Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det är ingen som vågar skriva om verkligheten. Det blir bara fantasi-historier. Det är tragiskt.

Hur menar du nu?
Skulle biografier och memoarer vara det enda som skulle skrivas?

Jag tycker att det är intressant med låt vara påhittade men realistiska historier.
Romanerna beskriver ju ofta ett samhälle eller ett kontext som är av intresse, även om huvudpersonerna och historien är påhittade. Jag tänker på angelägna verk, som Gardells omdiskuterade romaner (påhittade historier som skulle kunna vara sanna), Damon Galguts "The good doctor", Coetzees "Disgrace" och liknande. Intressanta beskrivningar av samhällen som ger nya tankegångar till sådan tråkmånsar som jag.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, alla historier SKULLE KUNNA vara sanna, men det räcker inte för mig.

Jag menar att det blir för mycket fantasier på bekostnad av verkligheten.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, alla historier SKULLE KUNNA vara sanna, men det räcker inte för mig.

Jag menar att det blir för mycket fantasier på bekostnad av verkligheten.

Men läs inte romaner då? Det är ju samma som med TV. Titta inte på fiction om du bara vill se dokumentärer?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, alla historier SKULLE KUNNA vara sanna, men det räcker inte för mig.

Jag menar att det blir för mycket fantasier på bekostnad av verkligheten.

Och sällan har det väl varit så populärt att skriva biografier som nu? Du borde inte ha svårt att hitta VERKLIGA historier att läsa istället för fiktiva som Utvandrarna.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Hela havet stormar - Arne Dahl. Hoppas på att intrigen inte ska vara lika überkrånglig som i hans första om Opcopgruppen. Han tog i så han nästan sprack där.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl
The Virgin Suicides, Jeffrey Eugenides

Jag älskade hans Middlesex och har högt ställda förväntningar.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, alla historier SKULLE KUNNA vara sanna, men det räcker inte för mig.

Jag menar att det blir för mycket fantasier på bekostnad av verkligheten.

Ofta är det påhittade sannare än det som kallas verkligheten. Det finns ingen objektiv verklighet, min verklighet är inte din även om vi skulle vara på samma ställe och uppleva samma sak. Så vad som är sant för mig är inte nödvändigtvis sant för dig.

Dessutom, om man skriver om "verkliga" personer så finns det alltid ett mått av hänsyn. Du kan inte skriva om en persons liv utan att dra in andra människor och deras liv. Så skriver du om någon påhittad så kan du gå mycket närmare utan att såra någon.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl
The Virgin Suicides, Jeffrey Eugenides

Jag älskade hans Middlesex och har högt ställda förväntningar.

Ja, Middlesex:love:

Jag väntar på hans senaste i svensk pocket, The marriage plot. Är inte säker på att jag klarar alla hans nyanser på engelska.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, Middlesex:love:

Jag väntar på hans senaste i svensk pocket, The marriage plot. Är inte säker på att jag klarar alla hans nyanser på engelska.

Eller hur! Jag har läst om den flera gånger och på både svenska och engelska. Den har allt!

Oron för att missa nyanser på engelska känner jag väl också lite, särskilt som jag läst så mycket på svenska på sista tiden och kanske är lite ringrostig. När jag nu snubblade över The Virgin Suicides på loppis tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle att komma igång igen. I värsta fall få jag väl läsa översättningen efteråt. Är den lika väl översatt som Middlesex blir det inte alltför plågsamt.:love:

The Marriage Plot har jag inte läst än. Godis att se framemot!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl
The Virgin Suicides, Jeffrey Eugenides

Jag älskade hans Middlesex och har högt ställda förväntningar.

The Virgin Suicides är en av mina absoluta favoritböcker. Jag tror inte att du kommer att bli besviken! Filmen (manus + regi av Sofia Coppola och producerad av hennes fader Francis Ford Coppola) är också riktigt, riktigt bra.

Tycker också jättemycket om Middlesex, åh vad bra den är.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

The Virgin Suicides är en av mina absoluta favoritböcker. Jag tror inte att du kommer att bli besviken! Filmen (manus + regi av Sofia Coppola och producerad av hennes fader Francis Ford Coppola) är också riktigt, riktigt bra.

Tycker också jättemycket om Middlesex, åh vad bra den är.



:rofl: Alltså, jag börjar nog bli lite lätt senil. Jag har ju sett filmen! :o Det hade jag alldeles glömt bort. Det förklarar den starka igenkänningen! Mein Gott!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

:rofl: Alltså, jag börjar nog bli lite lätt senil. Jag har ju sett filmen! :o Det hade jag alldeles glömt bort. Det förklarar den starka igenkänningen! Mein Gott!

Det blir sådär ibland :D Men visst är den bra gjord?

Filmen följer boken rätt bra måste jag säga. En av de bättre bok-filmatiseringarna jag vet, jag tycker att den är så vackert gjord och skådespelarna fantastiska. (Första gången jag såg den i sena tonåren blev jag så kär i Josh Hartnett i sin vinröda manchesterkavaj att jag höll på att DÖ. :D)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl

Har läst "Den frusna trädgården" av Kristin Hannah. Blev lite blöt i ögat på slutet.

Försöker lyssna på Femtio nyanser av honom men det går seeeegt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapp.

Jag läser Wallbanger av Alice Clayton. Den känns som en vanlig romcom, i bokform. Är det det som är chicklit? Kommer igång och flirtar, helt uppenbart vad som ska ske genom boken, men så tittar jag ner och inser att jag bara läst 20-25 %. Hmm, det måste komma något hinder nu. Sidan senare kommer exet tillbaka i hennes liv - aha, då ska det här och det här hända först. :D men trots att den känns förutsägbar är den rar och underhållande än så länge. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, Middlesex:love:

Jag väntar på hans senaste i svensk pocket, The marriage plot. Är inte säker på att jag klarar alla hans nyanser på engelska.

Har Middlesex uppslagen hemma men jag har så dålig läslust :cry: Har läst ca 100 sidor och gillar den men det tar emot att bara tänka på läsning. Läser inte ens bokbloggar just nu, förstår inte vad som hänt...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån.
Jag har precis börjat på PC Jersilds "En levande själ" och jag är KÄR! Det påminner lite i känslan om min absoluta favoritbok "Aniara" med bonusen att han har sin medicinska bakgrund. Åh, jag känner redan nu att den kommer vara i min topp tre över mina favoritböcker när jag är färdig :).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har Middlesex uppslagen hemma men jag har så dålig läslust :cry: Har läst ca 100 sidor och gillar den men det tar emot att bara tänka på läsning. Läser inte ens bokbloggar just nu, förstår inte vad som hänt...

Det blir sådär ibland. Det tog nästan två år efter att jag slutade plugga innan jag kunde läsa något mer avancerat än chicklit och ladlit och tidningar, antingen matversionerna eller de engelska som kör med historier som "Min mormor är gravid och vet inte om det är min golden retriever /sambons motorsåg / mannen som kom åt hennes rumpa på snabbköpet som är pappan!".

Men det släppte. Och jag har haft måååånga fler svackor efter det. Ibland går det bara inte, och sedan plötsligt så lossnar det och läslusten bara flödar tillbaks!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Knapplån.
Jag har precis börjat på PC Jersilds "En levande själ" och jag är KÄR! Det påminner lite i känslan om min absoluta favoritbok "Aniara" med bonusen att han har sin medicinska bakgrund. Åh, jag känner redan nu att den kommer vara i min topp tre över mina favoritböcker när jag är färdig :).

Den är en höjdare!
Jag gillar mycket av vad Jersild skrivit.

Nu har jag läst ut "livläkaren..." och tyckte sammantaget att den var OK men ingen jättehöjdare (mer bra än dålig, dock). Personerna blev ändå lite onyanserade, de historiska fakta inte så utvecklade och det hade varit intressant med mer fakta kring de reformer som gjordes - och snabbt återtogs av nästa makthavare.

Har ju påbörjat "Youth" av Coetzee och det är den som ligger på bordet i kväll.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det blir sådär ibland. Det tog nästan två år efter att jag slutade plugga innan jag kunde läsa något mer avancerat än chicklit och ladlit och tidningar, antingen matversionerna eller de engelska som kör med historier som "Min mormor är gravid och vet inte om det är min golden retriever /sambons motorsåg / mannen som kom åt hennes rumpa på snabbköpet som är pappan!".

Men det släppte. Och jag har haft måååånga fler svackor efter det. Ibland går det bara inte, och sedan plötsligt så lossnar det och läslusten bara flödar tillbaks!
:rofl: Blir väldigt nyfiken på de där tidningarna :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 013
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp