Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, perfekt med en lästråd :). Jag har haft perioder i mitt liv då jag inte läser alls och det trivs jag inte alls med. På sistone har jag lyckats ta upp läsandet igen och blir genast en mer harmonisk människa.

Jag plöjer just nu Winter of the World av Ken Follett. Som alltid när det gäller honom så är den lättläst (trots sina 1000 sidor) och han har gjort sin research kring den historiska miljö han beskriver. Denna bok är nummer två i en serie om 1900-talet och personerna genomlever WWII. Del ett handlade om deras föräldrar och perioden innan och efter WWI. Läsvärt om man gillar historiska romaner men kanske inte om man vill ha djupare personporträtt.

Jag läste precis ut Evighetens rand som är tredje delen i serien. Har sträckläst alla tre och tyckte mycket om dem. Jag håller helt med om att det är läsvärt om man gillar historia men att personporträtten inte är så djupa. Å andra sidan är det så många personer med att djupare porträtt nog hade ökat på sidantalet med det dubbla :) Jag tycker inte att det är någon nackdel eftersom det finns så väldigt mycket annat i böckerna som är bra.

I övrigt läser jag fortfarande The Stand men har även hunnit halvvägs igenom Korsad av Ally Condie, ytterligare en ungdomsdystopi.

Idag gjorde jag en av de saker jag tycker allra bäst om att göra - nämligen att spontanshoppa böcker. "Ta 4 betala för 3" hette det, och jag vet inte riktigt vem jag försökte lura när jag tänkte att jag bara "skulle gå in och titta lite"...

Innan floden tar oss av Helena Thorfinn, Drömhjärta av Cecilia Samartin, Dans på glödande kol av Anna Jansson och Salvadoreña av Cecila Samartin blev det - fast den sistnämnda köpte jag som present då jag redan läst den och tyckte mycket om den.

Läste just klart Señor Peregrino men tror att jag tar en liten Samartin-paus nu och kastar mig in i Innan floden tar oss istället. Jag är mycket nyfiken och förväntansfull! :)

Precis börjat med The Martian av Andy Wier. Inte kommit speciellt långt än, men än så länge är den asbra! Rolig, nördig, som sci-fi fast utan påhittad teknik (nåja, lite modifierad och uppdaterad). Förväntningarna är stora!

Jag har (iaf för tlllfället) gett upp om "att föra ett barn" och läser istället The Universe Versus Alex Woods. Inte mycket kvar, så läser nog klart den ikväll!
Den handlar om en ung pojke som blir träffad i huvudet av en meteorit, och hur detta sedan påverkar hans liv. Härligt mysig och komiskt osannolik historia som ändå har djup tycker jag :)

I bilen lyssnar jag på Anna Gavalda "En dag till sänks" en kort roman om fyra vuxna syskon som "rymmer" från ett bröllop bara för att umgås med varandra. Lite småmysig...

Måste rekommendera Betraktaren av Belinda Bauer. Hon skriver en slags deckare som inte är traditionella deckare... Huvudpersonen är en kille med Aspergers syndrom och han försöker förstå sig på tillvaron. Framför allt är han besatt av döden och vad som händer när man dör. Detta leder honom till en kurs i anatomi och en död man... LÄS DEN om du är det minsta lilla förtjust i brittiska deckare.

Jag har bestämt mig för att visualisera mitt bokshopparmissbruk genom att föra in alla mina böcker i ett kalkylark, samt skriva vilka jag har läst respektive inte läst. Just nu är jag uppe i 605 titlar. Varav jag har läst 196... Har dock ett par hyllor kvar att registrera :p

Och nu har jag läst ut "Alex Woods..." riktigt bra!

Nu skall jag läsa om "utan personligt ansvar"då vi har den i bokklubben denna gången...

Har läst Bengt Ohlssons Hennes mjukaste röst. Tycker väldigt mycket om hans sätt att skriva. Ska nog sätta tänderna i något mer av honom snart. Gregorius kanske.

Har läst Bengt Ohlssons Hennes mjukaste röst. Tycker väldigt mycket om hans sätt att skriva. Ska nog sätta tänderna i något mer av honom snart. Gregorius kanske.

Jag rekommenderar verkligen Gregorius! Kan vara bra att nyligen ha läst Doktor Glas, alternativt parallelläsa lite :) Vi massläste böckerna i min bokcirkel för ett par år sedan. Då läste jag även Mordets praktik av Kerstin Ekman och Jag, Helga Gregorius av Birgitta Lindén. Har även skaffat Dosan av Helena Sigander som är ytterligare en variant av Helga Gregorius historia. Väldigt roligt att läsa på det sättet!

Läste just klart Señor Peregrino men tror att jag tar en liten Samartin-paus nu och kastar mig in i Innan floden tar oss istället. Jag är mycket nyfiken och förväntansfull! :)

Nix, det blev Jordstorm av käraste Mons Kallentoft istället då vännen som jag skulle låna den av blev klar tidigare än väntat. Är ungefär halvvägs in i den nu och gillar den på samma sätt som de andra - lättlästa men ändå med bra språk, intensiva historier och gripande personporträtt. Kaaanske att jag börjar bli lite trött på att alla hans böcker är upplagda på samma sätt (offret som pratar/tänker, polisen som jobbar, mördaren som pratar/tänker, polisen som jobbar, offret som pratar/tänker osv osv osv), men inte riktigt än ;)

Läste snabbt om "egenmäktigt förfarande" och det skall verkligen bli intressant att se vad de andra i bokcirkeln tänker om den :)

Lyssnade på en kort roman av Anna Gavlda, "en dag till skänks". Ganska mysig och trevligt. "Lättlyssnad" :)

Nu läser jag "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones, på rekommendation av min moster. Än så länge verkar den läsvärd!

Jag rekommenderar verkligen Gregorius! Kan vara bra att nyligen ha läst Doktor Glas, alternativt parallelläsa lite :) Vi massläste böckerna i min bokcirkel för ett par år sedan. Då läste jag även Mordets praktik av Kerstin Ekman och Jag, Helga Gregorius av Birgitta Lindén. Har även skaffat Dosan av Helena Sigander som är ytterligare en variant av Helga Gregorius historia. Väldigt roligt att läsa på det sättet!
Jag har läst Doktor Glas och Gregorius - så spännande att se hur mitt perspektiv förändrades. Däremot har jag inte läst de andra som "hör till". Skulle vara kul att höra vad du tyckte!

Nu läser jag "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones, på rekommendation av min moster. Än så länge verkar den läsvärd!

Vilket sammanträffande! Jag läser också Falcones, fast Barfotadrottningen. :) Hittills har jag tagit mig typ 100 sidor och jag tror den kan bli bra, men just nu är det lite segt.

Dessutom är jag i slutet av Svindlande Höjder (äntligen) och jag ser fram emot att Linton ska dö med tanke på vikten mespropp han är . Efter att ha läst lite om boken så förstår jag inte hur Heathcliffe kan ses som någon form av romantiker, han är ju så otroligt självisk, elak, beräknande och hämndlysten att jag häpnar. Varför dör inte han också?
Den enda som jag faktiskt gillar är Ellen, även om hon såklart har sina sidor hon med.

Så nu har jag nog gnällt klart om boken och ska fokusera på alla andra böcker jag ser fram emot att läsa istället :D
Imorgon har jag tänkt att ta mig till biblioteket och jag ser fram emot att komma hem med en hög nya böcker :love:

Jag har läst Doktor Glas och Gregorius - så spännande att se hur mitt perspektiv förändrades. Däremot har jag inte läst de andra som "hör till". Skulle vara kul att höra vad du tyckte!

Ekmans bok var bra men handlade mindre om pastor Gregorius än vad jag trodde. Jag, Helga Gregorius tyckte jag inte särskilt mycket om alls, för hon ändrade så mycket i "originalet".

På vilket sätt ändrade hon i originalet?

Helga kom från någon helt annanstans i landet osv. Kommer inte riktigt ihåg, men jag minns att jag inte tyckte att den var särskilt bra. Helga var liksom inte alls som jag VILLE att hon skulle vara. Ska läsa Dosan för där tror jag att hon är en person som jag gillar mycket mer ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
86 073
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar