Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Fick de beställda böckerna igår så nu ligger de på nattduksbordet allihop och pockar på uppmärksamhet :d

Valde Anna Janssons Stum sitter guden till att börja med. Har kommit till sidan 27 och sitter redan fängslad. Som vanligt :love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

jag har läst alla hennes böcker, och uppskattar verkligen dem! Dock gillade jag inte den du läser just nu :o Och är än så länge inte helt övertygad av hennes senaste som är den jag läser nu
The mystery on Mercy Close

Jag läste ut Oväntat besök på Star Street inatt och var väl inte särskilt imponerad. Vissa bitar var bra tyckte jag, och viss dialog helt okej (dessutom gillade jag hunden!), men det hela var liksom bara för långsökt även om man såklart vet från början att berättaren är något sorts övernaturligt väsen blev jag bara trött när jag läste slutet.

Mercy Close vill jag gärna läsa, har längtat efter en bok om Helen nu när alla andra Walshsystrarna fått varsin :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL
Valde Anna Janssons Stum sitter guden till att börja med. Har kommit till sidan 27 och sitter redan fängslad. Som vanligt :love:

Åh, den gillade jag med! Älskar att bli fängslad av en bok på det viset, och Anna Jansson är nog den författare som lyckats med den saken flest gånger hos mig. Visst kan jag hålla med folk som tycker att hon är en helt vanlig medelmåtta deckarförfattare, men ibland är hennes fängslande och lättlästa böcker precis vad som behövs i mitt liv! Kan tipsa om Drömmar ur snö och Drömmen förde dig vilse (jag låg vaken till klockan 4 en tisdagnatt för att jag inte vågade gå och lägga mig utan att läsa ut den) också, de är mina Anna Jansson-favoriter! :)

KL

I väntan på att mina nya böcker ska anlända tog jag fram Vinteräpplen av Josefin Sundström. Den har stått i bokhyllan i ca 4 år och jag har väl aldrig känt mig jättelockad av den, men hittills är det en helt okej bok med en ganska klassisk story.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har precis läst ut "Bokhandlaren i Kabul" och ska kasta mig över "Torka aldrig tårar...2". Ser fram emot läsningen; sedan blir det nog dags för något lite lättviktigt igen. Har ett par Indridason liggande, och ett par "feelgoodböcker" som jag fått låna av en kompis. Han är väldigt förtjust i dem, jag är mer tveksam till titlarna. Men man ska ju inte döma ut något innan man ens provat.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu blev jag tvungen att sticka in en Marian Keyes, Är det någon där?, mitt i Ann Heberleins Ett gott liv. Inte riktigt så bra som En oväntad semester, men den hade jag ju i och för sig otroligt låga förväntningar på. Men jag uppskattar att läsa henne! Det är trevligt på samma sätt som puttriga gamla deckare, men med mindre könsstereotypa karaktärer; även fast det vid en första anblick kan tyckas vara fullt av sådana.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, den gillade jag med! Älskar att bli fängslad av en bok på det viset, och Anna Jansson är nog den författare som lyckats med den saken flest gånger hos mig. Visst kan jag hålla med folk som tycker att hon är en helt vanlig medelmåtta deckarförfattare, men ibland är hennes fängslande och lättlästa böcker precis vad som behövs i mitt liv! Kan tipsa om Drömmar ur snö och Drömmen förde dig vilse (jag låg vaken till klockan 4 en tisdagnatt för att jag inte vågade gå och lägga mig utan att läsa ut den) också, de är mina Anna Jansson-favoriter! :)

Är såå sugen på att få komma hem i eftermiddag och läsa ut boken. Var mitt i upplösningen igår när jag var tvungen att lägga den ifrån mig (migrän).

Jag kan inte riktigt förstå det här med att deckarförfattare hela tiden anses vara en andra klassens författare. Är en bok bra så är den ju bra oavsett vilken schanger den är i? Varför ska man envisas med att kalla de klassiska sömnpillren för "bra" böcker? Är inte en bok bra just för att den fängslar läsaren? Just för att läsaren förflyttas i tid och rum till den plats där historien utspelar sig?

Sen förstår jag absolut ine varför Anna Jansson räknas som en "sämre" deckarförfattare dessutom? Hon är den enda svenska deckarförfattaren (som jag kommer på såhär i skrivande stund) som lyckas fängsla mig genom en hel berättelse. Hon är så avskalad i sina berättelser att det extra lull lullet (där jag brukar börja tänka på annat) inte finns. Hon är bara bäst helt enkelt :love:

Drömmar ur snö är en av dem jag råkat hoppa över när jag inte läst dem strukturerat (nu har jag dock börjat i rätt ände och beställer hem de som jag inte har än). Drömmen förde dig vilse var så grymt bra den med :laugh:

Inte ens det förflutna är den första bok jag läste av A.J. och den har nog fortfarande en särskild plats i mitt hjärta. Kommer inte ihåg hur många gånger jag skrek akta dig under den boken :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tycker att Anna J är en av de vettigare samtida deckarförfattarna. Hon är dessutom en entertainer - hade förmånen att vara på en mindre middag där hon var underhållningen för några år sedan.

Igår hann jag läsa ut Bokhandlaren i Kabul, som var helt OK, och läste dessutom ut hela Gardells andra bok "Sjukdomen". Också bra, men inte alls lika gripande som första delen. Kanske för att det blev en "vanlig" relationshistoria på ett annat sätt än första delen. Åtminstone i mina ögon.

Valde sedan mellan Indridason, Stefan Einhorn, Elfriede Jelinek och Guillou som nästa författare och det var Guillous "Dandy" som vann lotteriet.
Hittills en trevlig bok, än så länge utan de överdrifter som brukar översålla Guillous böcker och hjältar. Tyckte att "Brobyggarna" var fullständigt nedlusad med hans vanliga superhjältar men den här har börjat bättre.
Observera, jag gillar Guillou trots överdrifterna som jag uppfattar som väldigt medvetna av författaren.
Hans "Ondskan" är en bok som jag anser är svåröverträffad.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

läste dessutom ut hela Gardells andra bok "Sjukdomen". Också bra, men inte alls lika gripande som första delen. Kanske för att det blev en "vanlig" relationshistoria på ett annat sätt än första delen. Åtminstone i mina ögon.

Efter att ha läst båda delarna, lutar jag åt att de hör till de sämre av Jonas Gardells böcker. Alltså, de är ju höggradigt angelägna, det är oerhört bra att han har skrivit dem, och för mig personligen är identifikationsfaktorn skyhög genom stora delar av båda böckerna - men är de så himla bra, egentligen? Som böcker betraktade?

Jag blev lite trött på uppväxtskildringar. Jag är inte särskilt intresserad av sådana, och jag vet inte om jag egentligen tycker att det är bästa sättet att lära känna en litterär person. Men visst, även i de delarna identifierar jag mig med mycket, men jag är osäker på om identifikationskänslan egentligen är vad som gör en bok bra. Är det inte snarare något annat?

Så sett tyckte jag bättre om tv-serien, men det är ju svårt att jämföra. Jag tittar dessutom extremt lite på tv, och enbart på väldigt enstaka utvalda program och serier och jag förväntar mig ganska låg kvalitet av tv:n (det är därför jag tittar så lite). Av böcker förväntar jag mig mer.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Jag har relativt nyligen läst Skuggor över Hudsonfloden av Isaac Bashevis Singer som en kollega lånade ut den till mig. Jag måste erkänna att jag aldrig hört hans namn förut trots att han fått Nobelpriset i litteratur. :o

Hur som helst, boken handlar om några judiska vänner i efterkrigstidens New York. De är allihop av fin familj men många förlorade både familj och tillgångar under kriget och bär på många trauman. Inte alla känner sig hemma i sitt nya hemland. Väldigt välskriven bok (såklart!) och otroligt intressant tema.

Av kollegan fick jag också låna Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon. Den är helt ok som spänningsroman tycker jag, men det filosofiska djup som författaren så gärna vill ha till blir mest platt.

Jag har också läst Frihet av Jonathan Franzén. Den gillade jag verkligen. Rekommenderas!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Efter att ha läst båda delarna, lutar jag åt att de hör till de sämre av Jonas Gardells böcker. Alltså, de är ju höggradigt angelägna, det är oerhört bra att han har skrivit dem, och för mig personligen är identifikationsfaktorn skyhög genom stora delar av båda böckerna - men är de så himla bra, egentligen? Som böcker betraktade?

Jag håller nog med, faktiskt. Jag tycker om hans fullt befogade anklagelseakt och att han skriver en hittills oskriven historia - men jag saknar lite fördjupning i gestaltningen, mer komplexitet.

Martina Lowdens recension som du skrev om har jag inte läst. Jag reagerade dock inte på det där med föräldrarna.Tänker nog att det där med att föräldrarna är så centrala finns med för att visa hur begränsade och stigmatiserade homosexuella i småstäder faktiskt var, redan innan aids.

Att t o m föräldrarna sviker så djupt, att t o m Rasmus älskande föräldrar gör det till slut (mot Benjamin, efter Rasmus död) - det tror jag finns med för att visa hur bottenlöst avståndstagandet var.

Jag funderade nog mer över det faktum att Benjamins familj var Jehovas vittnen. Att de skulle vara så avståndstagande var liksom mer självklart. Men Gardell har väl någon egen frikyrklig bakgrund? Isåfall förklarar väl det varför det ligger honom nära att ta med det.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh, jag älskade Vindens skugga!

Inatt läste jag om Gardells Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter. Snabb, asrolig på sina ställen och hemskt sorglig på andra, jag gillar den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag fick ett postpaket med Dawn Frenchs bok Dear Fatty och choklad idag från Anna. Tack snälla! :love:

Jag tror jag ska försöka låta bli boken till måndag då det är dags för operation. Jag behöver en riktigt rolig bok då. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Att t o m föräldrarna sviker så djupt, att t o m Rasmus älskande föräldrar gör det till slut (mot Benjamin, efter Rasmus död) - det tror jag finns med för att visa hur bottenlöst avståndstagandet var.

Jag funderade nog mer över det faktum att Benjamins familj var Jehovas vittnen. Att de skulle vara så avståndstagande var liksom mer självklart. Men Gardell har väl någon egen frikyrklig bakgrund? Isåfall förklarar väl det varför det ligger honom nära att ta med det.


En gång för många år sedan var jag en gång ute och åt med ett gäng där Jonas Gardell ingick, på en krog i Stockholm. En man som passerade vårt bord fimpade sin cigarett i Gardells mat. Apropå avståndstagande.

Jag tror att han har baptistbakgrund.

Eftersom jag är uppvuxen i en frireligiös omgivning, tycker jag att det är mycket intressant hur Jehovas vittne-föräldrarna agerar för att hålla sina barn på den smala vägen, hur barnen inte riktigt får knyta an till världsliga kompisar och så vidare. I vuxen ålder har jag förstått att pingströrelsen gjorde ungefär likadant där jag växte upp (men de var ju inte ute och knackade dörr, förstås).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Leif GW Perssons Faller fritt som i en dröm just nu. Har varit sugen på den sedan jag läste den föregående i trilogin om Palmemordet, En annan tid, ett annat liv, som jag gillade. Har dock inte varit jättekoncentrerad hittills får jag erkänna, så jag får ta ett nytt tag ikväll eller så.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Så,, nu har jag läst ut "Dandy" också.
Riktigt vettig läsning faktiskt. Ingen superhjälte, lite för lättvindig flykt förbi Bloomsburygruppen kanske men helt OK.
Behöver fundera på nästa bok.

Jag har semester den här veckan, vilket är skälet till att jag hinner läsa så mycket.

Blev på dåligt humör idag på eftermiddagen och struntade i att rida en av hästarna och gick in och läste i stället.

Surade över att gödselcontainern inte blivit utbytt på förmiddagen som lovat; vansinnigt svårt att få upp det jag mockade ut idag på containern.
Så kom lille sötnosen med sin lastbil och sin flickvän och bytte container åt mig. Imorgon ska mockas...

och nu tror jag att det får bli "Livläkarens besök" av PO Enqvist, som stått i hyllan i ganska många år.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag fick ett postpaket med Dawn Frenchs bok Dear Fatty och choklad idag från Anna. Tack snälla! :love:

Jag tror jag ska försöka låta bli boken till måndag då det är dags för operation. Jag behöver en riktigt rolig bok då. :)

Åh, det var så lite! Det är bara roligt när man kan glädja någon :) Tänker på dig på måndag och jag hoppas att boken kommer att verka läkande och frambringa lite fniss i alla fall.

(Jag kollade med Mini om du gillade just den sortens choklad innan jag förslöt paketet och hon försäkrade mig om att den skulle gå hem ;))
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

"Every card Arkady played was trumped by scorn. He had seen parents in this sort of quagmire - where every suggestion was a sign of idiocy and no question in the Russian language merited response - and Arkady, for all the sympathy he mustered, had always delivered a sigh of relief that he was not the adult on the cross. So he wasn't quite sure why, now, an unmarried speciemen like himself should have to suffer such contempt. Sociologists were concerned about Russias plunging birthrate. He thought that if couples were forced to spend an hour in a car with Zhenya, there'd be no birthrate at all.
"It'll be fun," Arkady said."

Det är tyvärr inte jag som är författare till stycket ovan, men vad jag beundrar den man som är det. Jag slås hela tiden av hur lättsamt och träffsäkert han skriver. Martin Cruz Smith - Wolves eat dogs.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har haft Mästaren och Margarita stående i hyllan i många herrans år. Det är så många som säger att det är deras favoritbok och ett sådant mästerverk att jag bara måste läsa den, så jag tror att jag ska försöka mig på den i helgen. Ska försöka leta upp min Girl, Interrupted också, jag såg filmen häromnatten och hade nästan glömt hur bra den är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp