Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, är den också bra alltså? Då kanske man måste läsa den också :)

Det är i mina ögon fantastisk. John Green som författare är bara otrolig. Hans sätt att skriva på tilltalar mig verkligen. Har läst Paper towns och The fault in our stars innan och gillar samtliga. Läst alla på engelska vilket rekommenderas!

Läser också the fault just nu! Såg filmen i somras, men boken är underbar ändå :) Läser på engelska! Skall defentitivt kolla upp hans andra böcker om de är lika bra!!

Filmatiseringen av Gone Girl har premiär ikväll, och ska man tro SR är den precis sådär tillplattat tråkig och orättvis mot boken som jag befarade att den skulle bli. Attans! Tror jag ska gå och se den trots allt, och försöka att inte bli alltför besviken.

Ingen anledning till oro! Det må bero på att jag gick in i biosalongen med noll och inga förväntningar, helt beredd på att bli besviken, men filmen överraskade mig i alla fall positivt. Både jag och min vän, som även hon blivit ett inbitet Flynn-fan (undrar hur det gick till?:angel:), var överens om att de lyckats förvånansvärt bra med filmatiseringen och ingen av oss blev besvikna. Det var förhållandevis mycket monolog vilket gjorde att de intressanta formuleringarna ändå kom fram rätt bra, och Rosamund Pike var obehagligt bra på att spela rollen som Amy Dunne.

Just nu läser jag Looking for Alaska av John Green. Fantastisk på alla sätt och vis!

Ännu en bok uppskriven på min att läsa-lista! Tack för tips :)

Läser också the fault just nu! Såg filmen i somras, men boken är underbar ändå :) Läser på engelska! Skall defentitivt kolla upp hans andra böcker om de är lika bra!!
Jag gick förbi en hel hög av honom i en bokhandel på lunchen, baksidestexterna lät lovande på åtminstone ett par stycken.

@jarakamandan just ordet luguber återkommer flera gånger i båda böckerna. Det finns flera liknande hangups som är lite roliga. Jag gillar verkligen både Gentlemen och Gangsters men känner inte riktigt att jag för tillfället kan vara så uppmärksam som jag behöver vara för att läsa dem ordentligt. Men jag ser fram emot filmen!

Det är ju också lite intressant att han inte var särskilt gammal när han skrev den första boken. Känns liksom som en grej :)

Just nu läser jag Lila Hibiskus och antagligen är jag för dum, för jag förstår inte alls vad det är jag läser. Kanske blir det bättre om några sidor (har läst ca hälften) men just nu är det verkligen frustrerande att sitta som ett frågetecken och inte förstå :(

Just nu läser jag Lila Hibiskus och antagligen är jag för dum, för jag förstår inte alls vad det är jag läser. Kanske blir det bättre om några sidor (har läst ca hälften) men just nu är det verkligen frustrerande att sitta som ett frågetecken och inte förstå :(
Oj, va jobbigt... och jag som har den liggandes i min att läsa-hög :(

Jag började på Kanada av Richard Ford imorse. Ja, jag har börjat på den förut men kom av någon anledning av mig då jag hade den i plattan, så vi kör på igen!

Igår kväll innan läggdags läste jag lite i Cecilia Hagens Mina resor med Diana.

Jag har läst färdigt Utvandrarsviten, äntligen!

Håller på med The little friend av Donna Tartt också men jag blir lite förvirrad.
Vad tyckte du om Utvandrarsviten? Har den stått sig eller börjar den kännas "gammal"?
Jag läste den för längesen och tyckte jättemycket om den. Men när jag läste historien om Robert bölade jag så jag inte såg texten. Lite opraktiskt...

Alltså, det är klart att den var fantastisk. Och det gjorde ju ingenting att man visste vad som skulle hända heller, det var bra ändå. Men - tredje boken blev för lång för mig, jag höll på att bli tokig. Men jag var glad åt utvecklingen av Kristinas karaktär för henne blev jag galen på i början av sviten, och jag älskar Ulrika, hon är en fantastisk figur. Annars, tja. Saken är den att hade historien varit komprimerad tror jag att man hade kunnat läsa den på högstadiet som the svenska klassiker, men det går ju inte riktigt med tusentals sidor.

Härligt att du gillar den! Jag tycker inte att det spelar roll att man vet vad som ska hända. Men visst har man filmversionen i huvudet hela tiden.
Ulrika är underbar, jätterolig att läsa om.
Han samlade ju så otroligt mycket material till böckerna så det blev väl långt när allt skulle med. Tror att han knäckte sig på projektet. Han var extremt noga, allt skulle finnas "på riktigt".

Fast jag tycker alltid det är lite sorgligt när man får följa karaktärer från vaggan till graven. Jag vill liksom inte veta hur det går när de blir gamla, de får hellre blekna bort som gamla jazzmusiker.

Oj, va jobbigt... och jag som har den liggandes i min att läsa-hög :(

Jag misstänker att min oförståelse mest beror på mitt sätt att läsa och att jag helt enkelt inte har en välfungerande hjärna för närvarande :)

Så jag misstänker att du kommer ha större behållning av den än jag :)

Jag misstänker att min oförståelse mest beror på mitt sätt att läsa och att jag helt enkelt inte har en välfungerande hjärna för närvarande :)

Så jag misstänker att du kommer ha större behållning av den än jag :)
Jag var faktiskt inte heller jätteimponerad av Lila Hibiskus, medan min mamma som generellt är ganska bok-kritisk blev helt tagen av den. Det kanske är en sådan bok som berör dig väldigt mycket om du är "rätt sorts person" liksom, med tankesätt, erfarenheter och humör som passar in för den boken just där och då? Jag vet inte, jag bara svamlar och spekulerar...

Jag var faktiskt inte heller jätteimponerad av Lila Hibiskus, medan min mamma som generellt är ganska bok-kritisk blev helt tagen av den. Det kanske är en sådan bok som berör dig väldigt mycket om du är "rätt sorts person" liksom, med tankesätt, erfarenheter och humör som passar in för den boken just där och då? Jag vet inte, jag bara svamlar och spekulerar...

Du kan säkert ha en poäng i dina spekulationer :)
Oavsett är det skönt att veta att det inte bara är jag som inte riktigt förstår storheten. För efter att ha läst alla lovord om Americanah så tänkte jag att Lila Hibiskus också skulle vara en så fantastisk bok och då undrar jag ju såklart vad jag missat :)

Den verkliga brottslingen- Elisabeth George. Alltså storyn håller och karaktärerna med. Men boken hade vunnit mycket på att kortas hundra sidor. Minst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 751
· Visningar
85 366
Senast: tanten
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar