Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
På vilket sätt är den jobbig? Är ämnet jobbigt eller är den jobbigt/dåligt skriven?

Ämnet, främst. Det är förskräckligt att läsa om hur hon och hennes vänner blev behandlade på behandlingshemmen (officiella handlingar så inget hittepå-drama) - och hur fruktansvärt hon har haft det i livet. Ingen människa ska behöva gå igenom hälften av det hon gjort. Jag grät som ett barn när jag läste om hur hon som sextonåring fick styra om allt för sin egen lillebrors död, identifiering och begravning, och sedan se hur hennes pappa "sålde sorgen" till pressen, und so weiter.

Sedan är den ingen Nobelpriskandidat heller, men det hade jag inte väntat mig.

==

Inatt läste jag om Timmarna av Michael Cunningham, så otroligt strålande även denna gång.

==

Ja, @mandalaki - du har rätt i att Gidlund är en helt annan sak än VM i misär. Han var en så strålande skribent att varenda ord faller rakt in i själen. Dessutom skrattade jag högt flera gånger när jag läste hans (första) bok. Det låter bisarrt men det är sant. Trots att jag då visste vad som komma skulle, även om han fortfarande fanns i livet när jag läste den första gången, så kunde jag på något sätt möta texten utan att bara tänka på despair och världens sorgligaste scenario.

Jag antar att det är en skala från ren sensationslystnad å ena sidan, över att man dras till det som skrämmer, till en känsla av skyldighet att känna till och inte glömma (som t ex koncentrationsläger). Det är fascinerande egentligen.

Jag kan hålla med om de två första - men den tredje vetekatten. Exemplet här var två småbarn som blev offer för pedofiler. Det känns inte som att jag måste veta exakt deras story för att veta tillräckligt om pedofiler. Vill jag läsa om ämnet så väljer jag hellre en reportagebok. Rosario är död av Majgull Axelsson har jag läst, den var outhärdlig men bra.

Jag kan hålla med om de två första - men den tredje vetekatten. Exemplet här var två småbarn som blev offer för pedofiler. Det känns inte som att jag måste veta exakt deras story för att veta tillräckligt om pedofiler. Vill jag läsa om ämnet så väljer jag hellre en reportagebok. Rosario är död av Majgull Axelsson har jag läst, den var outhärdlig men bra.
Skulle tro att det tredje alternativet är ovanligt. Men det finns en och annan modig/plikttrogen själ.
Alltså pedofiler :wtf:
Jag hade en arbetskamrat en gång som alltid sökte upp den typen av läskiga historier och sen förfasade sig över dem. Men hon var aldrig intresserad av mekanismerna bakom.
Till slut kom jag fram till att när hon ventilerade sin avsky över dem så fick det henne på något konstigt omvänt sätt att känna sig som en god och empatisk människa. Det gav henne bekräftelse.
Jag vet inte om jag ska hoppas att jag har rätt eller att jag har fel.

Ämnet, främst. Det är förskräckligt att läsa om hur hon och hennes vänner blev behandlade på behandlingshemmen (officiella handlingar så inget hittepå-drama) - och hur fruktansvärt hon har haft det i livet. Ingen människa ska behöva gå igenom hälften av det hon gjort. Jag grät som ett barn när jag läste om hur hon som sextonåring fick styra om allt för sin egen lillebrors död, identifiering och begravning, och sedan se hur hennes pappa "sålde sorgen" till pressen, und so weiter.
Ok intressant. Jag har den på min läslista och då är den kvar.
Vad det gäller Gidlund så såg jag honom på TV en gång och han gick rakt genom bildrutan.

Jag har fimpat Agaat, behövde något lite lättare så började med Bröder och Systrar av Maria Sveland. Jag är inte jätteförtjust i den men kommer nog att läsa ut den ändå. Tyvärr så framstår den som rätt blek och grovyxad när jag har böcker av mästare som Richard Ford, Donna Tartt och Siri Hustvedt i färskt minne. Sveland lyckas inte riktigt övertyga mig om någonting vad gäller karaktärerna.

Jag har också börjat på Gangsters av Klas Östergen. Gentlemen och Gangsters kommer ju som film i oktober, den ska jag försöka se. David Dencik spelar Henry Morgan och han är ju så smaskig tycker jag! :d

Igår shoppade jag Knausgårds första för en femma. Tjoho! De senare delarna har dykt upp i loppisaffärerna titt som tätt, men ettan har lyst med sin frånvaro. Nu så.:D

Just nu sitter jag och läser Mr Mercedes av Stephen King.
Inte kommit så långt, kanske en femtedel. Hittills ingen riktig King-historia, mer som en deckare.. Hoppas på bättre fart längre in i boken!

Innan dess läste jag The wind through the keyhole, också King. Älskar bokserien om Mörka tornet! Just den här storyn var ju ett sidospår, så var mer i stil med Drakens ögon. Men jag gillar det.

Med viss förskräckelse tänker jag kasta mig över Silent spring när jag är klar med Mercedesen. Mitt exjobb går i samma tema, så jag bara måste läsa den. Men usch vilken deprimerande tanke...

Just nu läser jag Den tomma stolen av J.K Rowling. Den har jag tyvärr hållit på med ett tag. Väldigt jobbig att komma in i för den är rätt seg. Inte direkt spännande tyvärr. Som det äkta Harry potter-fan jag är så känner jag mig lite ledsen :(

@Digbil
Om du gillar Elisabeth Nemert så borde du ge Simona Ahrnstedt en chans också. De är rätt lika i sina böcker och jag får samma känsla med hennes böcker, som du får för Nemerts, men kan ändå inte låta bli att läsa :D
Jag lyssnar just nu på "En enda natt" av Simona Ahrnstedt. Får nog ladda ner de andra också.

Igår shoppade jag Knausgårds första för en femma. Tjoho! De senare delarna har dykt upp i loppisaffärerna titt som tätt, men ettan har lyst med sin frånvaro. Nu så.:D

Roligt! Jag som gillar pocket annars vill läsa Knausgård inbundet. Har köpt på bokrea och fyndpris och fått begagnat så jag har del 1, 2, 3 och 6. Men 4:an och 5:an verkar aldrig komma på rea. Är lite dålig på att leta på Röda Korset och liknande, ska göra det. Själv tänker jag spara dem :D så jag har väl inte kunnat föreställa mig att någon skulle lämna in dem på loppisar... :laugh:

Jag är i slutet av del 2 bara, och läser annat just nu, men fick ny läslust när jag såg Knausgård på Babel i söndags.

Läste Agatha Christies - The murder of Roger Ackroyd i förra veckan och den var lika härlig som hennes andra böcker och hade som vanligt ingen aning om vem mördaren var :D Är ett stort fan av hennes böcker.

Läste även Roald Dahl - Ten short stories som är en liten samling av några av hans noveller. Mycket, mycket underhållande och framförallt lätt- och snabblästa, finurliga små historier där många har en intressant twist på slutet.

Åh, nu måste jag hoppa in i denna tråd också. Jag älskar böcker (i pappersform), har ett bibliotek hemma MEN har hamnat i värsta läs-svackan :(. Jag har inte läst något på länge och vet inte riktigt hur jag ska komma igång igen. En ny läslampa vid sängen ska införskaffas, får se om det känns bättre att ligga och läsa då.
Har säkert 5 böcker "på vänt"... :crazy:.
Nu ska jag läsa ikapp i tråden bara och insupa lite inspiration av er andra :idea:.

@Scata
Trist med svacka! :( Det är verkligen jättetråkigt.

Ett tips är att strunta i din hög med "att läsa" om du inte känner att du verkligen vill läsa just en av böckerna just nu. Då är det bättre att läsa något annat som du verkligen känner för, det brukar bli så mycket roligare och enklare att komma igång med läsningen igen nät det inte är måsten/borden inblandat :)

Åh, nu måste jag hoppa in i denna tråd också. Jag älskar böcker (i pappersform), har ett bibliotek hemma MEN har hamnat i värsta läs-svackan :(. Jag har inte läst något på länge och vet inte riktigt hur jag ska komma igång igen. En ny läslampa vid sängen ska införskaffas, får se om det känns bättre att ligga och läsa då.
Har säkert 5 böcker "på vänt"... :crazy:.
Nu ska jag läsa ikapp i tråden bara och insupa lite inspiration av er andra :idea:.
Samma här! Eller, svackan beror på att jag helt enkelt inte har tid. Jobbar 100%, pluggar 50% och har en del aktiviteter som ska hinnas med också. Har minst 20 olästa böcker på min Kindle:crazy:

@Scata jag har också haft en svacka, eller har väl fortfarande det. Jag testar läsa annat än vad jag brukar och det har fått upp läslusten ett snäpp. :up:

Din bokhög kanske har blivit ett "måste" och det kan döda lusten...

@Scata jag har också haft en svacka, eller har väl fortfarande det. Jag testar läsa annat än vad jag brukar och det har fått upp läslusten ett snäpp. :up:

Din bokhög kanske har blivit ett "måste" och det kan döda lusten...
Svarar @Killaloe också som var inne på samma spår ;).

Jag har inga "måste" när det gäller böckerna, så det är inte felet.
Däremot såg jag ett annat tips i tråden, det var att läsa en redan läst bok som man tycker om - det ska jag prova :up:.
Det har nog vare snarare att jag inte haft tiden att sitta ner i lugn och ro med läsningen, det är ju lätt att fastna här också... :angel:.

Däremot såg jag ett annat tips i tråden, det var att läsa en redan läst bok som man tycker om - det ska jag prova :up:.
Det har nog vare snarare att jag inte haft tiden att sitta ner i lugn och ro med läsningen, det är ju lätt att fastna här också... :angel:.
Om du slutade sitta utanför mitt sovrumsfönster på morgnarna när jag försöker sova skulle du ha mer tid. :idea:

Skämt åsido. Känner igen mig. Orkar sälla ta mig tid att läsa mer än något väldigt lättsamt nu för tiden. På utlandssemestern sträckläste jag. Nu räddar jag min litterära misär med att lyssna på ljudböcker när jag pendlar.

Vad skönt att du inte känner några måsten :) Det är ju mycket enkare om det "bara" är tiden som saknas, eftersom den känns något enklare att hitta än om det sitter i huvudet så att säga (det gör det för mig i perioder, ofta när jag har böcker jag borde läsa men som inte tilltalar mig just nu) :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 131
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 167
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar