Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan inte du också skriva här vad du tycker när du läst UPA?
Nu har jag läst halva UPA, och jag tycker att den är klart sämre än Egenmäktigt förfarande.

Jag tycker att berättarstilen skapar alltför stor distans till Ester. Det blir verkligen som ett slags galenskap hos henne som beskrivs. Det var mycket mer inkännande i Egenmäktigt förfarande.

Sen tycker jag inte heller att Olof Sten är så obegriplig som såväl Ester som författaren själv (i intervjuer) vill ha honom till, och jag tycker att vi får honom rätt väl förklarat för oss ett antal olika anledningar till att han gör som han gör.

Sammanfattningsvis kan vi väl säga att man lär sig en sak av boken, om man inte visste det förut: Prata med varandra! Säg vad ni menar, och anta att andra säger vad de menar!

Jag läste Dans med en ängel av Åke Edwardson inatt, första viken om kommissarie Winter. Bra!

Även typ halva Jacobs värld av Jodi Picoult.

Nu har jag läst halva UPA, och jag tycker att den är klart sämre än Egenmäktigt förfarande.

Jag tycker att berättarstilen skapar alltför stor distans till Ester. Det blir verkligen som ett slags galenskap hos henne som beskrivs. Det var mycket mer inkännande i Egenmäktigt förfarande.

Sen tycker jag inte heller att Olof Sten är så obegriplig som såväl Ester som författaren själv (i intervjuer) vill ha honom till, och jag tycker att vi får honom rätt väl förklarat för oss ett antal olika anledningar till att han gör som han gör.

Sammanfattningsvis kan vi väl säga att man lär sig en sak av boken, om man inte visste det förut: Prata med varandra! Säg vad ni menar, och anta att andra säger vad de menar!
Tack! Vilken tur att jag inte hinner läsa mycket alls just nu. Då skippar jag den än så länge. Fast... jag ska nog läsa den längre fram. Jag vill se om jag håller med om distansen till Ester och begripligheten angående Olof.

Har läst "den hemliga trädgården"! Hade nog tyvärr lite för höga förväntningar, efter denna tråden, men tyckte den var bra! Märktes dock att den stannade hos mig, för när boken var slut ville jag fortsätta läsa! :)

Har även lyssnat klart på "mellan rött och svart" av Jan Guillou. Öfortfsrande intressant historia, men inte lika bra flöde kände jag som i de två första. Har fjärde nerladdad på plattan, men skall nog spara den till 140mils bilkörning hem för jul :) Någon som har koll på om det kommer fler eller om det är sista?

Nu läser jag "Britt-Marie" var här! Lite förhöra förväntningar på den med är jag rädd, och än så länge är den inte lika strålande som Ove och min mormor hälsar...

Jag läser del två i Silo-serien av Hugh Howey. Dysopiskt, välskrivet, jag är helt kär. Någon här som läser/har läst de böckerna? Eller något annat av Howey?

Jag har läst halva Systerland av Curtis Sittenfeld. Boken har inte fått så jättebra recensioner, men jag tycker att den är helt ok.

På lunchen ska jag gå och hämta ut Utan personligt ansvar från biblioteket.

Just nu läser jag Iakttagelserna. Mycket listig och underhållande hittills. Jag gillar dessutom översättningen och att de verkar ha följt språket (eller ja, det ver jag ju inte men jag antar att Harris har skrivit något som de försöker efterlikna i sina ordval - t.ex när de skriver Skruttland istället för Skottland) :)

@Mineur
Har du läst den här boken? Det känns annars som en bok du skulle kunna tycka om (med plus att den utspelar sig utanför Glasgow) iom att vi ändå verkar ha rätt lika boksmak ibland :)

Jag läser Ingvar Fredricssons bok om Flyinges historia. Väldigt intressant, stor, tjock och fullspäckad av historiska anekdoter .

Den frusna trädgården. Fantastisk, lite seg ibland men mest fantastisk och lite tung men mest fantastisk. ;)

Jag läser Granne med döden av Alex Marwood, ni vet hon som skrev Onda flickor. Mycket bra!

Lyssnar på Södra Vägen till Saltön av Viveca Lärn, min första riktiga ljudbok. :)

Jag läser del två i Silo-serien av Hugh Howey. Dysopiskt, välskrivet, jag är helt kär. Någon här som läser/har läst de böckerna? Eller något annat av Howey?

Jag började läsa Ull men fastnade tyvärr inte alls. Kanske borde ha gett den en till chans innan jag gav bort den.

Jag har börjar läsa När börjar det riktiga livet, en novellsamling av Fredrik Lindström som jag fick från min chef för något år sedan och som sedan blivit liggande. Tycker inte att varken språket eller berättelserna är så eleganta som jag hade hoppats på, föredrar absolut de böcker han skriver om språk.

Började läsa Kristina Sandbergs första del men det gick inte. Efter 40 sidor gav jag upp.
Nu vet jag inte vad jag ska läsa.

Nu har jag läst ut "Britt-Marie var här" och gillade den skarpt! Inte lika lysande som "Min mormor hölsar" men riktigt bra ändå :)

Nu läser jag en novellsamling av Anna Gavalda som heter " Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans", har löst två ön så länge, och gillar stilen!

Nu läser jag en novellsamling av Anna Gavalda som heter " Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans", har löst två ön så länge, och gillar stilen!

Jag tycker Gavalda gör sig bättre i längre format där hon får tid på sig att utveckla och sedan knyta ihop sin historia, även om novellerna är fina. :) Visst hade väl du läst andra böcker av Gavalda också? Hur tycker du att novellerna är i jämförelse?

Jag tycker Gavalda gör sig bättre i längre format där hon får tid på sig att utveckla och sedan knyta ihop sin historia, även om novellerna är fina. :) Visst hade väl du läst andra böcker av Gavalda också? Hur tycker du att novellerna är i jämförelse?
Jodå, har läst "Tillsammans är man mindre ensam", trodde jag hade läst nått mer av henne, men hittar inte vad det var nu :confused: Har ju bara läst två noveller än så länge, men gillar stilen! Stor skillnad mot romanen dock, men fortfarande bra tycker jag. Har nog knappt läst noveller sen skoltiden, så har inte sp mycket att jämföra med :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
85 991
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV