Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avslutade Pojken som läste Jules Verne nyss, perfekt uppladdning inför ridresan till Sierra Nevada snart, med intressant berättelse och lite historia insprängd.

Håller nu på med Gården på mobilen och Not that kind of girl hemma.

Jag läser Den hemliga dottern av Shilpi Somaya Gowda och den är väldigt intressant, den är helt klart läsvärd! Kulturkrockar, adoption och samhällsutveckling i Indien på en och samma gång! :D

Blev klar med Fakta om Finland i natt. Otroligt spretig bok som delvis var riktigt riktigt roligt, men mycket var väldigt omständigt och tjatigt. Så var det ju det där med språket också - den var verkligen svårläst när meningarna var så absurt långa med mängder av kommatecken. Samt att bristen på nya stycken även det gjorde att boken blev jobbig att läsa. Synd, för vissa delar var verkligen briljanta.

Lyssnade slut på Gone Girl igår kväll. Och den var bra. Spännande ända fram till slutet som jag dock blev rätt besviken på.

Nu har jag hämtat hem Divergent.

Lyssnade klart på Alibi AB nyss och nä, ingen vidare bok alltså. Den kändes mest krystad, de flesta karaktärerna var sjukt osympatiska och Viola var någon medelålders version av Lisbeth Salander.

Så nä, det var mest slöseri med tid faktiskt :down:

Överlag har jag lite svårt för den här genren, kriminalkomedier-ish eller vad den nu ska kallas. Alla har liksom varit så platta på något sätt och jag har ibte fastnat för en enda hittills (bla Kaffe med Rån, Rör inte mitt mord mfl)

Så för att få lite mindre tråkiga överraskningar när det kommer till böcker kör jag på ett säkert kort, fler av Diana Wynne Jones böcker i serien Charmed Life som ljudböcker samt Det är okej, jag har jättestora trosor på mig som läsning. Fick den rekommenderad här på buke för flera år sedan så när jag hittade den på loppis kunde jag inte låta bli att köpa den :)

Jag håller på att läsa melankoliska rum, den är dock mkt faktaspäckad och kräver att man avsätter rejäl uppmärksamhet, så har gjort en avstickare med utan personligt ansvar och när duvorna försvann (av Sofi oksanen). Inte kommit så långt med den sistnämnda men törs ändå rekommendera dem alla tre :)

Hej

Kul med en boktråd. Hoppas få lite lästips och delta i intressanta diskussioner. :)
Läser egentligen Illusionisten av John Fowles just nu, men kom igång med den sent och blev så illa tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket förra veckan. Under tiden har jag börjat med När lammen tystnar av Thomas Harris. Lite olik böcker jag vanligtvis läser, men spännande! Ska hämta tillbaka Illusionisten den här veckan dock och läsa ut andra halvan också. Har hört att många gillar den, medan andra upplever den som lite överpretentiös.
Jag är förtjust i psykologiska spel, mysterier och gissningslekar, och dessutom irriterar jag mig lagom mycket på huvudpersonen, så jag gillar den hittills :) Någon av er som har läst Illusionisten?

Nu har jag läst klart "jag, en" av David Levithian. Tror det var i denna tråden jag läste om den?

Lite besviken, en spännande idé bakom boken - en ung person som vaknar upp i nya människors kroppar varje dag - men kändes inte som att det som var tänkt skulle bygga upp spänningen gjorde så mycket för mig. Hade tänkt att jag skulle tycka det blev sorgligt eller dyl i slutet, som denna tylen av böcker ofta är, men den lämnade mig ganska oberörd. Inte så att jag tyckte den var dålig, men lite intetsägande...

Jag
Hej

Kul med en boktråd. Hoppas få lite lästips och delta i intressanta diskussioner. :)
Läser egentligen Illusionisten av John Fowles just nu, men kom igång med den sent och blev så illa tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket förra veckan. Under tiden har jag börjat med När lammen tystnar av Thomas Harris. Lite olik böcker jag vanligtvis läser, men spännande! Ska hämta tillbaka Illusionisten den här veckan dock och läsa ut andra halvan också. Har hört att många gillar den, medan andra upplever den som lite överpretentiös.
Jag är förtjust i psykologiska spel, mysterier och gissningslekar, och dessutom irriterar jag mig lagom mycket på huvudpersonen, så jag gillar den hittills :) Någon av er som har läst Illusionisten?
Jag läste den för fem-sju år sedan kanske och vill minnas att jag gillade den massor!!! men sen är jag inte direkt något svuret fan av realism heller :D, gillade de lite nästan högstämda inslagen!!

Jag har just börjat på Life after Life av Kate Atkinson, visst var det någon som hade läst den?
Ja, jag! Tyckte om den även om den kanske blev nååågot tjatig till slut. Gillar Atkinsons sätt att lägga vikt vid detaljer och att slänga ut ledtrådar här och var.

Jag har läst Jo Nesbøs Sonen, han ÄR ju grym på att skriva. Smart, fartfyllt och engagerande.

Har även läst ungefär halva Flickvännen av Karolina Ramqvist. Planerar att även läsa uppföljaren Den vita staden.

Jag har läst Jo Nesbøs Sonen, han ÄR ju grym på att skriva. Smart, fartfyllt och engagerande.

När jag läste den funderade jag mest på varför han inte skriver om Harry Hole när han ändå skriver om Harry Hole. :p Tyckte Sonen var ganska blek i jämförelse med de bästa Harry-böckerna.

Någon som läst Blod på snö av samma författare?

Nu har jag läst färdigt Kristina Sandbergs Att föda ett barn. Det har tagit tid; jag klarade inte att sträckläsa den, men den är BRA. Ett verkligt tidsdokument samtidigt som den tränger in i huvudpersonerna. Den börjar 1938. Huvudpersonen, Maj, är en ung kvinna från enkel bakgrund vars pojkvän sviker henne. Hon blir mer eller mindre uppraggad av Tomas, en lite äldre, flottare man och blir med barn. De gifter sig, och sedan handlar boken om Maj och hur hon försöker hantera sin nya tillvaro tillsammans med en man som hon inte känner. Två ytterligare delar vänbtar nu.

@thoora ja det var kanske inget sprillans nytt persongalleri och vissa delar av storyn var lite förutsägbara. Men väldigt bra ändå tycker jag. Har inte läst blod på snö, dock alla Harry hole-böckerna samt Huvudjägarna och så Sonen då.

Bimbo är också rätt kul läsning men Härsken på ringen är överlägsen.
Har även läst Barry Trotter men den var mest smaklös och "billig"

Just nu läser jag Dead ice ( Anita Blake vampire hunter) Från Laurel K Hamilton den är rätt bra såhär halvvägs in i tegelstenen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
86 003
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV