Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten, visst är det väl några här inne som läst Fördjupade studier i katastroffysik?

Just nu har jag en ny roman av Pessl som ligger och väntar på min byrå men jag kan inte komma ihåg om jag gillade fysikboken eller inte (jag har ju läst den). Så det tar lite emot att öppna den nya boken eftersom jag har för mig att den andra var rätt svår. Upplys mig!

Jag glömde sista biten!

"Runt människorna på ett sjukhus i Halmstad utspelar sig livet i sin mest dramatiska form. Sjukhusets kulvertar vindlar sig likt livsuppehållande kärlträd kring trasiga människor som söker kärlek men finner ensamhet, svartsjuka och ond bråd död."

Det känns som om det kan vara en sorts bokversion av gamla såpaklassikern Vita lögner - som också utspelade sig på ett sjukhus i Halland om jag inte minns helt fel ;)

Vad handlar Partials m.fl om?

Och vad tyckte du om Britt-Marie? :)

Jag gillar ju Backman så naturligtvis gillade jag Britt-Marie :D

Partials etc är en liten serie för "unga vuxna" (blir lagom språknivå när jag lyssnar) och är typ Sci-fi. Världen har mer eller mindre gått under efter ett krig mellan människor och "tillverkade" människor. Det som slog ut mänskligheten var ett virus som dödade 99.4% av alla människor och bland de som överlevde är alla immuna men barnen de får är det inte och dör inom tre dygn.

De letar efter ett botemedel och det visar sig vara inbyggt i de artificiella människorna. Men det är ju krig...

Utgången är given men det är ändå spännande nog att jag sträcklyssnar :D

@Killaloe Jag läste katastroffysiken när den var alldeles nyutkommen och då tyckte jag väldigt mycket om den, men den var väldigt speciell med alla referenser inpetade överallt. Så här långt efteråt undrar jag om den inte var rätt pretto ändå, jag får väl läsa om den vid tillfälle. Jag hade inte läst Den hemliga historien när jag läste katastroffysiken, vilket kanske gjorde mig lite extra vilsen. Jag vet inte riktigt, kluven... Nya Pessl är jag väldigt nyfiken på, men har inte orkat sätta tänderna i. Den verkar härligt nördig på alla sätt och vis!

Annars har jag knaprat i mig Kunskapens frukt av Liv Strömquist och hon är ju underbar på alla sätt och vis. Är så besviken på att hon inte nominerades till Augustpriset, vore riktigt coolt om hon varit med i fackboksklassen. Just nu läser jag Hjorth och Rosenfeldts senaste deckare om Sebastian Bergman, Den stumma flickan. Har gillat de tidigare, men den här håller på att göra mig vansinnig. Jag provar en (för mig) ny e-bokstjänst och jag vet inte om det är tekniken som krånglar, men den känns inte korrekturläst för fem öre. Konstiga avstavningar, tappade ord, syftningsfel och så vidare i all oändlighet. Dessutom är den så grovt tillyxad i hantverket att jag bara vill gråta. Just nu har handlingen tagit en vändning som jag finner inte så trovärdig, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt, men jag ska inte spoila ifall någon vill läsa. Men ja, jag kommer fortsätta och läsa ut den. Oavslutade böcker är inte min grej, tyvärr inte att avbryta serier heller oavsett hur dåliga de blir...

Förresten, visst är det väl några här inne som läst Fördjupade studier i katastroffysik?

Just nu har jag en ny roman av Pessl som ligger och väntar på min byrå men jag kan inte komma ihåg om jag gillade fysikboken eller inte (jag har ju läst den). Så det tar lite emot att öppna den nya boken eftersom jag har för mig att den andra var rätt svår. Upplys mig!
Den har jag läst! Minns inte jöttemycket vad jag tyckte om den tyvärr :/ Men tror nog jag tyckte den var rätt bra iaf :p

Fick för övrigt med mig "Britt-Marie var här" tillbaka från Göteborg, så den blir det efter trädgården!

@lil-sis
Det låter spännande! Antar att du läst Divergent och/eller hungerspelen? Annars borde det ju vara bra böcker att fortsätta med som ljudböcker på samma tema om du behöver inspiration :)

@thoora
Det var nog pretto som jag kom ihåg den som! (Tack för att du hittade ordet :) ). Om du läser hennes nya innan mig får du gärna återkomma med en recension!

Annars håller jag med dig om Liv, hon är fantastisk och borde nomineras till Augustpriset (eller andra pris för den delen :D)

@Ceta
Jag får se om du betygsatt den på Goodreads ;)

Och kul att du också ska läsa Britt-Marie! Glöm inte att uppdatera! ;)

När jag var barn läste jag extremt mycket. (Tillbringade tex flera dagar ett sportlov när jag ledsnat på att misslyckas med att lära mig åka slalom sittandes i bilen vid slalombacken i sällskap med en hög med böcker) Då förde jag bok över allt jag läste. Synd att jag inte har dom anteckningsböckerna kvar.

Hur går det för alla er andra med läsandet? (Jag vill ju inte ta över tråden helt, så läs mer! :D)
Jag är en blandning av Lillelorden och Anna just nu - läser så mycket akademiskt trams för min uppsats om dagarna att jag inte varken hinner eller orkar läsa så mycket övrig tid. Det ser dock ut som att jag kommer att ha relativt lite plugg under jullovet, så då hoppas jag kunna kasta mig ner i böckernas värld ordentligt. Åh, jag längtar! :love:

låter bra! Ligger dessutom hemma med nackspärr, så kan vara bra att få nått att läsa ;)

Du får föregångaren (från 2010) som jag skrev i ett word-dokument istället :p Det var alldeles för bökigt att starta rätt dator och leta istället för att visa den listan som jag redan har tillgänglig på nätet :) Och min boksmak är, som synes, väldigt exklusiv och jag läser bara finkulturell litteratur :D

https://docs.google.com/document/d/1rEZw8KWEryARiSa_2_DHCxqZsqwnusJKAkVJ4Q9V0FQ/edit?usp=sharing

Inga recensioner? Va besviken jag blir :angel:
Förlåt! :cry: säg vilka böcker du vill veta mer om så kan jag berätta det för dig! ;) De flesta böckerna kommer jag faktiskt fortfarande ihåg :D (Jag ville mest ha ordning på dem så jag inte läste om för många bara för att jag inte kom ihåg titeln, men den insåg efter något kapitel att jag visst hade läst den... :D)

Förlåt! :cry: säg vilka böcker du vill veta mer om så kan jag berätta det för dig! ;) De flesta böckerna kommer jag faktiskt fortfarande ihåg :D (Jag ville mest ha ordning på dem så jag inte läste om för många bara för att jag inte kom ihåg titeln, men den insåg efter något kapitel att jag visst hade läst den... :D)
Haha, får se vad jag begär ;)

Läste ut Den stumma flickan igårkväll och fastän jag tyckte den var genomgående kass så slutade den med en så intressant vändning att jag kommer läsa fortsättningen också. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 759
· Visningar
85 970
Senast: Lilla
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV