Åh, perfekt med en lästråd . Jag har haft perioder i mitt liv då jag inte läser alls och det trivs jag inte alls med. På sistone har jag lyckats ta upp läsandet igen och blir genast en mer harmonisk människa.
Jag plöjer just nu Winter of the World av Ken Follett. Som alltid när det gäller honom så är den lättläst (trots sina 1000 sidor) och han har gjort sin research kring den historiska miljö han beskriver. Denna bok är nummer två i en serie om 1900-talet och personerna genomlever WWII. Del ett handlade om deras föräldrar och perioden innan och efter WWI. Läsvärt om man gillar historiska romaner men kanske inte om man vill ha djupare personporträtt.
Jag läste precis ut Evighetens rand som är tredje delen i serien. Har sträckläst alla tre och tyckte mycket om dem. Jag håller helt med om att det är läsvärt om man gillar historia men att personporträtten inte är så djupa. Å andra sidan är det så många personer med att djupare porträtt nog hade ökat på sidantalet med det dubbla Jag tycker inte att det är någon nackdel eftersom det finns så väldigt mycket annat i böckerna som är bra.
I övrigt läser jag fortfarande The Stand men har även hunnit halvvägs igenom Korsad av Ally Condie, ytterligare en ungdomsdystopi.