Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har snart läst ut "det enda könet" av Katrine kelios. Ibland görs samma poäng väl många gånger men tycker ändå sammantaget att hon driver sina teser med stor skärpa.
Katrine Kielos ÄR urskarp! Jag har dock fått för mig att den där boken är lite trög? Kul om den inte alls är det.

@mandalaki Men wooow. Hur kan hon skriva en bok där hon själv framstår som så jefla rubbad? Jag visste inte att hon själv var Ester utan trodde att allt var påhittat (om än inspirerad av verkligheten).

@mandalaki Men wooow. Hur kan hon skriva en bok där hon själv framstår som så jefla rubbad? Jag visste inte att hon själv var Ester utan trodde att allt var påhittat (om än inspirerad av verkligheten).
Nja, hon ÄR väl inte direkt Ester. Åtminstone tycker hon nog inte det själv :D Författare brukar ju ofta passa ner sådana där frågor. Men det har väl varit en offentlig hemlighet att boken är baserad på hennes eget förhållande med Roy Andersson.

Det är svårt att sätta fingret på vad det är som är bäst. Kanske det är karaktärerna?

Karaktärerna är underbara! Men jag gillar språket också. Det är något rytmiskt och flytande... såhär börjar t.ex Solsvärta:

"Två duvor slog sig ner på fontänen framför honom. Den violetta och gröna färgen på deras bröstkorgar glänste i morgonsolen, där de spankulerade längs med kanten och kuttrade lågmält. Det var samma ljud som han hade hört för längesedan, dagen innan hon for iväg från honom. Inatt hade drömmen jagat honom igen, aldrig blev han den kvitt."

Nja, hon ÄR väl inte direkt Ester. Åtminstone tycker hon nog inte det själv :D Författare brukar ju ofta passa ner sådana där frågor. Men det har väl varit en offentlig hemlighet att boken är baserad på hennes eget förhållande med Roy Andersson.
Aha, det kände jag inte till. Oavsett skulle jag personligen skämma ögonen ur mig om jag skrev en bok där jag framstod som så jävla jobbig och så kommer det fram att det är baserat på min egna relation med Svår Konstnärlig Man. Såtillvida jag inte skrev den ur en "titta så galen jag blev av den här relationen" men så tyckte inte jag att boken kändes i alla fall.

Aha, det kände jag inte till. Oavsett skulle jag personligen skämma ögonen ur mig om jag skrev en bok där jag framstod som så jävla jobbig och så kommer det fram att det är baserat på min egna relation med Svår Konstnärlig Man. Såtillvida jag inte skrev den ur en "titta så galen jag blev av den här relationen" men så tyckte inte jag att boken kändes i alla fall.

Jag skulle tycka det var kul! Att skriva om hur rubbat man betett sig utan att försvara sig, att våga sätta ord på det.

Verkligheten överträffar dikten! Jag citerar ur den ovan länkade artikeln (det fetstilade är journalisten, svaren är Roy Andersson aka Hugo):

"Ja, och den litterära kulturmannen i ”Egenmäktigt förfarande” har onekligen många likheter med dig. Är det du som är Hugo Rask?
– Ja, det kan man säga. Jag har ju haft ett förhållande med Lena Andersson.
Hur var det?
– Hon är en väldigt bra författare. Vi träffades när hon skev ett föredrag om ”Andra våningen” på ABF-huset. Ett väldigt bra föredrag."

Jag skulle tycka det var kul! Att skriva om hur rubbat man betett sig utan att försvara sig, att våga sätta ord på det.
Väldigt modigt om inte annat :)

Blir mycket sugen på att läsa om Egenmäktigt förfarande nu efter alla diskussioner... Kanske skall se om den finns på biblioteket :idea:

Fast jag fick inte känslan av att hon modigt berättade det utan att försvara det. Jag får känslan av att hon aldrig skulle komma på tanken att försvara det eftersom hon verkar anse det vara helt normalt beteende.

Men så fick jag ju inte mer ut av boken än jag får av en popcornrelationstråd på Buke. Jag såg inte riktigt storheten i den faktiskt.

Fast jag fick inte känslan av att hon modigt berättade det utan att försvara det. Jag får känslan av att hon aldrig skulle komma på tanken att försvara det eftersom hon verkar anse det vara helt normalt beteende.

Men så fick jag ju inte mer ut av boken än jag får av en popcornrelationstråd på Buke. Jag såg inte riktigt storheten i den faktiskt.

Min behållning var i väldigt hög grad den kyligt språkliga precision med vilken hon beskriver Esters göranden, samtidigt som ju Ester själv är ungefär så långt från kylig precision som man kan komma. Under läsningen identifierade jag mig så att säga med berättarrösten och med språket, absolut inte med Ester (men lite grann med Hugo).

Och sen i intervjuer etc, visar det sig ju att den person som ligger bakom berättarrösten i boken, nämligen Lena Andersson själv, är jag lika långt ifrån att identifiera mig med som Ester.

Jag skulle vilja ha ett öppenhjärtigt väninnesamtal över ett par flaskor vin med Andersson, för att reda ut det här. :)

Och sen i intervjuer etc, visar det sig ju att den person som ligger bakom berättarrösten i boken, nämligen Lena Andersson själv, är jag lika långt ifrån att identifiera mig med som Ester.
Ja, är det inte hon som suttit och sagt i någon intervju att den som är minst kär har störst ansvar, eller nåt i den stilen?

Ja, är det inte hon som suttit och sagt i någon intervju att den som är minst kär har störst ansvar, eller nåt i den stilen?

Absolut nåt i den stilen. Och att man åtar sig ett ansvar för en person om man på något vis uppmuntrar hens intresse för en, tex genom att flörta, hångla eller ha sex. Man kanske inte blir förpliktigad att bli intresserad tillbaka, men ett ansvar innefattar det på något vis, enligt hennes intervjusvar.

Oerhört obehaglig inställning där hon ger i det här fallet Ester (person x) ett slags rätt till något hos Hugo (person y), trots att Hugo inte vill eller kan ge henne det. Att hon ger någon annan än y rätten att avgöra vad av sig själv y ska visa för andra.

Så spännande med allt ståhej kring Egenmäktigt förfarande. Det är som värsta dokusåpan. Med lite allvar: Jag känner med Lena Andersson när hon säger att Hugo är en fiktiv person medan Roy Andersson tror att det är han.

Den som först läser Utan personligt ansvar MÅSTE skriva en recension här.

Den som först läser Utan personligt ansvar MÅSTE skriva en recension här.

Var nära att köpa den i veckan, men den såg så himla tjock ut och jag kände att jag inte skulle hinna så långt i den inför idag.

Så det blev David Nicholls Vi istället, inför hans besök på Kulturhuset om några veckor. Än så länge tycker jag om den!

Sväljer Hjort & Rosenfeldts Den stumma flickan. Ja, det är väl en genomsnittlig svensk deckare. Underhåller mig en regnig helg, men inget som sätter sina spår i hjärnan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 757
· Visningar
85 724
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar