Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, perfekt med en lästråd :). Jag har haft perioder i mitt liv då jag inte läser alls och det trivs jag inte alls med. På sistone har jag lyckats ta upp läsandet igen och blir genast en mer harmonisk människa.

Jag plöjer just nu Winter of the World av Ken Follett. Som alltid när det gäller honom så är den lättläst (trots sina 1000 sidor) och han har gjort sin research kring den historiska miljö han beskriver. Denna bok är nummer två i en serie om 1900-talet och personerna genomlever WWII. Del ett handlade om deras föräldrar och perioden innan och efter WWI. Läsvärt om man gillar historiska romaner men kanske inte om man vill ha djupare personporträtt.

Även jag läser jojo moyes, etthundra mil.
Den är otroligt bra skriven, kan knappt lägga den ifrån mig.

Läste just ut Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson. Riktigt bra, tycker jag, men man bör ha läst den första boken innan (Den osynlige mannen från Salem).

Jag började på Sophies historia igår och den är helt okej. Lätt att komma in i och det går fort att lösa men jag vet inte om jag är helt såld eller om den kommer göra något större avtryck, troligtvis inte.

Äntligen har jag funnit lite lugn och ro och kan njuta av att läsa igen. Håller på att ta mig igenom Señor Peregrino av Cecilia Samartin just nu, tycker mycket om den!

Äntligen läst ut De apatiska. Om makt, myter och manipulation av Gellert Tamas. Otroligt läsvärd. Det tog ganska lång tid för mig att ta mig igenom den eftersom jag bara kunde läsa kortare stycken i taget, jag blev så upprörd och förbannad!

@Mammas jag tror tyvärr inte att jag skulle vara så aktiv i en sån grupp.Den här tråden räcker nog för min del.

Kl

Har läst andra delen i Kristina Sandbergs trilogi om Maj. I början gillade jag Maj men jag måste säga att jag tycker sämre och sämre om henne. Det gör dock absolut inte boken sämre, det är intressant att läsa en bok där huvudpersonen inte framställs enbart positivt.

@Diskurs Va intressant att du läst dem! Håller på med första boken nu, men är besviken måste jag säga. Inte så att jag har några höga förväntningar, men det händer ju ingenting!! Blir dessutom ledsen av hur hon tänker och mår hela tiden. Vet dock inte om jag gillar varken henne eller någon annan av karaktärerna särskilt mycket.. Har läst 300sidir, men nu tar jag en paus. Får se om jag ids läsa klart den någon gång.
Någon mer som läst den som känner igen sig?

Istället för Sandberg, blev det "Tha universe versus Alex Woods". Har bara läst 1,5kapitell men det känns lovande! Återkommer med beskrivning när jag fattat lite mer vad den handlar om ;)

@Ceta nej det är inte så mycket action. Båda de första böckerna tuffar på i samma stil om familjens vardagsliv genom åren. Hur Maj städar, tvättar, oroar sig för svettlukt och bakar småkakor. Hur familjemedlemmar föds och dör.

Maj är en rätt sympatisk person i början men hon blir mer och mer negativ, orolig, ogin och missunnsam. Läste en jättefin recension i Aftonbladet där recensenten skrev att det var pga klassresan hon kastats in i och hur hemmafrurollen förlamar och bryter ner.

Författaren själv menar att hon ville skriva en feministisk bok som inte skildrar en kvinna som bröt sig loss och förverkligade sig själv utan som bet ihop och blev kvar och gnetade i hemmet.

Det stora med böckerna tycker inte jag är berättartekniken (jämför med Soull av Combüchen som har lite samma story men ett spännande upplägg) utan skildringen av Maj och hur samhället var.

@Ceta nej det är inte så mycket action. Båda de första böckerna tuffar på i samma stil om familjens vardagsliv genom åren. Hur Maj städar, tvättar, oroar sig för svettlukt och bakar småkakor. Hur familjemedlemmar föds och dör.

Maj är en rätt sympatisk person i början men hon blir mer och mer negativ, orolig, ogin och missunnsam. Läste en jättefin recension i Aftonbladet där recensenten skrev att det var pga klassresan hon kastats in i och hur hemmafrurollen förlamar och bryter ner.

Författaren själv menar att hon ville skriva en feministisk bok som inte skildrar en kvinna som bröt sig loss och förverkligade sig själv utan som bet ihop och blev kvar och gnetade i hemmet.

Det stora med böckerna tycker inte jag är berättartekniken (jämför med Soull av Combüchen som har lite samma story men ett spännande upplägg) utan skildringen av Maj och hur samhället var.
Intressant att läsa det du skriver om hur boken kom till. Vet inte om jag uppfattar det som en feministisk bok dock, men spännande att det var så den var tänkt... Om jag läser klart den så kommer jag nog inte läsa andra boken iaf, tycker precis som du säger att det är mycket upprepande ned svettlukt bakning osv osv. Gillar dock språket och berättartekniken faktiskt, synd att jag inte berörs av storyn bara ;)

Jag är något år efter, men fick Egenmäktigt förfarande i julklapp, efter att ha tänkt läsa den en längre tid. Är taggad till tusen och ska sätta mig när det lugnar ner sig lite efter jul och börja läsa. Fick även Fakiren som fastnade i ett Ikea-skåp som också är en bok jag ser fram emot att läsa.

Jag läser Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson. En av bokhora-tjejerna tyckte att den var jättejobbig att läsa såg jag när jag googlade den, men det tycker inte jag än så länge, har kommit 100 sidor. Har bara läst Swing av honom tidigare och jag gillar hans sätt att skriva.

Sen väntar jag otåligt på att tredje delen i Maj-trilogin ska komma in till biblioteket, men jag är nr 27 i kön så det kommer nog dröja tyvärr.

"Mitt" bibliotek har inga reservationsavgifter så detr bara att reservera hej vilt, jättelyxigt.

Nu är jag inne i deckarsvängen (det blir gärna så efter all julmat... :D). Jag läste den senaste av Viveka Sten. Jag tyckte de första av hennes böcker var småmysiga, men nu har hon tjatat ut sitt persongalleri och idéer. Upplägget är typ likadant i alla böcker. Så diss på den pga av den var seg, helt enkelt. Sen läste jag nummer sex och sju av Hammarbyserien (Carin Gerhardsen). Hon har hittills haft bra intriger och intressanta personer, så nummer sex vill jag hissa. Nummer sju, däremot... nja, där blev det lite too much. Jag vill ändå inte dissa den helt, för den var spännande; liksom sexan en bladvändare - lite väl orealistisk, bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
86 031
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar