Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har packat ner den tillsammans med en massa annat inför föräldravistelse i helgen, med lite tur hittar jag motivationen :)

Tänkte även läsa om Namedropper av Emma Forrest i helgen, någon som har läst den?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu håller jag på att läsa olika böcker av Vilhelm Moberg. Jag tycker att dom är fantastiska! Jag har köpt ett gäng vackra skinnband på antikvariat! Senast har jag läst en som heter ”Sömnlös”. Huvudpersonen är en man vid namn Knut Toring, som flyttar hem till sin hemby från Stockholm. Där arrenderar han ett torp där det påstås spöka. Så här står det:

”Ja, nu kommer han ihåg den gamla historien om torpargumman som blev mördad här någon gång i slutet av förra århundradet. Folk trodde åtminstone att hon blev mördad. Jenny har bättre reda på hur det gick till: Torparfolket här hade fått på halsen någon gammal farmor eller mormor, som de var tvungen att föda. De ville slippa gumman, och det var ju kanske inte så mycket att förundra sig över, torpets lilla gröda kunde väl inte räcka till fler än dom själva, och de hade många barn. De ville nu inte ha den gamla vid matbordet längre. Så inträffade den hemska händelsen, och den tillgick så här, efter vad äldre människor hade sagt: Mannen och hustrun bestämde att de skulle strypa gumman en natt när hon låg och sov. De hade bestämt det långt i förväg innan det skedde. Och mitt i natten kom de till henne. Det var mannen som strypte, hustrun stod bredvid och väntade tills det blev färdigt. Gumman var ju mor till endera av dem, om det var mannen eller hustrun, visste man inte så här långt efteråt. Men de var överens om saken, och de stod båda kvar vid gummans säng tills hon låg alldeles stilla.

Morgonen efter kom det främmande till torpet, och mannen och hustrun visste att detta främmande skulle komma, för det var en bondhustru som skulle hämta lingarn, som torparhustrun hade spunnit åt henne. Och när bondhustrun satt och väntade på sitt garn, kom torparens hustru in från gamla mors kammare och skrek, ”Gammelmor ä så kall! Gud hjälpe oss! Hon ä så kall om sina händer!”Och så fick bondhustrun bevittna hur stor sorg och jämmer det blev i stugan, när man förstod, att gamla mor hade gått hädan under natten, så att hon nu aldrig mer skulle komma tillbaka och äta med dem vid matbordet. Bondhustrun tyckte dock, att den döda hade så underliga märken på halsen, och för sitt samvetes skull måste hon gå till länsman. Torparfolket förklarade för länsman, att det bara var lusbett som gammelmor hade på halsen. Hon hade gudiklagat så mycket plågats av löss, för hon hade varken vilja eller förmåga att hålla sig ren. Så togs märkena för lusbett, och några andra bevis fanns inte. Torparfolket behövde inte komma till tinget, fast alla visste att det gjort av med gumman. Länsman ville väl inte heller ställa till en stor process för en gammal utlevad kärrings skull.

Men torparfolket räknade fel, när de trodde, att de nu hade sluppit gammelmor för alltid vid matbordet. Hon satt fortfarande tillsammans med dem när de åt. Hon satt kvar där på sin gamla plats vid bordet, de såg henne vid vartenda mål, antingen det var dager eller skumt. Hon spökade för dem. De slapp henne inte ändå, den mördade satt där bredvid sina mördare vid matbordet med sina hemska märken efter strypande fingrar på halsen. Och när det fortsatt på det sättet ett år, så flyttade torparfolket från trakten och ingen hörde av dem mer. Men i den gamla stugan, där torpargumman blev strypt, fortsatte det att spöka länge efteråt.”
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, Vilhelm Moberg är bra. Det var ett tag sedan jag läste något av honom, tror dock att jag har någon som ännu inte blivit läst.
Jag springer en del på antikvariat när jag kommer åt (en gång om året eller så, när jag är i större städer) och har samlat på mig ett antal av hans böcker. Har första upplagorna av hela Utvandrar-serien (köpte på Myrorna för fem kr/st), och fem-tio till förstautgåvor.

Kul att samla på sig lite nostalgiska förstaupplagor även om läderband har en högre mysighetsfaktor.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har haft Mästaren och Margarita stående i hyllan i många herrans år. Det är så många som säger att det är deras favoritbok och ett sådant mästerverk att jag bara måste läsa den, så jag tror att jag ska försöka mig på den i helgen.

Den skulle jag också vilja läsa! Har inte heller gett mig på den, men försökte sälja in den i bokklubben med arbetskamraterna. Men efter den senaste träffen visade sig flera vara väldigt entusiastiska över Femtio nyanser av honom, och då kändes det som ett lite FÖR tvärt kast att fortsätta med Bulgakov.... :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tror att jag börjar hitta tillbaka till läsningen! Hade bokcirkel igår och hade förvisso inte hunnit läsa ut hela boken (Svinalängorna) men jag har läst en hel del och jag är absolut sugen på att läsa ut den nu. Till nästa gång bestämde vi oss för att temaläsa Doktor Glas, Gregorius och om man hinner även Mordets praktik. De två första har jag redan läst, och tyckt väldigt mycket om så jag ska göra en liten omläsning och sedan gå på Mordet. Har även beställt Jag, Helga Gregorius, så om jag hinner ska jag läsa den också. Det ska bli roligt att läsa! Det känns skönt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tillhör nog inte Bulgakovfansen - fast de är ju så många så jag har säkert fel:D

Jag läste Mästaren och Margarita två gånger med kanske 10-15 års mellanrum. Andra gången var det för att se om jag kunde förstå storheten nu då. Det kunde jag inte.


KL

Har förflyttat mig från Nordkorea till Gårdsten i Göteborg. Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson. Stångas med hennes hyllade språk - men är förbluffad över att man så sent som på 80-talet var stigmatiserad som finne i Sverige. Det hade jag inte trott.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

är förbluffad över att man så sent som på 80-talet var stigmatiserad som finne i Sverige. Det hade jag inte trott.

Som jag minns det berodde det på om det ansågs märkas att någon var finne eller inte. Dvs dels en föreställning om finnar som efter fyra generationer i Sverige fortfarande inte pratade svenska och som ville att finskan skulle ha samma formella status i Sverige som svenskan har i Finland, dels en föreställning om finnar där det helt enkelt inte märktes att de var finnar utom möjligen på namnet.

Att tillhöra den förra gruppen - oavsett om den existerade eller inte - var stigmatiserande. Eller så bestod stigmat i att anses tillhöra den där gruppen. Numera hör man väl aldrig talas om den förra gruppen, och frågan är väl som sagt om den existerat eller snarare ansetts existera.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Att språket var en viktig faktor i det där har du nog rätt i. Undervisning i finska verkar ha varit väldigt viktig. Bokens jag går i 3 Fi, medan alla "riktiga" svenskar går i statusklasser som 3 A. Klart det blir utmärkande redan från start.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, Vilhelm Moberg är bra. Det var ett tag sedan jag läste något av honom, tror dock att jag har någon som ännu inte blivit läst.
Jag springer en del på antikvariat när jag kommer åt (en gång om året eller så, när jag är i större städer) och har samlat på mig ett antal av hans böcker. Har första upplagorna av hela Utvandrar-serien (köpte på Myrorna för fem kr/st), och fem-tio till förstautgåvor.

Kul att samla på sig lite nostalgiska förstaupplagor även om läderband har en högre mysighetsfaktor.

Blev du rädd att jag inte skulle förstå att skinnbanden inte är värdefulla!?:D

Hade det funnits första upplagor så hade jag nog köpt dom, för det hade jag nog erinrat mig, att man hade hört det någongång, att sådana är värdefulla.

Men jag var inte alls ute efter det. I själva verket så började det med att jag ville ha tag i Utvandrar-serien, i vilket skick som helst, det var helt oviktigt. Sen så fick jag syn på skinnbanden också och då jag är svag för sådana så köpte jag även dessa, fast jag tyckte nog att det blev dyrare än jag tänkt mig, fast dom är ju väldigt prisvärda, även om dom som sagt inte har något egentligt "värde".

Jag hittade ett antikvariat i och med att jag sökte efter den här Utvandrar- serien, och därmed blev jag biten av att besöka sådana, så jag har gjort en hel del "fynd" där. Fynd, inte detsamma som "5 kr för första-utgåvor" utan lite mera i inköpskostnad och inte så stort ekonomiskt värde.

Men det är ju inte en tävling!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Inte alls. Mina utgåvor har jag som sagt köpt för en femma per styck. Om det nu är värdefullt...
tror att man behöver ha Dickens och liknande för att det ska finnas värde i dem.
Det är snarast något slags begränsad samlarmani med utmaningen att hitta förstautgåvorna...
fast jag är sådan lantlolla nu för tiden att jag "aldrig" hamnar i närheten av antikvariat.
Det finns dock ett på Linnégatan i Stockholm som prissätter udda - kan vara värt ett besök om man är i närheten.
De har sålt förstautgåvor av Steinbeck (jodå, amerikanska förstaupplagor) och Graham Greene för knappa femtiolappen styck. Fynd jämfört med engelska respektive amerikanska marknaderna.

Läser som sagt "Livläkarens besök". Boken är lite trög och skriven på ett sätt som får mig att undra om det är ren fantasi eller om det finns historisk bakgrund, var tvungen att "googla" och upptäckte att det är historisk verklighet. Boken blir genast intressantare.

Tröttnade dock lite på den igår kväll och började parallellt med "Youth" av Coetzee. Har inte läst många sidor än, men den känns lite mer engagerande i jämförelse.
Jag brukar som regel ha ett par böcker i gång samtidigt, så tar jag den som passar humöret bäst för tillfället.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tycker också att det blir intressantare med historisk bakgrund. Det finns så många påhittade historier och jag har inget intresse alls av dessa måste jag säga. Varför lägga tid på vad okända människor har roat sig med att fantisera ihop liksom?

Jag har bara en bok igång i taget, det är alldeles tillräckligt för min del! Böcker som jag bara är på humör för ibland, dom läser jag överhuvudtaget ej!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste Baddaren av Emma Hamberg inatt. Helt okej, lättläst och lite rolig på vissa ställen, dock rätt förutsägbar redan från början tyckte jag.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tycker också att det blir intressantare med historisk bakgrund. Det finns så många påhittade historier och jag har inget intresse alls av dessa måste jag säga. Varför lägga tid på vad okända människor har roat sig med att fantisera ihop liksom?

Jag har bara en bok igång i taget, det är alldeles tillräckligt för min del! Böcker som jag bara är på humör för ibland, dom läser jag överhuvudtaget ej!

Mobergs böcker är ju också påhittade historier.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tycker också att det blir intressantare med historisk bakgrund. Det finns så många påhittade historier och jag har inget intresse alls av dessa måste jag säga. Varför lägga tid på vad okända människor har roat sig med att fantisera ihop liksom?

Jag har bara en bok igång i taget, det är alldeles tillräckligt för min del! Böcker som jag bara är på humör för ibland, dom läser jag överhuvudtaget ej!

Fast jag sade inte att jag generellt sett tycker att det är intressantare med historiska händelser. Normalt sett, läser jag helst inte "historiska romaner" eftersom det oftast är väldigt efterkonstruerat. Just den här boken vann på att baseras på en verklig historia.

"Utvandrarna" serien är ju, som Snuffsan påpekat, lika påhittad som mycket annat, bara det att handlingen förläggs kring en historisk epok.

Jag kan uppskatta olika böcker beroende på min sinnesstämning.
Efter att ha läst något tungviktigt, kan en deckare kännas väldigt konstigt att kasta sig över.

Jag uppskattar "Livläkarens besök" för dess språkliga kvaliteter, dock är jag inte alltid på humör för historiska romaner.
Samtiden i Sydafrika kan kännas lika inspirerande.

Håller på med "Judehatets svarta bok" också och det är en faktabok om hur judarna behandlats genom tiderna på olika geografiska platser. Intressant men knappast ströläsning när man är lite trött.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

"Utvandrarna" serien är ju, som Snuffsan påpekat, lika påhittad som mycket annat, bara det att handlingen förläggs kring en historisk epok.

Ja, så kan man ju uttrycka det också.

Den har ju en verklighetsbakgrund, som författaren försöker återge så realistiskt som möjligt, och jag måste säga att jag tycker att han lyckas väldigt bra. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta nu, men det finns ju brev och annan dokumentation från den här tiden.

Jag sa inte heller att jag helst läser "historiska romaner", vad det nu kan vara, utan att helt påhittade historier, främmande människors fantasier, inte är någonting som jag vill lägga min tid på.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag avslutat boken om Nordkorea: Nothing to envy - everyday life in North Korea av Barbara Demmick. Det tog sin lilla tid, för även om den bitvis var väldigt fascinerande så var det tung läsning. Boken bygger på intervjuer med nordkoreanska avhoppare och sedan har hon lagt till en del (?) för att får en skönlitterär touch på det hela. Ett tag orkade jag faktiskt inte läsa om mer svält och elände och boken blev liggande. Sedan triggades huvudpersonerna att hoppa av och då blev det intressant igen.

Nu har jag inhandlat Gone girl av Gillian Flynn till min läsplatta och fastnade tämligen omgående.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Läser Namedropper av Emma Forrest, som jag har läst regelbundet sedan den kom ut 1998 :D

Fullständigt galen skildring av en tonårstjej i London på 90-talet - mycket av det som händer är ganska orealistiskt, men den är ändå insiktsfull, den är fruktansvärt rolig och beskriver väldigt väl hur tonåringar kan vara rätt neurotiska...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har förflyttat mig från Nordkorea till Gårdsten i Göteborg. Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson. Stångas med hennes hyllade språk

Nu stångas jag inte längre, har vant mig vid staccatostilen även om jag inte fullt ut gillar den.

Men åh vilken bra skildring det är av den här finska (fast hon är född i Sverige) flickans uppväxt i betongförorten! Modern arbetarlitteratur.

För övrigt finns det inga gränser för min svaga karaktär och min kreativitet när det gäller ursäkter. Mitt självpåtagna köpstopp på adlibris ledde igår till en beställning på cdon i stället (de borde sluta skicka på mig rabattkoder:crazy:)

På ingång har jag därför nu:

Rebecca Skloot: Den odödliga Henrietta Lacks
Bram Stoker: Dracula
Helena Thorfinn: Innan döden tar oss
Lene Kaaberböl och Agnete Friis: Drengen i kufferten

Tyvärr har cdon ännu inte släppt Agaat i pocket, vilket jag väntat på. Den finns däremot att köpa redan nu på adlibris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp