Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser en chick-lit på spanska just nu, för att kunna släppa tankarna på mitt plugg på kvällarna, och HERREGUD vad jag lider med alla här i världen som kämpar med sin läsförståelse/språk. Alla nyanser i språket bara försvinner, kvar blir den torftiga stommen i boken typ. Min spanska är helt okej och jag hänger med och förstår och så men det blir ändå inte samma sak utan nyanser, utan att ha en känsla för vad författarens språk signalerar eller uttrycker. Det blir så platt liksom.

Boken heter i alla fall Mas guapa, imposible och är skriven av en italienska. Den är rätt intressant, handlar om en singeltjej i trettioårsåldern (har vi hört den förut) som väger 86 kg (äntligen en variation vad det gäller detta!) som man får följa. Jag har läst ett par kapitel bara men än så länge är den helt okej, språket är på en bra nivå för mig och jag hänger med bra.

Jag kämpar vidare!

Heja dig @niphredil
Jag tycker du är fantastisk som försöker läsa böcker på spanska! :bump:
Åh men tack, vad gullig du är! :) :love: Jag känner mig som en idiot när jag sitter och läser men det är ju omöjligt att bli bättre om jag inte jobbar på det. Så skam den som ger sig ;). I gengäld skrattar jag JÄTTEMYCKET åt varje skämt jag förstår (samma sak när jag tittar på TV), mest för att jag blir så överlycklig över att faktiskt förstå :D. Just skämt, speciella uttryck ('jag har inte tagit ditt hår' betyder tydligen 'jag har inte lurat dig' :confused:) och ironi blir supersvårt för mig så lyckan är total de gånger jag hänger med ;).

edit. Och nej, jag får inte betalt per smiley även om det kan verka så.

Åh men tack, vad gullig du är! :) :love: Jag känner mig som en idiot när jag sitter och läser men det är ju omöjligt att bli bättre om jag inte jobbar på det. Så skam den som ger sig ;). I gengäld skrattar jag JÄTTEMYCKET åt varje skämt jag förstår (samma sak när jag tittar på TV), mest för att jag blir så överlycklig över att faktiskt förstå :D. Just skämt, speciella uttryck ('jag har inte tagit ditt hår' betyder tydligen 'jag har inte lurat dig' :confused:) och ironi blir supersvårt för mig så lyckan är total de gånger jag hänger med ;).

edit. Och nej, jag får inte betalt per smiley även om det kan verka så.
Kanske feltänkt men - vad tror du om att ta typ Harry Potter eller något annat som du redan läst och gillat på svenska eller engelska, och som inte är skrivet för avancerade litteraturstudier?

@yennork
Åh vilket inspirerande inlägg! Jag älskar också bartimaeus-serien men hade helt missat att Stroud skrivit fler böcker (jag är inte så uppdaterad). Så nu ska jag gå på biljakt på biblioteken i någon av alla kommuner där jag har bibliotekskort :D

Biljakt i biblioteket? Det låter farligt! :nailbiting:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har fallit pladask för Molnfri Bombnatt och njuter verkligen av varje sida. Jag hinner inte läsa så ofta eller mycket åt gången, men den känns nästan som en kompis som jag inte vill bli av med så den får gärna räcka ett tag. Tycker väldigt mycket om huvudkaraktären och hennes sympatiska sätt, och även det fina svenska språket som boken är skriven på. Den är lätt att tycka om, helt enkelt!

Själv sitter jag med slutsidorna i Oskuldens Tid. Lätt att komma in i, intressant, men sannolikt inget för den som olikt mig inte är väldigt förtjust i den viktorianska tiden.

Jag råkade se att ni diskuterade Skandalös tidigare i tråden. Jag tycker att den suger :o Andefattigt språk och ... banal, i brist på bättre ord. Däremot finns det en annan historisk romansvit (2 av 3 utkomna) av Anna Laestadius Larsson som jag tycker är riktigt bra. Även Stockholm Octavo av Karen Engelmann rekommenderas.

Kanske feltänkt men - vad tror du om att ta typ Harry Potter eller något annat som du redan läst och gillat på svenska eller engelska, och som inte är skrivet för avancerade litteraturstudier?
Jag har redan läst Harry Potter på spanska så där tänker du rätt :). Grejen är den att jag börjar lessna lite på att läsa böcker jag redan läst och se filmer jag redan sett så därför chansar jag lite med den här boken. Det får bli lite som det blir och förhoppningsvis förbättrar det mitt språk sakta men säkert om jag bara håller i.

Själv ligger jag i läge och väntar på nästa Lena Andersson. Har förbeställt och tror att den ska komma nästa vecka! Ester blir älskarinna ... :bump:
Alltså åh vad jag ser fram emot den där :bump:. Inte för att jag älskade den förra, men för att den var som en riktigt riktigt bra buketråd :D. Kan bara tänka mig hur en bok med Ester som älskarinna kommer vara :d.

Hoppas den kommer rätt snabbt som ebok så jag också får läsa snart! :bump:

Jag har fallit pladask för Molnfri Bombnatt och njuter verkligen av varje sida. Jag hinner inte läsa så ofta eller mycket åt gången, men den känns nästan som en kompis som jag inte vill bli av med så den får gärna räcka ett tag. Tycker väldigt mycket om huvudkaraktären och hennes sympatiska sätt, och även det fina svenska språket som boken är skriven på. Den är lätt att tycka om, helt enkelt!
Roligt att du tycker om den, jag älskar den (som jag nog har skrivit här tidigare :D)!

Alltså åh vad jag ser fram emot den där :bump:. Inte för att jag älskade den förra, men för att den var som en riktigt riktigt bra buketråd :D. Kan bara tänka mig hur en bok med Ester som älskarinna kommer vara :d.

Hoppas den kommer rätt snabbt som ebok så jag också får läsa snart! :bump:
Jag är redan förbannad på Ester! Efter hennes åsikter om att Hugo har en massa skyldigheter mot henne för att de legat så bådar det inte gott att älskarinneberättelsen heter Utan personligt ansvar. För Ester borde den korrekta titeln förmodligen vara Karjävel utan personligt ansvar, hrmpff. Så jag är redan maximalt upptaggad. :mad:

Nu är jag i slutet av Jokern av Markus Zusak. Rätt underhållande bok men jag får inget grepp vilka den riktar sig till. Den är rätt barnslig och lätt i språket, samtidigt som delar av storyn passar sig bättre i vuxenböcker (tycker jag, ibland är den onödigt rå). Så jag antar att det är en bok för "unga vuxna" eller nåt, men jag är förvirrad (men underhållen ändå :) )

Nu har jag läst ut Northanger Abbey av Jane Austen. Första boken av henne som jag läser, tidigare har jag lyssnat. Vågade mig på den på engelska, och efter viss stunds inläsning fick jag ganska bra flyt :) Tacksamt att läsa den på plattan dock, då den har inbyggd ordbok och jag kan slå upp alla ord jag inte kan :idea:

Har även läst The fault in our stars av John green. Gillade den :love: Såg nyligen filmen, och boken var lika bra den! Grät dock inte till boken (grät floder till filmen!) men tyckte den var mysig och bra ändå.

Svarthuset av Peter May. En sån otroligt trist titel på en sån otroligt bra bok. En engelsk deckare som har allt. Läs.

Jag är redan förbannad på Ester! Efter hennes åsikter om att Hugo har en massa skyldigheter mot henne för att de legat så bådar det inte gott att älskarinneberättelsen heter Utan personligt ansvar. För Ester borde den korrekta titeln förmodligen vara Karjävel utan personligt ansvar, hrmpff. Så jag är redan maximalt upptaggad. :mad:

Var hon inte i stort sett älskarinna redan på Hugos tid?

Blir spännande att se hur hon får ihop den här älskarens skyldigheter mot henne med de skyldigheter han enligt samma logik borde ha gentemot sin fru.

Jag läste Smittad av Johanna Strömqvist inatt. Ungefär vad jag väntade mig, tycktee inte att den var något särskilt - och är förvånad över att den blev så hyllad på de "finare" kultursidorna när den kom.

Fast ja. Berättelsen har en massa driv och kärlekshistorian är vacker. Men ni vet - ibland kommer man över karaktärer som man helst bara vill slå i huvudet med deras egen berättelse, och jag kände nog lite så på sina ställen...

Nu tänkte jag att jag skulle läsa om Jellicoe Road faktiskt. Jag plockade upp den igår och kände att jag har glömt bort den, bisarrt nog.

Just nu läser jag (för andra gången) bland annat I Avgrunden av J.-K. Huysmans. Det är så roligt när man får lov att läsa gamla favoriter i studiesammanhang. Någon annan här som läst den? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
85 603
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar