Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu håller jag på att lyssna mig igenom Svindlande höjder och jag fattar inte grejen. Så otrevliga rollkaraktärer och jag får lite lätt panik på de första av dem :crazy:

Dessutom har jag precis avslutat Mordet i Eiffeltornet. Och visst, den var inte direkt dålig utan fungerade ok spm tidsfördriv men jag är inte imponerad och kommer inte att läsa fler i serien.
Mvh kräsen och bitter

Just nu håller jag på att lyssna mig igenom Svindlande höjder och jag fattar inte grejen. Så otrevliga rollkaraktärer och jag får lite lätt panik på de första av dem :crazy:

Dessutom har jag precis avslutat Mordet i Eiffeltornet. Och visst, den var inte direkt dålig utan fungerade ok spm tidsfördriv men jag är inte imponerad och kommer inte att läsa fler i serien.
Mvh kräsen och bitter
Kan inte hålla med mer om svindlande höjder! Tycker dessvärre inte den blir bättre längre in heller... Förstår verkligen inte hur det kan ha blivit en sån klassiker, och knappt att den kan kallad "kärlekshistoria" heller :confused:

Den andre har jag med läst, inte min vanliga genre, men fick den i stipende för några år sedan så var tvungen att läsa iaf :p Minns knappt något mer än att den var ok!

Förstår verkligen inte hur det kan ha blivit en sån klassiker, och knappt att den kan kallad "kärlekshistoria" heller

Nä, det är faktiskt helt obegripligt! :confused:

Jag vet att @tindra har gett den 5 stjärnorn på Goodreads, kanske hon kan komma in hit och upplysa oss? :D ;)

Jag började dessutom på Stad av glas idag och inser efter tre sidor att den känns väldigt bekant. Bläddrar lite och blir mer och mer skeptisk för att sen kolla upp boken på Goodreads. Och visst hade jag läst den. Eftersom det var enda boken jag hade med mig så blev det inget läsande för mig :( :down:

Kan inte hålla med mer om svindlande höjder! Tycker dessvärre inte den blir bättre längre in heller... Förstår verkligen inte hur det kan ha blivit en sån klassiker, och knappt att den kan kallad "kärlekshistoria" heller :confused:

Den andre har jag med läst, inte min vanliga genre, men fick den i stipende för några år sedan så var tvungen att läsa iaf :p Minns knappt något mer än att den var ok!
Jag håller med om Svindlande höjder. Jag läste den när jag studerade engelska. Jag tyckte bara synd om alla. Min lärare tyckte att de orsakade eländet själva. Jag ansåg att de inte fick många andra val genom sina uppväxter (lustigt i ord i plural). Ungefär lika underhållande som att titta på en tågolycka.

Jag håller faktiskt med om Eifeltornet också. Jag har läst fler (iom att jag är konstintresserad och då är epoken intressant). Jag upplevde dock böckerna som misogyna (lite som om det dels inte gör något om tjänstflickor blir mördade, dels som att de faktiskt förtjänar det. Och att de kvinnor som är vattenvärda antingen är god medelklass eller bryter på ett minst sagt overkligt sätt med sin tids förväntningar och roller) Besviken över att kvinnliga författare inte förstår bättre (och nej jag ska verkligen inte läsa 50 nyanser av något!)

Jag upplevde dock böckerna som misogyna (lite som om det dels inte gör något om tjänstflickor blir mördade, dels som att de faktiskt förtjänar det. Och att de kvinnor som är vattenvärda antingen är god medelklass eller bryter på ett minst sagt overkligt sätt med sin tids förväntningar och roller) Besviken över att kvinnliga författare inte förstår bättre (och nej jag ska verkligen inte läsa 50 nyanser av något!)

Här håller jag helt med dig!
Bara en sådan sak som att det är ok att Victor gör närmanden mot Tasja fastän hon bett honom gå. Eller att han vill betala för henne och verkar bli stött över att hon vill bo kvar i sin egen lägenhet och försörja sig själv. Tämligen osympatiskt.

Och btw, om du vill läsa om Paris och dess arkitektur och hur staden omplanerades så kanske Huset du älskade kan vara något om du inte redan läst den? Jag tyckte den var helt ok, men är inte så intresserad av historia etc så jag tyckte nog att den blev lite långrandig, men om en är intresserad så borde den vara betydligt mer underhållande än den var för mig :) http://mobil.svd.se/kultur/tatiana-de-rosnay-gor-en-svunnen-varld-tidlos_svd-2501752

Här håller jag helt med dig!
Bara en sådan sak som att det är ok att Victor gör närmanden mot Tasja fastän hon bett honom gå. Eller att han vill betala för henne och verkar bli stött över att hon vill bo kvar i sin egen lägenhet och försörja sig själv. Tämligen osympatiskt.

Och btw, om du vill läsa om Paris och dess arkitektur och hur staden omplanerades så kanske Huset du älskade kan vara något om du inte redan läst den? Jag tyckte den var helt ok, men är inte så intresserad av historia etc så jag tyckte nog att den blev lite långrandig, men om en är intresserad så borde den vara betydligt mer underhållande än den var för mig :) http://mobil.svd.se/kultur/tatiana-de-rosnay-gor-en-svunnen-varld-tidlos_svd-2501752
Tack för tipset

Jag läser Cinderland! Så häftigt att läsa en bok när man känner författaren. Det är liksom som att man får en titt inuti människan som man aldrig kan få annars.

Håller för övrigt med om Wuthering Heights. Man bara önskar att varenda en skall gå och dö av våta fötter och lyckligtvis hander ju det också.

Just nu läser jag Veterinären av Gertrud Hellbrand. Hästar och ridsport spelar en stor roll i boken så den biten är rätt intressant. Fina personporträtt också.

Jag vet att @tindra har gett den 5 stjärnorn på Goodreads, kanske hon kan komma in hit och upplysa oss? :D ;)

Jag började dessutom på Stad av glas idag och inser efter tre sidor att den känns väldigt bekant. Bläddrar lite och blir mer och mer skeptisk för att sen kolla upp boken på Goodreads. Och visst hade jag läst den. Eftersom det var enda boken jag hade med mig så blev det inget läsande för mig :( :down:

Uhm. I detta nu kan jag knappt dra mig till minnes vad den handlar om så jag får återkomma med motivering till varför just den fick fem (jag är annars rätt restriktiv med stjärnorna...) :p

Stad av glas - är det Auster?

Har äntligen skapat en profil på goodreads. Verkan vara en rolig sida.

Stad av glas - är det Auster?

Har äntligen skapat en profil på goodreads. Verkan vara en rolig sida.

Det kanske finns flera Stad av glas?
Den jag läst är skriven av Cassandra Clare och är någon variant av varulv/vampyr/magiker-historia :)

Och Goodreads är trevligt! Själv blev jag ditlurad av @Mammas och det är jag väldigt tacksam för! :)

Läser Jag heter inte Miriam och stundtals får den mig att må så illa att jag måste skumma ett stycke. Kanske är jag överkänslig, men jag höll på att få upp lunchen nyss. Skildringar av våld och svält hör nog inte hemma vid mitt matbord.

Och Goodreads är trevligt! Själv blev jag ditlurad av @Mammas och det är jag väldigt tacksam för! :)

Jag älskar goodreads! Jätteroligt att kunna köra buddy reads, diskutera böcker och framförallt hitta nya boktips baserat på vad man gillar. Och organisera vad man vill läsa och har läst. :)

PS: Lägger gärna till fler på min lista på goodreads, alltid roligt med fler personer i flödet. Hojta till om ni vill. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
86 026
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar