jag kan läsa något annat.

Jag vet inte riktigt varför vissa böcker påverkar mig mer än andra?

Det var så länge sedan jag läste En halv gul sol så jag minns inte riktigt hur jag upplevde den.

För min del är det nog när författaren lyckas att skildra hemskheter utan att säga för mycket. Hur fruktansvärt något än är så berör det mig inte på samma sätt om det inte behandlas varsamt.

En scen i Korparna som jag knappt kunde läsa vidare var när pappan kom körande med traktorn mot fotbollsplanen och hur han bultade på dörren där Klas låg och gömde sig. Jag är mer känslig för utsatthet och rädsla än blod och död. Tror jag.

Jag lyssnar på Anna-Lisas Antikt av Eli Åhman Owetz. Blev ett akut val när jag sent på kvällen kom på att jag inte hade något att lyssna på nästa morgon.

En söt historia, men hemskt förutsägbar. Inget jag kommer minnas och tänka tillbaka på direkt.

När den är slut tänkte jag ge mig på Mazerunner.
Mitt bättre vetande lyssnade jag även på del två och tre om Anna-Lisas nu i helgen. Tvåan var något bättre än första, men trean var katastrofdålig. Den utspelar sig före de andra två och kändes mest som en efterkonstruktion för att kunna plantera komplikationer inför en ev fjärde bok.

Nu har jag i alla fall tagit itu med Mazerunner.

Kärlek är ett substantiv och Älska är ett verb, av Johanna Immonen. Tänkt som läseböcker för SVA-elever, med frågor att diskutera. Riktigt vettiga och charmiga! Man får följa några nyanlända ungdomar i korta kapitel.

Nu är jag färdig med Shantaram. Jag gillade den en hel del. Även om jag ger @mandalaki rätt i omdömet om sexbeskrivningarna. :rofl:
Lyssnade därefter på någon menlös smörja om en frikyrkopastor som omges av mord. :wtf:

Nu är jag halvvägs in i Min underbara väninna och är inte lika lyrisk som många andra. Jag kanske hade för höga förväntningar.
Jag går fortfarande och tänker en del på Raskrigaren. Är det ingen fler som läst den?

Och @Klara - jag skrattar ihjäl mig! Tur att det börjar dra ihop sig till lunch så det är tomt i landskapet :D :D :D

Jag lyssnade just klart på Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Jaha, är väl mitt omdöme om den.
Jag var tvungen att lägga Loranga i bokhyllan på Storytel. Får ta den någon morgon när jag känner mig lite nere. :D

Behöver kickstarta läsandet igen efter en dry spell, brukar funka bäst att göra dte med ngt spännande så igår började jag läsa Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Extra kul att den utspelar sig kring där jag växte upp. Verkar hyfsat kuslig än så länge :up:

Behöver kickstarta läsandet igen efter en dry spell, brukar funka bäst att göra dte med ngt spännande så igår började jag läsa Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Extra kul att den utspelar sig kring där jag växte upp. Verkar hyfsat kuslig än så länge :up:

Jag gillade den! Kanske inte skulle välja att kalla den för "skräck" personligen, men den var lagom psykologiskt ruskig :)

Jag vet inte om jag är känslokall men jag blir sällan särskilt emotionellt påverkad av skönlitteratur.

Någon frågade i en Facebookgrupp för ett tag sedan hur länge andra måste vänta med nästa bok efter att ha läst en "stark" berättelse - hennes exempel var Konsten att höra hjärtslag vilket för övrigt inte var en särskilt stark berättelse för mig - och hon blev jätteförvånad när jag med flera andra svarade "Tja, ett par minuter eller nästa morgon", typ.
Folk läser nog olika, jag är inte så känslosam men påverkas mycket av böcker. Om det regnar i en bok bli jag förvånad om jag ser upp och solen lyser ute. Du kanske är jättekänslosam i verkligheten men läser inte så nära boken.

Efter en riktigt bra bok (som den hemlige historien) väntar jag gärna lite och njuter av boken i efterhand innan jag läser nästa. Och tar gärna en "mellanbok"/"gelehallonbok" emellan.

Trollkarlen från Oz vilken helt fantastisk bok! Jag älskade den från början till slut :love: Och jag är så glad för att jag äntligen läst den :)

Är även i slutskedet av Room och alltså den är verkligen fenomenal. Men så jobbig och tung . Jag mår illa av den för att den är så hemsk, samtidigt är den så bra så jag kan och vill inte sluta. Dock inser jag, på tal om tidigare diskussioner om att bli berörd av böcker, att det kommer krävas en lättsammare bok efter denna. Tror verkligen att mitt huvud behöver något som inte engagerar fullt lika mycket och som är lite lättsammare läsning/lyssning :)

Hade nog inte tänkt fortsätta med Mazerunner efter den första, som jag inte gillade speciellt mycket, men när jag akut behövde ladda hem något nytt och inte hann leta efter något annat blev det del två ändå.

Jag lyssnar på Etthundra mil av Jojo Moyes. Trevlig hittills!

Imorse läste jag ut Mellan fyra ögon av Denise Rudberg och ja, jag tycker att elegant crime-serien är bra även om detta inte var en favorit bland de fyra jag läst hittills. Läste även en bra bit ur Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn, som är fantastisk.

Har även lyssnat på Oscar Levertins vänner av Martina Montelius och kan nu inte titta på kulturtanter med samma ögon ;) Det var så himla roligt, jag stod och väntade på bussen ganska sent i tisdags kväll och lyssnade på ett särskilt skabröst avsnitt när en typisk kulturtant kom gående, ni vet lila kappa med tovade färgglada tussar på, lila tygväska, turkosa tights osv. och jag rodnade nog nästan...!

Har börjat läsa Drömmen om Ester av Anna Jörgensdotter också inför en bokklubbsträff på måndag.

Trollkarlen från Oz vilken helt fantastisk bok! Jag älskade den från början till slut :love: Och jag är så glad för att jag äntligen läst den :)

Men vilken timing, jag funderade precis på om jag skulle fråga er om böckerna även funkar för vuxna läsare. Jag läste många av dem som barn och minns att jag verkligen älskade dem.

Jag har bara nån timme kvar av Blå stjärnan nu, och bitvis är den nog bäst i serien! Sen har den trista dippar också, såklart, men jag vill inte att den ska ta slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 759
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar