Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter roligt med en så stor och bra "att läsa härnäst hög". Dessutom blir åtminstone jag lite nyfiken på vilka böcker som finns i den där högen :)

Your wish is my command! :D

- Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson
- The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom
- Örfilen av Christos Tsiolkas
- A Sky So Close av Betool Khedairi
- Fear of Beauty av Susan Froetschel
- The Fault in Our Stars av John Green
- Us av David Nicholls
- The Island av Victoria Hislop (har påbörjat den en gång innan men kom inte så långt)
- Señor Peregrino av Cecilia Samartin
- PS Jag älskar dig av Cecilia Ahern (mest för att jag tydligen måååste ha läst den enligt 70% av mina vänner)
- The Facts of Life and Death av Belinda Bauer

Och så var det ju Zack av Kallentoft/Lutteman, men den har jag redan påbörjat. Åååh jag vill bara läsa dygnet runt! Jag har 11 dagar på mig tills skolan börjar - ska försöka hinna så mycket som möjligt tills dess. :)

Den tycker jag absolut att du ska läsa! :) Känns som en Niffe-bok (jag trodde att du redan läst den! Har för mig att det var några stycken som diskuterade den i förra tråden, kan det ha varit @mandalaki kanske?) och får du inte tag i den skickar jag gärna ner min pocket så fort jag är klar med den :)
Jag läste den alldeles nyligen och håller med om att den var oerhört intressant och mycket läsvärd. Jag läste den strax efter något som varit otroligt välskrivet på alla håll och kanter(vad minns jag ej) och tyckte till en början att språket var lite halvdant(alls inte dåligt, men inte fullt så fantastiskt som i boken jag då just läst), men det som berättas känns angeläget.

Vad finns det för klassiker "man 'måste' ha läst"? jag må ha läst mkt men det är ju mest deckare och för hundra år sedan. Tog upp läsandet i våras när jag praktiserade i bokaffär :p

Jag tog med mig den tomma stolen till sovrummet igår somnade efter två sidor :o Ska fortsätta läsa snart. :D

Vad finns det för klassiker "man 'måste' ha läst"? jag må ha läst mkt men det är ju mest deckare och för hundra år sedan. Tog upp läsandet i våras när jag praktiserade i bokaffär :p

Jag tog med mig den tomma stolen till sovrummet igår somnade efter två sidor :o Ska fortsätta läsa snart. :D

Vad som är en klassiker varierar kanske beroende på vem man frågar. Jag tänker främst på typ Dostojevskij, Vilhelm Moberg, August Strindberg, Kafka, Gabriel Garcia Marquez och Selma Lagerlöf. Och så svensk arbetarlitteratur typ Ivar Lo Johansson. Jag måste erkänna att jag bara läst någon enstaka av dessa och det är inget jag är sugen på att läsa om eller personligen tycker att man ”måste” läsa. Det känns helt enkelt så långt ifrån min verklighet och mitt liv. Det finns så mycket annat bra!

Jag har precis last ut Den amerikanska flickan och lånat tre nya.
Agaat av Marlene van Niekerk
Bröderna Sisters av Patrick deWitt
Swing av Bengt Ohlsson
Tre väldigt olika böcker men jag är otroligt sugen på dem alla tre!

Åh, jag måste bara få berätta. När jag var liten fick jag en ungdomsbok i julklapp, en bok som hette Patty och handlade om en tjej som gick på internat och var lite full i fan. Jag älskade den när jag läste den och varje gång jag läste om den tyckte jag att den var smart, rolig och annorlunda. Patty var så tuff, så på, så levande liksom jämfört med trista Tvillingarna från Sweet Valley och all annan skit jag läste som liten. Nu började jag och syrran av olika skäl att prata om den här boken och så upptäcker vi att den finns som e-bok för Kindle hos Amazon! Syrran googlade författaren, Jean Webster, som var superfeministisk och ascool! Boken är skriven 1911 och känns ändå relevant och nutida liksom.

Så himla himla fint att veta att min barndoms favoritbok är skriven av en feministisk författare :love:. Nu jädrar ska jag först läsa om Just Patty och sedan resten av hennes böcker också!

Det är så mycket som konkurrerar om min tid att jag fortfarande inte är klar med Americanah. Men jag måste ändå få lovsjunga den i alla tonarter. Först var jag bara dödsimponerad av allt klokt som problematiseras runt ras och rasism, sedan hittade jag de andra lagren där författaren så skarpt och elegant blottlägger människors drivkrafter. Ibland så skarpt att man till och med blir irriterad på Ifemelus cyniska reflektioner.

Och nu mot slutet inser jag också hur hon (författaren alltså) hela tiden varit en jäkel på att skildra kärleksrelationer.

Håller med @niphredil om allt!

@mandalaki Gud vad glad jag blir att du tycker om den! Just hennes skildringar av kärleksrelationer är det som gjort att jag älskar hennes böcker så mycket men som du säger har ju Americanah så otroligt många styrkor. Allt kring ras och rasism är ju så knivskarpt verkligen. För mig var det som en kalldusch att läsa faktiskt, och väldigt väldigt lärorikt.

Åh, jag måste bara få berätta. När jag var liten fick jag en ungdomsbok i julklapp, en bok som hette Patty och handlade om en tjej som gick på internat och var lite full i fan. Jag älskade den när jag läste den och varje gång jag läste om den tyckte jag att den var smart, rolig och annorlunda. Patty var så tuff, så på, så levande liksom jämfört med trista Tvillingarna från Sweet Valley och all annan skit jag läste som liten. Nu började jag och syrran av olika skäl att prata om den här boken och så upptäcker vi att den finns som e-bok för Kindle hos Amazon! Syrran googlade författaren, Jean Webster, som var superfeministisk och ascool! Boken är skriven 1911 och känns ändå relevant och nutida liksom.

Så himla himla fint att veta att min barndoms favoritbok är skriven av en feministisk författare :love:. Nu jädrar ska jag först läsa om Just Patty och sedan resten av hennes böcker också!
Åh, jag älskar Patty och Pappa Långben, så till den grad att jag tagit dem med mig från mitt föräldrahem och läser om dem emellanåt ännu. Som barn läste jag ohyggligt mycket och hade en stor boksamling, så att just dessa böcker fått hänga med säger en del.:D

@Koltrast Nej vad roligt att höra! Har inte träffat nån tidigare som läst hennes böcker! Gud så fint att ha själva fysiska boken kvar, själv vet jag inte var jag har min (nånstans hos päronen förmodligen). Men som jag tänkt på Patty genom åren, herregud alltså. Och nu får jag äntligen läsa om den :love:

@mandalaki Gud vad glad jag blir att du tycker om den! Just hennes skildringar av kärleksrelationer är det som gjort att jag älskar hennes böcker så mycket men som du säger har ju Americanah så otroligt många styrkor. Allt kring ras och rasism är ju så knivskarpt verkligen. För mig var det som en kalldusch att läsa faktiskt, och väldigt väldigt lärorikt.
Ja, jag känner också lite av en kalldusch. Hon bekräftar mig inte i att jag alltid tänkt rätt, hon tvingar mig att hålla käften och bara lyssna. Det är hur bra som helst.

@Koltrast Nej vad roligt att höra! Har inte träffat nån tidigare som läst hennes böcker! Gud så fint att ha själva fysiska boken kvar, själv vet jag inte var jag har min (nånstans hos päronen förmodligen). Men som jag tänkt på Patty genom åren, herregud alltså. Och nu får jag äntligen läsa om den :love:
Bara för det kan jag inte hitta dem! Och nu bara måste jag ju läsa dem. Gah!

Har du läst Pappa Långben? Inte fullt lika cool som Patty, men samma setting typ(Ehrm, mitt språk, alltså:o).

Beträffande Americanah ser jag framemot att läsa den så snart den behagar dyka upp på loppisen. Jag har avverkat Blue Hibiscus och Det där som nästan kväver dig alldeles nyligen och vill ha mer!

Bara för det kan jag inte hitta dem! Och nu bara måste jag ju läsa dem. Gah!

Har du läst Pappa Långben? Inte fullt lika cool som Patty, men samma setting typ(Ehrm, mitt språk, alltså:o).

Beträffande Americanah ser jag framemot att läsa den så snart den behagar dyka upp på loppisen. Jag har avverkat Blue Hibiscus och Det där som nästan kväver dig alldeles nyligen och vill ha mer!
Leta FFS! Har inte läst Pappa Långben men ska absolut göra det, ska bara läsa ut Siri Hustveds What I Loved, Just Patti och sen kanske den där biståndsboken och sen jäklar!

Åh, Blue Hibiscus och novellsamlingen har ingenting på Americanah :love: Jag är avundsjuk på dig som inte har läst den än, vill också få läsa den för första gången igen!

Your wish is my command! :D

- Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson
- The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom
- Örfilen av Christos Tsiolkas
- A Sky So Close av Betool Khedairi
- Fear of Beauty av Susan Froetschel
- The Fault in Our Stars av John Green
- Us av David Nicholls
- The Island av Victoria Hislop (har påbörjat den en gång innan men kom inte så långt)
- Señor Peregrino av Cecilia Samartin
- PS Jag älskar dig av Cecilia Ahern (mest för att jag tydligen måååste ha läst den enligt 70% av mina vänner)
- The Facts of Life and Death av Belinda Bauer

Och så var det ju Zack av Kallentoft/Lutteman, men den har jag redan påbörjat. Åååh jag vill bara läsa dygnet runt! Jag har 11 dagar på mig tills skolan börjar - ska försöka hinna så mycket som möjligt tills dess. :)

Åh vad många spännande och roliga böcker du verkar ha framför dig! :love: Jag ser verkligen fram emot att höra din åsikt om Señor Peregrino, för det är en sådan där bok jag tänkt att jag ska läsa men aldrig kommer ihåg att jag vill läsa när jag väl köper eller lånar böcker :) Desdutom har jag aldrig hört någon åsikt om den från någon så ja, verkligen spännande att se vad du tycker! :)

Leta FFS! Har inte läst Pappa Långben men ska absolut göra det, ska bara läsa ut Siri Hustveds What I Loved, Just Patti och sen kanske den där biståndsboken och sen jäklar!

Åh, Blue Hibiscus och novellsamlingen har ingenting på Americanah :love: Jag är avundsjuk på dig som inte har läst den än, vill också få läsa den för första gången igen!

Alltså, när du skriver "Just Patti", kan jag inte låta bli att tänka att det ju hade varit ett möjligt namn på Patti Smiths självbiografi, "Just kids".:D

Siri Hustveds Som jag älskade började jag läsa härom året, men kom aldrig längre än att jag kunde konstatera att det verkade vara en väldigt läsvärd bok, som jag just då inte orkade. Har tänkt att jag ska ta nya tag med den, eftersom så många jag känner talat sig varma för den.

Jäklar vad kul att Americanah är något att se framemot!:d

Alltså, när du skriver "Just Patti", kan jag inte låta bli att tänka att det ju hade varit ett möjligt namn på Patti Smiths självbiografi, "Just kids".:D
Ja, det är autocorrecten som ställer till det.

Siri Hustveds Som jag älskade började jag läsa härom året, men kom aldrig längre än att jag kunde konstatera att det verkade vara en väldigt läsvärd bok, som jag just då inte orkade. Har tänkt att jag ska ta nya tag med den, eftersom så många jag känner talat sig varma för den.
Menar du Vad jag älskade? Den läst jag ut igår och jag är inte alls säker på vad jag tyckte om den. Tyckte de första 30% var rätt sega, mitten jättespännande och så slutet lite sådär. Skulle inte läsa om den och jag kan inte hjälpa att bli pyttelite besviken.

@micaelathegreat Du måste läsa What I loved så vi kan diskutera den!

Ja, det är autocorrecten som ställer till det.

Menar du Vad jag älskade? Den läst jag ut igår och jag är inte alls säker på vad jag tyckte om den. Tyckte de första 30% var rätt sega, mitten jättespännande och så slutet lite sådär. Skulle inte läsa om den och jag kan inte hjälpa att bli pyttelite besviken.

@micaelathegreat Du måste läsa What I loved så vi kan diskutera den!
Ja, det är den jag menar, sorry. det var de där trettio första sega jag aldrig tog mig förbi.:D

Just nu läser jag Madeleine : vår dotters försvinnande och det fortsatta sökandet efter henne av KateMcCann men får väl snart börja läsa om början för tredje gången eller något. Men än så länge är den "bra" (vet inte hur man ska säga egentligen, den är ju hemsk men ändå.. bra skrivet?).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 064
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar