Den bästa av de bästa!Your wish is my command!
- Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den bästa av de bästa!Your wish is my command!
- Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson
Köpte precis George Orwells bok 1984. Den ser jag fram emot.
Köpte precis George Orwells bok 1984. Den ser jag fram emot.
Den är ju väldigt aktuell idag när vi är så otroligt övervakade och övervakningsmöjligheterna är i stort sett obegränsade.Men DET var ett bra klassikerval måste jag säga. Bra och väldigt obehaglig. Och det ryktas om att Orwell skrev den på uppdrag av CIA/den amerikanska regeringen.
Molnfri bombnatt. Jag har inte vågat läsa den för jag har en känsla av att hon är skicklig och kryper under skinnet mer än jag klarar av. Men jag kan tänka mig att den är väldigt bra.Den bästa av de bästa!
Jag blev fruktansvärt nyfiken efter att ha läst detta och började googla på Americana. Och fick fram Americana av Don Delillo. Skriven 1971? Där blev jag lite förvånad, men kollade på bibliotekslistan och såg att det finns en översättning 2014. Tidigare ej översatt till svenska.Det är så mycket som konkurrerar om min tid att jag fortfarande inte är klar med Americanah. Men jag måste ändå få lovsjunga den i alla tonarter. Först var jag bara dödsimponerad av allt klokt som problematiseras runt ras och rasism, sedan hittade jag de andra lagren där författaren så skarpt och elegant blottlägger människors drivkrafter. Ibland så skarpt att man till och med blir irriterad på Ifemelus cyniska reflektioner.
Och nu mot slutet inser jag också hur hon (författaren alltså) hela tiden varit en jäkel på att skildra kärleksrelationer.
Håller med @niphredil om allt!
Detta med ljudböcker... Hur gör ni? Tog det övning? Jag vill så gärna kunna lyssna. Jag hör, men det går liksom in i ena örat ut genom andra. Har ni några tips? Hur gör ni för att fokusera bäst?
Kanske är min ADHD som förstör för mig.
@Mammadutt
Det är absolut skillnad på uppläsare och uppläsare! Jag har några som jag verkligen gillar och ibland väljer jag bok efter uppläsare snarare än vilken bok det är
En av mina favoriter är Anna Maria Käll, hon läser så himla bra tycker jag. Tydligt utan att det blir överdrivet, lagom snabbt (även om det går att ställa in i ex storytel) och har väldigt trevlig röst att lyssna på.
Haha, Don DeLillo är ju en av de där amerikanska prettogubbarnaJag blev fruktansvärt nyfiken efter att ha läst detta och började googla på Americana. Och fick fram Americana av Don Delillo. Skriven 1971? Där blev jag lite förvånad, men kollade på bibliotekslistan och såg att det finns en översättning 2014. Tidigare ej översatt till svenska.
Sen började ni prata om HON??? VA??? Don Delillo är italiensk-amerikansk MAN.
Det tog lite mer googling innan jag hade löst mysteriet.
Men jag blev definitivt sugen på att läsa boken. DVS den med H.
Ja, hon är skicklig och skriver så man tror att det är självupplevt. Det är den enda bok som jag läser om med jämna mellanrum och jag drabbas lika mycket av den varje gång!Molnfri bombnatt. Jag har inte vågat läsa den för jag har en känsla av att hon är skicklig och kryper under skinnet mer än jag klarar av. Men jag kan tänka mig att den är väldigt bra.
Precis! Jag var VÄLDIGT förvånad!Haha, Don DeLillo är ju en av de där amerikanska prettogubbarna
Americanah är en sån som Ifemelu, Adichies huvudperson - när hon kommer tillbaka till Nigeria efter att ha varit i USA.
Jag har lust att börja om på Americanah för att vara säker på att jag inte missat något i själva storyn, den berättas i olika tidskeenden lite fram och tillbaka. Läste baksidestexten när jag var klar, den är rätt missvisande för enligt den låter berättelsen främst som kärlekshistoria. Men det kom ungefär sist i min upplevelse av den.Precis! Jag var VÄLDIGT förvånad!
DeLillo anses av moderna kritiker vara en av de centrala gestalterna i den litterära postmodernismen. Den amerikanske litteraturkritikern Harald Bloom angav honom som en av de fyra stora författarna av sin tid.
Lät väldigt gubbigt, pretto och o-Mandalakiskt!
Men Americanah är definitivt på listan Ser fram emot att läsa den.
Med en riktigt bra bok får man ofta bästa läsupplevelsen andra gången man läser den.Jag har lust att börja om på Americanah för att vara säker på att jag inte missat något i själva storyn, den berättas i olika tidskeenden lite fram och tillbaka. Läste baksidestexten när jag var klar, den är rätt missvisande för enligt den låter berättelsen främst som kärlekshistoria. Men det kom ungefär sist i min upplevelse av den.