Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser Barbara Demick - Inget att avundas/Vardagsliv i Nordkorea.

Det är smart att hon kallar den vardagsliv för som reportagebok lider den annars lite av att den enbart bygger på intervjuer, det känns aldrig lika tillförlitligt som uppgifter som faktiskt går att kolla. Men visst, eftersom Nordkorea är så slutet så är ju intervjuer med avhoppare enda sättet att få en inblick överhuvudtaget.

Hon fyller i/dramatiserar möjligen en liten aning för mycket för min smak. Hon var ju inte med, hon kan inte veta så exakt. Men det är mest en randanmärkning, berättelsen är enormt fascinerande och hon är oerhört påläst i faktadelarna. Imponerande arbete.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Läser Torka aldrig tårar utan handskar 2: sjukdomen.

Läste just Ulrika Milles recension i Expressen av den här. Hon formulerade något som jag reagerade på när jag läste den och det är att hon kallade gestaltningen stiliserad. Precis så! Och jag var inte helt förtjust i det, jag hade velat ha fylligare och mer fördjupat berättande.

Det var för mycket av typ "Han hade kommit hem till sina föräldrar tidigt på kvällen samma dag. Nu sitter han i köket medan mamma rör i chilin vid spisen".

Det låter lite gammaldags skolbok för mig! Säkert ett medvetet stilgrepp men den där pedagogiska tonen passar inte det allvarliga ämnet...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har INTE läst den här men på en bokblogg springer jag på en nyutkommen häst/fantasybok:

9132160887.jpg


Beskrivning:

Varje november går Scorpioloppet av stapeln på stranden nedanför Skarmouths vita klippor. Tusentals samlas för att se hästarna och havet som tvättar rent sanden från blod. Hästarna är capaill uisce: blodtörstiga vattenhästar och ryttarna måste kämpa för att hindra dem från att återvända till havet och ta ryttarna med sig ner i djupet. Vissa ryttare överlever. Andra gör det inte. Sean Kendrick, fyrfaldig vinnare av loppet, och Kate Puck Connolly, loppets första kvinnliga deltagare, ska tävla i år. Båda har mer att vinna och att förlora än någon annan ryttare någonsin haft. Men bara en kan segra Av författaren till Frost, Feber och För evigt

Den ska vara en ungdomsbok men fantastyläsarna brukar ju gilla det.

Är själv inte så intresserad men det kanske kan vara tips för någon:laugh:

En bokbloggare klagade på alla hästtermer som var jobbiga för ickehästmänniskor. Det låter ju lovande för oss andra;)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har under dagen läst ungefär halva Torka aldrig tårar utan handskar - kärleken, och om jag jobbar på i den här takten blir den klar imorgon och jag har därmed lyckats med en bok i veckan hittills i år.

Identifikationsfaktorn första gången Rasmus skulle våga sig in på Timmy var cirka 3000%!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Haha:D

Han stod utanför och tvekade och var rädd att någon skulle se honom, eller hur var det? Minns inte.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, och för att ingen skulle se honom.

Och sedan gick han in och hans Nya Liv skulle börja - - och ingen reagerade! Det hände ingenting mer än att han var där.

Och sedan var det så klart en äldre man som såg att han var ny och vilsen och som satte igång att tafsa på honom. Och eftersom ingen annan tafsade på honom, lät han det ske. Vilket den äldre mannen visste redan från början.

Så går (gick) det alltid till.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har under dagen läst ungefär halva Torka aldrig tårar utan handskar - kärleken, och om jag jobbar på i den här takten blir den klar imorgon och jag har därmed lyckats med en bok i veckan hittills i år.

Jag ligger före i år eftersom jag inte jobbar - det blir väldigt mycket lästid då, särskilt när det är ruskigt och kallt ute... dessutom blev jag så irriterad förra året när jag nästan nådde upp till målet men missade med fyra stycken, så jag försöker vara försigkommen där jag kan ;)

Jag läste ut Simisola av Ruth Rendell igår, mycket bra deckare, jag ska leta rätt på mer av henne. I förmiddags blev jag klar med Mian Lodalens Tiger (som jag började på för flera veckor sedan men lyckades slarva bort), tyckte verkligen om den och vill nu gärna läsa Dårens dotter som är första "delen" även om Tiger är mer eller mindre fristående.

Inatt började jag på - tadaa - Oväntat besök på Star Street av Marian Keyes. Jag vet att många tycker att hon är hopplöst dålig, men det tycker inte jag. Hon är en bra historieberättare (liksom Maeve Binchy) och jag tror att hon har fått dåligt rykte för att hon fallit in i chick-lit-genren där alla väntar sig att allting är fluffigt och gulligt med lyckligt slut.

Hon skrev själv i en krönika för ett antal år sedan att hon läst en recension av sin bok Rachel's Holiday där recensenten hade skrivit något i stil med "A funny, delightful romp" och hon fattade att vederbörande inte ens hade öppnat boken, för den handlar om missbruk, medberoende och en hel del andra rätt djupa saker. Hon är själv nykter alkoholist och har rätt mycket visdom att komma med faktiskt.

En annan av hennes romaner, Anybody out there?, handlar om förlust, sorg och den desperation man kan ta till när man själv är alldeles maktlös och bara inte vet vart man ska ta vägen.

Nog för att hon är rolig också, men det blir lite sådär svart humor som jag gillar blandat med rätt mycket insikt om än på ett relativt lättsamt vis.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, och för att ingen skulle se honom.

Och sedan gick han in och hans Nya Liv skulle börja - - och ingen reagerade! Det hände ingenting mer än att han var där.

Och sedan var det så klart en äldre man som såg att han var ny och vilsen och som satte igång att tafsa på honom. Och eftersom ingen annan tafsade på honom, lät han det ske. Vilket den äldre mannen visste redan från början.

Så går (gick) det alltid till.

Visst ja, så var det:D

Kul att du känner igen det... Jag har funderat över när jag läst honom hur mycket som är klichéer av det han beskriver. Eller rättare sagt, när passeras gränsen mellan vanlig upplevelse och kliché? Fast det gäller ju iofs i alla sammanhang, inte bara i Gardells berättande.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hon skrev själv i en krönika för ett antal år sedan att hon läst en recension av sin bok Rachel's Holiday där recensenten hade skrivit något i stil med "A funny, delightful romp" och hon fattade att vederbörande inte ens hade öppnat boken, för den handlar om missbruk, medberoende och en hel del andra rätt djupa saker. Hon är själv nykter alkoholist och har rätt mycket visdom att komma med faktiskt.

Det måste väl vara den som heter En oväntad semester på svenska?

Jag läste Keyes Vattenmelonen när den var ny. Det är fortfarande den enda chick lit jag läst. Jag var inte imponerad, tyckte bara att hon ansträngde sig så för att vara rolig.

Sedan läste jag av någon anledning En oväntad semester - och tyckte att den var jättebra! Där fanns både humorn och svärtan och hon visste så uppenbart vad hon pratade om. Den gillade jag. Jag gav till och med bort den till en kompis som är alkoholist, hon tyckte också om den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jepp, det är den som heter En oväntad semester! Jag bytte till mig den under en resa och blev väldigt positivt överraskad. Marian Keys visade sig till min förvåning vara bra mycket mer än den chick lit-författare jag avfärdat henne som. Såhär i efterhand minns jag starkast hur väl hon skildrade hur manipulativ och beräknande en människa med missbruksproblem blir.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja precis. Alltså det är skitlängesedan men jag har för mig att skildringarna av terapin roade mig också.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det måste väl vara den som heter En oväntad semester på svenska?

Jag läste Keyes Vattenmelonen när den var ny. Det är fortfarande den enda chick lit jag läst. Jag var inte imponerad, tyckte bara att hon ansträngde sig så för att vara rolig.

Sedan läste jag av någon anledning En oväntad semester - och tyckte att den var jättebra! Där fanns både humorn och svärtan och hon visste så uppenbart vad hon pratade om. Den gillade jag. Jag gav till och med bort den till en kompis som är alkoholist, hon tyckte också om den.

Samma här. Jag var inte särskilt imponerad av Vattenmelonen men tyckte att En oväntad semester var riktigt vettig. Humor och svärta passar mig. Vissa av bitarna där Rachel är snorfull och även påverkad av andra preparat (minns inte vad det var nu) är fruktansvärt roliga, men det är lite som Gardell, man gapskrattar en stund och sedan sätter man skrattet i halsen ganska snabbt.

Jepp, det är den som heter En oväntad semester! Jag bytte till mig den under en resa och blev väldigt positivt överraskad. Marian Keys visade sig till min förvåning vara bra mycket mer än den chick lit-författare jag avfärdat henne som. Såhär i efterhand minns jag starkast hur väl hon skildrade hur manipulativ och beräknande en människa med missbruksproblem blir.

Ja, det är just det. Hon är mycket mer än en klassisk chick-lit-författare. Även Last Chance Saloon har en del vettiga meddelanden inom osäkerhet, kassa partners som man tror att man "måste" stanna hos, cancer och hur det är för anhöriga att vara med, personlig utveckling och frigörelse från sin ungdomstid.

Tyvärr minns jag inte så mycket av Sushi for beginners (som jag antar heter Sushi för nybörjare på svenska) mer än att även den lägger vikt på just personlig utveckling och att ge sig in i en bransch och miljö man egentligen inte är van vid men lär sig, utvecklas och kommer någonvart.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

jag har läst alla hennes böcker, och uppskattar verkligen dem! Dock gillade jag inte den du läser just nu :o Och är än så länge inte helt övertygad av hennes senaste som är den jag läser nu
The mystery on Mercy Close
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läste just Ulrika Milles recension i Expressen av den här. Hon formulerade något som jag reagerade på när jag läste den och det är att hon kallade gestaltningen stiliserad. Precis så! Och jag var inte helt förtjust i det, jag hade velat ha fylligare och mer fördjupat berättande.

Jag har precis börjat på boken. Martina Lowden skriver i DN idag att hon tycker att personerna i för hög eller för ensidig grad skildras som sina föräldrars söner, snarare än som bögar, unga män, eller något annat.

Jag håller med om att de i hög grad framstår just som söner, men jag tolkar Lowden som att hon (som många andra) läser berättelsen (och såg tv-serien) som om stigmatiseringen enbart handlar om aids och jag menar att det allvarligt begränsar tolkningskapaciteten.

Killarna i boken är ju relativt nyligen inflyttade till Stockholm, från diverse småorter som närmast traumatiserat dem med sin inskränkta syn på kön och sexualitet, de har på grund av homosexualitet/homofobi mycket ansträngda eller inga relationer till sin bakgrundsfamilj, och de drabbas av en fruktansvärd sjukdom som ingen vet något mer om än att dödligheten är 100% - detta medan de är i ålderspannet 20-25.

Det förvånar inte mig att man relaterar sig själv mycket till sina föräldrar i den situationen - inte heller förvånar det mig att föräldrarna vrider sina händer hemma i bruksorten utan att ha några som helst strategier för att ta sig vidare i det här.

(Att sedan den vidhängande smitthysterin var på alla sätt djupt oetisk, är en annan sak.)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Just nu läser jag Förbundsbryterskan av Anders Björkelid, tredje delen av fyra i fantasyserien Berättelsen om Blodet. Del ett heter Ondvinter och del två heter Eldbärare, fyran kommer i höst tror jag. Längtar!

När jag orkar läser jag också några sidor ur Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Det går långsamt framåt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Usch vad mitt läsande började trögt i år! Har precis läst To kill a mockingbird av Harper Lee. Vet inte om det var för att jag varit grymt stressad på sistone och haft tankarna på annat håll, men jag tyckte inte alls om den. Speciellt gestaltningen av Scout är ju fullkomligt orealistisk. Blev jättebesviken.

Nu läser jag Sista brevet till Sverige. Vill inte att denna fantastiska serie ska ta slut, så har dragit ut på det, men nu kan jag inte hålla mig längre. Älskar Vilhelm Moberg :love:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Har läst klart En man som heter Ove av Fredrik Backman. Den var verkligen jättefin och inte alls vad jag trodde. En svensk Gran Torino men i kombination av en vacker berättelse om kärlek. Rekomenderas varmt!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag har under dagen börjat läsa Drottningens juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist, inte självvalt utan för skolarbete, men det är intressant att läsa något så gammalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp