Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är ju något av det sämsta jag läst :yuck: Vad tyckte du?

Jadu, jag är nästan klar och behöver jag läsa orden "koka chai" igen så får jag ett frispel. Språket är ju så dåligt att det liknar ingenting och hur jefvla dum är man inte om man gör som Corinne?

Men det finns en behållning med den och det är att jag läste "stolta häck" istället för "stolta blick" på ett ställe och det gav ett gapskratt mitt i natten.

Jadu, jag är nästan klar och behöver jag läsa orden "koka chai" igen så får jag ett frispel. Språket är ju så dåligt att det liknar ingenting och hur jefvla dum är man inte om man gör som Corinne?

Men det finns en behållning med den och det är att jag läste "stolta häck" istället för "stolta blick" på ett ställe och det gav ett gapskratt mitt i natten.
Jag höll på att bli galen på henne, så korkad och så "skriver" hon en bästsäljare som verkar (för några år sen) vara något av det bästa (!?!?!) många läst. Kul att den bjöd på skratt iaf :)

Jag höll på att bli galen på henne, så korkad och så "skriver" hon en bästsäljare som verkar (för några år sen) vara något av det bästa (!?!?!) många läst. Kul att den bjöd på skratt iaf :)

Ja herregud, det är en gåta. Dessutom blev det två uppföljare.

Här hade jag lyckats förtränga att jag någonsin läst Den vita massajen och så drar ni upp den och allt kommer tillbaka. :wtf: :laugh:

Visst var det här som någon hade läst Herr Isakowitz skatt? Jag har lånat den i dag i alla fall, och efter att ha testat de första sidorna så tror jag att jag kommer gilla denna bok. :)

Här hade jag lyckats förtränga att jag någonsin läst Den vita massajen och så drar ni upp den och allt kommer tillbaka. :wtf: :laugh:

Detta var en "glömd bok" som jag hittade efter körövningen förra veckan så jag "glömde" den på kaféet där jag satt när jag läste ut den. Vill helst inte se den igen ;)

Håller på med Jag heter inte Miriam. Så satans bra och tyvärr aktuellt. Samtidigt är jag inte rakt igenom såld på hur hon beskriver vissa saker, jag stör mig lite. Men det är en skitsak i sammanhanget, för historien hon berättar den bär.
Beskriver hon verkligen? Tycker att hennes styrka brukar vara att gestalta.

Jag ska läsa den där så småningom, jag är bara lite rädd att den är för jobbig. Ämnet är så hemskt.

Avslutade Den Tomma Stolen igår och var väl rätt besviken efteråt. Jag tyckte att det var för många trådar, sammanflätningar och vändningar. Inte ens de underfundiga och lite giftiga personbeskrivningarna kunde uppväga det.

Snart klar med Stoner och känner väl just ingenting. Det tycker jag nästan är det värsta brottet en författare kan begå. Att inte få sin läsare att känna någonting alls.

Beskriver hon verkligen? Tycker att hennes styrka brukar vara att gestalta.

Jag ska läsa den där så småningom, jag är bara lite rädd att den är för jobbig. Ämnet är så hemskt.
Jo, hon gestaltar. Och jag är ändå svag för mycket som andra brukar reta sig på, till exempel upprepning.

Den är hemsk och jobbig och ångestfylld och... Men när jag väl började fanns ingen återvändo. För mig blev det också en koppling till min mormor, som upplevde andra världskriget (inte som rom dock). Fram tills att hon dog 91 år gammal hade hon mardrömmar nästan varje natt.

Jag minns hur hon berättade att hon höggravid och med ett barn i varje hand flydde från huset mitt i natten. Hon hade sett när fiendesoldaterna satte eld på grannhuset och sköt människorna när de sprang ut för att undkomma elden.

Jag blir helt jävla iskallt rasande när jag tänker på att rasismen breder ut sig.

Jo, hon gestaltar. Och jag är ändå svag för mycket som andra brukar reta sig på, till exempel upprepning.

Den är hemsk och jobbig och ångestfylld och... Men när jag väl började fanns ingen återvändo. För mig blev det också en koppling till min mormor, som upplevde andra världskriget (inte som rom dock). Fram tills att hon dog 91 år gammal hade hon mardrömmar nästan varje natt.

Jag minns hur hon berättade att hon höggravid och med ett barn i varje hand flydde från huset mitt i natten. Hon hade sett när fiendesoldaterna satte eld på grannhuset och sköt människorna när de sprang ut för att undkomma elden.

Jag blir helt jävla iskallt rasande när jag tänker på att rasismen breder ut sig.
Jag ska helt klart läsa den, hör jag trots allt på din beskrivning. Väntar nog in pocketen. JA man blir rasande. Minst sagt.

Och apropå ras då så rekommenderar jag Adichies Americanah även till dig, om du inte redan läst den :)

Har precis läst ut Dödssynden av Harper Lee. Tyckte väldigt väldigt mycket om den och den är ju också obehagligt aktuell eftersom det övergripande temat är rasism. Och Atticus är min nya idol tror jag. En människa som verkligen står upp för "det rätta" och inte viker trots hot. Rekommenderar varmt.

Att det dessutom är författarens enda bok (utgiven 1960) och hon fick Pulitzerpriset för den gör ju det hela ännu bättre på något sätt.

Vad var det du gillade med den? Jag läste den också för några månader sedan och tyckte om den enormt mycket, men jag har lite svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde den så fantastisk. Ännu svårare blir det eftersom hon ju inte har skrivit några andra böcker man kan jämföra med. Om jag försöker analysera så var det något med Lees berättarteknik eller språk som gjorde att den blev magisk redan från början, innan själva storyn kom igång och fastän stora delar var väldigt vardagliga. Var det lättsamheten i språket, som gjorde att det verkligen kändes att det var ett barn som berättade? Eller den hemtrevliga känslan som förmedlades, samtidigt som något farligt lurade där uppe i vuxenvärlden?

Jag kanske försöker analysera för mycket, men något speciellt var det :p.

Jag läser en intressant blandning just nu :)

* I övernattningslägenheten: Divergent av Veronica Roth (inte lika bra som Hungerspelen)
* På nattduksbordet: De apatiska av Gellert Tamas (HEMSK)
* Mitt Storytel: Röde Orm av Frans G. Bengtsson (lite småkul)

Har lyssnat klart på Brobyggarna av Jan Guillou, och gillade den mycket! Snart lyssnat klart även på uppföljaren Dandy som int är riktigt lika bra, men nästan :)

Även läst Americanah som ju diskutterats en del i tråden, och är frälst jag med! Förstår verkligen att författaren själv tycker att den handlar om hår :p Skall bli intressant att diskutera den i vår nystartadebokklubb på tisdag :) Någon som har några intressanta tankar att diskutera kring (utifall det blir svårt för oss att komma igång)?

Nu läser jag:
Northanger Abby av Jane Austen, och Min kropp av Krisitan Gidlund. Austen blev det mest för att ha något att väga upp Gidlund med, men gillar Austen så skall bli kul att läsa den! Sen är den dock på engelska, och jag märker att jag behöver koncentrera mig lite mer än jag gjort tidigare på engelska böcker :p

Även läst Americanah som ju diskutterats en del i tråden, och är frälst jag med! Förstår verkligen att författaren själv tycker att den handlar om hår :p Skall bli intressant att diskutera den i vår nystartadebokklubb på tisdag :) Någon som har några intressanta tankar att diskutera kring (utifall det blir svårt för oss att komma igång)?

Alltså jag vet inte men - något jag fastnade stenhårt för var Ifemelus "Det var inte förrän jag kom till USA som jag blev svart". Det säger så otroligt mycket. Svart är inte en färg, det för med sig en hel värdsbild, hela position i ett samhälle - en position som man själv överhuvudtaget inte ser förrän omgivningen har placerat en där. Så jäkla stort!

@mandalaki Bra tips! Det fastnade jag med för, verkligen en intressant tanke!
Har vikt ner (och jag avskyr ändå "hundöron") två sidor där "blogginläggen" var extra bra, så dem vill jag också diskutera på bokträffen :)

Har lyssnat klart på Brobyggarna av Jan Guillou, och gillade den mycket! Snart lyssnat klart även på uppföljaren Dandy som int är riktigt lika bra, men nästan :)

Nu läser jag:
Northanger Abby av Jane Austen, och Min kropp av Krisitan Gidlund. Austen blev det mest för att ha något att väga upp Gidlund med, men gillar Austen så skall bli kul att läsa den! Sen är den dock på engelska, och jag märker att jag behöver koncentrera mig lite mer än jag gjort tidigare på engelska böcker :p

Just läst Att inte vilja se av Jan Guillou. Så besviken, han borde kunnat göra en bättre berättelse av epoken runt andra världskriget.
Det är lite hatkärlek att läsa hans böcker. Det känns som det är samma huvudperson i alla böcker. Typ Jan är superspionen, Jan är superriddaren, Jan är superingenjören... Ändå har han ett driv i historien som gör dem till en bladvändare -oftast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 746
· Visningar
85 215
Senast: Iamia
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar