Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst ut Bröderna Sisters sv Patrick deWitt. Den var helt ok men lämnade väl inget bestående intryck.

Är halvvägs inne i Swing av Bengt Ohlsson. Lite genant att läsa, typiskt Bengt Ohlsson, han väjer inte för pinsamma detaljer.

När jag är färdig med den "måste" jag väl börja med Agaat. Jag ser på det som ett maratonlopp, det kommer vara tungt och inte särskilt kul men det kommer kännas bra när jag är färdig. ;)
Jag är nyfiken på Swing. Har gillat en av hans övriga böcker, däremot ttycker jag han är lite skum i sina krönikor.

Agaat gillade jag! Lite märkligt skriven men jag tyckte att den var suggestiv, den har en särskild stämning.

Ja, det förvånar mig inte. Det är väl som med alla andra snubbiga författare som verkar sitta med ribba när de skriver ihop sina snubbiga historier.

Kritiken jag har hört om har att göra med hur löjligt det framställs att man ens skulle ha problem med en örfil, typ. Jag har ju inte läst boken så det kan jag inte säga något om men får jag höra att det är en unken bok som bara skulle irritera mig så tror jag på det.

Coetzee tyckte jag var mer än lovligt gubbsjuk, jag blir irriterad när man försöker göra trovärdigt att unga tjejer faller till höger och vänster för gamla gubbar. Då tycker jag att det låter som författarens önskedröm ...

Däremot är en av de bästa böcker jag läst Nabokovs Lolita. Trots att han detaljerat skildrar en hemsk vuxen mans attraktion av en liten flicka så känner man (iaf inte jag) för ett ögonblick att författaren inte har koll. Han skildrar det inifrån den hemske mannens hjärna. Det är enormt skickligt gjort.

Jag plockade upp ett par billiga böcker till som varit med i Akademibokhandelns "låna och läs" - Projekt Rosie av Graeme Simsion, och Farväl för nybörjare av Anne Tyler. Läste båda under helgen då jag legat hemma sjuk, båda riktigt bra på olika vis.

Jag gillar verkligen Anne Tyler, läste Påminnerskan förra året någon gång och hade aldrig hört talas om henne innan, så jag blev hemskt glad när jag hittade denna.

Jo, jag läste klart I korpars sällskap av Ruth Rendell också. Spännande deckare som behandlar extremism - i detta fallet militant feminism - och innefattar ett par riktigt intressanta karaktärer.

Okej, denhär borde väl sorteras under fliken "vad läser jag INTE just nu", men jag måste bara spy lite.

"Hans hund låg utslagen vid hans fötter. Tills han uppfattade doften av doughnuts. Den raggiga svansen började dunka i golvet. Becker bröt av en bit och kastade den"

Det är exakt här jag slår igen boken och tänker att jag aldrig kommer att öppna den igen. :banghead:

Sen lärde jag ju mig två (tre) saker:

1) Köp och välj dina egna böcker. Låt inte nån annan göra det för dig
2) Läs inte en översättning
3) Läs inte Nora Roberts (vem FAN trodde att jag skulle gilla en sån bok?)

svomit_100-107.gif

Jag är nyfiken på Swing. Har gillat en av hans övriga böcker, däremot ttycker jag han är lite skum i sina krönikor.

Agaat gillade jag! Lite märkligt skriven men jag tyckte att den var suggestiv, den har en särskild stämning.

Ja Bengt är ju SÅ sur i sina krönikor!

Coetzee tyckte jag var mer än lovligt gubbsjuk, jag blir irriterad när man försöker göra trovärdigt att unga tjejer faller till höger och vänster för gamla gubbar. Då tycker jag att det låter som författarens önskedröm ...

Däremot är en av de bästa böcker jag läst Nabokovs Lolita. Trots att han detaljerat skildrar en hemsk vuxen mans attraktion av en liten flicka så känner man (iaf inte jag) för ett ögonblick att författaren inte har koll. Han skildrar det inifrån den hemske mannens hjärna. Det är enormt skickligt gjort.
Jag minns att du skrivit samma sak tidigare om Lolita! Jag har inte läst den men den låter onekligen intressant. Coetzee har jag bara läst Onåd av men jag håller verkligen, verkligen med dig.

Nu är jag klar med Innan floden tar oss och alltså, vilken bok! Den berörde verkligen och var så otroligt fascinerande och intressant. Dessvärre känns det lite tomt såhär efteråt, jag ville ju veta mer! Men det är ändå bra att boken inte blir en utdragen och seg sak, så jag är ändå tacksam för att den slutar där den slutar.

@niphredil
Hittade du innan floden tar oss, eller ska jag skicka ner den till dig? :)

Jag läste ut Visning pågår av Sofie Sarenbrant igår. Mycket bra, den också.

Började på Surt sa räven om rabarbern av Karin Brunk Holmqvist igår kväll, jag tycker att hon är väldigt kul. Nu tänkte jag mig Silverkronan av Anna Jansson, Bara tre kan leka så av Denise Rudberg (avskyr hennes chicklit, men tycker att elegant crime-böckerna har varit bra), och Kanada av Richard Ford. Har bestämt att e-boksabonnemanget är värt de där tvåhundra i månaden nu när jag faktiskt har en skälig inkomst!

Jag läser fortfarande 1984, det går sakta jag har tappat koncentrationsförmågan ngn stanns O_o

Läste lite och bläddrade i C.G Jungs bok Man and his symbols igår. Jisses vad intressant den verkar. :)

Köpte lite böcker igår när jag passerade Röda Korset... "Hur kunde hon?" Vet jag inte om jag klarar av att läsa utan att gråta och spy...

-> "Den sanna berättelsen om en mors svek och en dotters kamp för överlevnad

Den femåriga flickan Dana och hennes syster Heather hamnar i händerna på Skottlands värsta pedofilring genom tiderna. Det är deras biologiska mamma och styvpappa som introducerar dem och de blir gång på gång våldtagna, slagna och utsatta för extrema övergrepp och våld av ett flertal pedofiler.

I vuxen ålder bestämmer sig Dana, med stöd av sin make, för att berätta vad som hänt henne och försöka sätta dit förövarna. Det slutar med att många av gärningsmännen, inklusive modern som inte bara möjliggjort övergreppen utan dessutom aktivt deltagit i dem, blir dömda och får avtjäna långa fängelsestraff. Det här är berättelsen om en ung kvinnas kamp för att komma tillbaka till ett normalt liv efter år av övergrepp från såväl främlingar som från familjemedlemmar, och från modern som borde varit den som skyddade henne mest."

10644898_10152663142860266_948006224099479385_n.jpg

@Mammadutt
Det är absolut skillnad på uppläsare och uppläsare! Jag har några som jag verkligen gillar och ibland väljer jag bok efter uppläsare snarare än vilken bok det är :o

En av mina favoriter är Anna Maria Käll, hon läser så himla bra tycker jag. Tydligt utan att det blir överdrivet, lagom snabbt (även om det går att ställa in i ex storytel) och har väldigt trevlig röst att lyssna på.

Håller med om Anna Maria Käll!

Har någon lyssnat på Krister Henriksson? Vad tycker ni om honom som uppläsare? Jag höll på att smälla av nyss när han läste "sen gick jag och lag mig" i Flyga Drake. Jag spolade tillbaka tre gånger, och japp, han säger så. Där slant tungan, om nu Khaled Hosseini inte influerats av uppländskt talspråk? :D

Jag slukar ljudböcker på löpande band och har just avslutat Ringens gåta av Elisabeth Nemert. Jag vet inte varför jag blir så betagen i hennes böcker. I början av varje bok så känner jag att "det här är ju samma sak som tidigare böcker bla,bla,bla" . Men sen kan jag inte släppa den och lämnas med en tomhet när den är slut.
Lyssnade på min favoritbok från tonåren fast på engelska (fanns bara det). The phantom of the opera- Gaston Leroux. Konstaterade att jag fortfarande älskar den trots att historien äldre vanställd man kidnappar och förför ung flicka kanske inte är helt....okej. Men det hjälps int.

På sängbordet ligger "Musashi, Samurajen av Eiji Yoshikawa. Denna läser jag i rent studiesyfte eftersom en kendoka bör ha läst den och sett ett antal Kurosawafilmer. Det går trögt...

@Digbil
Om du gillar Elisabeth Nemert så borde du ge Simona Ahrnstedt en chans också. De är rätt lika i sina böcker och jag får samma känsla med hennes böcker, som du får för Nemerts, men kan ändå inte låta bli att läsa :D

Nu har jag, länge, skamlöst försett mig av era lästips, utan att bidra alls.
Men nu måste jag tipsa om Herr Isakowitz skatt, av Danny Wattin.
Lite vemod och några beskrivningar av hur judiska högtider firas i författarens släkt, som
fick mig att skratta högt.

Håller med om Anna Maria Käll!

Har någon lyssnat på Krister Henriksson? Vad tycker ni om honom som uppläsare? Jag höll på att smälla av nyss när han läste "sen gick jag och lag mig" i Flyga Drake. Jag spolade tillbaka tre gånger, och japp, han säger så. Där slant tungan, om nu Khaled Hosseini inte influerats av uppländskt talspråk? :D

Jag fixar inte Krister Henriksson. Vet att han är rätt populär annars. Han fick bara en chans, det var just Flyga drake och jag pallade inte att han gav personerna så mycket röster och egna uttal. :p Så jag hann aldrig lägga märke till eventuella egna dialektala inslag.

Däremot färgar det nog ändå hur de pratar till vardags, vare sig de eller vi som lyssnar vill. Jag lyssnade på tre böcker under ganska kort tid i somras, och i alla tre böckerna förekom ordet "grimas". Två av uppläsarna uttalade det "grimas", och den tredje "grimasch". Eftersom jag själv uttalar det med -sch så hakade jag upp mig på de båda som använde -s-uttalet och kom av mig i lyssnandet i flera minuter eftersom jag tänkte på det varje gång, haha. :laugh:

Lite vemod och några beskrivningar av hur judiska högtider firas i författarens släkt, som

Den ska jag kolla in vid tillfälle, och tipsar under tiden om Tre Apor av Stephan Mendel-Enk, där han skriver om sin (fast det är en roman) uppväxt i en judisk familj på 80-talet i Göteborg. Väldigt dråplig och också sorglig mellan varven. Låter lite likt! :)

Däremot färgar det nog ändå hur de pratar till vardags, vare sig de eller vi som lyssnar vill. Jag lyssnade på tre böcker under ganska kort tid i somras, och i alla tre böckerna förekom ordet "grimas". Två av uppläsarna uttalade det "grimas", och den tredje "grimasch". Eftersom jag själv uttalar det med -sch så hakade jag upp mig på de båda som använde -s-uttalet och kom av mig i lyssnandet i flera minuter eftersom jag tänkte på det varje gång, haha. :laugh:

Åh, sånt hade jag definitivt stört mig massor på med!! (Vill uttala det som du gör...)

Danny Wattin är ju helt underbar! Jag har läst Vi ses i öknen och Ursäkta, men din själ dog nyss och höll på att skratta ihjäl mig. Särskilt åt Öknen, när det berättas om en tant som kokar saft som jäser och det hela slutar med att halva villagatan hamnar på sjukan med alkoholförgiftning.

Jag läste ut Surt sa räven om rabarbern igår, jag tycker att Brunk Holmquist är för härlig alltså. Silverkronan av Anna Jansson härnäst, och så har jag Träff i helfigur av Stieg Trenter på gång med.

Åh, men det är ju hon med Potensgivarna. Jag har nog inte läst fler av henne. Där finns ju massor att snoka på!
Vi ses i öknen måste jag också läsa.
Just nu läser jag Kan himlen vänta av Kajsa Ingemarsson. Men jag får som inget riktigt flyt på den.

Jag försöker just nu att ta mig igenom Fahrenheit 451 och det går väldigt väldigt segt. Det är lite som när jag läste Den store Gatsby, även om ämnet är lite intressantare nu, det blir liksom inget flyt och det är omständigt att läsa (tror jag läser om typ varje sida minst två gånger). Skitirriterande för ämnet i Fahrenheit 451 är ju väldigt intressant och det känns som en bok en bör läsa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
116
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 745
· Visningar
85 110
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 164
Senast: Lilla
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar