Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag klar med Den gamle och havet och jag är tveksam till om jag kommer läsa mer av Hemingway om den här boken är representativ,

För er som inte orkar läsa boken så kommer här en sammanfattning
Stor fisk, lite mindre fisk som mannen äter rå, jobbigt att fiska, det kommer hajar. Jäkla skit
:grin:

En lärare jag hade en gång summerade det hela med: "Hemingway, det är mest fram och tillbaka till barskåpet" :D

Lyssnat på "the children act" av Ian McEwan. Bra, men hade nog lite för höga förväntnignar. Intressant dock!

Den handlade om en kvinna i övre medelåldern som arbetar som domare i fall gällande barn. En får följa både en del av hennes fall samt hennes privatliv. Inte jättespännande, men intressant som sagt. Lite annorlunda..

Har konstaterat att bok #6 om Hicke inte finns inläst av någon anledning? Mailade ljudboksförlaget om det nyss :D
Den är utgiven senare. Och liksom instoppad emellan (beskrivs någonstans son den tidigare försvunna delen av Hickes memoarer). Det framgår senare i serien varför hon antagligen kände sig tvungen att skriva den. :p:D

Den är utgiven senare. Och liksom instoppad emellan (beskrivs någonstans son den tidigare försvunna delen av Hickes memoarer). Det framgår senare i serien varför hon antagligen kände sig tvungen att skriva den. :p:D
Storyside svarade så här:
vi har valt att inte göra den eftersom den innehåller en hel del fakta om drakar som skulle vara svåra att ljudsätta på ett trevligt sätt.
Och vi fick inte tillåtelse att ta bort något.

Mamma har bokat den på bibblan åt mig ;) Är klar med 8de boken nu också, det är väl den sista som ljudsatts?

Storyside svarade så här:
vi har valt att inte göra den eftersom den innehåller en hel del fakta om drakar som skulle vara svåra att ljudsätta på ett trevligt sätt.
Och vi fick inte tillåtelse att ta bort något.

Mamma har bokat den på bibblan åt mig ;) Är klar med 8de boken nu också, det är väl den sista som ljudsatts?
Ja, det är det nog. Sedan finns den där uteblivna delen på svenska också. Sedan får man läsa på engelska om man inte vill vänta. :D Nästa del kommer på svenska under våren.

Just nu muttrar jag lite över min sjukskrivna kollega som orsakar att jag missar två timmars boklyssning per dag. Har tillfälligt den här veckan fått byta arbetsuppgifter. Och jag går hela dagarna och längtar efter att få fortsätta lyssna. :meh:

Ja, det är det nog. Sedan finns den där uteblivna delen på svenska också. Sedan får man läsa på engelska om man inte vill vänta. :D Nästa del kommer på svenska under våren.
Ja den uteblivna delen får jag tag i på torsdag :D ska se om de andra finns på engelska på bibblan.
Jag frågade Storyside om de kommer ljudsätta resterande böcker också men det svarade de inte på. Hoppas det blir så!

Ja den uteblivna delen får jag tag i på torsdag :D ska se om de andra finns på engelska på bibblan.
Jag frågade Storyside om de kommer ljudsätta resterande böcker också men det svarade de inte på. Hoppas det blir så!
Det hoppas jag också. Robert Gustafsson är fantastiskt som uppläsare. Jag väntar bokpaket vilken dag som helst med bok nummer två på engelska (tonåringen ville läsa alla på engelska efter att ha läst de sista tre, och vill hon öva upp sin engelska läsförmåga så säger jag inte nej) och den första på svenska (till lillungen).

Det hoppas jag också. Robert Gustafsson är fantastiskt som uppläsare. Jag väntar bokpaket vilken dag som helst med bok nummer två på engelska (tonåringen ville läsa alla på engelska efter att ha läst de sista tre, och vill hon öva upp sin engelska läsförmåga så säger jag inte nej) och den första på svenska (till lillungen).
Det känns som en serie som jag tillslut kommer äga på både svenska och engelska. Vissa böcker bara ska stå i bokhyllan :love:
Apropå böcker till barn så har jag köpt några Vitnosböcker som min ska få när hon fyller fem i mars :heart en Vitnosbok var den första bok jag läste helt själv, strax innan jag fyllde 7 tror jag (lärde mig läsa vid 4, men inte hela böcker) och jag hoppas det ska gå i arv ;) hon läser massor själv redan :)

Det känns som en serie som jag tillslut kommer äga på både svenska och engelska. Vissa böcker bara ska stå i bokhyllan :love:
Apropå böcker till barn så har jag köpt några Vitnosböcker som min ska få när hon fyller fem i mars :heart en Vitnosbok var den första bok jag läste helt själv, strax innan jag fyllde 7 tror jag (lärde mig läsa vid 4, men inte hela böcker) och jag hoppas det ska gå i arv ;) hon läser massor själv redan :)
Vi har alla Vitnos här hemma i bokhyllan. De allra flesta köpta på loppis. Har läst dom för båda tjejerna. :love:

Såg också att det kommer en ny Sigge i mars. Lillungen blev jätteglad.

Vi har alla Vitnos här hemma i bokhyllan. De allra flesta köpta på loppis. Har läst dom för båda tjejerna. :love:

Såg också att det kommer en ny Sigge i mars. Lillungen blev jätteglad.
Oh, tack för tipset! Det är den enda serie som systerdottern läser :up:

Apropå mina icke-läsande syskonbarn (är de verkligen släkt med mig kan man undra :cautious:) så har den blivande femtonåringen kommit på det där med vampire fantasy och läser helt plötsligt tegelstenar - på engelska! :eek: Hon som alltid haft en platta eller mobil i handen tidigare. Äntligen känner jag! :love: :D

Oh, tack för tipset! Det är den enda serie som systerdottern läser :up:

Apropå mina icke-läsande syskonbarn (är de verkligen släkt med mig kan man undra :cautious:) så har den blivande femtonåringen kommit på det där med vampire fantasy och läser helt plötsligt tegelstenar - på engelska! :eek: Hon som alltid haft en platta eller mobil i handen tidigare. Äntligen känner jag! :love: :D
Det finns något för alla om man bara letar. :up:

Håller på att läsa tredje boken om gatukatten Bob. Inne på "Jul med Bob" nu. Trodde egentligen aldrig att de böckerna skulle vara så bra för hur mycket jag än gillar katter tyckte jag att det inte lät så intressant att läsa om en katt. Men böckerna är ju egentligen mer än om Bob och skildrar ju även James Bowens liv som utsatt. Rekommenderar starkt att läsa alla hans böcker :)

Lyssnar på Flickan under jorden (Griffiths) som väl är helt okej. Förutom den lilla detaljen att huvudpersonens vilt/utseende ska granskas in i minsta detalj. Åh nej, be och fasa, hon är TJOCK! Hon väger över 80 kilo! Men hon är såklart ganska så vettig, TROTS sin vikt :grin:

Men hon har såklart katter, som den överviktiga och ensamstående kvinna hon är...

Och givetvis har hon en komplicerad relation till sin mamma som tex inte kan förståååå att hon frivilligt gjorde slut med sin kille. Underförstått - va nöjd med den ende personen som vill ha dig för du är ju tjock så var lite tacksam.

Jag tror att detta är enda boken i den här deckarserien jag kommer läsa, om inte resten av boken är riktigt jäkla bra och oväntad.

Då ska vi se. Jag lyssnar just nu på Lotta Lundgrens 10 lektioner i matlagning. Ljuvlig lyssning! Och lärorik.

Så har jag lyssnat på Klara Zimmergrens Längtan bor i mina steg. Helt underbar.

Och Bloggdrottningen 2 av Therese Loreskär. Avskydde första boken men kunde inte låta bli att lyssna på andra (jag övar på ljudböcker, ja - har insett att det går bra om jag höjer hastigheten) och den var möjligtvis något bättre, men förskräcklig ändå.

Håller på med Can't and won't, eller Jag har det ganska bekvämt men kunde ha det lite bekvämare av Lydia Davis för en digital bokcirkel, och Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins. Och Kära Liv och Caroline av Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli.

Så har jag läst ett gäng biografier av Dag Sebastian Ahlander, anpassade för ungdomar men väldigt bra. En om Karl XII, en om drottning Kristina och en om Edith Södergran.

Har jag nämnt Försoningen av Hannah Widell och Amanda Schulman? Den var... precis vad jag förväntade mig. Helt okej men väldigt tjatig, typ Denise Rudbergs chicklit fast bättre.

Gösta Ekmans inläsning av Sagor för barn över 18 år av Tage Danielsson var fin, men jag kanske borde ha lyssnat i omgångar för jag tröttnade mot slutet. De noveller jag gillade bäst såg jag sedan till att läsa i textform också, Sagan om Romeo och Julia och Sagan om busschauffören som tänkte att vafan.

Har precis läst Norrtullsligan av Elin Wägner, suveränt bra. Nu tragglar jag Martina haags skilsmässobok, pararellt med "Käraste Herman" av Maja Hagerman.
Båda är läsvärda, men Haags bok gillar jag bara de delar där hon inte är i fjällen. De är rätt onödiga, annars en bra berättelse.

Har precis läst Norrtullsligan av Elin Wägner, suveränt bra. Nu tragglar jag Martina haags skilsmässobok, pararellt med "Käraste Herman" av Maja Hagerman.
Båda är läsvärda, men Haags bok gillar jag bara de delar där hon inte är i fjällen. De är rätt onödiga, annars en bra berättelse.

Håller med om Norrtullsligan, gud så bra den var! Vi bokcirklade den i höstas, jag blev helt såld.

Käraste Herman ligger och väntar.

Jag gillade Haags bok massor, även om jag förstår de som inte gillar fjällbiten. Det passade ju inte riktigt ihop, det ibland dråpliga och det dödsseriösa och ångestfyllda - även om jag nu är ett stort fan av blandning av tragik och komik tyckte jag inte riktigt att det funkade fullt ut i den boken.

Och givetvis har hon en komplicerad relation till sin mamma som tex inte kan förståååå att hon frivilligt gjorde slut med sin kille. Underförstått - va nöjd med den ende personen som vill ha dig för du är ju tjock så var lite tacksam.

Jag tror att detta är enda boken i den här deckarserien jag kommer läsa, om inte resten av boken är riktigt jäkla bra och oväntad.

Det där är en serie jag gillar, eftersom den är lite annorlunda. Jag tycker huvudpersonen är rätt skön...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 514
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar