R
Raderad medlem 19815
Jaså? Jag har inte ens läst boken så hur du gör den tolkningen förstår jag inte. Det är inte min recension, den är tagen från Adlibris.
Däremot så håller jag inte med dig om att du kan göra en sån tydlig skillnad på författaren och huvudpersonen i boken. Jag har läst massa böcker där det är helt uppenbart hur författaren vill framställa rätt och fel, män och kvinnor etc. I Den stygga flickans rackartyg till exempel är det för mig helt uppenbart att författaren tycker att hans sätt att framställa sex och kärlek är jättefint och okej trots att det för mig är så gubbunket och vidrigt att jag inte vill läsa det. I Örfilen, har jag fått förklarat för mig, är det tydligen tydligt hur författaren vill vinkla vissa grejer, så pass att det är irriterande. Jag är inte intresserad av att läsa såna böcker för det ger mig ingenting.
Menar du att du aldrig läst en bok där författaren, genom huvudkaraktären, gör sin poäng? Det är ju jättevanligt? Ett jättebra exempel är Fifty Shades, där det är uppenbart att författaren anser sig framställa en romantisk och stark relation trots att hon för många bara beskriver en destruktiv relation. Hon kan ju inte gärna friskrivas med att det minsann är karaktären som säger si eller gör så utan det är ju så hon aktivt väljer att framställa relationen.
Det var ju du som länkade till recensionen och skrev att det inte verkade vara någon bok för dig. Med utgångspunkt från recensionen tycker inte jag att man kan säga något alls om författarens syn på något alls. Men det kanske inte var så du menade?