Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad var det du gillade med den? Jag läste den också för några månader sedan och tyckte om den enormt mycket, men jag har lite svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde den så fantastisk. Ännu svårare blir det eftersom hon ju inte har skrivit några andra böcker man kan jämföra med. Om jag försöker analysera så var det något med Lees berättarteknik eller språk som gjorde att den blev magisk redan från början, innan själva storyn kom igång och fastän stora delar var väldigt vardagliga. Var det lättsamheten i språket, som gjorde att det verkligen kändes att det var ett barn som berättade? Eller den hemtrevliga känslan som förmedlades, samtidigt som något farligt lurade där uppe i vuxenvärlden?

Jag kanske försöker analysera för mycket, men något speciellt var det :p.

Jag gillade nog allt. Jag gillade Scout jättemycket! Och förhållandet mellan barnen och pappan. Hade det varit samma om det funnits en mamma? Jag älskade språket och sättet hon låter Scout tänka och tala. Och sen, såklart, själva budskapet. Det är SÅ bra!

Det var verkligen något speciellt :)

Vad var det du gillade med den? Jag läste den också för några månader sedan och tyckte om den enormt mycket, men jag har lite svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde den så fantastisk. Ännu svårare blir det eftersom hon ju inte har skrivit några andra böcker man kan jämföra med. Om jag försöker analysera så var det något med Lees berättarteknik eller språk som gjorde att den blev magisk redan från början, innan själva storyn kom igång och fastän stora delar var väldigt vardagliga. Var det lättsamheten i språket, som gjorde att det verkligen kändes att det var ett barn som berättade? Eller den hemtrevliga känslan som förmedlades, samtidigt som något farligt lurade där uppe i vuxenvärlden?

Jag kanske försöker analysera för mycket, men något speciellt var det :p.

Jag gillade nog allt. Jag gillade Scout jättemycket! Och förhållandet mellan barnen och pappan. Hade det varit samma om det funnits en mamma? Jag älskade språket och sättet hon låter Scout tänka och tala. Och sen, såklart, själva budskapet. Det är SÅ bra!

Det var verkligen något speciellt :)

Jag blev precis klar med Saknaden och det var verkligen en märklig och annorlunda bok. Den var kanske lite i segaste och krångligaste laget och inte riktigt i samma klass som Vit Oleander men den var ändå bra och intressant på sitt eget vis. Dock inser jag att jag, efter 400 sidor, fortfarande inte riktigt har greppat boken och förstått den. Men jag antar att det handlar mer om mig själv än om själva boken :)

Härnäst blir det läsning av Drömhjärta.

Jag läste På det fjärde ska det ske av Kajsa Ingemarsson inatt. Helt okej men inget som fastnade särskilt.

Nu läser jag Filip och Fredriks Två nötcreme och en moviebox. Har lyssnat på den förut och tycker att den är härlig men tänkte att det kan ju vara kul att läsa den på papper också

Jag har förresten börjat på Gentlemen av Klas Östergren. Filmen har premiär den 5 december och jag vill ha läst båda böckerna innan dess. De är ju 500+ sidor, så det är nog dags. Bra så här långt. Och roligt med en författare som får in både luguber och imposant redan på första sidan ;)

För övrigt har jag idag börjat med ett större omsorteringsprojekt i mina hyllor idag. Böckerna får inte riktigt plats och de tar över hela min lägenhet. Ägnar mig dessutom åt att katalogisera alltihop digitalt i programmet Book Collector. Har bara lagt in en bråkdel av böckerna och är uppe i 231. Dessutom är det väldigt många som inte finns i deras databas än... Roligt är det i alla fall!

Dessutom är det uppenbart att jag inte har en aning om vad jag skrivit tidigare, såg jag när jag läste ett tidigare inlägg om Gentlemen :)

Jag har förresten börjat på Gentlemen av Klas Östergren. Filmen har premiär den 5 december och jag vill ha läst båda böckerna innan dess. De är ju 500+ sidor, så det är nog dags. Bra så här långt. Och roligt med en författare som får in både luguber och imposant redan på första sidan ;)

Det var länge sedan jag läste den, men jag vet att det gick fort trots sidantalet. Historien svepte med mig i sin berättarlusta och vips var boken utläst :)

Avslutade just Stoner och är väl inte jätteimponerad. För mig blev berättelsen alldeles för platt, den kom liksom aldrig till liv riktigt och jag blev inte känslomässigt engagerad.

Känner att jag på sistone varit lite negativ mot böckerna jag läst och hoppas att jag kommer att hitta något jag gillar bättre snart.

Igår hade vi första bokcirkelträffen och skulle som sagt diskutera Americanah :) Blev mycket intressant diskussion om boken och mycket annat i anslutning med! Mycket viktiga frågor som togs upp.
Tack till tråden som öppnade mina ögon för boken :bow:

Jag stretar på med Gangsters på bussen till och från jobbet. Det går sådär men jag är snart färdig med den. Sen kliar det i fingrarna att köpa fler böcker till det treåriga barnet men jag har fått köpstopp av min sambo.

@jarakamandan just ordet luguber återkommer flera gånger i båda böckerna. Det finns flera liknande hangups som är lite roliga. Jag gillar verkligen både Gentlemen och Gangsters men känner inte riktigt att jag för tillfället kan vara så uppmärksam som jag behöver vara för att läsa dem ordentligt. Men jag ser fram emot filmen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 746
· Visningar
85 215
Senast: Iamia
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar