Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om ljudböcker: ja, jag tycker att det kräver sin träning. Eller att man hittar det sätt (eller kanske genre) som passar en bäst. Jag kan nästan bara lyssna när jag promenerar. Jag började med att lyssna på deckare, den där "hur ska det gå"-känslan fick mig att lyssna mer uppmärksamt. Men så fort jag kommer innanför dörren "hör" jag inget längre. :p

Som sagt ska man passa med uppläsaren också. I början kanske man ska kolla efter skådespelarinlästa böcker. Författare är inte alltid de som passar bäst att läsa, fast det känns ofta som att det ska vara något extra att höra en författare läsa upp sina egna texter, och en del fixar det nog jättebra.

Eftersom Anna-Maria Käll är nämnd måste jag flika in att det är nog min favorituppläsare just nu. :)

Skoj att höra så mycket lovande om Molnfri Bombnatt, den ligger definitivt högst upp på listan av böcker att läsa härnäst! Ska bara bli klar med Kallentoft först...

Kul också att så många får upp ögonen för Americanah - det är den verkligen värd! Gud vad jag älskade ditt citat förresten @mandalaki, det där om att du bara tvingas hålla käften och lyssna. Precis så är det! Åh, kan hon skriva en ny bok snart eller?!

Kul också att så många får upp ögonen för Americanah - det är den verkligen värd! Gud vad jag älskade ditt citat förresten @mandalaki, det där om att du bara tvingas hålla käften och lyssna. Precis så är det! Åh, kan hon skriva en ny bok snart eller?!
Ja, så är det ju. :D Ibland gick argumentmaskineriet igång automatiskt inne i skallen men varje gång fick jag sluta och inse att HALLÅ hjärnan, håll flabben, det är inte du som äger frågan!

Och framförallt kände jag nog att i fortsättningen ska jag aldrig någonsin, aldrig, säga att ras inte spelar roll eller att rasism är ett hjärnspöke.

Skoj att höra så mycket lovande om Molnfri Bombnatt, den ligger definitivt högst upp på listan av böcker att läsa härnäst! Ska bara bli klar med Kallentoft först...

Det är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Fick den i present av min moster när jag fyllde... sexton kanske, eller sjutton, och sedan dess har jag läst om den minst en gång om året, så säkert femton gånger. Den är helt otrolig. På så många plan.

Vad gäller ljudböcker - jag visste inte vilka citat jag skulle välja här - så fixar jag inte dem riktigt. Jag tappar bort mig, dessutom läser jag så mycket snabbare än uppläsarna gör så jag blir bara frustrerad när det inte går framåt så fort som jag skulle önska.

Jag plockade upp ett par andra av Akademibokhandelns "Låna och läs"-böcker häromdagen, bland annat Farväl för nybörjare av Anne Tyler, och den läser jag nu. Läste Påminnerskan av henne för ett tag sedan och älskade den - jag älskar denna också. Håller fortfarande på med I korpars sällskap av Ruth Rendell men jag somnar hela tiden. Ingen reflektion på författarinnan dock, enbart feber och förkylning.

Your wish is my command! :D

- Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson
- The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom
- Örfilen av Christos Tsiolkas
- A Sky So Close av Betool Khedairi
- Fear of Beauty av Susan Froetschel
- The Fault in Our Stars av John Green
- Us av David Nicholls
- The Island av Victoria Hislop (har påbörjat den en gång innan men kom inte så långt)
- Señor Peregrino av Cecilia Samartin
- PS Jag älskar dig av Cecilia Ahern (mest för att jag tydligen måååste ha läst den enligt 70% av mina vänner)
- The Facts of Life and Death av Belinda Bauer

Och så var det ju Zack av Kallentoft/Lutteman, men den har jag redan påbörjat. Åååh jag vill bara läsa dygnet runt! Jag har 11 dagar på mig tills skolan börjar - ska försöka hinna så mycket som möjligt tills dess. :)
Örfilen har jag bara hört negativt om. Så pass illa att jag aldrig ens skulle försöka mig på att läsa den.

Örfilen har jag bara hört negativt om. Så pass illa att jag aldrig ens skulle försöka mig på att läsa den.
Du och jag tycker ofta olika om böcker men i fallet Örfilen tror jag att du skulle hålla med mig. Den var definitivt inte värd energin. Jag minns inte exakt vad som var dåligt mer än att det skildrades en del saker kring kvinnor som mest gav en dålig smak i munnen. Den försökte något men det blev magplask.

Du och jag tycker ofta olika om böcker men i fallet Örfilen tror jag att du skulle hålla med mig. Den var definitivt inte värd energin. Jag minns inte exakt vad som var dåligt mer än att det skildrades en del saker kring kvinnor som mest gav en dålig smak i munnen. Den försökte något men det blev magplask.
Nej, kan inte tänka mig att den är läsvärd. Min syster läste den och avskydde den och som hon beskrev den lät den rätt unken. Så nej.

Bonus:

Om man hade kunnat ge minuspoäng hade jag gjort det!Jag fattar inte hur en bok som vunnit priser och hyllats världen över kan vara så usel... Författaren måste vara en mycket sexuellt frustrerad man eftersom det mesta verkar anspela på detta ämne. Alltifrån att karaktären under en shoppingtur i mataffären blir så upphetsad över en snygg kvinna att han så fort han kommer hem måste låsa in sig på toan för att onanera i smyg medan frun och barnen väntar utanför, till att han drogar ner sig på deras grillfest och inte vet om han ska sätta på frun eller sin tonårsälskarinna... Tack, men NEJ tack!

Ingen bok för mig alltså :D

Nej, kan inte tänka mig att den är läsvärd. Min syster läste den och avskydde den och som hon beskrev den lät den rätt unken. Så nej.

Bonus:

Om man hade kunnat ge minuspoäng hade jag gjort det!Jag fattar inte hur en bok som vunnit priser och hyllats världen över kan vara så usel... Författaren måste vara en mycket sexuellt frustrerad man eftersom det mesta verkar anspela på detta ämne. Alltifrån att karaktären under en shoppingtur i mataffären blir så upphetsad över en snygg kvinna att han så fort han kommer hem måste låsa in sig på toan för att onanera i smyg medan frun och barnen väntar utanför, till att han drogar ner sig på deras grillfest och inte vet om han ska sätta på frun eller sin tonårsälskarinna... Tack, men NEJ tack!

Visst ja, så var det! Det jag minns tydligast var när ett par hade sex, det gjorde skitont när han trängde in och hon njöt av det. Att den sortens smärta skulle vara en sexuell kick för en kvinna köper jag inte, även om annan smärta kan vara det.

Alltså, Americanah uppfattas nog väldigt olika beroende på var man är i själva livet när man läser den. För mig handlade den väldigt mycket om kärlek (och otrohet. No shit :P). Men jag uppfattade såklart även de andra spåren ;)

När det gäller ljudböcker förstår jag inte varför man måste, liksom? Om det inte funkar så gör det väl inte det? Jag tycker att det är så konstigt med folk som tycker att det är så praktiskt med ljudböcker för att de kan göra något annat samtidigt. För mig är själva lässtunden grejen. Upplevelsen. Det har ju ett egetvärde.

Alltså, Americanah uppfattas nog väldigt olika beroende på var man är i själva livet när man läser den. För mig handlade den väldigt mycket om kärlek (och otrohet. No shit :P). Men jag uppfattade såklart även de andra spåren ;)
Det tycker jag är typiskt för en bra bok, att den har så många bottnar. Vilken som gör djupast intryck beror på var man själv befinner sig i livet.

Det tycker jag är typiskt för en bra bok, att den har så många bottnar. Vilken som gör djupast intryck beror på var man själv befinner sig i livet.

Ja, och det är så roligt att diskutera böcker när man har uppfattat helt olika saker!

Americanah handlade såklart även om rasism. Och hår ;)

När det gäller ljudböcker förstår jag inte varför man måste, liksom? Om det inte funkar så gör det väl inte det? Jag tycker att det är så konstigt med folk som tycker att det är så praktiskt med ljudböcker för att de kan göra något annat samtidigt. För mig är själva lässtunden grejen. Upplevelsen. Det har ju ett egetvärde.

Jag både håller med och inte. Klart det är dumt att tvinga sig själv att lyssna på ljudböcker, så viktigt är det ju inte.

Däremot så förstår jag de som gör annat under tiden som de lyssnar. För mig är det ibland svårt med fokus i vanlig läsning och då är ljudboken ett alternativ eftersom jag kan fokusera lagom så att säga om jag t.ex kör bil eller promenerar. Så resultatet blir kanske inte den ultimata läsupplevelsen, men när alternativet är att vara utan läsning för att huvudet inte fungerar/kroppen inte klarar av själva konceptet med stillasittande/liggande läsning så är jag beredd att kompromissa lite ned upplevelsen :)

Så ja, jag tror att det handlar väldigt mycket om personliga förutsättningar, vilket värde själva läsupplevelsen har och även vilken typ av böcker en väljer (jag skulle t.ex inte lyssna på böcker med flera lager och förvecklingar, typ Gone Girl, eftersom det skulle vara för svårt för mig att hänga med men gärna på enklare böcker, typ ungdomsromaner/chic-lit och vissa deckare) :)

Bonus:

Men nu låter det som att du blandar du ihop författaren och karaktären. Det är ju inte så att karaktärens åsikter = författarens åsikter?

@Killaloe Alltså, jag har inte alls svårt för konceptet som sådant, eller att det passar väldigt bra för vissa, verkligen inte! Det jag ibland reagerar på är de som inte alls värdesätter själva lässtunden. Och det är ju bara för att det är det som är viktigt FÖR MIG. Att läsningen har ett egenvärde och inte är något jag lite käckt vill göra när jag dammsuger. Då struntar jag hellre i att dammsuga ;) Så det är egentligen nog mest det att jag tycker att det är konstigt. Typ ;)

Men nu låter det som att du blandar du ihop författaren och karaktären. Det är ju inte så att karaktärens åsikter = författarens åsikter?
Jaså? Jag har inte ens läst boken så hur du gör den tolkningen förstår jag inte. Det är inte min recension, den är tagen från Adlibris.

Däremot så håller jag inte med dig om att du kan göra en sån tydlig skillnad på författaren och huvudpersonen i boken. Jag har läst massa böcker där det är helt uppenbart hur författaren vill framställa rätt och fel, män och kvinnor etc. I Den stygga flickans rackartyg till exempel är det för mig helt uppenbart att författaren tycker att hans sätt att framställa sex och kärlek är jättefint och okej trots att det för mig är så gubbunket och vidrigt att jag inte vill läsa det. I Örfilen, har jag fått förklarat för mig, är det tydligen tydligt hur författaren vill vinkla vissa grejer, så pass att det är irriterande. Jag är inte intresserad av att läsa såna böcker för det ger mig ingenting.

Menar du att du aldrig läst en bok där författaren, genom huvudkaraktären, gör sin poäng? Det är ju jättevanligt? Ett jättebra exempel är Fifty Shades, där det är uppenbart att författaren anser sig framställa en romantisk och stark relation trots att hon för många bara beskriver en destruktiv relation. Hon kan ju inte gärna friskrivas med att det minsann är karaktären som säger si eller gör så utan det är ju så hon aktivt väljer att framställa relationen.

Lee Child´s Running Blind. Jag kan erkänna att ibland passar det mig att spendera en helg med Jack Reacher.
För övrigt- hur fånigt är det inte att treochetthalvtäpplehög Tom Cruise spelade honom på film???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 076
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar