Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag har börjat läsa Paulo Coelhos bok Veronika bestämmer sig för att dö.

10665981_10152672681320266_7033560832212893712_n.jpg

Jag gråter och känner mkt känslor när jag läser denna typ av böcker, tror det är en stor anledning till varför jag läser. Jag behöver läsa dom... Hur tokigt det än kan låta.

Läser mkt om andra världskriget av samma anledning.
Det låter bara jobbigt. Misery memoirs där man aldrig kan kolla sanningshalten blir lätt VM i groteska erfarenheter. Varje hemsk berättelse måste vara hemskare än den förra hemska berättelsen för att sälja.

VILL man nu absolut gråta, även om jag inte förstår varför det ska vara behållningen av att läsa, kan man ju välja t ex Kristian Gidlund (jag har inte läst honom, jag orkar inte). Hans berättelse är ju inte skriven för att man ska gråta, utan berör på ett hederligare sätt, har jag förstått.

Efter en lång period där jag inte kunnat läsa har jag äntligen satt igång så smått igen :)
Har precis läst ut The Art of Thinkning Clearly av Rolf Dobelli och under tiden jag funderar på vad jag vill läsa härnäst så bläddrar jag i The Book of Symbols — Reflections on Archetypal Images. Ooooh vilken kul och fin bok! :)

Jag har gett Elisabeth George en ny chans. Och den här gången funkar det. Förr kom jag aldrig in i hennes språk och det där med titlar och överklass. Just nu läser jag Svek i Sinnet.

Efter en lång period där jag inte kunnat läsa har jag äntligen satt igång så smått igen :)
Har precis läst ut The Art of Thinkning Clearly av Rolf Dobelli och under tiden jag funderar på vad jag vill läsa härnäst så bläddrar jag i The Book of Symbols — Reflections on Archetypal Images. Ooooh vilken kul och fin bok! :)

Nu inspirerade du mig... beställde precis the book of symbols :bow:

Började läsa Americanah och gillar den skarpt :) Insåg dock att jag utan problem kommer hinna läsa klart den till bokcirkeln, så plockade upp en annan bok jag måste lämna tillbaka till biblioteket på torsdag:
Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon. Lite seg i början, men nu är jag fast. Enkel och lättläst som hennes andra, och säkerligen med ett småmysigt slut får en hoppas :)

Jag har gett Elisabeth George en ny chans. Och den här gången funkar det. Förr kom jag aldrig in i hennes språk och det där med titlar och överklass. Just nu läser jag Svek i Sinnet.
Håller med om hon är lite seg med sin fascination av brittisk överklass. Men annars tycker jag att hon är läsvärd. Om än lite omständlig ibland.
Sen blir böckerna längre ju senare de är. Jag skyller på ordbehandlare.

Det låter bara jobbigt. Misery memoirs där man aldrig kan kolla sanningshalten blir lätt VM i groteska erfarenheter. Varje hemsk berättelse måste vara hemskare än den förra hemska berättelsen för att sälja.

VILL man nu absolut gråta, även om jag inte förstår varför det ska vara behållningen av att läsa, kan man ju välja t ex Kristian Gidlund (jag har inte läst honom, jag orkar inte). Hans berättelse är ju inte skriven för att man ska gråta, utan berör på ett hederligare sätt, har jag förstått.
Jag tror att problemet med Kristian Gidlund är att det är för nära. Om inte annat så för att alla ska vi dö. Något jag inte vill tänka på riktigt än.

Vad det gäller VM i elände så har de berättelserna "fördelen" att mest troligt inte ha hänt/hända en själv.

Jag tror att problemet med Kristian Gidlund är att det är för nära. Om inte annat så för att alla ska vi dö. Något jag inte vill tänka på riktigt än.

Vad det gäller VM i elände så har de berättelserna "fördelen" att mest troligt inte ha hänt/hända en själv.
Ja, så är det ju. Men jag förstår ändå inte fullt ut varför man skulle behöva vältra sig i andras (mer eller mindre sanningsenliga) olycka.

Ja, så är det ju. Men jag förstår ändå inte fullt ut varför man skulle behöva vältra sig i andras (mer eller mindre sanningsenliga) olycka.
Jag antar att det är en skala från ren sensationslystnad å ena sidan, över att man dras till det som skrämmer, till en känsla av skyldighet att känna till och inte glömma (som t ex koncentrationsläger). Det är fascinerande egentligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 108
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV